Mikortól kezdjek aggódni, ha nem beszél a gyerekem?
Én a kislányommal egyéves kora óta járok korai fejlesztőbe (hamarabb is mehettünk volna). Az való igaz, hogy beszélnie még nem kell tudni, de a beszédet megelőző lépcsők sem jelentkeztek nála, azaz nem indult be a beszédfejlődése. Nem gagyogott, nem mondott szótagokat, szinte csak magánhangzókat kiabált.
Nekünk annyiban "szerencsénk", volt, hogy más miatt (hypotón baba, megkésett mozgásfeljődéssel) jártunk neurológiára, a doktornő hívta fel a figyelmünket egyéb lemaradásra, és autisztikus tünetekre. De nála a beszédértés is elmaradt a korához képest, és a figyelme is csapongó.
Ha már most elviszed egy szakemberhez, hogy nézze meg, hol tart a beszédfejlődése, azzal semmit nem veszítesz, maximum megnyugtat, hogy minden rendben, csak lassabb, mint másnak. Ismerősöm kisfia 2 és félévesen nem beszélt, csak őzött és mutogatott, mint a te gyermeked, most ovis már, remekül beszél, semmi baja nincs.
Egyébként beszédindítás terápiájaként zeneterápiára járunk, ez sok (mozgással egybekötött mondókázást, éneklést jelent, ami a figyelmet is edzi. Itthon is sokat kell csinálnunk. Most már szótagokat mond, és babanyelven szavakat formál.
Még mindig nem beszél a kisfiam. Novemberben a bölcsődei gondozónő tanácsára elvettem tőle a cumit, hátha attól kicsit több kedve lesz beszélni. Most megint mond szótagokat (já, ká, gá, aú, ki, hú) és majdnem az összes magánhangzót hallottam már tőle, de nem próbál semmit sem megnevezni, csak úgy cél nélkül mondja. Viszont én úgy látom, rengeteget ért abból, amit beszélünk, még akkor is, ha nem is neki mondjuk, tehát hall és figyel ránk.
Lassan 2 és fél éves lesz, tervezem elvinni logopédushoz és fejlesztőbe.
Ha valakinek szintén későn kezdett beszélni a gyereke, vagy ennyi idős és még nem mond semmit, örülnék, ha megosztaná velem a tapasztalatait.
Úgy tűnik, végre beindult a kisfiam beszéde. Az előzmények: voltunk 3x TSMT tornán - semmit nem ért, mivel csoportos volt és a kisfiam nem kívánt részt venni benne. Voltunk 2x magánlogopédusnál is - kaptam pár hasznos tanácsot, de egyébként kb. ugyanazt csinálta a logopédus, amit én is szoktam otthon vele. Sajnos nem tudtam többször vinni, mert nem volt megfelelő időpontja hosszabb távon. Már kezdtem elkeseredni újra, erre március körül a kisfiam elkezdte utánozni az állatok hangját, igaz, sokat hibásan. Azóta már próbálja kimondani a szavak első szótagját, és lassan, de fejlődik a hangkészlete. Pl. a brumm helyett eleinte csak u volt, most pedig már majdnem tökéletesen mondja.
Nem tudom, mikor lesz ebből érthető beszéd. Szeptemberben kezdi az ovit, utána a logopédián tudnak majd vele foglalkozni (már ott is jártunk azóta).
Nálunk oviban csak a nagycsoportosokat foglalkoztatják sajnos a leterheltség miatt :(
Iskolai felkészítés miatt.
Remélem a ti ovitokban más a helyzet, mert több anyukától is hallottam, hogy az ő ovijukban is csak a nagycsoportosokkal foglalkozik a logopédus idő hiányában :(
Egy előző válaszoló (2 gyerekkel jártam logopédiára)
Azóta nálunk minden rendben, iskolások már. Nem bántam meg, hogy időben a kezembe vettem a dolgokat, mert ha a "szakemberekre várok" akkor kb 2 évet veszítettünk volt és nem itt tartanánk, mint most.
Nem beszélve e lelki sebekről amit egy kisgyerek átél a beszédhiba miatt az oviban :(
Hidd le, tudom, mint írtam 2 gyerekemmel csináltam végig :(
A gyerekek sajnos piszkosul őszinték a társaikkal :( csúfolódnak...
Ne várj, ha teheted menj és vidd és fejlesszék!
utolsó előtti vagyok!
Mi is jártunk TSMT-re, otthon 3 váltás gyakorlatsort kellet csinálni, összesen másfél éven át!
nekünk rengeteget segített a beszédindításban, a szabálytartásban!!!!
Nem vonom kétségbe, hogy a TSMT vagy más fejlesztő torna sokat segíthet a beszédfejlesztésben. Ezért is mentünk el, természetesen együtt. A kisfiam meglátta az anyukákat és gyerekeket, picit figyelte őket, aztán úgy döntött, őt jobban érdeklik a szobában fellelhető segédeszközök, labdák, játékok, és nekiállt játszani. Próbáltam őt bevonni (én csináltam a feladatokat), de neki esze ágában sem volt csatlakozni. Én ennek így nem láttam értelmét. Ehhez ismerni kell az én kisfiamat - nagyon makacs természetű, és visszahúzódó, nem szívesen vegyül ismeretlen gyerekekkel (már csak azért sem, mert nem tud velük kommunikálni - a bölcsiben már néha eljátszik a csoportjában lévő gyerekekkel, de szívesen játszik egyedül is.) Plusz ebben az időszakban még nem igazán érdekelték a mondókák, énekek sem.
Nekünk hasznosabb lett volna vmilyen egyéni terápia, de erre sajnos nem találtam lehetőséget.
Mostanra viszont már nagyon szépen alakul a beszéde, 2-3 szótagú szavakat és mondatokat is mond, egyre jobban is lehet érteni (pl. "megvan cipő"). Játék közben is "csacsog", és próbálja szavakkal megértetni magát mindenkivel. Beszédhibái sajnos vannak, de ezt már könnyebb lesz korrigálni. És végre odafigyel a versekre, énekekre is, sőt próbálja velem mondani a rímelő szavakat! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!