A 4 éves rajzol vmit, saját ötleteitől vezérelve, nem pedig feladatként. Kéri, h rakjuk ki, legyen a lakás dísze. A szülő válasza: "Ezt nem rakjuk ki, mert nem tetszik. Tudsz te szebbet is! " Motiváló v sem? Szerintetek?
1:)) tömör és velős.
Kirakni jó - és jó cserélgetni is az újabb alkotásokkal - mert az viszont motiváló. Ha egy évig látja, akkor részben nem érzi a saját fejlődését, részben vissza is húzhatja: á megvan a tökéletes mű, a gép forog az alkotó pihen:))
Egy albumban jó gyűjteni -név, dátum legyen rajta
Őszinteség. Néha az is kell, nem? Plane, ha mar 50 rajz kint van a huton. Ha minden tetszik a szulonek amit csinal, akkor nem lesz semmi sulya a dolognak. Ha nem ismeri a "nem tetszik" fogalmat akkor nem becsuli a tetsziket.
....es meg azt megkerdeznem, hogy tenyleg ennyire el kell ajulni attol jogy egy 4 eves "nem feladatbol" rajzol??
Nyilván NEM motiváló. A kisgyermekek rajzainak esztétikai jelentősége van, azt rajzolja, amit érez, a viszonyulásait, vágyait, kellemes és kellemetlen élményeit, stb. És azt, amit tud a világról. Nem pedig azt, amit lát.
Tehát semmiféle erőfeszítést se dicsérni, sem leszólni nem kell az óvodások rajzolása vonatkozásában.
Egészen egyszerűen kivetíti a rajzra a pszichéjét és a világról alkotott képét.
Nem azt rajzolja, amit lát.
Tehát ha megakarjuk érteni, miért rajzol az óvodás, ezt kell megérteni, lényegileg.
Az óvodás rajzok elemzése remek és részletes diagnózist ad a gyermek családban való helyéről, viszonyulásairól, érzelmeiről, vágyairól és számos más tényezőről vele kapcsolatban, így pszichológusok és pedagógusok is elemzik sok esetben a gyermekek rajzait.
"AMIRŐL A GYERMEKRAJZOK BESZÉLNEK"
Szerző: Tihanyiné Vályi Zsuzsanna
Megjelenés éve: 2013
"Fő kategória >Társadalomtudomány >Pszichológia"
ronniszakkonyv PONT hu PER AMIROL-A-GYERMEKRAJZOK-BESZELNEK
"A GYERMEKI RAJZFEJLŐDÉS FŐBB SZAKASZAI:
A) Firka korszak (1–3 év)
B) Képzeletszerű rajzolás vagy intellektuális realizmus korszaka (3–9 év)
C) Természetszerű ábrázolás vagy szemléleti realizmus korszaka (9–15 év)"
KIEMELEM a szakirodalomból tehát:
"KÉPZELETSZERŰ rajzolás vagy intellektuális realizmus korszaka (3–9 év)"
Az intellektuális realizmust minden főiskolai óvodapedagógus szakon definiálják, ennek lényege a következő:
az óvodás korú gyermek NEM azt rajzolja, amit lát (és NEM is szabad ezt erőltetni ilyen életkorban!!), hanem azt rajzolja, amit tud, tehát intellektusának aktuális szintjének megfelelően lerajzolja egyrészt, amit TUD a világról (realizálja az intellektusát), másrészt azt, amit pszichésen rávetít, pl vágyait, kellemes és kellemetlen emlékeit, élményeit, viszonyulásait stb.
Kedves ápr. 18. 13:26, sajnos azt kell mondjam, ez se igazán motiváló.
Ugyanis az óvodásrajz épp úgy ösztönösm és az is kell legyen, ÉPP ÚGY, ahogyan a felnőtt és kamasz írása!
Lásd: grafológia.
Éppen ahogyan a felnőttek kézírását lehet elemezni (grafológus által), pontosan így elhet elemezni az óvodások rajzait, MERT az óvodások ösztönből rajzolnak, és így van rendjén!
Tilos elvárni olyan rajzot az ovisoktól, amely a látványról szól, és nem tanácsos ere motiválni.
A gyermekpszichológusok és pedagógusok egyébként remekül tudnak olvasni -a grafológushoz hasonlóan, aki meg a felnőttek írásából- szóval a gy.pszichológusok, pedagógusok az óvodásrajzból a gyermek érzelmeiről, vágyairól, kellemetlen és kellemes élményeiről, a családi viszonyulásukról stb.
Pont azért, mert NEM azt rajzolja az ovis, amit lát, hanem amit tud a világról,
valamint ösztönösen mindazt, amely lefedi a valóságról való benyomásait, ismereteit, de egyúttal az érzelmeit is a rajzra vetíti!
Kb úgy rajzol, mint amikor te felnőttként vázlatolva jegyzetelsz, akár szimbólumokkal. Pl tegyük fel, cukrász vagy, és a tanfolyamon rajzolsz egy (stilizált) kelyhet, hogy abban szolgálják fel a fagyit, aztán KÜLÖN rajzolsz egy fehér gombócot mint vanília fagyi (és jegyzetelsz mellé, hogyan lehet kikeverni), KÜLÖN egy csokifagyi gombócot (mellé szintén jegyzetelsz) stb.
Kb így rajzol az óvodás, bizonyos értelemben, analógiásan. ("Intellektuális realizmus".)
Ezért van az, hogy NEM ILLESZKEDNEK egymásra a részek az ovis rajzokon gyakorta, pl a kocsikerekek alul lebegnek, és nem illeszkednek a karosszériára, stb.
ÉS EZ ÍGY VAN RENDJÉN, ÓVODÁS KORBAN!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!