Van egy autista testvérem. Saját gyerkőcömnél apró jelekből kezdtem sejteni. Pl. babakorában sok dolgot csak megfigyelt, de nem nyúlt hozzá - pl. babatornázón lógó játékok, hangot, fényt adó játékok. Kiakadt az idegenektől. Persze 8-9 hónaosan ez "normális", sőtt elvárt, de nála ez tovább megmaradt. Minden mozgást időben csinált, de nem próbálkozott, segítséget nem fogadott el. Amikor készen állt valamire, onnastól csinálta. Egy-két szót időben kezdett el mondani, de kérésre sosem mondta: egy ideig mondogatott 1-2 szót, utána már nem. Látszólag nem mutatott érdeklődést a beszéd iránt, és általában - főleg ha idegen mondott neki valamit, azt olyan rezzenéstelen arccal engedte el a füle mellett, mintha csak süket lenne. Olyan másfél-2 évesen ha valamire szüksége volt, a kezünket húzta az adott tárgy felé, ő nem mutatott rá. Először azzal nyugtattam magam, hogy első éveiben a nálam jóval fiatalabb féltestvérem is hasonló volt - meg még olyanabb: babaként, kisgyerekként kb. mindenen kiakadt, nagyon akaratos, rugalmatlan volt, és nem beszélt úgy 3,5 éves koráig. Akkor viszont gondolt egyet, és egyik napról a másikra kerek mondatokban kezdett beszélni, magától, és ahogy meg tudta magát értetni, a viselkedése és ő maga is megváltozott: sokkal kiegyensúlyozottabb, magabiztosabb, türelmesebb lett, befogadóbbá vált és megnyílt a külvilág felé. Ő nem autista, csak későn érő gyerek volt. Ebben a fordulópontban reménykedtem a saját gyerkőcömnél is. 2,5 évesen neurológus javaslatára magán úton TSMT-zni kezdtük. És mivel kicsi fiam mozgása nagyon ügyes volt, és bátran mászott is fel mindenhova, ezért jól megnyomták nekünk már az elejétől a tornát: otthon heti 3 alkalommal kezdtünk, majd 2-3 héttel később már heti 4-5 (!) napon kellett tornáztatni. Így csináltunk végig vele 2 turnusnyi gyakorlatsort, a harmadiknál ott hagytuk abba, amikor egyik este végigordított 45 percnyi torna-kínlódást, amitől éjszakára be is fulladt. Nagyon megterhelő volt ez nem csak a gyereknek. Úgy, hogy érdemi változást nem tapasztaltunk (hacsak nem azt, hogy az első turnus után kezdett visítozni, ami jó ideig meg is maradt nála). Ezt csak azért írom le, mert mi is a TSMT-től vártuk a csodát - ahogyan a gyerekkel foglalkozó többi szakember is - de az én fiamnál ebben a formában azt kell hogy mondjam, nem vált be. Szerintem sokkal többet jelentett neki az esti mesélés- mert azt mindig szépen meghallgatta, várta, a közös sütizés, gyurmázás, Lego-zás, a családi nyaralás, vagy mikor mama egy időben többet járt át hozzánk, és kisfiam megszokta, hogy vannak idegenek, akiktől nem kell félnie. Illetve mikor a covid alatt csak online kaptuk a feladatokat és gyakorlatilag egy pár hónap pihenőidő volt a fejlesztésében, akkor kezdett el beszélni, teljesen magától, megnevezni az állatokat. Sajnos kommunikációra továbbra sem nagyon használta a beszédet, de legalább már lehetett hallani a hangját, illetve azt is, hogy nagyon szépen, tisztán beszél. Később kiderült, hogy a zenei hallása kimagasló és nagyon szeret zenét hallgatni. Sokáig egyébként kevert specifikusként volt diagnosztizálva, mert így leírva, sok évet összesűrítve és kivonatolva talán annak tűnhet - de a valóságban ennél sokkal árnyaltabb volt a helyzet, és egy szakember számára sem volt annyira egyértelmű az autizmus, hogy bizonyossággal le merte volna írni. Én pedig nem bántam, mert könnyen rajta ragad, ha később "kinőtte" volna, akkor is.