Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Óvodák » Ovodapedagogusok! Segitseg?

Ovodapedagogusok! Segitseg?

Figyelt kérdés

Elsosorban obodapedagogus szakkepzettseggel rendelkezo emberek velemenyere lenne surgosen szuksegem,de minden pedagogus velemenyet is szivesen meghallgatom.

Egy 22 eves,ovodapedagogus szakos hallgato vagyok,jelenleg tanulok meg es az egy hetes gyakorlatomra szeretnek segitseget kerni,mert eleg nehez temat kaptam,amivel nagyon nem tudok mit kezdeni.

A temam,az ido,es a het napjai.

Egy mikrocsoportos kepessegfejlesztes levezetesehez lenne szuksegem nehany otletre. A mikrocsoport feltetelei: 3 jatekot kell jatszanom a gyerekekkel,melyben megjelenik a matematika (szamlalas,sorbarendezes)ezzel a temaval kapcsolatban?valamint ha van ra mod,lehessen differencialni,neheziteni.

Vannak otleteim,de nem vagyok biztos abban,hogy egy kozepsos csoport ertelmi kepessegenek megfelelo lenne e.

Nagyon szepen koszonok minden otletet!

Szep estet mindenkinek! :)


2017. okt. 27. 20:35
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
69%
ha pesti vagy, írj privit
2017. okt. 27. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
85%

Bevezetésként fel lehet soroltatni velük a hét napjait. Én valamelyik ilyen mondókát, vagy gyerekdalt is beleépíteném, de nekem a zene a mániám, szóval ezt nem muszáj. :)


A matekot én a sorrendiséggel hoznám bele a buliba, tehát mondjuk tegyük sorba a hét napjait. Melyik van előbb? Melyik van később? Ha jó képességű a csoport, akkor mennyivel van előbb/később? Nyilván nem számokkal, de egy ügyesebb középsős azt már megmondja, hogy a hétfőhöz a szerda közelebb van, mint a csütörtök.


Meg lehet számolni, hogy a hét napjaiból 7 van (Ki jön rá, h azért hét a hét? :) )


Én mindenképp társítanék minden naphoz valamit, vagy színt, vagy ábrát, netán egy gyerkőcöt, ha vannak annyian (én anno pont vegyes csopiban voltam, 3 középsőssel, amikor nekik kellett foglalkozást tartani). Így egyszerűbb nekik is.


Mindenképp beszéljétek meg a heti rendet, hogyha úgy vannak a foglalkozások, hogy hétfőn tesi, kedden zene, szerdán mese-vers, stb. :)


Ügyes legyél! :)

2017. okt. 27. 22:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 A kérdező kommentje:

Koszonom a segitseget! :)

Sokat segitettel.

A kovetkezokben csak az eszkozoket es az atadasi modot kell h atgondoljam :)

2017. okt. 28. 19:11
 4/20 anonim ***** válasza:
25%

A didaktizmussal ne mértek egyet. Az ovisoknak élmény kel, élő helyzet kell.


Adott, hogy hét napjai, idő, és matekos dolgokat kell beúsztatnod.


Szárnyaljon a fantáziád, milyen élethelyzetek vannak? Oké, tök jó kapcsolni adott helyzethez mondókát, éneket, verset.


Na de "felsoroltani", és hasonlók: felejtsd el... A legtöbb magyaro-i oviból szerencsére már évtizedek óta száműzték az iskolás,-didaktikus hozzáállást, szinte csak nagytesin maradt meg, mert oda muszáj, és használ is az ovisoknak, de a nagytesi ennyiből kivételes.


Szóval szárnyaljon a fantáziád: ÉLETHELYZETEKRŐL, szerepejátékokról:

játsszál boltosat velük, és úsztasd be a hát napjait, pl -most hasamra csapok, milyen hétköznapi helyzet lehet akár, de persze ennek MÓDJA TUDATOS, ÉS SZAKMAILAG RELEVÁNS kell legyen!!- pl hétköznapi szitu: mondjuk te vagy az élelmiszerboltos és a játékvezető:


- Tádááám, kicsinyek, elkezdődött a hét, hétfő van, hű, micsoda forgalóóóóm, én vagyok a boltos, tessék szépen sorban állni. :)


És akkor jönnek a kicsinyek, élvezik a játékot, NEM szabad észrevenniük, hogy te fejleszted, kikérdezed stb őket!!


(Ritka a kivétel, pl néha találós kérdésekkel játsszunk.)


Mivel most hasamra ütve azt mondom: lehet az élethelyzet pl boltos, na ott aztán vannak ám számok, nyilván... Innen hadd ne rágjam szádba...


