Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Óvodák » Hogyan zajlik az óvodában...

Hogyan zajlik az óvodában annak megállapítása, hogy mehet-e iskolába a gyermek? Milyen szintű iskolaelőkészítés van nagycsoportban az óvodákban?

Figyelt kérdés

Úgy értem, hogy szülő-óvónő megbeszéli, gondolom, de ki mondja ki a végső döntést? Mi van, ha a szülő vinné iskolába, és az óvónő nem javasolná, vagy éppen fordítva? Minden esetben el kell menni a nevelési tanácsadóba, vagy valami hasonló testülethez?

Az iskolára felkészítés hogyan zajlik? Milyen jellegű és nehézségű feladatokat végeznek a gyerekekkel utolsó évben?

Nálatok hogy volt? Köszönöm szépen előre is mindenkine a választ!



#óvoda #iskolaérettség #nagycsoport #iskolaelőkészítés
2017. szept. 29. 10:19
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
80%

Tesztet töltenek ki, ez alapján döntenek. De az is szempont a nevelők mit mondanak.

Fiam ovijában szeptembertől kezdve készülnek az iskolára. Most a héten mesét hallgattak és arról kellett rajzolniuk.

Feladatlapoznak, amin a kisebb nagyobbat, többet kevessebet kell megkülönböztegni. Vonalakat húzogatnak, rengeteget színeznek, pötyiznek, olyan játékok foglalkozások vannak ami fejleszti a finom motorikát.

2017. szept. 29. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
76%

Nálunk átlagos esetben inkább a szülőre bízzák. Tehát ha a szülő úgy gondolja h menjen 6 évesen akkor mehet (kivéve persze ha valami nagyon nagy gond van a gyerekkel), de ha a szülő inkább úgy gondolja h ne akkor nem. Persze ők is mondanak véleményt.

Ideális esetben lehet iskolaérettségi vizsgálatot kérni.

Nálunk úgy készülnek az iskolára hogy feladatlapoznak, vettünk egy könyvet is amiből fognak feladatokat csinálni, vannak foglalkozások, sima füzetbe is sokat rajzolnak stb.

De azt mondták az óvónők h mindenhol máshogy készülnek az iskolára.

2017. szept. 29. 14:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 anonim ***** válasza:
29%
Nálunk senkit nem engedtek 6 évesen. Most új csoportba került emiatt. Itt semmilyen felkészítés nem lesz. Magánban kell ilyenre horndanunk.
2017. szept. 29. 15:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:

Sajnos még egyes óvodapedagógusok, illetve óvodavezetők "kőkoriak", ugyanis teljesen megalapozottan TÖRÖLTÉK már a törvénykezésből az iskolai felkészítést, valamint szakmai szempontból eleve káros bármiféle iskolai előkészítő. Az iskolába óvodás megy -iskolaérett óvodás-,

nem pedig iskolás.


Az óvodai élet során egy jó pedagógus mindent megtesz azért, hogy maximális lehetősége lehessen az összes óvodásának iskolaéretté válni.


Aki mégsem válik azzá,

nem hasznos számára semmiféle felkészítő, hanem ő lassabban érik valamilyen szempontból, ezért tanácsos visszafogni még egy évre.


Akit érdekel a vonatkozó törvénycikkelyre való hivatkozás adott szakirodalomból, annak számára íme a link:


[link]


"AZ ÓVODAPEDAGÓGUS SZEREP KIHÍVÁSAI,

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM

TANÍTÓ- ÉS ÓVÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR,

A 2003. szeptember 26-i

óvodapedagógiai konferencia anyaga"

Trezor Kiadó

Budapest, 2004.

