Miket csinál és tud a 22 hónapos gyereketek?
Kislányom pont 22 hónapos, de nem beszél, éppen hogy csak néhány szót mond: hamm-hamm, mikor szomjas valami "íz" szerűt szót, néhány állathangot, mikor leesik valami, mondja, hogy bumm, autó hangját utánozza, mostanság elkezdte a pápát mondani is, nem csak integetni, és egyszer-kétszer úgy tűnt, mintha a babát célzottan mondaná (pl a négy és fél hónapos húgára), de ez még nem biztos, és itt be is fejeződött a sor.
A rajzolás neki teljesen csak össze-vissza firkálgatás a lapon, nem próbálkozik karikával, csigavonallal, hullámvonallal... (E téren igazából nem is tudom, hol kéne tartania.) A ceruzát viszont szépen fogja (magától).
Érdekesnek tartom, hogy nem kér tőlem semmit. Pl hogy rajzoljak neki én (nem nyújtja ceruzát), hogy furulyázzak én (csak ő fújja, nem nyújtja nekem), stb.
Enni már egészen ügyesen eszik kanállal is, villával is, de ha folyékonyabb az étel, az kicsorog a kanálból, pl a levest nem nagyon tudja ügyesen megenni, de ez azt hiszem, normális. Viszont szépen fogja a kanalat és villát is (szintén magától).
Ha kérdezem tőle pl egy könyvet elé téve, hogy hol van a ..., akkor vagy megmutatja, vagy nem, bár ez inkább csak úgy látom, a kedvétől függ, mert felismeri a dolgokat.
Ha mesét olvasok neki, nem nagyon figyel, esetleg nagyon rövid ideig (persze, ha mutogatom hozzá a képen is a történést), inkább csak lapozgatja a könyvet, de azt is inkább csak azért, mert az összefűzött lapok érdeklik, és nem azért, mert szép képekkel van tele.
Megy, és szaladni is valamennyire szalad, de szerintem a korához képes nem elég ügyesen, kicsit instabilnak érzem még, főleg füves területen.
Most lépcsőzni tanul, az egész jól megy neki, sima fal mellett simán fölmegy egyedül, lefelé inkább olyan kell, amibe kapaszkodni is lehet, de ezt csak most kezdte gyakorolni, eddig nem annyira figyelt oda, inkább nem ment oda a lefelé vezető lépcsősorhoz.
Nem tudom, milyen területeket hagytam ki, de kicsit úgy érzem, hogy a legtöbb mindenben le van maradva... Ne értsetek félre, nem őt szidom, úgy érzem, én nem tanítottam meg elég jól a dolgokra, vagy nem foglalkozom vele eleget... Szerintetek mit kéne tennem, mivel kéne először foglalkozni, és hogyan?
Szeretnék mindent jól csinálni, de látva sok más, korcsoportjában lévő gyereket, úgy látom, ez nagyon nem sikerült...
(Bocsánat a hosszúságért...)
Szerintem semmi gond a kislányoddal, ő ilyen típus...
Az én lányom 23 hónapos, most kezdett kezdetleges mondatokat használni, sok szót mond már, szinte mindet, de ő sem beszél még kerek egész mondatokban.
Eléggé csetlős-botlós ő is, de van egy orvos apukája, aki szerint totál belefér az életkorába ahogyan jár. Lépcsőn fel-le közlekedik, nem fogja a kezünket, a korlátba kapaszkodik.
Egyedül eszik ő is, szinte mindent megeszik már önállóan.
Ő szerepjátékokat játszik, nagyon szeret firkálni (rajztáblára, lapra, bárhova), és neki a könyvek a minden. Nagyon kedveli a duplokat, és mostanában szuperül eljátszik két papírlappal is, úgy tesz, mintha pénz lenne az egyik, a másikra meg mindig mondja, hogy épp milyen termék, és hozza a pénzt, fizet nálam, és "haza" (=szobája) viszi, amit vásárolt, úgy, hogy belerakja a játék babakocsijába. Tehát már eléggé élénk a fantáziája. :) Gyurmázni is szeret, lapogatja meg gyúrogatja a playdoh-t, szeret szaladgálni, virágot szedni, csúszdázni, hintázni. De tényleg a könyv a teljes kedvenc, órákig elvan vele.
