Miért van ennyi írás és olvasási nehézségekkel rendelkező gyerek manapság és mért kell ennyi gyereket okosító tornára vinni iskola kezdés előtt?
Ma nagyon kevés olyan embert ismerek ahol a gyereket iskola kezdés előtt 1-2 évvel ne kelljen okosító tornára heti 3 alkalommal,vagy fejlesztőkre venni.
Alapvető dolgokat nem tud sok gyerek,a szülő meg az óvónőt hibáztatja,pedig nem az óvónő dolga lenne,hogy öltözködni,kezet mosni illemhely használat után,tisztességesen enni,köszöni,viselkedni megtanítja a csemetét.
OFF:
Szerintetek azért egy felsős gyerektől nem lenne elvárható,hogy tudjon akár egy szendvicset elkészíteni magának,a tankönyvek kötözésében segíteni anyukájának,vagy késsel-villával enni,hajat mosni,körmöt vágni egyedül és ne kelljen szó szerint a ruháit kikészíteni meg a ceruzáit helyette kihelyezni és bepakolni?.Ezek közül a többség már alsós korban elvárható lenne bőven.
Azt látom okául, hogy több gyerek kezében van 'okosteló', mint könyv.
Nincs szókincs, nincs gyakorlás, ráadásul a telón csetelés közben nincs ékezet sem.
Rossz helyen élsz.
Itt pont az volt a gond, mindkét gyerekem osztàlyában, hogy elsőre többen is tudtak már olvasni, órán unták magukat, és rosszalkodtak.
Nem tudom, milyen elmaradott országrészben élsz, ahol ezek ma problèmàt jelentenek. A gyerek ezeket otthon tanulja, ott (nem) látja. Ha nem tud kezet mosni, akkor nem látja a szüleit kezet mosni. Ilyen egyszerű.
A telefonomon van ékezett,(ha tovább nyomod a gombot,ha veszed a fáradságot).Viszont most elsőbe induló gyerekeknél derül ki,hogy olvasni,írni nem tudnak....Régen olyan nem volt,hogy nem tudsz írni,németből felmentést kapsz és így is mehetsz érettségizni,vagy nem tudsz számolni,szintén felmentést kapsz majd belőle.Ez nagyon durva és igazságtalan is másokra nézve.
Sok gyerek úgy hallottam 10 évesen sem ismeri az órát.
Meg mi ez a ergonomikus táska mánia elsősőknél,másodikasoknál, hogy szegények meg ne szakadjanak?
Hol szakadnának meg,amikor a szülők cipelik suliba őket és viszik helyettük a táskát is.
Olyan alapvető dolgok hiányáról beszélnek tök nyugodtan a szülők,hogy csak nézek.
Szerintem afféle egymásra mutogatás miatt, amin azt értem hogy a szülő az óvodára várja a gyerek életre való felkészítését, az óvoda meg a szülőre. Az eredmény az hogy egyik sem csinál semmit. Napjainkban az emberek élete munkából és számlák fizetéséből áll. És megszokták az emberek azt hogy a megkeresett pénzért más csináljon meg helyettük mindent, beleértve a gyerekkel való foglalkozást is.
A régi időkben sokan gazdálkodtak otthon és nem jártak idegen helyre dolgozni. Így egész nap a gyerekkel lehetett a két szülő.
Sosem felejtem azt az esetet amikor egyik ismerősömnél a gyerek megkérdezte az apját hogy:
- Apu, játszol velem?
Erre az apa kupán csapta és azt mondta hogy:
- Hagyjál békén, tudod hogy hulla fáradt vagyok és holnap is vár a meló!
Aztán mivel még a házassága is kezdett rámenni a munkamániára ami nem is a saját üzlete, felmondott és újra üzemelte a szülei tanyasi gazdaságát. Ettől kezdve 180 fokot változott a család élete mert volt idő egymásra. Egyik nap meghallottam hogy a gyerek ismét hasonlót kérdezett:
- Apu, elmegyünk pecázni?
Azt vártam hogy ismét jól kupán csapja, de nem ez történt hanem ezt mondta:
- Megvan a pecabotod és a bicajod nem lapos?
Vagyis az "Iszik vagy vezet" hasonlatra lehetne azt is mondani hogy "Idegen helyen robotol és másoknak keresi a profitot ás számlákat fizet vagy gyereket nevel". Illetve röviden: "Biorobotkodik vagy gyereket nevel". Mert a kettő együtt nem igazán megy.
Nem elmaradott részen élek.Győr környékén.Rengeteg falusi ismerősöm van,közeli falvakból és le vagyok tőlük döbbenve,amiket mesélnek és normálisnak vesznek.
Vannak akinek 6.-as gyerekeik vannak már,több az órát sem ismeri,van aki nem tud cipőt kötni,hajas mosni,körmöt vágni egyedül,úgy készítik ki a ruháit minden nap helyettük,faragják a cerkákat helyettük.,nem tud a gyerek késsel enni.
Csak lestem!Ez nem normális dolog!
És nagyon sok akik ilyen okosító tornákra járnak a gyerekekkel 1-2 évvel iskola kezdés előtt.A tv-ben is hallani mennyi funkcionális analfabéta van középiskolások között is,elolvassák a leírtakat,de nem tudják értelmezni őket.
Gyerekeknél meg egyre több aki olvasni,írni nem tud rendesen és nem helyesírási hibákról beszélek.
Lehet mert faluról jöttek?Ott lehet hiányosság?
Meg mért az óvónőkre,tanárnőkre fogják a gyerekeik hiányosságait?