2017. szept. 30. 20:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:
100%

Tavaly volt nagycsoportos a lányom. Egész évben folyt játékos felkészítő az iskolára. Emelett sokat rajzoltak, színeztek. Az iskola érettségi "felmérő" 4 oldalas volt, egyesével írták meg a gyerekek, különvonulva egy üres terembe az óvonővel. Sorminta folytatása, emberrajz, tükörkép kipótlása, alatta-fölötte-mellette stb. feladat, párosítás, geometriai formák rajzolása, évszakok felismerése volt benne. Volt több is, ezek ugrottak csak be. 60 percük volt rá. Az óvonő szerint nem szabad begyakoroltatni a típusfeladatokat és félévente csak egyszer szabad megírni ezt a fajta tesztet, máskülönben nem valós eredményt ad.

A lányom 95%-ra írta meg, mégis azt mondták, hogy nem iskolaérett, mivel visszahúzódó, nem barátkozik,beszélget és játszik a többiekkel, 1-2 gyereket és óvonőt kivéve. Én ennek ellenére iskolába vittem, mert már 4 évet járt oviba, 6,5 évesen kezdte a sulit. Meg nem valószínű, hogy egy év alatt barátkozósabb lett volna. Ő ilyen típus. A szülő mondja ki a végleges döntést, hogy ovi vagy suli. A teszt csak iránymutatás.

Plussz annyi, hogy 18kg a suliba menő alsó súlyhatár, de ez is felülbírálható a szülő által. Volt ovistárs 16kg-mal ment suliba.

Védőnő is ad véleményt, de ezt is felülbírálhatja a szülő. Ő is azt mondta nekünk, hogy a lányunk nem iskokaérett.

2017. okt. 1. 22:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen mindenkinek a választ!

Azzal nem vitatkozom, hogy szakmai szempontból indokolt lenne, ha iskolaérett óvodás menne iskolába, és nem iskolás, de sajnos a valóság nem erről szól.

Olvasgatom én Vekerdy írásait is, nagyon jókat mond, de vele is az a gondom, hogy a valósághoz köze nincsen.

Jó leírni azt, hogy minek kellene lennie, de ilyen ideális világ sajnos csak a papírokon van.

Az iskolának olyan szintű elvárásai vannak, hogy a gyerek szinte már első osztályban írja meg a doktoriját. Amíg a valóságban az iskolának ilyen hatalmas elvárásai vannak, addig dönthetnek az okosok papíron szakmai szempontok alapján, amit akarnak, csak ha a valódi iskolának ehhez a szemlélethez köze nincsen, akkor a gyerek látja kárát.

2017. okt. 4. 09:48
 7/15 anonim ***** válasza:

Vekerdy-nek olyannyira köze van a valósághoz, hogy az ő reformjai alapján már a 80-as évek közepe óta egyre több magyar ÁLLAMI óvoda (és ezen felül Waldorf óvoda is) az ő meglátásait veszi alapul (Vekerdy meg Steiner és Freinet klasszikusok meglátásait dolgozta tovább).


Így már az ezredforduló óta a magyarországi állami óvodák többsége Vekerdy-ék szellemiségét veszik alapoz.


Ergo, kedves kérdező, egész egyszerűen csak "rossz helyen jársz". Azaz pont a magyar állami ovik azon kb egyharmadának egyikébe jár a gyermeked és az ismerőseid, akik még mindig kőkoriak, és valamilyen szinten sajnos didaktikusan nevelik az óvodásokat ott.


És valóban iskolai nyomás is benne van az ovik kisebb hányadánál, elég szomorú, hogy engednek nekik.


Ismerem Vekerdy munkásságát valamilyen szinten, és idézni is tudok tőle azon vonatkozásban, hogy tud arról, mi folyik egyes óvodákban, sajnálatos módon - arról is tud, amire hivatkozol, kedves kérdező:


"A felülről szabályozottság a diktatúrák jellemzője, a siettetéssel a felső fokozatnak akarnak az alsóbbak mindig megfelelni."


A teljes idézet:


[link]


Summa: nagyobbrészt szerencsére már valóság, hogy figyelembe veszik ovisoknál az életkori sajátosságokat. A te gyermeked óvodája és ismerőseidé vannak elmaradva még.


