Külföldön bébiszitterrel, vagy Mo-n ovival lenne a jobb a gyerek szempontjából?
Külföldön élünk, itt 5 éves kortól mennek napi 4 órát a gyerekek oviba 2 évet. A nagyobbik gyerekünk 3.5 éves, Mo-n oviba menne már. Mivel a baba és a háztartás, tanulás leköti az anyát, jobb ötletünk nem volt, mint bébiszitter alkalmazása, hogy a nagyobbik ne a tv előtt üljön 5 éves koráig. Gyerektársasága heti 1 nap magánbölcsi van. Most véleményeket keresek pro és kontra, hogy jobb-e ez a "hibrid" megoldás, mintha Mo-n kötelezően már ovis lenne, mivel a magyar ovirendszert nem ismerjük, de emlékeim szerint (+30 év) nagyon színes, változatos napjaik vannak az ovisoknak. Amire mi gondolunk:
előny:
- többet van a nagyobb otthoni környezetben, nem érzi,h a kistestvér otthon, ő meg le van passzolva az oviba...
- kevésbé esélyes betegségek összeszedésére a heti 1 nap gyerekközösség miatt
- a bébiszitter csak vele foglalkozik (illetve a kistesóval, az anyával felváltva). A lényeg, hogy a babára és a 3 évesre két felnőtt jut, míg Mo-n akár bölcsi+ovi kombóval az anya csak este és hétvégen van velük, napközben pedig egy felnőtt pedagógusra biztosan több, mint egy gyerek jut.
hátrány:
- esetleg nem kap annyi fejlesztést, mint egy magyarországi oviban, mert a bébiszitter nem óvodapedagógus... (?)
- kevés a heti egy nap gyerekközösség (?)
- nem tudjuk, hogyan kell biztosítani azt,hogy "iskolaérettek" legyenek a gyerekeink (állítólag Mo-n van ilyen iskolafelvételi az ovi után).
Más opciónk jelenleg nem nagyon van, de azért ha sok hátrányát látjátok, h gyakorlatilag minimális oviba fog itt járni, akkor várom jobbító javaslatotokat, hogy lehetne a helyzetből a legjobbat kihozni. (A kisebbik iskolás korára, kb 6 év után esetleg elgondolkodnánk Mo-ra költözésen, ezért lenne jó a sokkot a gyerekeknél majd akkor elkerülni, mert elég nagy változás lesz az életünkben anélkül is).
Neked kell a lelkiismereted szerint döntened, hogy 50 év múlva lesz-e lelkiismeretfurdalásod, ahogy magad ismered.
De. Szerintem minden gyereknek alapvető emberi joga kell, hogy legyen, hogy az anyanyelvén tanuljon, nőjön fel. A szülő elveheti tőle, de vállalnia kell a felelősséget érte. Ha képes rá.
A bébicsősz lehet, hogy magyar, nem tudom, de szerintem 2 felnőtt túl sok 2 gyerekre. A gyerekeket nem kell fejleszteni, élni kell velük, együtt, időt szánni rájuk.
Kevés a heti egy nap közösségben levés. Nem az "óvodapedagógus" hiánya miatt, egy normális, érdeklődő gyerek magától is "iskolaérett" lesz, sőt 4-5 éves korára olvasni is megtanul, ha nem hátráltatják mindenféle értelmetlen foglalkoztatással.
Meg aztán gyereke is válogatja. Mikszáthnak kellettek a külön mesélők éjszakára, neki szenvedés lett volna óvoda. Figyelni kell a gyereket, hogy milyen, hogyan lenne jobb neki.
Egy nap hetente közösségben levés mellett talán többet lesz beteg is, mintha minden nap járna.
Ha most így fogalmazol, hogy " esetleg elgondolkodnánk Mo-ra költözésen", az nagy baj.
"Neked kell a lelkiismereted szerint döntened, hogy 50 év múlva lesz-e lelkiismeretfurdalásod, ahogy magad ismered."
Bocsánat, nem értem. Miért kellene lelkiismeret furdalásnak lennem 50 év múlva?
"De. Szerintem minden gyereknek alapvető emberi joga kell, hogy legyen, hogy az anyanyelvén tanuljon, nőjön fel. A szülő elveheti tőle, de vállalnia kell a felelősséget érte. Ha képes rá. "
Az anyanyelv elvétele miatt? Mi szülei magyarok vagyunk,a bébiszitter is az lesz és lehetőség szerint jár majd az itteni magyar gyerekközösségbe (heti pár óra). Tapasztalataink szerint ilyen feltételekkel, kb. 9 éves koráig erősebb lesz a magyar nyelve, utána pedig mindkét nyelvet anyanyelvi szinten beszéli majd (jó eséllyel az ország nyelvét 9 éves kora után magasabb szinten).