A bölcsiben, ahova jár, volt alkalmam látni pár kisgyereket, van, aki ügyesebb a mi lányunknál, van, aki meg nem, én teljesen átlagosnak látom őt, és azt gondolom, a te kislányoddal sincsen semmi baj. :)
Ilyen elbizonytalanodsákor ajánlom Vekerdyt: a kisgyermekeknek az alapkészségek (beszéd, játék, mozgás) nem taníthatóak, szabad játékora kell neki időt biztosítani, és minden menni fog az útján. Ő egyébként egészen 3 éves korig normálisnak tekinti azt is, ha a gyermek nem beszél, és a férjeméknél is az a gyakorlat, hogy kislányoknál olyan 2,5 éves korig nem gyanakszanak semmire, akkor sem, ha nem sok szót használ még. Nyugalom. :)
Biztosan hallottad már, hogy a gyerekek nem egyformán fejlődnek és 2-3 éves kor között óriási különbségek lehetnek, ami teljesen normálisnak tekinthető, mert behozzák egymást. Ez nem csak a foglalkozáson múlik, hanem a genetikán, az idegrendszeri érési folyamatokon. A beszéd is pont ez a kategória. Nem a konkrét beszédet kell csak nézni, hanem a kommunikáció milyenségét is. Ha használ szavakat és emellett non verbálisan megérteti magát, akkor jó eséllyel semmi gáz nincsen, csak még nem érett rá az agya, hogy beszéljen. Meg fog érni és nagyon gyorsan beindul a beszéd, ha eljön az ideje.
A rajza teljesen normális a lányodnak. Ez az ún, firka korszak, amikor még csak kusza firkák vannak a papíron, felismerhető tartalom nélkül. A csigavonal és társai kb 3 éves kor körül jelennek meg átlagosan. (persze van kivétel a korábbra és a későbbre is)
Az, hogy a meséket nem szereti még, szintén normális. Emellett alkat függő. Van ilyen és van olyan gyerek. Beszélgessetek a képekről, mutogassatok, ha éppen vevő rá a kisasszony. Mondókázzatok, énekeljetek. Mesélj neki saját magáról meseszerűen, Ez az ún, "én-mese". Ez való még az ő korában, amit később felválthat az állatmese. Ez ráér 2,5 3 éves korban.
Az evése rendben van, ahogyan fejlődik a finommotorika, annál ügyesebb lesz. A mozgás is belefér teljesen, semmi eltérést nem látok.
A játéktevékenységéről nem írtál. Játszik-e plüssökkel, funkciónak megfelelően használja-e a játékokat. Minél többet legyetek szabad levegőn és rengeteget mozogjon, motorozzon, biciklizzen. Hintázzatok, pörgessétek, ez a legjobb fejlesztő:)
Kisfiam uhyanilyen volt ennyi idosen. Az ido mulasaval minden jott magatol. Kb. 26 honaposan kezdett ketszavas mondatokat mondani, par hetre ra beindult. Verseket tanult, Bartos Erika verseskoteteibol olvastunk, az utolso szavakat mindig o mondta, aztan az utolso kettot, idovel az egesz verset. De mindig csak azt amihez kedve volt. Most 3 eves, a szokincse, mondatalkotasa 1 evvel megelozi a korat.
A tobbi dolog is lassan alakul majd, azt hogy eleget foglalkozol vele, csak te erzed. Az egyedul eves is nagyon jo sztem ennyi idosen. Levest az enyem meg mindig nehezkesen eszik. Rajzolni mar rajzol ugyan de ez is egyenfuggo, kis baratja 4 es meg mindig firkal pedig okos ertelmes kisfiu o is.