Amiről egyébként nem te tehetsz, hanem az ottani pedagógusok, és a tanítók nyomása.

2017. okt. 6. 14:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 anonim ***** válasza:

További idézetek

Vekerdy-től:


"A kisgyerek legfőbb tanulási formája az utánzás. [...]

1971-es magyar óvodai program [...] lehetővé kell tennünk, hogy a kisgyerek oldott és derűs légkörben megnyilvánulhasson, beszélhessen - meg kell hallgatnunk őt, ez is az anyanyelvi nevelés fontos része a tiszta és jó minta, az utánozható beszéd mindennap gyakorolt óvónői praxisán kívül. E fentiek tehát azok, amelyek valóban fejlesztik az óvodást, életkorához szabottan,


!


míg az iskolás tanítás és kényszerítés rongálja testét-lelkét.


Nem az lesz jó és erőteljes absztrakt gondolkodó tizenhét éves korára, akit már négy-öt éves korában megtömnek absztrakt fogalmakkal - hanem az, aki négy-öt éves korában elegendő képszerű és konkrét "gondolkodnivalót" kapott környezetétől.


Gondoljuk meg: a két legfontosabb dolgot - a járást és a beszédet - a kisgyerek spontán utánzási késztetéssel sajátítja el az első egy-két, két-három évben."


BŐVEBBEN:


[link]


-


Továbbá

dr Vajda Zsuzsannától idézem, utána pedig

A MINDEN MAGYAR ÓVODA SZÁMÁRA KÖTELEZŐEN BETARTANDÓ

ONAP-ból

(Óvodai Nevelés országos Alapprogramja).


[link]


Dr. Vajda Zsuzsanna ezt írja Siettetett gyerekek című tanulmányában: „Mivel a fejlődést az első hónapokban-években alapvetően belső érési folyamatok vezérlik, amelyek az éppen aktuális tapasztalat spontán megszerzésére késztetik a gyereket, kifejezetten kártékony a korai fejlődésbe való beavatkozás. A kisgyermek életének túlszervezése, a külső sémák és normák erőltetése hátráltatja a fejlődést. A korai fejlesztés azoknak a gyerekeknek az esetében indokolt, ahol valamilyen súlyosabb idegrendszeri sérülés, komoly, éves lemaradás tapasztalható. […] 6-7 év között jön létre az a fordulat a gyerekek értelmi képességeiben, amely alkalmassá teszi őket a szándékos és szervezett tanulásra.”


-


[link]


"A hiba nem az Ön gyermekében van...

2011, October 9 - 19:30 — Hírszem

Hihetetlen pontossaggal mutat ra E. SZABÓ LÁSZLÓ az És-ben megjelent cikkeben a magyar iskolarendszer alapvető hibáira [...]"


->


Élet és Irodalom szakfolyóiratból idézet:


[link]


-


O.N.A.P.:


[link]

2017. okt. 6. 14:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 anonim ***** válasza:

Tehát, kedves kérdező, javaslom végiggondolásra a te szavaid, és a szakember szavai között feszülő ellentmondást:


A te szavaid:

"addig dönthetnek az okosok papíron szakmai szempontok alapján, amit akarnak, csak ha a valódi iskolának ehhez a szemlélethez köze nincsen, akkor a gyerek látja kárát."


<->


dr Vekerdy szavai:

"az iskolás tanítás és kényszerítés rongálja testét-lelkét."


Az óvodáknak egyre kisebb részére képes ráerőltetni az iskola a saját, gyermekellenes akaratát.


Következésképp dugjátok az óvodapedagógusok alá az általam mutatott idézeteket, és a vonatkozó iskoláknak is.


(Értelmes) lázadás nélkül nincs értelmes reform.


Vagy pedig hagyod tönkretenni az óvodás gyermekedet.

Lehet választani.

2017. okt. 6. 14:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
alá -> orra alá.
2017. okt. 6. 14:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!