Tanulási képesség vizsgálatra szeretném elvinni hét éves gyermekemet, megtehetem-e ezt teljesen privát? Bács-megyében élek, lehetőleg innen keresnék szakértőt? Találok?
Gyermekem tanítója szerint "a logikát igénylő feladatokat nagyon nehezen ,vagy csak segítséggel képes megoldani ,ezért ő kezdeményezné a kivizsgálását."
Mint tanító,gondolom ért a munkájához,viszont próbálva minél objektívebben nézni a dolgot...
Gyermekem 7 éves,első osztályos.Jegyeinek 70%-a ötös,szinte hibátlanul olvas,harmincig hibátlanul ad össze,illetve von ki.Az alapműveleteket gyorsan,pontosan végzi.Amit észrevettem,a matematikai szöveges feladatokban tényleg sok segítség kell az nehezen megy neki! Idegen nyelvet tanul, a magolás sikeres .
Ez mellett sportos,társai közül kimagasló fizikai kondícióval rendelkezik .Az én meglátásom szerint teljesen normális,egészséges hét éve gyermek!
A tanító nagyon ragaszkodik ahhoz,hogy ő ír egy véleményt,és szeretné ha elvinném egy általa megadott tanulási problémákat vizsgáló központba!
Szeretnék egy arany középutat,ami azt jelenti,ha van rá lehetőségem elviszem privát képességfelmérésre,ahol kapok egy eredményt,illetve megtudhatom,ha van valami gond,hogyan tudok segíteni gyermekem fejlődésében!
Viszont ezt az eredményt nem akarom megosztani sem az iskolával,sem a tanítóval!
Megtehetem?
Nagyon kíváncsi vagyok a véleményekre!?
Én sem látok semmi rendkívülit abban, amit a fiadról írtál.
De... és itt jön a lényeg. Egy pedagógus olyasmit is észrevesz, ami fölött a szülő átsiklik.
Leírom, hogy én mit tennék a helyedben. A Nevelési Tanácsadónál te is kérheted a gyerek vizsgálatát. Kérnék a tanítótól egy véleményt, írnék egy kérelmet a Szakértői Bizottság felé, amiben kéred a gyerek vizsgálatát. Ez ingyenes, alapos, megbízható. Ők természetesen továbbitják az iskola felé is az eredményt, de ezzel nincs semmi probléma. Ha nincs gond a gyerekkel, megnyugszik a tanár, ha meg gond van, akkor azt úgyis muszáj orvosolni. Konkrétan a Szakértői Bizottság tesz kötelező érvényű javaslatot az iskola felé a gyerek fejlesztéséről. Nincs értelme titkolni, nincs értelme magánúton próbálkozni vele. A Bizottság nem részrehajló, valós eredményeket adnak csak ki, javaslataikat érdemes megfogadni, és az iskolával közösen végigvinni az abban leírtakat.
A tanító néni is kérelmezheti a Bizottságnál a vizsgálatot, nem kell neked kérned, de persze te is megteheted. Elég lassan őrölnek ott a malmok (legalább is mi 2 hónap múlva kaptunk csak időpontot).
De! Ha elmentek a Bizottsághoz, akkor nekik hivatalból kötelességük kiküldeni az eredményt a suliba is! Ez már több kérdést is felvet.
Ugyanis
1, ha találnak mégis valamit, és besorolnak egy SNI státuszba, akkor tudni kell, hogy a jelenlegi iskolátok fogad-e ilyen típusú problémával gyereket. Ha igen, akkor minden szuper, kijelölik a Bizottságnál a jelenlegi iskolátokat, és kaptok fejlesztési javaslatot, amit az iskola köteles saját pénzén a gyereknek biztosítani.
