Milyen vizsgálatra kell vinnem ha 3 évesen nem beszél érthetően a kisfiam?
Igen, először fülészet, utána audiológia, utána Beszédjavító intézet. Keress rá a honlapjukra, nagyon kedvesek és profik (csak vizsgálatról lenne szó természetesen).
A fülészetre nem kell beutaló, az audilógiára ír beutalót a fülész, azt is rá kell írni, hogy mérhető a hallása (nincs a fülében gyulladás, idegentest stb). A beszédjavítóba mehettek magatoktól is, de egy védőnői ajánlás nem árt (pl. hároméves státuszról). Elég sokára tudnak időpontot adni (kb két hónapra előre).
HA messze laktok a Fővárostól és nincs lehetőségetek ide elutazni a beszédvizsgálat miatt, akkor a védőnő megmondja, hol juttok hozzá a logopédushoz (pl. nevelési tanácsadó).
Az enyém sem beszélt érthetően 3 évesen, ezért tudom, miről van szó. Kérdezz nyugodtan, ha akarsz.
Igen. A logopédus nemcsak a beszédét vizsgálja. Megnézi, hogy életkorának megfelelő-e a mozgása, gondolkodása, kikérdez téged a szociális képességeiről (barátok, család), hogy mikor fordult át meg ilyenek, anyatejet szopott-e, milyen körülmények között született stb. Úgyhogy nagyon komplexen felméri a gyerek fejlődését.
2 év 8 hósan került oviba, nem értették őt az óvónők. A gond az volt, hogy sok magánhangzót is mással helyettesített, nemcsak mássalhangzókat, mint a legtöbb gyerek - ü-ö még most sem megy. A védőnő tanácsolta a beszédjavítót. 3 éves elmúlt, mire eljutottuk a vizsgálatig. Augusztusban volt 3,5 éves, most már bárki megérti, amit mond. Teljesen spontán fejlődött idáig, nem járt terápiára. Kaptunk a beszédjavítótól otthonra feladatokat, de csak "ha van kedvünk" alapon (pl. cica lefetyeli a tejet, megnyalja az orrát, állát; fújjunk szappanbuborékot, utánozzunk állathangokat és hasonlók). Ezeket néha csinálgattuk de nem túl rendszeresen. Egyszerűen most jutott el odáig, hogy nagyon figyel, mit hogyan ejtünk és tudatosan utánozza.
Amúgy kétévesen mondta az első szót. Két - 2,5 éves kortól akkor járatják a gyerekeket logopédiai terápiára (tulajdonképpen egy közös játszás az egész), ha beszédindításra van szükség. Hangokat korrigálni háromévesen sem szoktak még. Ha foglalkozásra kell járatni, vagy adnak otthonra feladatot, azt tulképpen azt szolgálja, hogy a gyerek kicsit tudatosabban használja a beszédszerveit (csücsörítsen, réshangokat, felpattanó zárhangokat tudatosan képezzen). Ez tulajdonképpen az agy összehangolása a beszédszervekkel. De ez csak a felnőttnek ilyen tudományos, a gyerek csak utánozza a villamos hangját, a kövér ember arcát meg hasonlók, jó móka!
Mi is végigjártuk az utat a 3 éves lányunkkal.
Alapszókincse 1 évesen: apa, anya, nem, nővére neve, hülye.
3 éves korra csókolom helyet kócsolom.
Kijött hozzánk az óvónő családlátogatásra, hogy miért nem beszél a gyerek. Bonyolult utasításokat adtunk a gyereknek, hogy hozza ki a bal papucsot a második szobából. Megcsinálta.
Utána jöttek a vizsgálatok és egy csippentés a nyelvfékjén. Ezután jött a logopédia, a gátolt nyelv miatti l és r hangok javítása, stb. Az óvodából kellett a délutáni alvás ideje alatt elhozni, és több mint egy évig félórás foglalkozásokra vinni. Tankönyvet kaptunk. Otthon is volt feladata: pl. nyelvhinta a száj körül. Rendbe jött, sőt korán megszokta, hogy tanulni kell és házi feladata is van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!