Mit lehet tenni családtagként egy 5 éves kisgyerekért, ha anyuka nem látja/nem akarja látni, hogy probléma van a gyerekkel?
5 éves kislányról van szó. Nem beszél sem tisztán, nem fogalmaz jól, nem öltözködik és nem vetkőzik egyedül, sokszor halandzsázik, nem tudja elmesélni mi történt vele, délután nem emlékszik a reggelre, nagyon nehezen érti meg amit mondunk neki. (ne idd mert még forró és beleiszik), sokszor beszéd helyett rámutat a tárgyra amit szeretne és bőg hozzá, mint egy baba. Sokkal kisebbeknek való játékok tetszenek neki, habár a játszón a csoportársaival is elvan. Mondókákat nem/vagy nagyon nehezen jegyzi meg. Sokszor a nyelvével játszik, (nekem ez volt nagyon furi), kidúgja és jobbra balra mozgatja és mindent így nyalogat. Poharat, takarót, tányért az újját...
Az oviban egyszer már elküldték nevelési tanácsadóba, de ott azt mondták, hogy az átlagos szintet eléri. De nekem is van két kisgyerekem , az oviból és a játszóról és a keresztgyerekimhez viszonyítva szerintem el van maradva. Szülők állandóan dolgoznak, én úgy látom szemet hunynak a dolog felett. Nem értem, az ovi miért nem szól a szülőnek, hogy fejleszteni kéne a gyereket, vagy miért nem javasol szakkört vagy valamit? Vagy tényleg normális viselkedésnek számít amiket írtam?
Igen - nemet használja, ha észreveszi, hogy neki szólunk. De sokszor úgy érti meg a dolgokat, hogy megfogom a vállát a szemébe nézek, és akkor figyel. Egyébként elvan, elereszt mindent a füle mellett. Szemkontaktus nem tűnt amúgy fel, hogy ne lenne, szerintem van, de mint írtam, akkor ért meg pontosan, ha a szemébe nézve utasítom.
Nekem is furcsa volt a nevelési tanácsadó válasza, bár kérdéses ezek szerint , hogy az anyuka tényleg azt mesélte -e el nekünk, amit ott hallott...
Kérdéseinkre nem mindig válaszol. Pl. "emlékszel, reggel elvittünk az oviba, jött az unokatesód is". Válasz: "oviba". "Nem, apa vitt". (apja hozta haza) Nem is tudtuk meggyőzni, hogy mi vittük.
Magát a saját nevén szólítja, de ezt ráfogtam arra, hogy az anyja is azt mondja, hogy gyere, anya megcsinálja neked. Amúgy az enyém-tied fogalmakkal tisztában van. Tud osztozkodni, érti hogy felezd el. Ha szólunk neki, nem mindig néz oda, ritkán fordul felénk, csak ha már kiátunk. Igen, utánozza a gyerekeket, a rosszaságra, ravaszságra nagyon vevő.
Színezni még nem tud, csak föl - le huzogatja a sziest. Viszont ismeri a színeket, többnyire a formákat is.
Elmentünk kirándulni. Már előző este is arról volt szó. A többiek vágták mi lesz, hova megyünk. (2-5 éves korig vannak a családban gyerekek) Ő meg végig csak azt mondta, hogy "kirándulni akarok". Akkor is, amikor már rég ott voltunk.
Ha kér valamit, rá mutat és bőgve mondja, hogy AAAzzzt. Akkor mondom neki, hogy jó, akkor kérd szépen. Kérésre elmond egy egész mondatot, de magától ritkán.
Normális játékot nem játszik, értem ez alatt a babázást, autózást, főzést, szerepjátékot, a fejlesztő játékokról ne is beszéljünk... De mindent ami cicás, azt szereti.
Az anyja idióta játékot játszik velük, a kevés idő amit velük tölt, hancúrozásra-bohockodásra-vinnyogásra alapszik. Soha egy mondókát, éneket, rajzfeladatot nem kap. Az oviban készített dolgokat kitették otthon, azokon nem látszik semmi különös, de leginkább ragasztott kreációk vannak otthon. Nem tudom, hogy többit nem kapta meg, vagy nem is csináltak.
