Mikortól tud a gyermek válaszolni a Miért? Kérdésre?
3 évesen még nem kell tudnia, igaz? Példát írok: van egy régebbi szivacs ágya a lányomnak. Most kapott egy szép Dany gyerekágyat. De nem alszik a gyerekágyban, csak a szivacskanapén (kihajthatós). Eddig azon se aludt amúgy...
Na, és megkérdeztem tőle, miért jobb a szivacságy, mint az új ágya? Nem tudott rá válaszolni, csak állt némán. én várok el túl sokat tőle??
Valószínűleg az a baj, hogy az új ágyban kókusz matrac van, és nagyon kemény neki. Ezt nem kellene már tudni elmondani 3 évesen? Első gyerek, nem vagyok tapasztalt ilyen téren.
Volt, aki azt mondta, erre csak nagycsoportos korban tudnak válaszolni. De én ezt sem hiszem el..
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Gabica, hagyd már a lányodat, ne sürgesd, ne legyenek már vele szemben irreális elvárásaid! :)
Be fogja érni a korosztályát, de nem fénysebességgel.
Az "ez mi" normális esetben 2-2,5 év körül jellemző, azaz ~min. fél éves a csúszás. Majd 4 év körül válaszol rá.
Azt mondta a gyógypedagógus,hogy novemberben látni akarja ismét..De hordanom kell már nyáron is spec. fejlesztésre. Ez van.
Autistákkal dolgozom. Sajnos látom,hogy milyen fontos a korai felismerés,fejlesztés.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem a fejlesztésre mondom, hanem a piszkálásra! Hagyd a neuropszichológusra a pszichometriát. Ne sürgesd, ne méregesd, csak szeresd!
Rohadtul árt neki, amit csinálsz (tudniillik, hogy nem azt nézed, hogy miben jó, hanem hogy miben tér el, miben van lemaradva, hogy lehetne minél előbb egyengyereket faragni belőle... - nem lehet).
Lányom is rajta van a spektrumon, tudom miről beszélek. Valamikor 2 éves korában engedtem el a dolgot, azóta sokkal könnyebb neki is, nekem is. Fejlődik, haladunk, de nem érdekelnek mások.
Sajnos,muszáj követnem,hogy a normál fejlődés menetű gyerek hol tart(ana). Hiszen csak így tudok neki segíteni.
Ha nem èrdekelne,mit kell(ene) már tudnia/csinálnia,nem is tudnèk úgy vele foglalkozni.
Pedig a gyógypedagógus is mindig azt mondja,hogy ezt is gyakoroljuk,meg azt is...
Pont ezért fontos,hogy kérdezzek. Akár itt is. Hogy nehogy olyat várjak el tőle,amit mèg nem kell tudnia. Hiszen én sem vagyok enciklopédia..
Munkatárs is azt mondta,szintèn gyógyped.,hogy most kell vele foglalkozni,nem akkor,amikor már "bekövesedett"!!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem kell elvárni. Elérkezik a miért-korszak, amikor elérkezik. Egyébként megkésett beszédfejlődésűeknél átlagban szintén óvodás korban jön el, 3-4 évesen, átlagosan. Teljesen mindegy, hogy már 12 hósan beszélt egy gyermek, vagy csak a 3. szülinapján szólal meg, többnyire ugyanúgy beszélnek 3 és fél évesen, és átlagban mindegyikükre jellemző, hogy 3-4 évesen fontossá válik számukra a dolgok oka.
Ha eltérő a fejlődés, az viszonylag ritka, ilyen esetben sni, vagy fogyatékkal élő. Más kérdés, hogy ha a többségre jellemző időintervallumban jellemző fázisok vonatkoznak egy gyermekre, önmagában ez nem zárja ki, hogy esetleg fogyatékkal él.
Hadd pontosítsak bizonyos kommentek kapcsán, ha szabad: nem egyszerűen arról van szó, hogy az óvodás, egyes miért-ekre tudja a helyes választ, másokra meg nem, hanem egyre inkább magyarázatot keres a dolgokra. Mégpedig a maguk módján, tehát ami az óvodáskori gondolkodásmódra jellemző. Pl "miért fúj a szél", ennek kapcsán számos, tipikus óvodáskori változat jellemző, mit vélnek. Pl "a barlangokból kipréselődik a levegő", és így tovább.
Arra utalok tehát, hogy a lényeg: foglalkoztatja a legtöbb 3-4 évest már, a miért-kérdés. Az viszont kevésbé lényeges, hogy megfelelő választ tud-e. Lényegesebb, hogy foglalkoztatja! És az is fontos, hogy hagyjuk kibontakozni akkor is, ha a valóságnak nem felel meg az ok keresése. Mivel a fantáziája is, a gondolkodásmódja is fejlődik, ha hagyjuk önállóan gondolkozni!
Ugyanakkor idővel utalhatunk a felnőttek által helyesnek vélt válaszra, amennyiben -az életkorából eredően- már látunk esélyt ara, hogy azt a verziót is netán megérti.
Más. Ha nem válaszol, nem feltétlen jelenti, hogy nem tudja. Lehet, hogy csak nem akar válaszolni. Ha autizmussal él, ha nem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!