Mit csináljak, ha csalódásként éli meg a gyerekem, ha más gyerek nem játszik vele? Egyre nagyobb az igénye, egyre több az elutasítás
A bölcsiben van nagy barátja, másokkal is hancuroznak, de mindig büntetés a vége, székre ülni, stb
A gondozók pedig nemigen érnek rá velük foglalkozni, csoportosan se lekötni őket...,ezért is fordulnak elő konfliktusok is, aminek megint bünti a vége..
A játszótéren mindenki általában elvan magával, vagy a tesokkal, percekig tud valakivel játszani csak, mert a másiknak kevésbé igénye.
A gyermeknek gyermektársaság igénye tulzott szerintem a korosztályához képest, de szerintem az ovisokhoz képest is.
A benne gyűlő, sokasodo csalodások miatt(sokszor megesik, hogy ő maga indul haza a játszotérről ezek miatt...)már ott tart, hogy agresszioban kezd megnyilvánulni.
Tárgyat vág a másikhoz.ma ezzel fogadott a gondozo.persze én tudom, hogy elhanyagoltság miatt, mert tuti megint nem foglalkoztak a gyerekekkel, de nem mondtam.
Ma nekem vágta ill a szemembe az egyik hangszert, mert fáradtan leültem egy kicsit, de folyamatosan látom, hogy düh van benne pl ha telefonálok.
Tudom toleranciát ne is várjak még, nem is várok, de az a csalodás ami a gyerekben gyűlik, annyira fáj, hogy ma már elbőgtem magam.
Pedig megyünk néha családos barátokhoz, stb, de én nem tudok fix társakat neki biztosítani
Ismét én vagyok. (Ahogy látom, egyelőre az én százalékom körül nincs más ember eddig ennél a kérdésnél, +-3%-ban, szóval be tudsz azonosítani. ;-) )
Egy fontos további tényezőt szeretnék ismertetni veled, kedves kérdező! A gyermeked érdekében.
NE taníts senkit, amíg nincs legalább 7 éves. Még hat évesen is határeset, az iskolát pl NEM javaslom 7 éves kor alatt.
A 3 éves kori óvodai kötelezőség is egy hozzá nem értő állami ba.
rom
arc
által szentesített marhaság, már
elnézést.
Bár a te gyermeked pl annyiból óvodaérett, hogy szeret játszani más kisgyermekekkel, és de amire most fogok kitérni, az MINDEN 7 év alatti gyerekre érvényes, meg fogom említeni a kivételes eseteket, melyekből kevés van.
De az összes gyermekre érvényes, 7 éves kor alatt! És döntő jelentősége van, hogy direkt módszerrel NE tanítsd őket, megkérlek! :)
A kisgyermek LÁTENS módon tanul, tehát indirekt módon hatunk a fejlődésünkre. Ráadásul az érzelmi ingerek és a mozgás: áttételes, transzfer módon különösen intenzíven és megfelelően hatnak az értelmi fejlődésükre is!
Tehát felesleges, sőt káros az intellektuális tanítgatásuk, még akkor is, ha játékosan és jó szívből teszed, akkor is káros, mégpedig tehát 7 év alattiak esetén.
(Viszont kisiskolás kortól, mivel kb 6 évesen viszonylag hirtelen jelentős pszichés változások állnak be, pl a logikai érés tekintetében, ezért onnantól fokozatosan és játékosan már érdemes és lehet oktatni, tehát direkt módszerrel tanítani a gyerekeket, 7 éves kortól tehát!
De NEM annak előtte!)
Hét év alatti gyermeket tilos direkt módon tanítani, tilos a direkt fejlesztésük is, bár akad egy kevés kivétel a tartalom tekintetében, pl napi ritmusra, hogy "most étkezünk, most fürdünk" stb, meg veszély megelőzésre (piros lámpa stb), szóval kevés a kivétel.
Kivétel továbbá a középsúlyos és súlyos fogyaték esete, de akkor csak is a fogyaték tekintetében szabad (és az esetben kell) direkt fejlesztést kivitelezni.
Máskülönben 7 évalattiak számára tilos a tanítgatás, játékos módon is tilos!
Játszani kell hagyni őket, és velük együtt játszani, amikor szeretnék. Persze felülírja némely esemény, hogy mikor játszhat, pl a napi teendők, pl étkezés, séta, stb.
A játéka terén tudatosan érdemes terelgetnie a felnőttnek óvatosan, apránként, INDIREKT MÓDON. Már amikor a felnőtt együtt játszik a kicsivel.