Jó dolog persze, ha van vázlat, kell is majd, ha meglesz a diplomád, az ütemtervedhet pszichológiai indoklást csatolnod, hogy mit miért TERVEZEL az adott játékhoz, pszichó és gyógyped szempontból, pl finommotorika, kognitív készségek: gondolkodásmód fejlesztés a számosság, a viszonyok, a sorrendiség által, reakciókészésg, stb, amilyen vonzata épp van az adott játéknak.


Szóval kell a vázlat előre, de ennek keretein belül tudnod kell rögtönözni! Ez nem mechanikus, mint a tanári pálya!! Itt rengeteg szempontot kell összeegyeztetni, plusz improvizálni tudni!


Ééés még közben a testi gondozás, kinek kell pisilni kakilni, ki miért mocorog, miért nyűgös Katika, Pistike éppen stb... Nagyon sokrétű szakma és összerendezettnek kell lenned.


Most még segít neked a gyakorlatvezető, csak szólok előre, hogy folyamatában , évről évre próbálj egyre több szempontot szem előtt tartani.


Mert nem olyan, mint a tanári szakma, ahol frontálisan leadják az anyagot, azt szevasz, mész a tanáriba dogát javítani.


Hanem itt egyénileg, differenciáltan is nevelsz, testileg is gondozod a gyerekeket, mind külön egyéniség, egyéni "nyűgökkel" ráadásul. Ezeket is vedd figyelembe.


De visszatérve magára a tervezetedre:

tehát fantázia, rögtönzés... a terv elkészítéséhez is kell, meg amikor kivitelezed, akkor is.


Euzért nem fogol saját , most rögtönzött ötleteket a szádba rágni, viszont egyet, a boltos megemlítettem.


A lényeg, hogy felejtsd el, amit itt írt valaki, hiába ovpedes ő is, mert a szájbarágós, meg oktatós-didaktikus hozzáállás eleve veszett fejsze nyele, az ovis korosztálynál, többet árt nekik, mint használ!


Szóval bolt, pl sorrendiség szempontja: a gyerekek sorban állnak... "tyűű, megszámolom a buksikat, jaj nem látom a hátsót, na , akkor megfogom ezeket az aranyos dinnye buksikat, és nagyság szerint sorba álltok, na ki segít nekem sorba állítani titeket, gyerekek? :)"


És így tovább! Lendületesen ,játékosan, a gyerekek élvezzék, NE legyen neki kikérdezősdi. Ez NEM iskola!


ÉS TUDATOSAN a vázlatod mentén indulj el, amikor játszol velük, de tudj rugalmas lenni, változtatni a terven, ha a helyzet, a gyerekek igénye azt kívánja!


A terv csak irányadó, de fontos irányadó!


És imprózni kell tudni annak keretein belül.


Pl a boltos játékot követpen, tudod, vannak körjátékok, dinnyések, pl most hirtelen arra asszociáltam. tudod, körbeállnak, és a gyerekfejek a dinnyék...


Mondjam még?? Inkább legyél kreatív, ez a szakma erről szól, hajrá! :) Adtam inspirációt, gyerünk. :)


A vázlatolást majd idővel, főleg majd élesben megtanulod.

Most elég, ha a saját szájad íze szerint írsz egy tervezet, vagy ha adtak sablont neked, akkor használd azt.


Nem tudom, hányadik félévben vagy? Ezt jó volna tudni, mert máskülönben nem tudom bemérni, mint tudsz gyógypedből, pszichóból.


Meg mit várnak el? Alá is kell támasztanod részképességekkel az adott játék vonatkozásait? Mi mire hat? Vagy csak legyen játék, matekkal, azon belül hét napjai és sorrendiség?


Ha, mondjuk, első éves vagy, akkor lehet, hogy azt

nem kérik, csak járték ,és a megadott szempontoknak (idő, számok) megfeleljen.


Szóval játék legyen, minél kevésbé legyen direkt.


Sose feledd: ovisoknak INDIREKT fejlesztés kell: ha játékos, ha nem, indikret kell, kivéve nagytestin, és még pár ritka eset kivétel.


Indirekt: miközben játszol velük, NE tudja az ovis, h fejleszted! DE TE TUDD! TUDATOS legyél! tudd, mi a terved, mit fejlesztesz! És közben válj gyerekké, élvezd a játékot velük, és minden pillanatban figyelj, a gyerekek hogyan alakítják azt! Na meg a testi gondozás, pisi, kaki, nyűgös, sír, verekszik stb, kezeld építően, lényegre törően, hatékonyan.


