Lemaradásnak minősül, vagy az én hibám ha két éves kora elején nem tudja amit szinte minden más gyerek tud? (kézügyesség, stb) Más: rollernek van értelme, fejleszt valamit?
Előrebocsátom, nem is igen játszottam vele ilyen babrálós játékokat, lehet nekem köszönhető, hogy nem tudja?
pl
kizárólag irkafirkál (görbe hoszúvonalak, pontok)
nem tud felhőt, napot, kerítést, semmilyen alakzatot.
a kör is inkább spirál. bal kezével balra köröz, jobbal jobbra.
nagynehezen veszem arra is rá, hogy legalább ne folytonos vonalakat húzzon, hanem több vonalat.
gyurmából csak gilisztát sodor, ill a kész gömböt gömbölygeti a kezei között, vagy ellapítjuk az asztalon(de tálat már nem csinál belőle, hogy pl felpenderítené a széleit, a gömbökből nem csinál hóembert)
apró gyöngyöt nem tud fűzni (nagyobb nincs itthon, azt nem tudom, de kétlem, hogy az menne)
rész-egész fogalma nincs, puzzle-ből 2-3 darabos amit kirak (a 4 darabos már nem megy, pl nem teszi malac fejére a fülét, hanem azt a keze helyére tenné....)Vagy pl kavicsokból sort kitesz, de pl köralakzatot, vagy bármi mást, nem.
csak nagyobb méretű labdát tud elkapni(kb 20 cm átmérős) és csak ha elé dobom (ha kicsit oldalasan repül felé a labda, törzzsel, karral nem követi a röppályát)
azt hiszem forma szerint nem tud válogatni, csak szín szerint, pl az építőkockák között ugye van téglatest, kocka, henger, háztető, de ezt ma ellenőrzöm, hogy megy e.
várat, garázst(3D) nem tud építeni, csak(2D) tornyot, vagy a háznak egy oldalát, vagy "vonat" lesz belőle(egymás mellé pakolja és tolja)
két különböző nagyságú poharat egymásba tesz ugyan, de 3 már feladja a leckét...
testrészeket, ha nem kérdezem hetente/havonta, elfelejti. (boka, csukló, köldök)
(az Anya taníts engem c könyvben nem tudok továbbhaladni 20 hónapos kori feladatoktól...)
és végezetül:
van kismotorja, pótkerekes biciklije, a kismotorral száguld, biciklit tekeri csak lassan megy vele, és akkor tekeri inkább folyamatosan és tempósan, ha én húzom a biciklit, itthon néha gördeszkázik pár lépést.
de most a rollerek le vannak árazva, de megmondom őszintén 8-10 ezer Ft-ot máshova is tudnék tenni. tehát csak natur szórakozás miatt, ha nem jó egyensúlyérzék fejlesztésre, a felsoroltakon felül pluszban, akkor nem venném meg(4 ezer Ft-os műanyagot meg amúgy sem)
én meg már meg voltam ijedve...
igazából a nagy bűntudatom is rátesz, mert ilyeneket alig játszok vele és magamat okoltam, hogy nem megy.
akkor lehet úgy kell vele játszani, hogy tulajdonképpen én játszom? pl én hóembert csinálok a gyurmából, ő meg amit tud?sodor, szagatt, műa. gyerekkéssel vágja, elviszi a kisteherautójával?
persze néha elkeseredem, amit lát, de nem ez a jellemző. igyekszem sikerélményeket nyújtani! nem kínzom. pl az első irkafirka képe/rajza be van keretezve falon, és örömmel vette tudomásul, hogy becsülöm a munkáját. ahogy pl egy dínós kivágós füzetből, dínókat ragasztok(ő vagdos cetliket(kb 4. alkalommal tanult meg vágni ollóval, először megfogni sem tudta), én vágom a dínó részeit, ő nyomja a pontragasztót és gyakoroljuk, hogy vonalban húzza(ne pontozzon, hanem ahogy nyomja a ragasztót, úgy húzza is vele a csíkot. a nyomás és húzás nem mindig megy egyszerre)és azok a dínók is ki vannak téve(anya dínók mert nagyok), és a pici (baba)dínómatricát ő ragasztja mellé (néha fejjel lefelé és a dínóanya feneke alá...:))
szóval becsülöm, értékelem a munkáját, örülök a nagy torony építésnek, nem stresszelem a gyermeket.
