Mikortol fogják ugy a ceruzát, hogy lent a kezük a papiron es jo idő ha kb 10 percet tud nyugton ülni gyakorlonál majdnem 4 éves?
Vannak játékos füzetek, amiben olyanokat kell csinálni pl kösd össze ki mit eszik pl kutya a csontot stb.
Vagy rajzold meg a cicabajszát (es szaggatott vonalon kell haladni)
Mivel rajzban eléggé gyér munkákat nyujt társaihoz képest, (pl körből vonalakbol pokot tud, vagy aránytalan keritest, sineket csak), gondoltam kicsit rásegitek a finommotorikára gyöngyfűzés már damilszállal is megy es pl rizsszemek szedegetése, ezek mentek miota a csipeszfogás megy pár hos korátol, ceruzát nem tartja görcsösen, de levegöben rajzol azaz csak a ceruza/filc/toll hegye érinti csak a papirt.
Ugy ahogy kb-ra megy igy a vonalkövetés de egy lassan 4 évesnek nem kellene már ráéreznie hogy leteszi a kezét?
Ilyen játékos, matricázással egybekötött gyakorlásnál kb tiz perc mulva kezd a figyelme szétszorodni azaz pl elkezd felpattogni hogy idehoz valamit, szorakozik a filckupakkal egyre kevésbé motiválhato matricakeresésre is.
A kakukktojásos feladatok sem igen mennek.
Ez igy még rendben van, vagy kezdjek aggodni?
Ne haragudj meg, kérlek, de ha már az aggódásra kérdeztél rá, kedves szülő, akkor aggódom, hogy jelenleg ez a hozzáállásod. De legalább kiírtad kérdésként. Bár ha önigazoló szándékú a kérdés, akkor kár idéznem a szakembereket... Mégis, tegyünk egy próbát veled:
Az iskolaérettségről így ír a webbeteg PONT hu:
"Ugyanígy nélkülözhetetlen a kéztő- és az ujjperccsontok érettsége, melynek segítségével írás közben megtámaszkodik a padon és összehangolt mozgást végez"
Tehát még a 6 évesek mindegyike SEM érett még az írásra. Valójában 8 éves korban sem szabadna erőltetni az írást - a rajzolás és más hasonló funkciókat se szabad erőltetni, pláne nem óvodás korban, és több okból is téves felfogásod, kedves kérdező. Sajnos az alsó tagozatban feleslegesen nagyok az elvárások - állami iskolákban. Evvel szemben egyes alter pedagógiákban (pl Waldorf (azaz Steiner)) 10 éves korig tanulnak lassan, de alaposan olvasni, írni, és mire 10 évesek lesznek, sokkal jobban is tudnak egész életükben olvasni, mint a legtöbb, állami iskolába járt kortársuk.
A gyermekrajzoknak esztétikája, művészi értéke van, a gyermek fejlődésének tökéletes tükörképe az óvodás rajz, a gyermekpszichológusok és pedagógusok ki tudják elemezni belőle, hogy a gyermeknek milyen a viszonya a családtagjaival, mit érez, gondol róluk, milyen az énképe, és száz más dolgot is.
"AMIRŐL A GYERMEKRAJZOK BESZÉLNEK"
Szerző: Tihanyiné Vályi Zsuzsanna
Megjelenés éve: 2013
"Fő kategória >Társadalomtudomány >Pszichológia"
ronniszakkonyv PONT hu PER AMIROL-A-GYERMEKRAJZOK-BESZELNEK
"A GYERMEKI RAJZFEJLŐDÉS FŐBB SZAKASZAI:
A) Firka korszak (1–3 év)
B) Képzeletszerű rajzolás vagy intellektuális realizmus korszaka (3–9 év)
C) Természetszerű ábrázolás vagy szemléleti realizmus korszaka (9–15 év)"
KIEMELEM a szakirodalomból tehát:
"KÉPZELETSZERŰ rajzolás vagy intellektuális realizmus korszaka (3–9 év)"
Az intellektuális realizmust minden főiskolai óvodapedagógus szakon definiálják, ennek lényege a következő:
az óvodás korú gyermek NEM azt rajzolja, amit lát (és NEM is szabad ezt erőltetni ilyen életkorban!!), hanem azt rajzolja, amit tud, tehát intellektusának aktuális szintjének megfelelően lerajzolja egyrészt, amit TUD a világról (realizálja az intellektusát), másrészt azt, amit pszichésen rávetít, pl vágyait, kellemes és kellemetlen emlékeit, élményeit, viszonyulásait stb.