NINCS ténylegesen foglalkozás az óvodákban! Sajnos a magyarországi ovik negyedében / harmadában még az ódivatú, hibás nevelési módszertan él továbbra is, azokban a pedagógusok "megkövesedett" szemléletnél tartanak még mindig, és azokban sajnos jellemző a "foglalkozásosdi"...
Egyedül ténylegesen a nagytesi a foglalkozás, de csak mert külön termet igényel.
Persze bizonyos értelemben vannak "foglalkozások", de a legtöbb magyar állami ovi NEM fejleszti a gyerekeket, hanem indirekt módin hat a fejlődésükre, pl bizonyos értelemben foglalkozik az óvodásokkal, van, amikor énekkelnek (beúsztatva, asszociatíve, valamiről eszébe jut egy dal a pedagógusnak, és elénekli, stb), van, hogy papírt hajtogatnak stb, de ezek nem mereven, iskolásan elkülönült foglalkozások, jó esetben!
És tilos erőltetni annak számára, aki nem épp erre vágyik! Erről sokat tudnék írni, de most a lényegre szorítkoznék. Lent úgyis linkelek egy zseniális szakértőtől előadást, amilyen főleg e vonatkozásban fogsz hallani infókat.
Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja például egy VÉKONY füzet, aminek azért van jelentősége, hogy vékonyka, mert evvel is utalnak arra, hogy milyen kevés az általánosan kötelező az óvodákban!
Ez szándékosan van így, nem pusztán azért, hogy a különféle oviknak saját programja lehessen, hanem amiatt is, mert számos régi tévhitet mint káros felesleget lemorzsoltak az óvodai nevelésből!
Egyik első és legfontosabb pontja, hogy a kisgyermek legfontosabb tevékenysége -hangsúlyozom, a LEGfontosabb- a SPONTÁN, SZABAD játék!
NEM a direkt tanítgatás!
Nem a játékos tanulás, nem a tanulós játék!
Nem a fejlesztésük!
Hanem a spontán szabad játék!!
Ez nagyon fontos lenne megértenie minden szülőnek.
Sajnos a laikus mivoltjuk alaptalan aggodalmakkal társul sokuknál, és ebből fakadóan vannak tévhitben... Ezt használja aki a kereskedelem, persze van szülő, aki szerencsére nem vetemedik olyan szintre, hogy gyakorló füzeteket vásárol az 5-6 éves csemetéjének, de vannak, akik sajnos ilyen szintre is elmennek... Mert a kereskedelem kihasználja naivitását és tudatlanságát sok szülőknek...
Evvel nem leszólom ezen szülőket, hanem a gyermekük érdekében felvilágosítani bátorkodom őket az alapvető hozzáállásról.
Pl nem ritmust tanítgatunk, hanem MELLESLEG, látszólag mellékesen tapsolhatsz egy dalhoz például... Észrevétlenül, de nagyon is hatni fog rá!
Lásd, a szubliminális üzenetek, wiki cikket, melyből a hatalom által rossz szándékkal, pl reklámokban alkalmazott vonatkozását hangsúlyozzák, de ami eszköz, módszer rossz célra használható, az jóra is!! Épp ez a lényege a 7 év alattiak fejlődésének!
Vagy, mondjuk, ha építőkockázol vele, akkor nem mondod neki, hogy "nézd csak, ez citromsárga", se nem kérdezel rá, hogy "ez milyen színű? IIIGEN, zöld, ügyes vagy", mert ez gátolja az értelmi érésben HOSSZÚ TÁVON, sőt, hosszú távon neurózist okoz, ha ez rendszeres, hiába dicséred meg a jó válaszért, ez idomítás. Nem bazári majom a kisgyerek...
(Az iskolákkal is vannak ilyen gondok, bár ott már, 7 éves kortól BIZONYOS Módon és szinten ez kivitelezhető és szükséges.)
Tudom, hogy jó a szándékod, de ezernyi pszichológiai vizsgálat van emögött, pl 8-10 éves korra neurózisossá vált több vizsgált gyermek, akiknek direkt módon tanítgattak színeket, vagy pl a kiejtését korrigáltatták vele, vagy szinte bármit rendszeresen, ami iskolás tanítgatás, még ha játékosan tették is...
Más kérdés, hogy a korai fejlesztők ezt csak félig veszik figyelembe sokszor, anyagi haszonból, ami a gyerekek rovására van... És hát nem egyszer volt kemény vitám velük, nagyon agresszívak, aljasok tudnak lenni, lobbiznak, összefognak, bármit megtesznek a gyerekek rovására felelőtlenül, csak hogy az államtól a statisztikára pénzt kapjanak... Tisztelet a kivételes eseteknek...