na jó, néha kiakadok, hogy marokra fogja a vastagfilcet, vagy kanalat...(csak mert korábban helyesen fogta és olyan, mintha ebben visszaelé fejlődne, vagy korábban véletlenül fogta helyesen, már ezt sem tudom)
azokon nem is gondolkodtam még, miket tud..a bölcsiben is nagy az elvárás. pl megy ugyan az önálló evés, de az nem evés...lassan, és töredéke marad csak a kanalon, hiába sűrű az étel, ez oviba tuti gáz lenne, de ennek gyakorlását igazán jövő nyárra tervezem
amiket tud, így belegondolva..
egyrészt általános dolgok, önállóan kezd öltözni(cipő, zokni levétel, kar, láb bújtatása ruhába, míg más gyerek meg fel is veszi pl a cipőt...)szeret öltözködni, néha játékból előveszi a kalapféle sapkáját, vagy vállára kis hátizsákot és integet és kimegy az ajtón, vagy tükörben nézi magát, orvosos játéknál meg a műa. szemüveget veszi fel, de sokszor elég neki csak a táska, pl nem gógyít kabalát, vagy engem, csak néha megesik. tud pohárból, üvegből inni(szívószállal viszont nem)kupakokat le fel tekerni, számfogalma talán háromig van, de ezt nem néztem jobban(egyszer kipróbáltam, egyik kezembe egy, ásikba két kavicsot kértem, stb. asszem az 5 már nem megy. rakosgatja tovább 6,7,..)
fürdésnél kenegeti magát(hónalj, nyak, pocakja, stb), hajat fésül, vagy hintőporozza magát ahol eléri)
lépcsőn lefelé menet nem felváltva lép, felfelé nem figyeltem meg, nem tudom. holnap megnézem.
tud csúszdázni, vagy nem "keretes" hintában is tartja magát, de lökni kell, tud lapátolni, habár formát nem szed tele, de ütögeti stb, meg szóval ilyen alapdolgok, nem is sorolom
a gördeszkázás engem meglepett. videoztam, ezért neki állt produkálni magát, bemutatta, hogy a cipőmben vagy házipapucsomban császkál, vagy hogy hogyan ffőz és megkóstolja, vagy hogy le szokott ugrálni az ágytámláról, és az ugrálós csacsiját, aztán elővette a gördeszkát, és elkezdett vele szabályosan közlekedni. nem is tudtam, hogy ilyet tud..hogy hosszasan is menne e, folyamatában nem tudom, mert nincs hosszú folyosónk, eddig csak 4 lépést láttam így deszkán.
tud bukfencezni, páros lábbal ugrálni
precíz nagyon(a hűtőbe is mindent oda tesz vissza ahol a "helye" van, ha felcserélek valamit, szól, hogy az úgy nem jó :))
tud kávét csinálni..ezt sem tudtam, hogy tudja, csak valahogy elérte a dolgokat és arra mentem ki, hogy szabályosan összerakta, beleszórta, a széleit letörölgette, szóval mindenéle mozdulatom láttam benne
babakocsival is tud előre haladni, meg hintáztatni magát(tekeri lábbal a kereket, halad előre, ha valami előtte van, akkor elrúgja/eltolja magát róla hátrafelé és visszateker, megint elrúgja, mintha hintázna, vagy nem is tudom, ezzel szórakozik, ha nem fékezem le a kocsit és állunk valahol-nem igen kocsizunk már, csak néha így vásárolok be, vagy stb)
próbál kiságyból ki be mászni, de az tiltva, ill amikor 8 hónaposan kiesett, (pedig leglentebb volt az ágyrésze)már rém óvatos ebben, nem nehéz a próbálkozásairól lebeszélni
de szóval nem is tudom, ezeken nemigen gondolkodtam még
Szia, 10-es vagyok.
