Hogyan lesz végre feladattudata?
Nagycsoportos óvodás kislányommal egyszerűen nem bírok itthon logopédiára gyakorolni: hisztizik, ellenáll. Tudom, hogy kudarcnak éli meg azt, hogy nem tud kiejteni bizonyos hangokat, és azt gondolja - a játékos foglalkozások ellenére - hogy ezen lovagolunk. Ő ezt próbálja elkerülni, ahogy csak lehet.
Már kértem az ovi igazgatónőt, hogy maradhasson még egy évet, nem való még neki az iskola, de mégis, addig valahogy belé kéne nevelni a feladattudatot és a kudarctűrést.
A feladattal: magától szívesen leül rajzolni, játszani, velem is szívesen barkácsol,főzőcskézik. A saját dolgait viszont csak nagy nehezen rakja el magától. Érzem,hogy alakulunk, de lassan.
A kudarc részével viszont egyáltalán nem tudok mit kezdeni. Társasozni se lehet vele emiatt pl. (csak ha a javára csalok:-P)
Van valami ötletetek erre?
A leírásod alapján inkább elkényeztetettnek tűnik
Hamarabb kellett volna megtanítani hogy parkoljon el maga után!
Most adj neki feladatokat! Mindenki reggel maga ágazik be, mindenki elrakarja azt amit elővett, mindenki takarítja a saját szobáját, vagy te porszívózol ő törölget.
Ha esztek ő terít megy... Ezt neked kell megtanítanod neki, bele nevelned hogy tegyen rendet maga után!
A kudarc hozzá tartozik az élethez! Nem lehet mindig első!!!
Meg kell szoknia, nem mindig az van, ami neki jó!
Társasozzatok, ha nem nyer, hisztizik, majd abba haggya!
Elmagyarázom nemi most nem ő nyert, nemi nem sikerült, majd máskor, legyen vissza vágó, akkor javíthat!
Kicsi még a társashoz, a rakodás nálunk is probléma, de ami nem kötelező azt szívesen csinálják. A pakolást meg megcsináljuk együtt.
A logopédiát én úgy oldom meg, hogy fejből mondókázok, verselek, énekelünk, az meg nem érdekel, hogy bugyuta verseket tömjek a gyerek fejébe, legalább is nálunk minden héten van valami se füle se farka vers, hogy azt gyakoroljam a gyerekkel, csak azt nem értem, hogy ha helytelenül ejti ki a hangokat abból, hogy lesz jó kiejtés?
A gyakorlás témát beszéld meg a logopédussal. Lehet, hogy valóban nehezek a gyakorlandók, amiket kaptok otthonra, nehezen boldogul vele, és nincs sikerélmény.
Én is logopédus vagyok, igyekszem csakis olyat adni otthoni gyakorlásra, ami a foglalkozáson ment, viszont ahhoz, hogy automatizálódjon otthon is kell gyakorolni. Inkább legyen kevesebb, de az sikerüljön. (Egyébként azon sem csodálkozom, hogy azt várják el időnként a szülőtől, hogy bajlódjon ő többet otthon a gyerekkel, mert a foglalkozáson egyszerűen nincs idő, annyi a gyerek, de ez nem a szülő gondja, hanem a logopédusé...)
Próbálj meg nem leülve "iskolásan" gyakorolni vele, hanem a napi tevékenységbe ágyazva. Te már tudod, mi éppen az aktuális tanulandó, a füzet pl. ott van melletted, míg főzöl, mosogatsz. Közben is mondogathatjátok a szavakat.
Vagy valami játékot kitalálsz hozzá (ilyenkor ő nézi a képeket, és az alapján találja ki), pl. hogy mire gondoltál. Elmondod, hogy állat vagy ennivaló, stb., ő meg kitalálja. Vagy mondod az első szótagot, és abból találja ki a kép nevét.
Ha nagyon nem megy, én egy kicsit "hanyagolnám" az otthoni gyakorlást. De ezt beszéld meg szintén a logopédussal, hogy ha úgysem megy még suliba, akkor ne rohanjanak, tartsanak kis szünetet, ha lehet, vagy csak ismételjék az eddigieket, abban legalább nagyobb sikerélmény lesz.
Erőszakkal nem érsz el sajnos semmit, sőt még nagyobb ellenállásba fogsz ütközni. (Ha van konkrét kérdésed, szívesen segítek, ha tudok. Még annyi, írtam itt a képeket, remélem tele van vele a kislányod füzete, és nemcsak leírt szavak vannak benne, amiket utánad kell mondania. Gyakorlás közben színezheti azokat.)
(Az egyik válaszoló írta a bugyuta verset, való igaz, sok ilyen versike, nem irodalmi remekmű, viszont sokszor előfordul benne az adott hang, amit éppen automatizálni kellene.)
Bocs, hogy belekapcsolódok én is, én írtam a bugyuta verseket. Te mint logopédus meg tudod magyarázni nekem, hogy a helytelenül ismételgetett hangok, hogyan válnak helyesen ejtetté?
Vettem egy (szerintem) jó könyvet, abból is csináljuk a bemelegítést, a leírás szerint én is kipróbálom, hogy ki tudom e ejteni azzal a technikával a hangokat...és abban aranyos versikék vannak, mégha nem is az összes szavában van az a bizonyos hang ami nem megy a gyereknek. A könyv Tóth Erika Katalin Szóbeszéd című műve.
3. vagyok
"meg tudod magyarázni nekem, hogy a helytelenül ismételgetett hangok, hogyan válnak helyesen ejtetté?"
Sehogy. Addig fölösleges ismételgetni bármilyen versikét hangtanulás céljából, amíg egy adott hangot nem ejti helyesen a gyerek szótagokban, szavakban. És persze az első lépés a helyes ejtés kialakítása.
Azt a könyvet, amit írtál nem ismerem, de köszi, meg fogom nézni.
Köszönöm!
Fogok beszélni a logopédusával, de amit látok belőle úgy tűnik mindent tök jól csinál, csak az én gyerekem veszi ilyen rosszul a helyzetet. Nagyon rossz a kudarctűrése, egy csomó dolgot annak él meg, amit nem kéne. Pl. ha nem sikerül egy rajza összegyűri a papirt, leveti magát a földre és csillapíthatatlanul zokog :-O
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!