De ha az alapító okiratukban nem szerepel az a fajta SNI, amit a gyerek kap, az szívás, mert a Bizottság nem jelölheti ki a mostani sulitokat. (Itt is van lehetőség, hogy az önkormányzat a következő nemtommilyen ülésen beveszi ezt az alapító okiratba - nekünk ezt megtették)
2, a Bizottság megállapítja, hogy kutya baja a gyereknek, ez vagy igaz, vagy nem, de a suli köteles ezt is elfogadni.
Mindezek mellett természetesen elviheted a gyereket teljesen magán úton valami felmérésre, és az ott kapott eredményt szíved joga eldönteni, hogy a tanárok orrára kötöd-e.
Bocs, hogy ilyen hosszú voltam, de remélem hasznos,amit írtam.
Ha kifejezetten a szöveges feladatokkal van gondja a gyerekednek, annak könnyen lehet, hogy semmi köze a logikájához, csak azt nem érti szegény, hogy mi köze van a valóság eseményeinek ezekhez a matematikai hókuszpókuszokhoz.
Hozzá jön még, hogy csak most tanult meg olvasni, és ilyenkor még a legegyszerűbb szöveg önálló értelmezése se egyszerű a kisgyerekeknek.
Próbáljátok meg külön választani ezeket a nehézségeket. Te mondd el szóban a feladat alapszituációját, ő pedig először minél valósághűbb tárgyakkal (kisautók, babák, valódi csokiszelet, mazsola ha valami ilyenről szólt a feladat) rakja ki, játssza le, hogy mi történik. A feladat kérdése ekkor még el is hagyható. Pl. 10 autó volt a parkolóban, aztán 3 elment. Ha eljátszotta, meg is állapíthatja, hogy 7 maradt, kevesebb lett hárommal.
Később írd le a szöveget, olvassa el önállóan, és ezután játssza le az eseményt. Esetleg játssz el te több változatot, és állapítsa meg, melyik felelt meg a szövegnek. Vagy játssz el valamit némán, ő pedig mondja el szavakkal.
Ezután jön az a szint, hogy számokat és műveleti jeleket is bevezetünk. Célszerű számkártyákat használni, ne kelljen asztalhoz ülni, és füzetbe irkálni.
A parkolóba az autók mellé oda rakunk egy tizest.
Mikor elhangzik, hogy elmennek az autók, megállapítjuk, hogy ezt matematikában a sok betű helyett egy kivonás jellel is (-ből jel, vagy ahogy tanulták) le tudjuk írni. Kitesszük ezt is és így tovább.
Ha lezajlott az "esemény" egyenlőségjel következik, és oda tesszük azt a számot, hogy "most mennyi ..... van."
Sok gyakorlás kell, hogy a gyerekek ráérezzenek, melyik események írhatók le összeadás illetve kivonás jellel. Ezt néha külön is lehet gyakorolni. Te mondod, hogy "megitta, elrepült, kapott, stb" a gyerek meg hogy "ből, ből, meg,"
Ezzel a módszerrel az ún. nyitott mondatokat is könnyű bevezetni. A hiányzó mennyiséget üres számkártyával jelölöd. Pl. 10 süti volt a tálon. Hányat ettünk meg, ha már csak 4 maradt? Leírjuk a 10-et, kitesszük a kivonás jelet, hiszen ettünk belőle, aztán egy üres vagy lefordított számkártyát, mert nem tudjuk, hogy mennyit ettek meg, végül egyenlőségjel, és hogy mennyi süti maradt.
Ezt is jó eljátszani. a gyerek csukja be a szemét, amíg elveszel "valamennyit".
Ha látja az eseményt a matematika feladat mögött, még azt is könnyebben megérti, miért pont azzal a művelettel kaphatja meg a hiányzó számot, amivel.
Bocs a hosszú magyarázkodásért, de nagyon bosszant, hogy sok tanító elhagyja ezt a cselekvéses szakaszt a tanításból, és simán belenyugszik, hogy a gyerekek nem értik a szöveges feladatokat, mert hát ugye nem tudnak logikusan gondolkodni.