Indirekt módszer a gyakorlatban tehát: amiket írtam, NEM kikérdezősdi, hanem játszotok, "tyű, de sokan vagytok, micsoda forgalóóóm, juhúúúj, de nem látom a hátsó sort, na ki az ügyes gyerkőc, aki segít nekem, ez a nagy buksi ide előre jön, úúúgy. :)"


Ha kell még valami, kérdez, 1-2 naponta itt vagyok mostanság.

2017. okt. 28. 20:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 anonim ***** válasza:
64%
Bocs,sokat elírtam, siettem.
2017. okt. 28. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
35%

Nos, még mindig én vagyok, most már küldés előtt javítom elírásaimat. Szóval, sok minden van még itt, épp csak kiemeltem pár vonatkozást, adtam neked inspirációt.


De pl írod: középsősök, átlag 4 évesek.

Gondold végig, mit tanultál pszichóból róluk. Vagy még csak első félévben vagy?


Ismerned kell az életkori sajátosságokat, évekre bontva, az átlaghoz mérten. Különféle szempontból, pl:


Kognitív készségek, átlag 4 éves:

kognitív: agyvezérlet készségek, pl gondolkodásmód, emlékezet, figyelem, satöbbi...


Figyelemkoncentráció ideje: átlag 10-15 perc / 4 évesek.

A játékot ehhez is mérd!


Önkontroll, impulzivitás: a kortex (agykéreg) hátlásai ekkor kezdenek intenzíven alakulni, már alakul a szabálytudat, és az önkontroll, de még részleges.


Túl vannak éppen a dackorszakon, a 4 éves kor tipikusan a felnőttnek megfelelni vágyás, melyet legfeljebb egyéni szorongások, esetleg hibás szülői nevelés torzíthat, pl elkényeztetés, túlzott tiltás stb, melyek FIXÁLHATJÁK a dackorszak vonatkozó pszichés folyamatait, elsősorban freud-i anális szakasz pszichés megfelelőit: megfelelési kényszer igen/nem, akaratlagosság, akaratosság minősége,


Ezek tehát egyénileg változhatnak, neveléstől, egyéb hatásoktól függően, de normális esetben így, a dackorszakon túl már némileg differenciáltabb az érzelemkimutatásuk, van már némi önkontroll, a pedagógus segítségével ez fokozódik. Stb.


Szóval ismerd meg korosztályonként az általános életkori sajátosságokat! A fősulin tanulsz erről folyamatában. Szóval jó lenne tudnom, hányadik félévben jársz.

2017. okt. 28. 20:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:

Megértelek, hogy priviben folytatnád, de nem szeretnék privátozni, ha nem gond. ;)


Viszont oké, így már tudom, hányadéves vagy.

Rendben levőnek tűnnek az ötleteid, amiket privát írtál, nekem is több hasonló asszociációm támad, de vannak még más ötleteim is, de a lényeg, h a te munkád ,te csináld, és tök jó így.


Kérdezted, hogy középsősök kognitív képességeinek megfelel-e. Többször végigfutott a fejemben, ahogy olvastam privátod, hogy nekem határesetnek tűnik, de tényleg amennyiféle játékot és módszert elvárnak tőled, nehéz igazán az ő életkori sajátosságaikhoz igazítani, hogy közben a gyakvezető elvárásainak is megfeleljen.


De attól még tény, hogy életkori sajátosságok tekintetében határesetnek tartom, hogy mit lehet kihozni, mert én

eleve nem vártam volna el gyakvezető részéről ismeret átadásnak ilyen szintjét, 5 év alattiak számára.


(Én részben más alapvetőeken nyugvó nevelési elvekkel értek egyet, és főiskolai előadóim is, akiknél tanultam anno.)


Öt éves kor előtt én inkább MÁS, EGYÉB játékokba úsztatnám be az ismeretszerzést, figyelembe véve életkori sajátosságaikat.


De ezek szerint nem tudsz mit tenni, ha ezt várták el tőled, ez van, nagy baj nincs ebből, de én inkább nagycsopisokkal tenném, vagy vegyes csoportban a nagyok kedvéért (a kicsik kedvéért meg mást, egy vegyes csoportban). A lényeg, hogy középsősökhöz készülsz.