Az egyik legnagyobb hiba fejlesztési módszerként óvodás korban az, ha iskolás (azaz direkt) módszerrel történik (más néven oktatásnak hívjuk a direkt fejlesztést).
Ellenben az óvodapedagógusok legalább 75%-a 90%-ban indirekt nevelési-fejlesztési módszereket alkalmaz az óvodások esetén, ami egyébként NEM tévesztendő össze a játékossággal. Hanem játékos INDIREKT módszereket használnak.
Köszönöm.
Szoval óvodásan ne várjak kb életszerű alkotásokat.
Csak olyan frusztrálo hogy kitették egy óvodástársa rajzát az öltözöbe amin igaz test nélküli emberfej van (ketto)kezekkel lábakkal és szeme szája es ráirták hogy királylány es királyfi.
Mintha a többi szülő felé lenne jelzés hol a léc.
Szívesen.
"Szoval óvodásan ne várjak kb életszerű alkotásokat."
Így van, ha a fizikális látásukra utalsz, akkor ne várjunk ilyet.
Ellenben a kisgyermek az ő BELSŐ LÁTÁSÁVAL rajzol tehát. Érzelmi lenyomat a rajza, és értékes épp ezért. Mint írtam, pszichológusok és pedagógusok olvasni tudnak az óvodások rajzaiból, mert az ovis attól is nagyszerű,
hogy nem tud mást rajzolni, mint ami tökéletesen tükrözi a lelkivilágát.
Biztosan tudod, mi a grafológia. A felnőttek, valamint az iskolások lelkét megmutatja az írásképük és elemezni lehet pszichésen.
Nos, ugyanez az óvodás rajz, ovis korban! Pont, hogy ennek lehet és kell örülni. :)
"Csak olyan frusztrálo hogy kitették egy óvodástársa rajzát az öltözöbe amin igaz test nélküli emberfej van (ketto)kezekkel lábakkal és szeme szája es ráirták hogy királylány es királyfi.
Mintha a többi szülő felé lenne jelzés hol a léc."
Jól értelek, hogy diszkriminálták a gyermekedet? Illetve szerinted minden gyereket, mert kiemelték egyetlen óvodás rajzát?
Biztosan ez történt, nem értetted félre a pedagógusokat? Bár előfordulhat ilyesmi is, láttam már "kacifántos dolgokat"... De azért gondold végig, javaslom.
Egyetlen egy gyerek rajzát kiragasztották.
Ugy érzem mintha ez üzenet lenne a szülöknek hogy lasd egy 3-4 éves ilyet is tud. Milyen ügyes okos, tapsoljuk meg, majd csak megy a többinek is később, nem kell elkeseredni.
Miért nem a szülőnek adták oda ahogy szokták?
Vagy lehet én gondolom tul
Nem vagyok szakértő, de szerintem te gondolod túl. Miért ne lehetne egy kisgyereket kiemelni vagy megdicsérni, ha ügyes? Ettől még a többi nincs leszólva. Az fura lenne, ha 15 gyerek rajzát kiteszik, csak a te gyerekedét nem. Nem kell mindenbe belelátni valamit.
Az én fiam nem rajzol jól, sokáig ő is a levegőben tartotta a kezét. Aztán egyszer valahogy rájött vagy ráérzett, és már sokkal jobban fogja. Most 5 éves és továbbra sem rajzol szépen, de legalább a fogása jobb lett. De ezt nem célzott gyakorlással értük el, szimplán az oviban rajzolgattak.
Inkább szinez, felismerhető alakokat még sosem rajzolt.
Szerintem hagyd, rajzol, amikor kedve van hozzá, aztán majd belejön. Nem verseny ez.
Az előzővel nagyjából egyet értek, leszámítva azt, hogy nekem mégis sántít kissé az, hogy a pedagógusok miért pont egyetlen kisgyermek rajzát tették ki úgy, hogy legalább az egyik szülő (a kedves kérdező) valami okán félreérthette.
Ehhez persze ismerni kellene a körülményeket, mindenesetre gyanítom, hogy nem akartak rosszat a pedagógusok, de ha mégis szó szerint ez történt volna, akkor pusztán ennyi infóból én nem tudom hova tenni, miért pont egy gyermekét aggatták ki...
De sejtésem szerint kellett legyen valami olyan oka, amely által talán semmiféle diszkrimináció nem volt a szándéka a pedagógusoknak. De hát nem voltam ott én se (a kedves kérdezőt leszámítva), így csak sejtésem lehet a rajz kiaggatásának okáról nekem, és a többi válaszolónak is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!