"A bébicsősz lehet, hogy magyar, nem tudom, de szerintem 2 felnőtt túl sok 2 gyerekre. A gyerekeket nem kell fejleszteni, élni kell velük, együtt, időt szánni rájuk."
Egyetértek. Sajnos e tekintetben a mérleg külföld felé billen, mert Mo-n már a gyereket 3 éves korától elveszi a szülőtől az intézmény, így a szülő csak hétvégén, és esténként lehet vele (ha épp nem a házimunkával kell az időt töltenie). Itt kint (feltéve, ha a szülő megengedheti magának a részmunkaidőt), akkor több időt tölthet a gyerekével (az iskola is napi 5 óra).
"Kevés a heti egy nap közösségben levés. Nem az "óvodapedagógus" hiánya miatt, egy normális, érdeklődő gyerek magától is "iskolaérett" lesz, sőt 4-5 éves korára olvasni is megtanul, ha nem hátráltatják mindenféle értelmetlen foglalkoztatással. "
Nem tudom, mi a Mo-i iskolaérettségi követelmény, valójában kérdésem erre irányult. Sajnos külön kell venni azt, ami a rendszer miatt követelmény és azt, ami a gyereknek valóban jó.
"Egy nap hetente közösségben levés mellett talán többet lesz beteg is, mintha minden nap járna. "
Lehet, hogy így van.
"Ha most így fogalmazol, hogy " esetleg elgondolkodnánk Mo-ra költözésen", az nagy baj."
Miért nagy baj? 10 év óta a magyar gazdasági, társadalmi, egészségügyi, oktatási helyzet, amennyire a hírekből meg tudom ítélni, romlott. Azóta már rokonaink, barátaink sincsenek Mo-n, munkahelyünk is itt nagyobb eséllyel van szakmánkban, szóval csak valami nagyon erős, speciális húzóerőnek kell lennie (amit most nem látok, hogy mi lesz majd) a hazaköltözéshez.
Itthon is mehet fel napot az oviba, csak délelőtt kötelező.
Szerintem kint jobb lenne neki, De heti több nap maganbolcsiben. Ott pedagógusok vannak, nem? Igy fejlesztik is, az anyával es babysitterrel is sokat van.
Itthon csak maganoviva iratnam be. Mert ott 15-20 gyerekre van harom pedagógus, mig az államiban 30-ra kettő.
"Miért nagy baj?"
Már nem baj, már megmagyaráztad. Neked Mo. egy ország, ahonnan kapni akarsz, adni nem. Nem a hazád; semmi baj. ez van.
A külföld elég tág fogalom :) De ha egyébként nem jönnétek haza, a nyelv miatt jobb döntés kint maradni, hogy ne legyen hátránya majd az ottani iskolában. Ha hazajöttök, szerintem jobb ennél a csiki-csuki napirendnél a fix ovi.
Tudtommal a magyar ovik nagyon jók nemzetközi összehasonlításban, viszont az iskola már sajnos nem (épp tervezik átvariálni, hogy zökkenőmentesebb legyen a váltás, persze majd meglátjuk...). Az általam hallott elég meggyőző pszichológiai előadások szerint (Vekerdy, Ranschburg - youtube-n is megtalálod) legfontosabb ekkora korban az érzelmi stabilitás és legfejlesztőbb a szabad játék, ha nem tévézik/számítózik, hanem sokat rohangálhat friss levegőn, és ha a felnőtt, főleg az anyja/apja tud vele minőségi időt tölteni (nem direkt fejleszteni füzetekkel vagy formabedobóval, hanem együtt játszani sokfélét, énekelni, fejből mesélni, válaszolni a kérdéseire.. stb.). Személyiségtől függően 4 évesen azért már tuti igényli a gyerektársaságot, lassan kialakulnak a baráti kapcsolatok, a fiúk bandáznak, a lányok "örök" barátságokat kötnek, egyre jobban kell a családon kívüli szocializáció is. És szerintem ez lesz annyira érdekes, hogy ellensúlyozza a természetes féltékenységet, ami ha otthon marad, akkor is - temperamentumtól függő látványossággal - jó eséllyel hullámokban majd jön. (Pláne ha az anyja, mint írtad, elég elfoglalt, mert nehezebb elfogadni, ha ott van, látja, de az mégsem rá figyel, mint ha oviban vagy játszótéren rohangászik.)