Nem olvastam a válaszokat, de ne izgulj, nincs lemaradva egyáltalán.
A beszéd terén nagyon nagyok az eltérések az ennyi idős gyerekek között, van, aki ilyenkor kezd szavakat mondani, más már mondókázik (nekem mindkét típusú gyerekből kijutott), de az utóbbi sem okosabb vagy ügyesebb az előbbinél. Rajzolásban csak a firkálgatásnál kell tartania, elvileg 3 évesen kéne kört meg csigavonalat rajzolnia, de a fiam pl. még akkor sem csinálta, ettől még teljesen normális gyerek. Az evésben átlagos, ahol a kislányod tart, sok gyerek képes erre az ő korában, de olyan is sok van, akit még 3 évesen is etetnek (mondjuk ez szerintem már nem oké, de mindenki azt csinál, amit akar). Az, hogy össze-vissza mozog, szinté normális (látnád az én 2 évesemet, ahogy teszi magát ide-oda futás közben, be kell rajta halni).
Viszont azt vésd az eszedbe, hogy a kislányod fejlődésének az üteme nem attól függ, hogy te mennyire csinálod "jól", vagy mennyit foglalkozol vele! Nekem pl. az első gyerekem mindent később csinált, mint a nagy átlag, a második pedig mindent jóval előbb, pedig vele sokkal kevesebbet érek már rá célzottan foglalkozni. A nagyobbikom most 4 éves, ügyes, értelmes, érdeklődő nagyfiú, meg nem mondanád róla, hogy 2 évesen kb. 10 értelmes szava volt.
A fiam pont ennyi idős :) Hasonló mint amiket leírtál.
Mi most kezdtük el a konyhás szerepjátékot, illetve csak a gyümölcsöt vágjuk, szeletelhető játékok és "megesszük" nagyon élvezi, így fejlődik a fogása is, hiszen azt a játékkést valahogy meg kell fogni és elszeletelni, bár van mikor inkább ketté tépi
Az enyém sem beszél még annyira, nagyjából amit a tiéd, hammhammm nálunk is megy nagyon, meg a tütü az autókra, papa, szóval pár nagyon egyszerű szó.
Mivel a levest nem eszi, így nem tudom hogy enné a híg dolgokat, de a sűrűbb dolgokat ügyesen, de néha neki is lefolyik egy része, de ezen nem izgatom magam. Villával is hol megy neki hol nem. Van mikor kézzel ráteszi és úgy veszi a szájába, engem ez sem zavar.
A meseolvasás még odébb van, próbálj kemény fedelű könyvet amit minden oldalon kb 1-2 mondat van, annyit talán kibír, anélkül hogy lapozzon.
Vagy fejből találj ki valamit és nézegesetek képeket. De hidd el ilyenkor még ez tök normális.
Vannak gyerekek aki valamiből előrébb vannak pl beszéd, de lehet valamibe meg ők a gyengébbek, csak nem tudod, te csak azt látod, milyen szépen kezd beszélni és kb annyi idős mint a tiéd.
Én is sokat töröm a fejem milyen játékot vegyek, persze nem limlomot akarok, hanem ami fejleszt és előrébb viszi, és le is kösse. Úgy vettem észre érdemes a 3 év körülieknek javasolt játékokat venni.
Most kezdtük a gyúrmázást, ez is jó kézügyesség fejlesztő.
amúgy a gyerek a gyerektől tanul a legjobban járjatok össze valakivel, vagy menjetek sokat közösségbe játszóházba.
Sziasztok!
Köszönöm a válaszaitokat! Kicsit megnyugodtam. Azért aggódom ennyire, mert van egy 4,5 hónapos kistestvére, és mióta ő megszületett sokkal kevesebb időm és energiám maradt a "nagylányra". :( De igyekszem valahogy többet foglalkozni vele.
További jó nevelést mindannyiótoknak!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!