Elsősorban az ÉRZELMI intelligenciáját kell (szintén INDIREKT módon) fejlesztenie az óvodásoknak. Az értelmi intelligenciát inkább a mozgásformák változatossága és hangsúlya, gyakorisága által, mert mint tudjuk, annak transzfer hatása van mind az érzelmi, mind pedig az értelmi intelligencia fejlődésére nézve. (Ráadásul a mozgás már csak fiziológiásan is kiemelkedően fontos, az iskolás kor előtt, pl az relatíve nagy fej/agy kellően oxigéndús vérellátottsága miatt.)


De hát neked ugye a te gyakvezetődhöz kell alkalmazkodnod,

nem hozzám.


Mindenesetre felhívom figyelmed a minden magyaro-i óvodára nézve kötelező alapprogramra (ONAP), az is azt mondja, amit én.


Ez a fejlesztő mánia, és pláne a ismeretátadási mánia túlzó az óvodás korúakra nézve, és többet árt, mint használ - bár az indirekt fejlesztési módszerek mindig áldásosak, de az ismeretátadás terén jobbnak tartom a gyermekcentrikusságot, tehát h az ovisok igényeiből, kérdéseiből kiindulva végezzük 90%-ban az ismeretátadást.


Sajnos -ezek szerint- az ovitokban ez a fajta (részben) téves nézet áll fenn, ez az ismeretközlő mánia... ez van...


(Persze biz.fokig nagycsopisoknál már lényeges, de még náluk is minimálisan volna csak hangsúlyos.)


"gondolkoznom kell az atadasi modon,mit mondok,hogyan mondok h ne ott kelljen gondolkodnom rajta."


Ezt a mondatod nem világos számomra.

A részleteket rögtönözni szoktuk. Vagy pontosan mire is gondolsz, mit értesz ez alatt? :)

2017. okt. 29. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 A kérdező kommentje:

Azt ertem az alatt,hogy nekunk azt is meg kell tervezni vagyis leirni a tervezetbe hogyan magyarazom el a dolgokat,miket mondok szoval mindent mindent le kell irnom azt is mit beszelgetek veluk. Termeszetesen ez valtozik a spontan helyzetek miatt,ha Pistike azt kerdezi miert zold en nem mondhatom hogy azert sarga mert....ez a szoveg van a tervezetemben,hanem igazodnom kell a spontan gyermeki kerdesekre es rogtonoznom kell a valaszom...ezert tartom ezt hulyesegnek igazabol mert meg a gyermek fele intezett kerdeseket is elore le kell irni illetve a gyermek lehetseges valaszait tovabb kell meg gondolnom. De hat nem latok jovobe honnan tudnam mit fog felelni v nem felelni. En szivem szerint nem adnam at ennyire ismeretkozloen,de sajnos nekem ennyi jatek jutott eszembe,masreszt nyilvan otletelnem kell nem a mentorom fogja megmondani mit h csinaljak max tanacsot ad hogyan tehetnem szinesebbe ...v rontja a foglalkozasomat azzal h tudtom nelkul kozbe avatkozik es kiveszi a kezem kozul az iranyitast h rosszabb jegyet kapjak.

Aranyos v h segiteni akarsz a pszichologia,gyermeki szuksegletek tenyeivel de engem kifejezetten a jatekon keresztuli fejlesztes erdekel es minel tobb otletek,mert a 8 hetes gyakorlatom mulik ezen. Ha 3ast v annal rosszabb jegyet kapok nem tolthetem a 8 hetes gyakorlatomat az itthoni ovimban hanem a gyakorlooviban fognak varni azt meg nem szeretnem mert idegileg tonkrevagna amilyen merev szigoru szabalyok vannak,komolyan vesznek mindent.

Tisztaban vagyok vele h ez rolam szol,az en temam nekem kell gondolkoznom rajta ezert nem mondod el te hogyan vezetned le,vagy (Ön,nem tudom tegezzem e vagy magazzam), de nyilvan ha otletek tarhaza lenne a fejemben nem irtam volna ki ilyen kerdest utolso ketsegbeesesembe. Szeretnem megcsinalni tokeletesre mert en vok az utolso es egyben az aki a legnehezebb temat kapta,a rosszakaroknak meg nem akarom azt a lehetoseget megadni se h oruljenek annak h nekem nem sikerult. Nekem eleg lenne a jatek es jatekszabalya en azt tul tudom mar gondolni...de legalabb van mar egy kezdolokes amibol mar ki tudnek indulni.

Koszonom a segitseget! :)

2017. okt. 30. 09:33
 9/20 anonim ***** válasza:

Neten vagyunk,

maradhat a tegeződés.


