Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Mennyi idős korra kell tisztáb...

Mennyi idős korra kell tisztában lenniük a kicsiknek a színekkel?

Figyelt kérdés

A fiam 2 éves és 3 hónapos, de nem nagyon hajlik rá. Igaz, még csak néhány napja próbálgatom, de hiába rakom szín szerint csoportba az autókat, és adok neki egyet, hogy rakja a hasonló színűek mellé, nem oda rakja.

Amúgy nagyon okos, azt, hogy hogy hívják és hány éves, azt kb 2 perc alatt tanulta meg, és ha kérdezik tőle akkor mondja.

Igaz, hogy nem beszél még tisztán, csak szavakat mond, és a legtöbbet csak én értem, de mindent elmagyaráz, megérteti magát, és mindent megért, néha olyan összefüggéseket rak össze, hogy még engem is meglep...


2011. júl. 9. 10:32
1 2
 11/13 anonim ***** válasza:
100%

szerintem színezés közben lehet legklasszabbul megtanulni

de nem sürgős

2011. júl. 11. 13:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/13 anonim ***** válasza:

0710 21:20-nak, és a hasonlóan gondolkodóknak:

Kezdem sejteni, hogy félreértitek, mi kifogásom van hat év alattiak esetén a tanulós játékkal, vagy a játékos tanulással (amikor is direkt módon okítjuk a gyermeket), melyeket károsnak tartok hosszú távon, mint azt a pszichológiai és hétköznapi tapasztalatok is alátámasztják, már mint hétköznapi tapasztalat esetén ha valaki gondosan végigfigyeli és megérti az összefüggéseket éveken át a gyermekeken!


KONKRÉT PÉLDÁKON ÁT MEG FOGJÁTOK ÉRTENI, MIRE GONDOLOK. :) Óvodai tapasztalattal bírok, ha gondoljátok, olvassatok el.


Ha játszunk a gyermekkel, és közben megemlítjük a játékkocka színét, ez a hozzáállás pl. teljesen rendben van részemről, sőt, szükséges is, hiszen ez nem direkt tanítási mód! A bajt az jelenti, ha a felnőtt elkezd a helyzethez nem illően magyarázni a gyerek számára, pl. "nézd csak, itt ez a piros kocka , felteszem erre a toronyra, szögletes, mert a kockák ilyenek, na, most már tudod, hogy a színe meg milyen is? ... igen, jól mondod, piros :) , ugye milyen szép evvel együtt ez a vártorony? :)"

Ehelyett én pl. úgy járok el ilyen esetben, hogy játszom vele, közben TUDATOSAN elejtek olyan szavakat, fogalmakat, amelyek ismerete a hasznára válik és a hangsúly azon van: ELEJTEK SZAVAKAT, NEM DIREKT MÓDON TANÍTOM! A FELNŐTT LEGYEN TUDATOS, NE A GYEREKET TUDATOSÍTSD -kivéve vészhelyzet és már alap esetben-, MERT KÁRA LESZ BELŐLE, HA MÉG NINCS 7 ÉVES! Az előző példa analógiájára így fogalmazok példának okáért: "Nézd csak, de szép az a piros kocka..hm... nekem tetszik, felteszem erre a toronyra", ENNYI, aztán vagy leszavaz, hogy neki nem tetszik ott, és evvel sincs baj, vagy tovább szövi: "jóóó, és akkor most azt meg ide!", erre én: "Azt a zöld kúp alakút? Rendben!"

Gyermek: "igen, és a gömbölyűt is!"

Erre én: "Rendben , a hengert akkor ide teszem"

(NEM JAVÍTGATOM, HOGY NEM GÖMB AZ, TE PUPÁK! MÉG IS MEGTANULJA LÁTENS, REJTETT MÓDON, HA EGYRE TÖBBSZÖR HALLJA TŐLEM, A HENGERT LÁTVA, HOGY AZ HENGER. :) Stimm? ;) )


Tehát sajnos gyakori a szülőknél, hogy túlmagyarázza a játékot, vagy céltudatosan LESZŰKÍTI a gyermek figyelmét a játék tudatosság tételére: pl. nézd csak, melyik a nagyobb játék autó? Figyelj csak, melyik a piros játékautó, mutasd meg ügyesen! - EZ HOZZÁÁLLÁSA A FELNŐTTŐL MÁR GÁTOLJA AZ ÉRTELMI FEJLŐDÉSBEN A HÉT ÉV ALATTI GYERMEKET!! Ehelyett én csak játszom vele, és tudatosan ügyelek arra, hogy az életkori sajátosságainak megfelelően ELEJTSEK ismereteket számára, MIKÖZBEN HAGYOM, HOGY ÉLVEZZE, HISZEN EKKOR FOGADJA BE GÁTLÁS NÉLKÜL AZ ISMERETEKET IS!!: "De jóó, már épül a vár, van szép nagy szögletes (!elejtettem megjegyzésként: szögletes!) lovardája is, de jó ötlet volt, hogy kitaláltad, legyen lovarda is, nos , mit szólsz, nekem érdekes lenne egy hintó, figyelj csak, a vár alapja ez a fehér (!) papír, rajzolhatunk is rá!"

