Tényleg ilyen a magyar óvodapedagógia?
Nemrég olvastam egy portálon,hogy a magyar óvodapedagógia világhírű,olyan jók a módszerei. Eddig én ezt nem hallottam,még nincs gyerekem,de érdekelne a téma. Más országokban is így tudják ezt, és alkalmazzák a magyar elveket? Miben ad többet a magyar óvodapedagógia a gyerekeknek? Ezáltal fejlettebbek a magyar gyerekek, mint máshol?
A kérdésem nem provokatív inkább érdeklődő,hogy mi lehet ebből az igazság. Nektek mi a tapasztalatok?
Először is 1: a külföld tág fogalom. Van ahol valóban teljesen más a rendszer, de a legtöbb országban óvoda van.
Ami a kérdést illeti: valaha a magyar óvópedagógia valóban megelőzte a korát, ez Brunszvik Teréz nevéhez kötődik.
Mára viszont sajnos ezek az idők elmúltak.
Ami megmaradt belőle az az, hogy Magyarországon, sok más országgal ellentétben, az óvónők egyetemen tanulnak.
De mivel ma már alacsony a bekerülési pontszám, örülnek, ha valaki jelentkezik és végigjárja. Illetve utána megy hatalmas csoportot kap egyedül, ezért gyakorlati haszna nincs.
2
Nyilván a külföld bármit jelenthet, de akkor atfogqlmqzom: kb mindenütt iskola előkészítő vagy simán iskola van ennek a korosztalynak. Amúgy meg az óvónő nem egyetemen tanul, hanem főiskolán.
Nem tudom máshol milyen.
De nálunk az a helyzet, hogy egyre több a problémás gyerek. Az óvónők meg erre egyáltalán nincsenek felkészülve.
Én évekig hordtam a gyereket pszichológushoz, meg fejlesztésre. Mindegyik azt mondta, hogy pozitív megerősítés, jutalmazás, élményhez juttatás, mert nincs önbizalma. Hát, nekem is voltak azért fenntartásaim ezzel a nevelési elvvel kapcsolatban, de az óvodában biztos, hogy semmi ilyesmit nem ismertek.
Csak büntettek, és az egyértelmű volt hogy az én fiamnál az olaj volt a tűzre. Aztán nekem jöttek panaszkodni, tőlem várták a megoldást. Amikor elmondtam, hogy mit mondott a pszichológus, akkor meg kijelentették, hogy teljesen kizárt, náluk nem ez a házirend. Ha a gyerek elkezd hisztizni, akkor biztos, hogy ők aztán nem fogják szeretgetni, mert azzal csak bátorítják ezt a magatartást. Hát, eleve onnan indul a dolog, hogy amit ők hisztinek gondoltak, az az idegrendszer túltöltődése. Amiről nem tehet a gyerek. De ilyenkor sarokba állították, megszégyenítették. Sőt, utólag más anyukától hallottam, hogy volt, hogy meg is pofozták a gyerekemet.
De én még voltaképp ne is szóljak, mert valahogy kijártuk, viszonylag kevés balhéval, de sok rémtörténetet hallottam. A problémás gyerekeket sajnos nem tudják kezelni. Nem tanítják nekik, és kevés is a létszám.
A nagycsoport meg már nagyon dedó nekik, ott már szinte mindegyik gyerek szenved. Kicsit előbb kéne kezdeni az iskolát, külföldön előbb kezdik. De persze nem úgy, hogy hatalmas elvárásokkal, csak valami írás-olvasás előkészítő foglalkozást, ilyesmit. Főleg, ha egy gyereket még egy évet visszafognak, mert nem iskolaérett, már megőrülnek az oviban.
Sok helyen összevont csoportok vannak. Hogy kötsz le egyszerre egy 3 és egy 6 évest? Teljesen mások az igényeik.
Szóval szerintem nem olyan csodás a helyzet, lenne mit javítani.
3: Főiskolai képzés 15+ éve nincs.
A másik állításod se helytálló: rengeteg országban van óvodai rendszer: az egész keleti blokkban, Ausztriában, Németországban, hogy csak párat említsek
Másféle szemszögből kell nézni a magyar Óvoda rendszert ahhoz, hogy lássuk miben különleges.
Az egyik, hogy régi. Sehol máshol a világon nem vezethető vissza az óvoda intézménye az 1800-as évek végéig.
A másik a szabályozottsága,a célja. Más országokban az ilyen korú gyerekeknél a cél kvázi a gyerekfelügyelet, itthon a fejlesztés. Most ne azt nézzük egyes helyeken konkrétan mennyiben valósul meg, hanem olvassuk el az ónoapot, olvassuk el a korábbi jogszabályokat. Máshol ilyen nincs és nem is volt.
