Megkérdeznéd a nagycsoportos, elsős gyereked, hogy mit jelentenek ezek a szavak?
bosszú
pereg
szelence
káromkodás
Most esett le, hogy a gyerekemnek fogalma sincs ilyen "egyszerű" kifejezésekről sem, amik az óvodai oktatásban szerepelnek alig értett valamit a meséből, amit meg kellett hallgatnia.
Valamennyire kapisgálja, de azért eléggé mellélő, pl a káromkodásra azt hitte ordítás, a bosszúra meg hogy halált jelent.
Végigkérdezgettem az összes szót és szinte semminek sem tudja a jelentését, eléggé letaglózott. Azt hiszi tudja, de téves dolgot gondol helyette, nem tudom elképzelni, hogy ennyire le legyen maradva a kortársaitól ilyen téren..
Kiváncsiságból megkérdeztem a 2,5 éves ( beszédinditott lányom)
Bosszú: neki mérges gondolom a bosszús-ra gondolt.. aztán mondta Ludas Matyit
Pereg: picit hullik, festéket javítani
Szelence: nem tudta
Káromkodik: mérges, csúnya szó
6 èves
Bosszù: bosszùàllàs
Pereg: nem tudom, nem szoktam ilyeneket mondani
Szelence: szeretsz-e
Kàromkodàs: nem tudom
Középső és nagycsoportosok (lennének, ha járnának oviba)
A káromkodást nem tudták.
A szelencét, onnan tudják, hogy görög mítoszokat olvasunk és abban volt a Pandora szelencéje :)
1. Vagyok
A pereg szót szoktuk használni..gyakran..
Utoljára tegnap... pereg a festék pont a korláton a teraszunkon.. le kell festeni.. innen asszociált..
A káromkodás szóbakerült..
Sógorék nem beszélnek szépen, és megkértük ne káromkodjanak, ne beszéljenek csúnyán. Vagy úgy egyébként sok a gyerekmentes ismerős, akiknek jelezni kell, hohy most tanul beszélni a gyerek. Meg egyébként sem kellene..
Bosszú..
1-2 népmesében benne van.
Szelence..
Nem nagyon volt egyik mesében sem..
Valószínűleg sok kisgyerek, aki így magában nem tudja megmagyarázni a szót, egy mese szövegében mégis megérti, legalább annyira, hogy a történet lényegét össze tudja rakni. És így szép lassan a kiépül a fejében a szavak jelentése, hiszen több történetben, több összefüggésben előkerül egy-egy kifejezés.
Az persze hiba, ha olyan mesét választ a szülő, vagy az óvónő, hogy a gyerek minden második mondatban ismeretlen szóba botlik.
Így van, ahogy az előző írja (egyébként elég szépen külön lehet választani, mely életkorra mely mese illik). Kérdező, ha lehet válaszolni általános tapasztalattal (több kisgyermekről, és szakmailag), akkor -és hátha ez megnyugtat téged-, ahogy az előző válaszoló is utalt rá, a gondolkodás érésének megfelelő az, óvodás korban, hogy a fogalomalkotás még nem elég differenciált, nem elég kifinomult. Teljesen rendjén van tehát, hogy egy 4 évesnek minden gyümölcs -például- alma, vagy hogy egy öt évesnek a bosszú is valamiféle düh, meg a verekedés is düh.
Eleinte gyakrabban, aztán egyre ritkábban, de mégis túláltalánosít, mert még nem ismeri (jól) az elemek konkrét halmazbeli hovatartozását.
Annyiból engedd meg, hogy korrigáljalak:
valójában tilos oktatni az óvodás korúakat. Az érésük egészen másfajta szakaszban van, az agyi érésük is, mint 6-7 éves kortól az idősebb gyermekeké, így egészen más hozzáállás szükséges számukra a fejlesztés, nevelés során.
Szinte csak indirekt módon szabad fejleszteni a 7 év alattiakat,
nem pedig oktatni őket, mint az iskolában (amely utóbbi már direkt módszer). Van néhány kivétel, de most terjedelmi okokból nem sorolom fel és a magyarázattal sem úntatnálak. Valamint nagyobb számú óvodásról való tapasztalat nélkül félreérthető az egyes óvodás gyermek, én magam meg is tapasztaltam a közös életkori sajátosságaikat is.
Egyébként az ONAP is kitér arra, hogy nem szabad oktatni az ovisokat.
ONAP = Óvodai Nevelés országos AlapProgramja, amely kötelező az összes mo-i óvodai nevelés során:
Az óvodás gyermek a spontán, szabad játék során, a mesehallgatás során, valamint a kérdéseire a felnőttől kapott válaszai alapján fokozatosan tagolja a világot, fokozatosan érti meg, rakja össze egy képpé. (Ha a szakirodalomban utána szeretnél nézni, javaslom a szinkretizmus fogalmának utánanézned a kisgyermekek esetén. Ennek több, egymástól részben eltérő formája van az ovisok esetén.)
Ezért tilos tanítgatni, javítgatni, mivel akkor megfelelési kényszer, neurózis alakul ki a hét év alattiaknál, sok esetben néhány évvel később.
A művészi alkotásokat sem rágják szájba, felnőtt a felnőtt számára sem, pl egy festmény, vagy egy zenemű -főleg, ha absztrakt pl instrumentális, ének nélküli-, önmagáért beszél. Hasonlóképp fejlődik az óvodás gyermek, mégpedig szinte kizárólag ilyen módon. (A kérdés-felelet viszont ilyen szempontból egy kivétel, az már direkt módszer, de értelmes kivétel. Erőltetni viszont nem szabad a témák megbeszélését, hanem kérdez az ovis, amikor és amiről akar, mi meg válaszolunk neki. Javítgatni is tilos.)
4 évesem:
bosszú:harag
pereg:leesik
szelence:kemence :D
káromkodás: csúnya beszéd
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!