Magad és gyermek miatt vidd el a Nevtanba. Azért, mert:
- nem lesztek beskatulyázva a tanító néni által, együttműködőnek fogtok elkönyvelni, ez nagyon fontos.
- ha mégis gond van (majd egy szakember eldönti), akkor onnan tovább fognak küldeni a Szakértőibe. Persze a Nevtan hajlamos túlértékelni magát és szakértőiset játszani sajna. Ez amiatt rossz, hogy pl SNI-A státuszt ő nem adhat, max B-t (A: organikus eredetű, amikor mondjuk születéskor sérült, a B pedig nem organikus. Van a kettő között különbség.)
De Szakértőibe te magad nem viheted, csak a Nevtan ajánlásával. Még a tanító néni sem, mert a Nevtant már nem lehet kikerülni. Még mindig sajnos.
De ha mégis van szövegértési gondja (aminek szerintem kicsi a valószínüsége, de nekem nem tisztem így pár sorból eldönteni), akkor sincs túl nagy probléma, mert legfeljebb kap megsegítést. De ilyen eredmények mellett nem nagyon hiszem, hogy rossz eredménye lenne egy bevizsgáláson.
Privát lehetőséged: Kecskeméten az Aranykapu Gyermekház
www.aranykapugyermekhaz.hu
Kedves 7:49!
Vagy rosszul tudod, vagy itt nálunk (Pest megye) máshogy működik. A Szakértőihez kérhet szülő is, és iskola is időpontot, nem kell a NevTant bevonni (nálunk ez utóbbi volt, de ott mondták, hogy akár én is kérhettem volna, sőt, bármikor kérhetek újra).
A NevTannal sajnos az a helyzet, hogy nagyon változó mértékben működnek, nem mindegy, hogy melyik NevTanba megy az ember, kihez kerül, és milyen problémával.
iricc:
Pest megyei vagyok és szakember, akinek az a dolga, hogy elküldje a lurkókat, ha baj van, a szükséges helyre.
Hiába látom, hogy a szakértői lenne a legjobb megoldás, mégis előbb túl kell esni a nevtanon.
Én utálom ezt a rendszert, mert a gyerektől rengeteg időt vesznek el így, amit fejlesztésre lehetne költeni.
De hol érdekli ezt az államot?
Oviban előfordult, hogy amíg végigjárta a szülő ezt a tortúrát, addigra iskolás lett a gyerek és nem volt idő a szakértői által előírt fejlesztésre és nehezebben is vette a kicsi az akadályt. És hiába vagyok Tanakos gyógyped, nem áll jogomban egyéni fejlesztési tervet készíteni egy látványosan diszes gyereknek, míg a szakértői véleménye meg nem érkezik.
(persze, hogy megteszem, de nincs hozzá jogom)
Hát ezt nem értem. Bár lehet, hogy a mi helyzetünk kicsit már, mert nekünk már volt diagnózisunk (autizmus), és azt küldte el az iskola a bizottságnak, és úgy hívtak be. Ott pedig azt mondták, hogy ezt én is kezdeményezhettem volna.
Nem ártana egy egységes rendszert kialakítani, mert így mindenki csak eltévedve bolyong ebben az útvesztőben...
Iric ( ha jól írom a nicekt)
Igen kérheti a szülő is a bizottságot abban az esetben ha már van nevtanos vagy gyerekpszichológusos papírod. Nektek már volt diagnózisotok ezért kérhetted volna te is.
De csak úgy simán gyanú esetén első lépés a nevtan utána a bizottság.
Kérdező....! Sajnos a Bács megyei bizottságról nekem szülőként nagyon rossz tapasztalataim vannak.. de eddig aki fejlesztő vagy gyógypedagógussal beszéltem azok is meséltek hajmeresztő eseteket. Ha teheted első körben vidd el privát a gyerkőcöt. Tudom,ohgy így sokba kerül.. de sokkal jobb kezekbe lehet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!