Köszönöm, hogy leírtad ezt is. Szerintem nagyon ügyes a kisfiad, s jó pár dologban előrébb tart a korosztályánál. Felesleges aggódnod, értelmes, egészséges, ügyes gyereket nevelsz. Ez így jó, ahogy eddig csináltad. Ne görcsölj rá, mert nincs is mire. További minden jót kívánok nektek! :)
Ezeket nem is kéne tudnia.Vannak gyerekek akinek gyengébb a finommotorikája,kisfiam is ilyen volt,nem aggodtam,most másodikban szépen tud mégis irni,leirom ő mikor csinálta az általad elvártakat:
-felismerhető rajza nagycsoportban volt,nem hogy 2 évesen felhő....most se szeret rajzolni.
-gyurmázni is csak oviban kezdtek,felismerhető alkotása szintén nagycsoportban
-apró gyöngyöt nem tud fűzni-fiamzerintem mai napig sem,de minek kéne gyöngyöt füzni egy fiunak??:)
-kirakó:középsősen 24 darabost rakott ki,előtte nem érdekelte hiába volt neki hasonlo
-labda elkapás: mai napig nem érzi a labdát,mint ahogy én sem,nem fogom labdajátékos sportra beiratni és ennyi.
azt hiszem forma szerint nem tud válogatni, csak szín szerint, pl az építőkockák között ugye van téglatest, kocka, henger, háztető, de ezt ma ellenőrzöm, hogy megy e.-ez se követelmény....ebben ügyes volt a fiam,kb kiscsoportban ment neki,de ő végül matekbol lett ügyesebb az átlagnál
-legoja volt,de 5 évesen voltek garázsszerű alkotásai,addig nem érdekelte.
-testrészeket, ha nem kérdezem hetente/havonta, elfelejti. (boka, csukló, köldök)-nem követelmény hogy 2 évesen a bokáját tudja,az alap testrészeit ismerje,ez olyan neki mint ha neked szakmai idegen nyelvet oktatnának,nehezebben jegyzed meg mint az alap szókincset.
-(az Anya taníts engem c könyvben nem tudok továbbhaladni 20 hónapos kori feladatoktól...)-na ezért nem veszek meg hasonlo "szakirodalmakat",gyerekem ugy se ismeri a könyvet hogy mit kéne tudnia,engem meg stresszelne csak,a szerző meg jól keres a hasonlo szülőkön akik könyvből akarják nevelni a gyereküket.
-bicikli: volt motorunk,futóbicónk,de tekerni nem tudta a pedálost.hiába tanitottuk,kétkereküzni se tudott megtanulni évekig,majd idén nyáron felült rá és 2 kör után ment neki,most érett meg rá.
-roller:kisrollerral nem tudott menni kicsinek,most kipróbálta egy éve az enyémet ami felnőtt és sokkal jobban megy vele mint a kicsivel
remélem hasznos volt a válaszom.Átlag gyerekem van aki mozgásban kevésbé ügyes,de ezt mással-matekkal-ellensulyozza..
Nekem ADHD-s a kisfiam, kétéves korában még örültem, ha a kerti placcon aszfaltkrétával satírozta a téglákat. Nem volt hajlandó ceruzát fogni a kezébe. Most kezdte az iskolát, a rajzkészsége nem sokat fejlődött. De ahogy a Csók István képeit elnézem, még neves festőművész is válhat belőle.
Ne légy elkeseredve, a gyerek még nem maradt le semmiről!
Az egyensúlyt igénylő játékok általában jót tesznek az idegrendszer fejlődésének!
Pedagógiai szakszolgálatban dolgozom. Amiket leírtál, a 3-4 évesektől várjuk el, de bőven tudok neked mutatni kisiskolást is, aki a nyakán keresi a csuklóját. Ott szokott ugyanis csuklani.