A korai fejlesztők sajnos pl avval trükköznek, hogy az indokoltnál korábbra teszi az érés életkori határait, a különböző képességek terén! Legyél óvatos evvel, kérlek, gondold át, ha olyan érdekeltségű személy mond valamit, mert sajnos becsaphat.
Nekem meg nincs anyagi érdekeltségem, és pusztán a gyermekeket szeretném megtenni, vagy lehetőleg megelőzni, hogy kár érje őket, pl a szülők felvilágosításán keresztül.
Azért utaltam a korai fejlesztőkre, hogy NE higgy nekik, legalábbis gondold át.
Ellenben:
Dr Vekerdy Tamás gyermekpszichológus több évtizede sikeresen kutat, tapasztal, és azon kevesek egyike, akik kb 1985 óra sikeres óvodai reformot hajtottak végre az úgynevezett Freinet alapú, gyermekközpontú neveléssel, ami egyébként NEM liberális nevelést jelent, hanem a kisgyermek (alapvetően öntudatlan, ösztönös) pszichés igényéből kiinduló nevelésre utal, többek között; rendkívül letisztult, józan "paraszti logikát", és sok évtizedes tapasztalatot követőek a meglátásai.
A gyermeked frusztrációjára esetleg hathatott a direkt módon tanító hozzáállásod, hiába van részedről jó szándék és játékosság mögötte... De semmi gond, csak ügyelj eztán a megfelelő nevelési attitűdöd kialakítására. :)
Öt darab részre bontott előadásából az első darabja, íme, tíz percesek a részletek; legalább az első 3x10 percet nézd meg, javaslom, ha jót szeretnél gyermekednek, amíg nem késő...:
Elnézést az elírásaimért:
* Nekem meg nincs anyagi érdekeltségem, és pusztán a gyermekeket szeretném meNteni, de inkább lehetőleg megelőzni, MIELŐTT kár érNÉ őket.
Elég érdekes ez az utolsó hozzászólás.
A lányom alaposan le van maradva egy csomó dologban(több, mint egy év, látványosan eltér a korosztályától) és én tsmtzek vele itthon. A bölcsijébe jár utazó gyógypedagógus, nekem nem úgy tűnt, hogy a ruházata, megjelenése alapján hejj de felvetné a pénz, és haszna lenne abból, hogy direkt helytelen fejlesztéseket tanítana. Inkább fáradtnak, nyúzottnak és csórónak szokott tűnni. De rendes volt, adott egy csomó feladatot, amit otthon tudunk végezni.
Mi voltunk magánfejlesztőben is, ugyanazokat a feladatokat írta össze az ottani gyógyped. Mondta, hogy a lényeg, hogy megcsináljuk őket napi szinten, de ha könnyebb, járhatunk hozzájuk is egy rakás pénzért. Nem tukmált semmit, rendes volt, pedig elég híres helyen voltunk.
Értelmi fogyatékosság nálunk nem áll fent és más súlyosabb dolog sem.
Szerintem kicsit sok a szövegben az összeesküvéselmélet, de a lényegét a módszernek helyesnek tartom, viszont a pozitív megerősítést nem zárnám ki, akkor sem, ha idomításnak tűnik. Szerintem jó, ha van a gyerekben megfelelési vágy, (látom, ha büszke magára) persze bizonyos keretek között.
Gyerekekről van szó, mindenki a tőle telhető legjobbat akarja nekik, csak mindenki mást tart jónak.
Mindig jó egy eltérő véleményt olvasni, az előadás tetszett.
A kissrácnak szerintem a dobálassal csak annyi a gondja, hogy nem tudja az érzelmeit még kezelni, gondolom nem beszél rendesen, nehéz a dühöt kifejezni. Szerintem nem te frusztrálod, hanem a hétköznapi dolgokat éli meg. Én szereznék egy puha minilabdát és mondanám neki, hogyha mérges, szorítsa meg.
Az én lányom csapkod egyébként, asztalra, székre egyaránt. Ha valamit nem szabad, ha nem sikerül, ha nem kapja meg az akármit, ha nem akar valamit, ha nem az van, amit kigondolt. Ezzel már ki vagyok békülve, korábban földhözvágta magát és dobált dolgokat. Embert állatot nem bánt, az asztal meg kibírja, ha rácsapnak. A szorítás nálunk nem jött be, pedig nagyon szorgalmaztam.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!