Mind két helyen csak leadják a megadott anyagot,a szülő dolga hogy a gyerek meg is tanulja e,ahogy a szülő dolga hogy a gyereket megtanítja e alapvető dolgokra mire iskolába megy.
Régen is sok szülő rohangált,akkor sem mindenki élt vidéken:-),akkor is kellett futni a munkahelyre,lakást,bútort törleszteni,akkor sem figyeltek oda a gyerekek esetleges egyedi igényeire.Hol lett volna erre idő.
-De most annyi egyedi nevelési igényt igénylő gyerek van.
-Annyi viselkedés zavaros gyerek van.
Régen sem volt kevesebb, csak szerencsére azért fejlődünk.
Régen a különböző ptoblémákkal küzdők el voltak könyvelve, hogy rossza és hülyék, ma már felismerik a különböző gondokat és tudják segíteni őket.
Nem akarok általánosítani, csupán két ellentétes példát írok le a környezetemből:
kislány mindjárt 3 éves lesz és nem igazán beszél, (csak annyit hogy anya, nem, cica) Szülei elviszik fejlesztő tornára, mert hogy azoktól a mozgássorozatoktól beindul az agyában olyan dolog ami a beszédközpontra hat. (most kezdték, nem tudok még eredményt mondani)
ellenpélda: még nincs 2,5 éves kisfiú és okosan mondatokban!!! értelmesen, érthetően beszél.
Laikusként mit látok?
a kislány le volt szarva nevelés szempontjából, soha nem mondókáztak vele, nem beszéltek hozzá, nagyon nagyon korán be lett ültetve a tv laptop elé, mert milyen jól elvan a gyerek, leköti a figyelmét az anyukának addig sem kell foglalkoznia vele, hisz nyűg számára a gyerek
A másik családban lévő kisfiú szigorúan napi 10perc mesét nézhet, ezenkívül anya mindig beszélt hozzá, mindig mindent kommentált, még ha a gyerek csak be volt téve a rácsos elkerített részba 2db játékkal anya akkor is folyamatosan mondta hogy épp mit csinál...
Szerintem a beszédfejlődés ezen múlik, hogy mennyit foglalkozik a szülő a gyermekkel. Persze mindenki megtanul előbb utóbb beszélni, csak ha a szülők jobban odafigyelnének a gyermekre felesleges lenne a beszédfejlesztő torna. (Vannak speciális esetek amikor szükséges, de szerintem túl sok manapság a "speciális eset")
Szóval azért kell ennyi fejlesztésre és egyéb dologra vinni az ovis, bölcsis gyereket mert nincs velük eléggé foglalkozva. Persze ez a rendszer hozadéka is hisz nagyon sok szülő szeretne 3éves koráig a gyermekkel lenni, de anyagilag egy fizetésből nem lehet megélni emiatt dolgozni kell és bölcsibe adni a gyereket és ott nem foglalkoznak velük olyan szinten, mintha anyuka lenne vele és csak őrá koncentrálna. Igen, jöhet itt a kérdés, hogy de 20-30 évvel ezelőtt még ennyi figyelmet sem kapott a gyerek és mégis minden rendben ment. Valóban, de szerintem másmilyen volt az a törődés és más a mai. Ma nagyon sokan úgy gondolják, hogy a babának éjjel nappal le kell kötni a figyelmét, és folyamatosan foglalkozni kell vele. Egyfolytában a gyerekkel kell lenni... Anyáink pedig ott tettek vettek a közelünkben és közben csak beszéltek hozzánk. majd mikor kúszni mászni kezdünk, anya főzött mi meg a konyhakövön kaptunk egy lábast szűrőt akármit és azzal játszottunk, ma meg teljesen el van szeparálva minden a gyerektől... Aztán amikor nagyobbak lettünk bevontak minket is a házimunkába, (nem sokat ért a munkánk, nem azért, hanem csak így kötötték le a figyelmünket) kaptam kisseprűt és én azzal voltam elfoglalva, amikor anyu a kertben kapált én az ágylások közt fetrengtem és simítgattam a földet, vagy segítettem veteményezni stb... nem voltam elhalmozva színes egydologra való játékokkal, eljátszottam egy darab fával, kukoricacsővel is az udvaron, apukám szerelt valamit és kaptam egy deszkát kiskalapácsot és szeget órákig elvoltam azzal hogy megtanuljam, hogyan fogjam meg a szeget hogyan kalapáljak, igen párszor az ujjamra csaptam, nem voltam agyonféltve, pár csapás után megtanultam hogy hova célozzak, ma meg a gyerekvédelem törne rám ha ezt látná a gyerek kezében... Ha nyukám sütött nem volt elkerítve a sütőajtó, mert meleg és megégethetem magam, egyszer megfogtam többé nem... nem kellett 100x elmantrázni hogy nem szabad. Megtanultam magamtól... Nem tudom, hogy tudatosak voltak-e ezek a dolgok a szüleim részéről vagy ösztönösek, de talán régen ettől tudtak a gyerekek fejlesztés nélkül is fejlődni, hogy nem egy elzárt, agyonsterilizált, mű fejlesztőjátékokkal teli világban nőttek fel, hanem a valóságban a szüleik mellett...
S folytathatnám még, de úgyis le leszek pontozva a sok elkényeztető ősanya által, mert ma a zinterneten mindenki kiokosítja magát, hogy mennyire sérül a lelke a gyereknek hogyha ezt meg ezt nem úgy csinálod... Igen sérült a mi lelkünk is, és fejlődtünk ezáltal, erősödtünk... Biztos jó burokban nevelni a gyermeket? Biztos jó megkímélni mindentől és majd felnőttként kell a kudarcokkal először szembenéznie???
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!