Mi ez az ovi, oktatás ellenesség?
Már nem egy helyen hallom (itt is), hogy ameddig lehet ki akarják hagyni az ovit, magántanulóként akarják nevelni a gyereket a szülők, mert az óvoda és az iskola csak "átmossa az agyukat" és beskatulyázza a gyerekeket az állam által elképzelt rendszerbe.
Ma egy idősebb nő elegyedett velünk beszélgetésbe, és amikor elmondtuk, oviba igyekszünk, elkezdte ezt az agymosott szöveget. Amikor elmondtam hogy nekem semmi bajom az ovival, gyerekeim is szeretik, akkor kb lehülyézett és hozzánk sem szólt a buszon.
Nem pont arról van szó, hogy ezek a gyerekek beilleszkedjenek a társadalomba, fenntartsák azt? Én egyáltalán nem érzem hogy bárki az ismeretségi körömben agymosott lenne. Sokuk diplomás, jó állással, értelmes hobbikkal, kiteljesedett személyiséggel.
Vagy ez is olyan konteo mint a chemtrail, laposföld, oltásellenesség meg a gyíkemberek?
Az ovival inkább az a baj, hogy rengeteg gyerek van egyoportban, ha megszakad sem tud a pedagógus rendesen foglalkozni minddel. De egyébként nincs vele gond, a szabad játék, népi énekek, játékok, mesék, kézműves foglalkozások tök jók. Vannak országok, ahol ilyenkor már írni-olvasni, számolni tanítják őket.
De a suli tényleg borzalom. A márt írt nagy létszám, a rengeteg fölös tananyag... a legelkötelezebb, legenberibb tanárok sem lennének képsesek ezt normálisan csinálni. Tégy különbséget, igazodj az osztály és az egyes gyerekek érdeklődéséhez, de úgy be van táblázva, hogy mi kötelező tananyag, hogyha valakit esetleg érdekel abból a tömény mennyiségű szārból valami, és kérdez, azt sincs idő részletezni.
És ez a lényeg. Ne kérdezz. Ne gondolkodj. Magold be, és ne kérdőjelezd meg. Saját gondoloatok? Hát hogy merészeled!? Egyes!
A tananyag elavult, a módszerek elavultak, az eszközök elavultak.
Jó vagy irodalomból? Na ne örüljél, majd megbuktatunk fizikából. Megy a kémia? Ne aggódj, töriből még megbukhatsz. Kit érdekel, hogy gyönyörű képeket festesz, vagy kiemelkedően jól sportolsz? Legyél jó mindenből egyformán, mint a többiek. Az egyediség rossz dolog.
Komolyan, elég csak a kötelező olvasmányok listáját megnézni, és látható, hogy nem cél a olvasás (és a tanulás) megszerettetése. Maradj buta és befolyásolható, de hidd, hogy majd a főnévi igenevek felsolrolása előrébb visz. Ne törődj azzal, hogy 12 év eltelik úgy az életedből, hogy utálod az egészet, magolod a sok szārt, és majd utána állhatsz neki a valóban hasznos dolgok megtanulásának. Addig is nincs időd, péntek kilencedik órába kell a tesi. Szabadidő, hobbi nem kell, még olyasmit csinálsz, amit szeretsz.
Mi sem szerettük az ovit gyerekként. Én nagyon féltem tőle, hogy mi lesz a gyerekekkel, de ahhoz képest az enyémek szerettek járni, a nagycsoportot kivéve. Ott már nagyon dedós volt nekik, főleg az alvás miatt voltak kiakadva.
Viszont nekem eszembe sem jutott volna, hogy ne vigyem őket. 4-5 éves gyerekkel már mit kezdesz egész nap otthon? Rémesen unatkoztak, kellett nekik már a társaság. Anyukám is mondta, hogy utálja az összes ovit, ott csak a betegségeket szedik össze. Jobb otthon a gyereknek. Hát, szerintem sem nekem, sem a gyereknek nem lett volna jó, ha 6 éves koráig nem megy közösségbe.
Nekem nem is az óvodával, meg a pedagógusokkal volt bajom, hanem tényleg azzal, hogy mindenki bevitte a náthás, beteg gyerekét, aztán a baci meg körbement az egész csoporton. Már rendkívüli szülőiket tartottak emiatt, de sokan nem fogták fel, na, meg ugye féltették a munkahelyüket.
De azért az rémes, hogy sok gyereknek már 3 évesen kivették a manduláját, mert annyit volt beteg.
Az iskoláról meg leírták már mindent, amit lehetett.