Rengeteget bömből, nem ért a szóból. Pl. találtunk egy fagyizót, de az értékmegörzőben volt a pénztárcám. Mondom a gyerekeknek, ki akar fagyizni. Mind mondta, hogy ééén. Mondtam nekik, hogy jó, elmegyünk a pénztárcáért és eszünk. A kilány végig bömbőlte az utat (ez a teliszájjal való búgást nevezem bömbölésnek, könny nélkül) , hogy ő mooost akar, míg az összes többi értette, hogy eszünk mi, csak pénzért kell menni.
Van egy kétéves is a családba. Ha megdicsérjük valamiért, pl. szól hogy pisilnie kell, akkor ő is utána sokszor mondja, hogy ám neki is, és várja a dícséretet. Ha valami sikerül neki, azt rengetegszer elmondja, hogy milyen ügyes.
A mondokákat úgy tanulja meg, hogy a leg elejét és a legvégét jegyzi meg, a mondat- szó közepe kimarad. Pl. azt mondja én vagyok a legszebb ügyesebb. A legügyesebb már nem megy.
A nyelvével akkor játszik, ha izgul, vagy nagyon örül, valamint elalvásnál szopizza az újját, de akkor is így játszik a nyelvével.
A viccet nem érti, neki a vicc a pukizás.
Viszont részt akar venni, minden közös játékban. A bújócskát imádja, gyurmázni tud. Játszottunk erdőset, játékból mocsáron mentünk keresztül, farkast láttunk stb. nagyon tetszett neki, ezt a játékot elsőre megjegyezte aztán többször is kérte. Amikor olvastam nekik, akkor amit ismert, azt mondta, hogy már ismeri. Számokat érti, ki tudott számolni 5 cseresznyét, de pl. cseresznyét enni nem tudott, ki kellett szedni neki a magot.
Önállóan eszik-iszik, jelzi ha éhes, ha elég volt, ha finom.
Ennyi jutott eszembe. Szerintetek??
,,Kérésre elmond egy egész mondatot" ez alatt mit értesz pontosan?
Te mondod a mondatot, ő pedig visszamondja ugyan azt?
úhh, most nagyon megijesztettél. Nem akarlak megbántani, de hogy lehet ezt kibírni? 2 hétig vigyáztam rá, és hát erősen kellett koncentrálnom, hogy türelmes maradják.
Ráadásul a fiam levágta, hogy valami van, és elkedte piszkálni a kislányt. Persze bűntettem érte, de alig bírtam kezelni a helyzetet.
Amúgy nem csak utánoz, hanem ha mondom neki, hogy szépen kérjed, akkor mondja, hogy Kérek szépen inni.
Ráadásul attól tartok az anyja ezt nem látja be, és a "te hülye vagy az én gyerekemem egy kicsit butácskább mint a többivel" el is intézi.
Igen akkor jól sejtettem, hogy szteroip mozgás lesz ez a nyelv játék, mert az autista gyerekek, örömükbe végeznek különféle berögzőtt szokásokat. Az én kislányom például régebben sikongatott örömében, közben pedig a két kezét ökölbe szorítva a füleit dörzsölte, ezt most is csinálja csak sikongatás nélkül.
Az, hogy nem fordul oda ha szóltok neki, tipikus tünet, többször kell szólni és igen határozottan, vagy néha már kiabálni, hogy figyeljen.
Be vannak zárkózva a saját kis világukba!
Az is tünet, hogy saját magát a nevén szólítja!
Mint fentebb írtam, pont leírtad a kislányom jellemét, aki szintén 5 éves gyermekkori autizmussal él.
Le kell ülnöd a szülőkkel beszélni, minél előbb és megmondani, hogy te nem akarsz rosszat és ne sértődjenek meg, de úgy veszed észre, hogy a kislány el van maradva az átlagtól, be kell hoznia a lemaradást ezért fejleszteni kellene De ezt csak úgy lehet megkezdeni, ha egy szakember is megnézi megfigyeli a kislányt! Ne térj ki az autizmusra ne ijessz rájuk, hanem próbáld őket meggyőzni arról, hogy Budapesten a Vadaskert Kórházban vannak nagyon jó szakemberek akik segíteni tudnak, de fontos, hogy oda menjenek ne máshová, mert mi két évig jártunk minden fele a kislányommal hiába,nem tudták diagnosztizálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!