Ti cenzúrázzátok valamilyen módon a gyerekmeséket, gyerekkönyveket? Mondjuk tanulság (hiány) vagy értékközvetítés alapján?
Kaptunk néhány gyerekkönyvet, amelyek közül néhánynak vagy kiolvashatatlanok a "rímei", amik bántják az emberi fület, vagy nincs tanulsága vagy ha van, az káros.
Kaptunk olyat is, ahol anya főz és takarít, apa újságot olvas és tévézik, amit szintén nem lát majd tőlünk a gyerek. Persze, nem akarom eltagadni, hogy vannak ilyen családok is, úgyis megtudja majd az életben.:)
Ti valahogy válogattátok a könyveket és egyéb meséket? Nincs tévénk, ezért viszonylag könnyen vagyunk, csak arról tud majd egy ideig, amit mi mutatunk neki a youtube-on. Talán az oviig ki tudunk tartani.:)
Arra gondoltunk (mivel kaptunk és vettünk jó könyveket is), ezeket elvinnénk a gyerekorvosi váróba, hátha valakinek tetszenek.
Nálatok mi volt a szempont a válogatásban, ha csináltátok?
köszönöm a válaszokat!
a fszek-be már beiratkoztunk nemrég, visszük majd sokat őt is oda, a gyerek részre, veszünk majd ki könyveket is.:)
igyekszünk nem túlzásba esni, de nehéz! tévét pl. nem akarunk amiatt venni, hogy a gyerek nézhesse, mert nekünk 10 éve nincs, van viszont net.
igen, az tényleg jó ötlet, hogy fejleszthetjük ezzel a kritikai érzékét, és attól, hogy a mesében anya főz, apa tévézik, mivel ezt nálunk nem így fogja látni, nem fogja azt hinni, hogy úgy "kell" élnie, hanem választhat majd.
most találtunk pár könyvet egy boltban (Pagony), vettünk is, ahol a főhős önmaga küzd meg egy problémával, gondolkodik, hogyan oldhatná meg (pl. valaki nem szereti a puszikat, mások elveszítik a kismacijukat) és végül tanulságot von le az egészből.
Bocs az offert, de tudnátok mondani konkrétan olyan mesekonyveket címmel, amiket nem olvastok a gyereknek, mert rossz a nyelvezete, témája, stb?
En mindig elolvasom azt a mesét amit a lányom szeretne, nem igazán láttam eddig egyikben sem, hogy rossz lenne a témája vagy hülyeség. Vagyis néhánynal éreztem azt, hogy számomra fárasztó az olvasása, vagy valamiert utaltam azt olvasni, de ettől függetlenül a gyereknek tetszhet.
2-es vagyok.
Ami eddig a kukába került az két Trixi mondókáskönyv, konkrétan a Neves(s) könyv és az Állat-tárlat Erdő-kerülő volt. Igaz, azt írtam, hogy nem bánom, ha nem költői igényűek a versikék, de ezek annyira botrányosan rosszak voltak, hogy úgy éreztem, van egy pont, ami után már a sarkamra kell állnom. Száműztük Winkler Róbert autószerelős könyvét is, a címére nem emlékszem. Ezért fájt egy kicsit a szívem, mert akár jó is lehetett volna, megtanulhatták volna belőle az autó részeit, de minden sorából sütött Winkler primitívsége, már nem tudtuk hogyan átfogalmazni.
Az átfogalmazásnak is Trixi-könyvek szoktak áldozatul esni. Vannak köztük olyan, amúgy aranyos történetek, mint a Lili és Berci vagy a Tüskés Tóni, amik rendkívül pongyolán vannak megfogalmazva, alany-állítmány nem mindig van egyeztetve, stb. Ezeket meséljük, de javítva.
13:
Amiket a héten kiselejteztünk:
Tesz-vesz város régi kiadási, amelyeket a szerző még nem írt át (vagyis amikben anya főz, apa tűzoltó). Ez csak személyes érzékenység, egyébként ezek még az elmegy kategória.
Beatrix Potter: Kacsa Jolán kalandjai, amiből a végén megtudjuk, hogy a kacsa egy szerencsétlen, aki miután 3 "almot" is elveszített (megették a tojásait), nem tudja kikölteni azt az egyet, amit meghagytak neki, mert ahogy a szerző írja: "ebben sem elég jó"
Ünnepváró mesék Radvánszkitól, aminek nagyon rosszak a rímei, kb. egy Fisher-Price játék szintjén vannak.
De ha apa főzne és anya lenne tűzoltó, azt engednétek? És népmeséket sem fog hallani a gyerek? Azokban is eléggé a hagyományos munkamegosztás érvényesül.
Persze azt olvastok, amit akartok, csak felmerültek bennem ezek a kérdések, ha már beszélgetünk. :)
Ami a tévét illeti: lányom néz, és nem bánom, mert oviban, iskolában van közös témája a többi gyerekkel. Ha nem nézne tévés meséket, nem is értené, hogy miről beszélnek, mit játszanak.
Kicsi kora óta igyekszem óvatosan "formálni" az ízlését, például azzal, hogy egy-egy meséről elmondom a véleményem. Mire suliba került, már kialakult a sajátja, és többek között azért nem akar barátkozni az osztály egy részével, mert ők a "divatos" meséket, műsorokat nézek, ami neki "fúj". (Pl. a Violetta neki fúj... nem én mondtam, hanem nem fér az ízlésvilágába, ami már korábban kialakult). Olyanokkal barátkozik, akik hasonló értékrendűek, ízlésvilágúak, mint ő maga is. Pedig tényleg nem szóltam bele, sulis kora óta önállóan kezeli a tévét. Van 3-4 kedvence, amit mindig megnéz, ha élőben nem tudja, akkor felvételről. Pl. Nils Holgersson.
Szóval nekem az a tapasztalatom, hogy a kicsi korban kialakított értékrend meghatározó lesz később is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!