Idézlek:


"mindent le kell irnom azt is mit beszelgetek veluk. Termeszetesen ez valtozik a spontan helyzetek miatt,ha Pistike azt kerdezi miert zold en nem mondhatom hogy azert sarga mert....ez a szoveg van a tervezetemben,hanem igazodnom kell a spontan gyermeki kerdesekre es rogtonoznom kell a valaszom...ezert tartom ezt hulyesegnek igazabol mert meg a gyermek fele intezett kerdeseket is elore le kell irni illetve a gyermek lehetseges valaszait tovabb kell meg gondolnom. De hat nem latok jovobe honnan tudnam mit fog felelni v nem felelni."


Na erről beszéltem! Ugye, hogy ilyenek az oviban?

Az ottani szakemberek hozzáállásával ne mértek egyet, és már legalább 20 éve egészen más, inkább gyermek centrikus (NEM liberális!) irányba tendál az óvodapedagógia, nagyon is helyesen.


Ők meg benne ragadtak a szocializmusba, vagy ki tudja, mi módon, valami hasonló állapotba merevültek...


Szóval én feltettem itt a kérdést: ha kell ötlet, szólj, de első nekifutásra arra gondoltam, hogy legyél te kreatív. De ezek szerint tényleg hajtanak téged, indokolatlan mértékben, és ezek szerint jól sejtettem: szőrszálhasogatóan, ráadásul

ezek szerint sajnos nem teljesen veszik figyelembe a 4 évesek életkori sajátosságait...


Oké, akkor megint rögtönzök, nézzük csak... konkrét mondókákra, dalokra, versekre keress rá, sokszor én is azt teszem. Azok remek kiegészítések, kellene az ovisoknak.


A boltos játék mellé meg mondjuk a középsősöknek... ami számosságról szól... például szerezz be növényi részeket, per pill ez jut eszembe. Mondjuk, tobozt, virágot stb.


De ne is, legyen toboz, a virágot meg rajzold. Van Katajevnek a "Hétszínvirág" meséje, keress rá. Meséld el nekik, utána meg kérd a gyerekeket, hogy rajzoljanak virágot, hát szirommal, és a szirmok egyenként eltérő színűek legyenek.


Majd az óramutató járásával megegyezően meséld el nekik, hogy (kb 1 óra állásban) az első szirom, mondjuk a fehér szirom a hétfő. Utána kedd stb.


Ez mégse annyira didaktikus, hanem áttételes, a színek miatt. És akkor kitalálsz rá egy dallamot - meg van a zenei vonatkozás is (pl 3 hangos: szó-lá-szó-mi) :

lehet ilyen szöveggel pl, metaforukus javaslok, nem pedig "oktató" jelleggel, tehát

ne matekos legyen direktben, hogy "a fehér az a hétfő" stb,

hanem a dal , a szöveg ragadja meg a 4 éves gyerekeket:


Fehér hétfőn szirmot látok (rámutatsz),

Sárga kedden szirmot látok (rámutatsz),

és így tovább....


Elköldöm, amit írtam, aztán írok ma még, ahogy épp ihletem van. Hirtelenjében ezt rögtönöztem.


A szakmai szempontokról meg írtam már itt a korábbi napokban neked. Közben végre priviben jelezted, hányad éves vagy, szóval a szakmai szempontokkal való alátámasztás miatt

nem aggódom, azt tudni fogod.

;)

2017. okt. 30. 14:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/20 anonim ***** válasza:

...persze megint elgépeltem itt-ott, bocsi. Nem "hát szirom", hanem "hét szirom". ;) Nos, lehet a kitalált verset változatosabbá is tenni, de a szinesztéziát látom az indirekt fejlesztés egyik megfelelő módszerének, tehát kapcsolódjon össze a gyermek buksikban pl a fehér szín a hétfővel, a sárga a keddel, vagy amivel akarod, csak utána mindig ugyanúgy énekeld nekik:


Fehér hétfőn csírát látok

Fekete kedden kigyomlálom

Barna szerdán sokat várok

Kék csütörtök méhet hívok

Zöld szár, péntek, ragyogjátok

Piros szombat kinyíljatok

Lila mezőn örvendjetek.


-...itt abbahagyod a szirmok mutatását a megfelelő színekkel, majd az égre mutatsz: -


Sárga Napra növekedtek.


Ez csak versike, szimpla rag-rímekkel, de indirekt fejlesztéshez jó lesz. ;)


Írok még, ha valamit kitalálok további játékötletnek... Na pl toboz... gondolkodj te is tobozokon... :) Lehetne a kezükbe adni tobozt, pl egy DOBOZ TOBOZT. :)

A dobozban 7 tobozzal...

2017. okt. 30. 14:43
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!