Hogy lehetne kedvet csinálni a rajzoláshoz?
Az mi kisfiunk most lett 7 most kezdi valamelyest élvezni a rajzolást.
Próbálj ki különböző figurákat. Nekem beváltak, de folyamatosan csinálni kell, ha fejlődést akarsz látni. Az hogy egyszer egy újdonság beválik nem jelenti, hogy másnap is akarni fogja.
Együtt rajzoljatok. én összehajtottam három részre egy papírt hosszában, és én rajzoltam a fejet, majd azt a részt lehajtottam, ne lássuk. Most ő következett a középsőbe pocakot rajzolni. Ez lehet akármilyen alakú, de azért maradjon valamelyest pocak, ne pedig csíkok mondjuk. Aztán én jöttem a lábbal. Majd kinyitottuk,és nini micsoda izgi mukit rajzoltunk. Aztán felváltva cserélgetitek ki mit rajzol.Kb. a méretet bejelölheted, és hogy honnan kezdje a részeket.
Másik, krétázni utcán.
próbálj más anyagokat használni, próbáld a festést. Érdekes módon nálunk az vált be a legjobban.
Te rajzolj valami egyszerűt, ő fesse ki. Vagy fessen amit akar, de ne várj el tőle kimondott szép festményeket. Kezdje el először élvezni amit csinál, majd szépülni is fog.
Próbáljatok földön rajzolni.
Próbáljatok csukott szemmel rajzolni. Egyszerűségeke. húzzunk csíkot. Csináljunk kis karikát. Csináljunk pöttyeket, mintha csillagok lennének.
Zsírkrétát hámozd meg papírjától, szinezhet vele fektetve egész más lesz, és hamarabb is kész.
Ne feledd, ne várj sokat, csak keltsd fel érdeklődését eleinte.
Hirtelen ezek jutottak eszembe.
Sok sikert és kitartást.
Mindig dicsérd meg !!!!!!! Hagyd, hogy elmagyarázza a rajzát, ha te nem is látod azt. Ez a kezdet !
Pontosan ez a baj, hogy rajzolgattál neki!!!!
soha nem kell, nem szabad rajzolgatni a gyerekNEK. Ha ő firkál a papírra, firkálj te is....de ennél többet nem szabad. Nem tanítsd napocskát, pálcikaembert...stb rajzolni, mert a rajzolás nem ez, nem erről szól. Hanem arról, hogy a gyerek nyomot hagy a papíron, és felfedezi, hogy jééé, ezt én csináltam, ilyet is tudok (1-1,5 éves korban). Utána tovább kísérletezik az eszközzel, és rájön, hogy nem csak odaböködni lehet a papírra, hanem vonalat húzni, lengővonalban, vagy fészekformát gombolyítani 2-2,5 éves kor), később pedig köröket, kis formácskákat alakítani (3-4 éves kor). Ez a FIRKAKORSZAK, ami rendkívül fontos szakasz a gyerek életében, fejlődik a rajzkészsége, kézügyessége, figyelme, gondolkodása, fantáziája. Minden olyan kézmozdulatot ekkor gyakorol be, ami később az írástanuláshoz elengedhetetlen (vízszintes-függőleges vonal, kör, hurok, pötty...stb.), ezért HAGYNI KELL SOKAT-SOKAT FIRKÁLNI!!!
A kis formákba előbb-utóbb belelát valamilyen valóságos alakzatot, és ekkor veszi kezdetét a tudatos ÁBRÁZOLÁS korszaka, de nagyon fontos, hogyn ne erőltessük ezt a belelátást, ne mi mondjuk, mire hasonlít, vagy ne kérdezgessük állandóan, mit rajzolt. Nem ez a lényeg! Az a lényeg, hogy élvezze a rajzolást, mint tevékenységet, szeresse csinálni, akkor is, ha "csak" firkálgat.
Ha hagyunk neki elég időt erre, önmagát fogja feljelszteni benne, és saját magától lép a következő fejlődési szakaszba. Ahogy ültetni, járatni sem szabad a gyerekeket, amikor még nem érettek rá, úgy direkte felismerhető formát rajzoltatni sem (ezt tesszük, amikor előrajzolunk neki. Arra "kényszerítjük", hogy megtanuljon egy formát rajzolni, ami nem az ő fejében született, hanem a mi fejünkben).
A következő szakasz, amikor már nem véletlenül lát bele valós formákat a firkájába, hanem tudatosan AKAR valamit rajzolni, ábrázolni. Akit hagytak sokat szabadon firkálni, az 4 éves korra jut ebbe a fázisba.
Sokat dolgozik, gondolkodik azon, hogy is alakítsa azokat a vonalakat, hogy hasonlítson arra a képre, ami az adott dologról a kis fejében megszületett. Pl imád autózni, és szeretne autót rajzolni. Akkor tud jól felismerhető autót rajzolni, ha már rengetegszer ült benne, látta, kis autóival játszott, tapintotta, gurította, szerelte....tehát számtalan és sokrétű tapasztalatot szerzett róla. A fejében van egy kialakult kép az autóról. Rajzolás során ezt a belső képet kell papírra vetnie, ami nagyon bonyolult folyamat, sokat kell gondolkodnia, próbálkoznia, hogy jól sikerüljön, pontosabban, hogy ő maga elégedett legyen vele.
Ha te meg akarod tanítani autót rajzolni, azt a sablont tanítod meg vele, ami a te fejedben kialakult, így tulajdonképpen visszaveted őt a fejlődésben, mert neki a saját belső képét kell kivetítenie, ettől fejlődik, nem attól, hogy tőled megtanulja a vonalak húzását.
Ha most nem mutat érdeklődést a rajzolás iránt, akkor az első feladat az, hogy felkeltsd az érdeklődését, rájöjjön, hogy rajzolni, nyomot hagyni érdekes, jó dolog. A produktum nem számít, lényeg, hogy jó csinálni!
Amit tehetsz, hogy sokféle, érdekes eszközzel halmozod el. Olyasmivel, amivel öröm foglalatoskodni, mert jó megfogni, mert színes, látványos.
- Vegyél piros-kék-sárga ujjfestéket, vagy gyereknek való temperát, adagold ki kis tálkába, teríts le egy óriási csomagolópapírt, öltöztesd a gyereket olyan ruhába, ami nem baj, ha festékes.....és engedd, hogy ujjal, tenyérrel (kapaszkodj meg: de akár talppal) festhessen, maszatolhasson. Adhatsz a kezébe mosogatószivacsot, azzal is nagyon jól lehet "festeni", keverni a színeket a papíron.
Nyomdázhattok: különféle érdekes formájú tárgyakat nyomjatok a festékbe, majd a papírra (kulcs, falevél, legókocka, papírgalacsin...stb) Görgessetek végig a festékpacában papírhengert, golyót, félig felfújt lufit.
- egy lapos tepsibe önts annyi búzadarát, amennyi éppen ellepi az alját. Hagyd, hogy az ujjával firkáljon benne. Később összerázzátok, és kezdheti újra. Nagyon fogja élvezni!
- vásároljatok tégla alakú, marokra fogható viaszkrétát, és óriás csomagolópapírra firkálhasson vele.
- tegyetek falevelet, vagy lapos, de domboros tárgyat (kulcs, pénzérme) papírlap alá, és satírozza át a papír azon részét, ami alatt a tárgy van. Így elővarázsolhatjátok a formát a papírra.
egy óvónéni
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!