Itthon nem egy "nagy" felvételi van az általános iskolába (max. beszélgetés a szülővel vagy ha valami speciális a suli vagy azon belül a kiszemelt osztály, mondjuk zenei vagy sport, akkor kicsit letesztelik a képességeit), hanem az iskolaérettséget vizsgálják többször az oviban év közben és ha úgy találják, hogy még nem az igazi vagy a szülő vétózza meg, akkor még marad egy évet ovis. (Ha fejlesztik az iskola előtti évben, a legtöbbször logopédiai vagy finommotorikai gyakorlásokat jelent, a többit szerintem nem éri meg siettetni). A körzeti iskolákba meg mindenkit kötelesek felvenni, aki oda tartozik és iskolaköteles: azaz 6 éves elmúlt szeptember 1-ig és iskolaérettnek találták.
A magyar iskola meg: még tán a mai szülők idején is kiváló volt, de azóta egyrészt elég hirtelen változott a világ, (a fiatalok félig vagy már nagyrészt online élik életüket) és a lexikális tudás a kreativitáshoz és önbizalomhoz képest (amit a mi poroszos iskoláinkkal ellentétben az eddig lenézett angolszász iskolarendszerben előbbre helyeztek) kevésbé lett értékes; másrészt a tanárok csökkent társadalmi pozíciója miatt a tekintélyük és emiatt olykor sajnos elhivatottságuk is kevesebb lett. Persze ezzel nem azt akarom írni, hogy az egész kuka, csak épp változik és azt is érdemes mérlegelni, ha majd iskolát kerestek, hogy a ti világképeteknek, értékrendeteknek mi felel meg, mert érdemes akkor előre utánajárni :)
Az én gyermekeim kis korkülönbséggel születtek, a fiam 21 hónapos volt, amikor megszületett a lányom. Nem volt babysitterünk, mert úgy gondoltam, nekem (magamnak) kell első körben megküzdenem a napi rutin kialakításával, aztán amikor már nem volt küzdelem, mert összeszoktunk, annyira simán, gördülékenyen ment minden, hogy nem is éreztem szükségét az állandó segítségnek.
Nem találom jónak azt a felfogást, hogy azért kell a segítség, mert anya a pici babával bajlódik, a nagyobb gyermek pedig egész nap a tévé előtt ülne. Fontos, hogy az anya a nagyobb gyermek életében is ugyanúgy jelen legyen, sőt, szerintem a kisbaba megszületése után a nagyobb gyermeknek kell nagyon hangsúlyosan éreznie az anya figyelmét. Lehet, hogy rosszul gondolom, de talán egy kicsit eltolódtak nálatok a súlyok abba az irányba, hogy a feleséged babázil, a sitter pedig foglalkozik a naggyal.
A feleséged helyében én első körben lemondanám a babysittert, és egyedül próbálnék minőségi időt tölteni a gyerekeimmel. Nekem anno ment, alig nézett tévét a fiam, ellenben napi több órás minőségi időnk volt egymásra. Ő sem volt bölcsis, szval otthon volt egész nap velem, bár az is igaz, hogy nagyon keveset voltunk otthon, kevés volt az otthon punnyadás (a két kicsivel is nagyon sokat mentünk).
Ha nincs fizetett segítség, a feleséged tud minőségi időt tölteni a gyermekeitekkel. És ha ez adott, nyugodtan mehet többet közösségbe. A fiam pont 3,5 évesen kezdte az ovit, egyszerűen ovi- és társaságfüggő a szó jó értelmében. Falja az ovis elfoglaltságokat, napi szinten kiselőadást tart arról, hogy mit csinált aznap, hihetetlenül élvezi. Tele van barátokkal. Egy ekkora gyermek már igényli a gyerektársaságot.
Szval én hagynám a fizetett segítséget, menne az oviérett gyermekem minden nap minimum délig oviba, később pedig, ha igényelné az ottalvást, délutáni közös játékot a többiekkel, maradhatna 4-ig. És onnantól kezdve este 8-9-ig a lefekvésig csak vele foglalkoznék (persze ha több gyermek van, akkor velük).
Miért kell a feleségednek a babysitter? Nem kötözködöm, érdeklődöm.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!