És itt jön a lényeg, amiért 2014-ben kötelezővé is tették az óvodát, ami (talán egy balti ország kivétélevel) sehol a világon nincs így. Az pedig a hátrányok csökkentése. Döbbenetes volt arról olvasni, hogy az 1950-es,60-as években milyen szakadékból indultak a roma vagy más kisebbseghez tartozó gyerekek. Úgy kerültek iskolába, hogy nem beszéltek magyarul, nem ismerték az angol WC-t. Gondoljuk el, hogy hogy lehet úgy arra koncentrálni, hogy írni-olvasni tanuljon valaki, hogy nem érti mit kellene írni, hogyan tudná helyesen fogni a ceruzát ha még evőeszköz se volt soha az életében a kezében. Akkoriban jó ha az első 2 osztályt elvégezték ezek a gyerekek.
És erre van az óvoda, és ezért kötelező, és ha nem is látjuk szabad szemmel ezért nagy dolog Magyarországon. Mert megtanítja azt a gyereket is késsel-villával enni, aki még nem látott olyat, meg tanítja hogy nem a sarokba végezzük a dolgunk, hanem a WC-be, ad egy nyelvi alapot. Képzeljétek mekkora dolog az, hogy az a kisgyerek napi minimum 4-5 órát egy diplomás szakember keze alatt tölt ahhoz képest, hogy a putriban a 2 általánost végzett anyjával töltené. És ha nem is minden gyerek jut el így se óvodába, de motiváltak, hogy legyen családi pótlék, meg kapjon enni ingyen a gyerek az oviban. Az a nagy dolog, hogy ma már ezeknek a gyerekeknek is legalább esélye van elvégezni az általános iskolát, ha nem is él mindegyikük ezzel az eséllyel.
Kicsit off, de teljesen idevág:
"Mert megtanítja azt a gyereket is késsel-villával enni, aki még nem látott olyat, meg tanítja hogy nem a sarokba végezzük a dolgunk, hanem a WC-be, ad egy nyelvi alapot.
Képzeljétek mekkora dolog az, hogy az a kisgyerek napi minimum 4-5 órát egy diplomás szakember keze alatt tölt ahhoz képest, hogy a putriban a 2 általánost végzett anyjával töltené. És ha nem is minden gyerek jut el így se óvodába, de motiváltak."
Hogy aztán AZ ÖSSZES óvodapedagógus ismerősömet és rokonaimat az őrületbe kergessék, mert NEM LEHET őket SEMMIVEL sem nevelni, tanítani, fegyelmezni!
Órákig tudnám sorolni, hogy az összes módszer/tipp/trükk sokuknál mennyire eredménytelen, mennyire hasztalan - miközben a pedagógus meg lassan romokban hever...
Nem tudom egyesek miért ennyire kezelhetetlenek közülük, nem tudom miért van ez így náluk, de attól még ÍGY VAN. Nem máshogy, nem szépíteni kell a médiában - ÍGY VAN!
Ez a - szomorú - JELEN.
De ami még szomorúbb, hogy sem nekik, sem nekem, sem másoknak (még) nincs ötletünk sem, hogy mivel lehetne rajtuk segíteni. Hogyan lehetne őket finoman terelgetni egy nyugalmas irányba.
:D Legenda önmaga szemében.
A magyar köznevelés minden téren 10-20 év lemaradásban van. Elképzelésem sincs, hogy pl a főiskolán mit tanulhatnal fejlődéspszichológiából, mert döbbenetes butaságokat mondanak,vagy tesznek.
Szakértőként ovikba jàrtam egy időben, gyakorlatilag vaksötétség van arról, hogy mit is kéne csinálni az ovinak, és hogyan működik egy gyerek. Félelmetes.
#8 Fejlődéslélektan a becsületes neve. És az óvodapedagógusok nem pszichológusok, nem szociális munkások, hanem pedagógusok.
De pszichológiából szigorlatoznak, szóval többet tudnak, mint te, aki még a nevét se tudod annak, amit tanulnak.
:D A tudományágé igen, de én tantárgyról beszéltem. Kicsit többet tudok náluk, azt kell mondjam sajnos, bár neked lenne igazad, akkor nem nyomorítana meg már kiskorában ez a rendszer szinte minden gyereket. Bár valóban tudnák.
Bár alkalmaznák, de sajnos napi szinten látom, és hallom,hogy nem teszik. Bizony nem véletlen, hogy a tanárok, nem tartják őket pedagógusoknak, mert nem csinálnak semmit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!