Attól még, hogy van olyan ölbeli játék, ahol megnevezzük, és megmutatjuk az egy éves baba homlokát, térdét stb. nem következik, hogy ezeket két éves korára tudnia is kell. A könyvedet tekintsd játékötletek tárának, ne pedig egy tantervnek.
A kisbicikliről szereld le a pedált és a pótkereket, akkor megtakarítod a futóbicikli árát. Ha már hosszú távokat gurul egyensúlyozva, visszarakhatod a pedált, és hamarosan vígan biciklizik a gyermek. Rollert akkor vegyél, ha van rá keret, direkt fejlesztési célból nem szükséges.
A gördeszkát azért ne dobd ki, jól lehet vele játszani ha hasalva, térdelve, ülve gurul ide-oda. Mellékesen fejleszti az egyensúlyérzéket, de ne ezért játsszon vele.
És teljesen jó, ha együtt tevékenykedtek, a gyerek azt csinál, amit tud (és akar). Kitűnő ha be tudod vonni a háztartási tevékenységekbe. Teregetés, zoknipárosítás, főzés, takarítás... Ennél jobb fejlesztő foglalkozás nem kell egy kisdednek se. (Kivéve a valami miatt eltérően fejlődő babákat, de a te fiad nyilvánvalóan nem tartozik abba a csoportba.)
Kösönöma tanácsokat, ötleteket, hasonlításokat, hasznosítani is tudom!
megnyugodtam úgy ahogy :)
de azért megnéztem, pl felfelé már váltott lábbal lépcsőzik. habár lehet ez 1,5 éves szint..na mindegy.
görcsösen amúgy sem jászok vele, mert amúgy is alig játszok vele :(
persze szoktunk teregetni, van külön sajá felmosója, a tükröt is hagyom pucolni és ürdőkádban vannak kisedényei, szivacsai mosogatósat játszani (gondolkodom azon is, vegyek e neki játékkonyhát, nem tudom van értelme??, talán tanulni a számfogalmakat?(3 kabalának 3 tányér, 3 villa...stb)
zoknit nem tud párosítani...
viszont pl képről felismeri a párokat(matricás füzet, pl katica matricát a könyvben a katicára kell ragasztani, vagy piros pöttyöt piros színre, stb viszont a kicsi-nagy ellentétpárral nem tudom tisztában van e, ha képen nézi. mert szerintem pl a saját autóit meg tudja különböztetni, ez picike, az meg nagy batár..., de képeken nem is tudom.. pl tudna e sorrendet tenni, balra a kicsi babaállatok, jobbra a nagyok..) mindig merülnek fel bennem kérdések, kétkedések...de szóval elvileg nem kell még ilyeneket tudnia. lazítok ebben. próbálok. így is megannyi más dolgom is van
Figyelj, rettenetesen rágörcsölsz. Javíts ki, ha tévedek, de egy intelligens, tanult nőnek képzellek, aki pont emiatt azt hiszi, hogy a gyereknek már bölcsis korban is hoznia kell a szintet, sőt, túl is kell azt szárnyalnia, mert a lemarad, kimarad. Nem igaz! Okos, ügyes kisfiad van, aki valami érdekel, más meg nem, és ez így van rendjén. Ebben a korban, és még sokkal később is a spontán játék az, ami a legfejlesztőbb. Hagyjad őt rollerezni, játékkonyhában főzőcskézni, vond be a teregetésbe - de közben ne azt lesd, hogy fejlődik-e a számfogalma és az egyensúlyérzéke! Fejlődni fog az magától is.
Azt írod, keveset játszol vele. Az alapján, amit leírtál, hogy mennyi mindent csináltok, szerintem ez nem igaz. Gondolom, dolgozol, ő bölcsiben van, az egész napos hajsza után mindkettőtöknek jó, ha otthon nyugiban vagytok egy kicsit. Nem attól leszel jó anya, ha minden otthon töltött percében foglalkoztatod, ne stresszeld magad!
Az általad említett könyv pedig alapvetően nem rossz, de ha nem tudod a helyén kezelni, és csak frusztrálod magad tőle, akkor inkább ne olvasd. Ötletgyűjteménynek megfelelő, de nem több.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!