Tudom, hogy nem nagyon visz előre, ha a gyerek előtt fikázod a tanárokat, de leginkább nehéz tisztelettel beszélni róluk. Amikor én voltam gyerek, meg voltam róla győződve, hogy a tanárok azért mentek tanárnak, mert mind utálják a gyerekeket, és szivatni akarják őket. Senki nem mondott nekem ilyet, magamtól jutottam erre a következtetésre. És most is azt látom a gyerekeim tanárain felsőben. Nem az a cél, hogy azt mérje fel, mit tud. Mit nem tud. Nem az a cél, hogy megtanítsa a gyereknek a tananyagot, hanem, hogy jól alátegyem. Pl. ezek a váratlan röpdolgozatok péntek 6. órában, minek? Mi lenne, ha a tanár szólna, hogy mikor lesz dolgozat? Ja, nem, azt nem lehet, mert minden órára készülni kell. Ki tud készülni 12 tantárgyból minden egyes órára minden nap? Élni sincs idejük.
Én azt mondtam, hogy a négyesnek már örülünk. Csak most ugye a Kormány nem költ az oktatásra, sőt, egyre inkább az a cél, hogy kevesebb legyen a diplomás, hiszen itt csak közmunka van, így egyre nehezebb bekerülni jobb iskolákba. Négyes tanulóként gimibe bejutni esélye sincs.
Az egyetemi felvételihez meg kötelező már a nyelvvizsga, ahhoz képest, hogy az iskolában heti 2 angolórájuk van, tanár meg sehol, mert ennyi pénzért nem találnak senkit. Akkor ki fogja nekik megtanítani a nyelvet, hogy le tudjanak vizsgázni?
A mi ovink igazán remek, differenciált nevelés az alapelve, tehát kifejezetten programjuk, hogy egyénként tekintsenek rájuk, akik különböző kezelési módokat igényelnek.
A sulit én 1991-ben kezdtem, és 2003-ban érettségiztem. A felső tagozat első félévétől eltekintve imádtam. Ott akkor szörnyűek voltak a tanárok az osztályfőnökünk meg nevelésre alkalmatlan, addig kísérletezett velünk, míg pár hónap alatt szervezetten kiközösítettek engem meg egy barátnőmet.
De komolyan mondom, minden mást imádtam. Én a tipikus jókislány voltam, aki majdnem mindenből ötös volt, de nem ez a lényeg. Hanem az, hogy nem kaptunk kilóméteres házikat, és nem volt olyan óraszámunk, mint most. A mai gyerekek heti óraszámát felnyomja még a kötelező hittan/erkölcstan és az 5 tesi is. Ez már heti 3 órával több, mint nekünk volt. Akkor nem volt ilyen elterjedt az egész napos iskola, aki nem volt beíratva napközibe, az egykor max fél kettőkor indult haza. Nem négykor meg ötkor.
Az egész napos közósségi lét egy alsóst még kizsigerel, nincs hol kiengednie, valamilyen szinten állandóan alkalmazkodnia és viselkednie kell, ami nonszensz, ez a 6-10 évesek idegrendszeri megerőszakolása. Ettől nagyon le tudnak fáradni. Én gimiben, 11-ben éreztem először nehezen kipihenhető napi fáradtságot, és megrémít, hogy ezt ma mar alsóban is átélik. Abnormális!
Én jó tanuló voltam, mégis egy kalap kakinak tartom. És sajnos de, találkoztam mind szakmailag mind pedig emberileg gyalázatosan gusztustalan pedagógusokkal. Nyilván volt ellenpélda is, de léteznek.
Csökkenteni pedig épp azért kéne, amiért mondod. Ha végigrohansz a tömény tananyagon a fele sem marad meg. Ha időt szánnának rá, akkor jó hangulatú órák alatt részletesen meg lehetne tanítani, kielégíteni a gyerekek kíváncsiságát, megbeszélni, átrágni. Ez azt eredményezné, hogy kevesebb tananyagra jut idő, de cserébe amit megtanultak, azt tényleg tudnák. Most 100 dologból megmarad 10, akkor 60 dologból maradna meg 50. És valóban baj, hogy a gyerekeket nem érdekli az iskola. Lehetne ezt úgy csinálni, hogy érdekelje. Az lenne a lényeg.
15-ös azért rossz a magyar oktatási rendszer, mert nem tanítja meg gondolkodni a gyerekeket. Hatalmas mennyiségű adathalmazt kell nekik bemagolni, visszamondani, másnapra meg elfelejtik. De ha megkérdezed egy kitűnő tanuló felsőstől, hogy oké, elmondtad a kötelező olvasmány elemzését, amit a tanár lediktált órán. És neked mi róla a véleményed? Na, akkor ott majd megáll a tudomány!
De ez persze szándékos, nem kellenek a gondolkodó állampolgárok, bólogató jánosok kellenek, akkor bármit meg lehet velük csinálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!