Gyermek: "Jóóó, én ilyen hintót meg még lovat is rajzolok elé"

Én: "Jó ötlet... jé, egy barna(!), foltos (!) paci, de aranyosak! Megmutatod, mekkorát szökkennek?"

Gyermek eljátsza, utánozza: "Nézd, ilyeeet, ekkorát ugrik a paci!"

(!Arányok, méretek!)

Én: "húúú, az a másik a kisebb (!) paripa milyet ugrik?"

Gyermek: "az a lány ló (így mondja, tegyük fel) lány ló, az csak kicsit tud, ilyet ni"

(kisebbet (!) ugrik a gyermek a szobában)

Én: "Azért az a kanca (!ÉRZITEK? NEM DIREKT MÓDON KELL JAVÍTGATNI!) is ügyes szerintem, még ha kisebb is, és kisebbet ugrik is, mint a másik paci. :) "


Na most, mit tesznek sokan ehelyett? (Amit a 6-7 év alatti gyermekek érdekében JÓ SZÁNDÉKBÓL kritizálok.) Pl. elkezdik javítgatni: "Nem lány ló az ,te pupák. :) Mond vissza szépen: kanca. :) Jóóó, ügyes vagy. :) " Akármilyen kedvesen mondod neki, ez akkor is szerencsétlen megoldás, az értelmi fejlődésére nézve! Meg hogy: "figyelj csak, milyen színű kockát tettem rá" "Mit tettem rá, kúpot, kockát?" - ÉRTSÉTEK MEG, NINCS JÓ HATÁSSAL AZ ÉRTELMI FEJLŐDÉSÉRE , HA DIREKT MÓDON TANÍTOD... Elérsz vele felszíni eredményt, "keni-vágja" akár a színárnyalatokat is jó esetben, de látszat eredmény csupán, idővel elfelejti, RÁADÁSUL addig se élte ki rendesen fantáziáját, mert okító kérdésekkel megakasztottad -vagy eleve csak ilyet játszottál vele adott esetben-, miközben ő ki akarta játszani önmagából, azaz ösztönös önterápiát folytatva fel akarta dolgozni érzelmeit, vagy más esetben egyszerűen csak eljátssza, ami épp érdekli, foglalkoztatja a kis lelkét, és ezt is a játékon keresztül teszi a 7 év alatti gyermek!! :)


Most kapaszkodjatok meg! (bár számomra evidens, mivel KI SZERET OKTATÓS MÓDON TANULNI? NEM SZERETTEK TI IS , FELNŐTTKÉNT IS INKÁBB JÁTSZVA ELSAJÁTÍTANI ISMERETEKET? ;) DEHOGYNEM, ÉS KÖNNYEBBEN IS TANULTOK TI IS ÚGY! :) )

MIT ÉRTEK EZ ALATT? Leírok egy megfigyelést, óvodákban jöttek rá, aztán egyre több óvodapedagógus koncentrált erre a vonatkozásra is ,"letesztelve" más ovik eredményét erről: megfigyelték, hogy azok a gyerekek IS, akik sokáig nem akarnak részt venni pl. körjátékokban, és inkább elvonulnak a teremben pl. autót tologatni, hiába brümmögnek közben, a játékautójukra koncentrálva, KÖZBEN MÉGIS TUDAT ALÁ KERÜL, MEGTANULJA LÁTENS, REJTETT MÓDON a körjátékokat, legalábbis meglepően sokat közülük, egészséges, átlagos figyelemmel bíró 3-6 évesek akár azok 90%-át is!! Miért? MERT NEM ERŐLTETTEK RÁ SEMMILYEN CSELEKVÉST, LEGFELJEBB FELAJÁNLOTTÁK ÉS EZ NAGY KÜLÖNBSÉG!! Mindenkit kérdeznek, aki nem ugrott be a körbe: Danikaaa, te is akarsz Cirmos cica haj-t játszani? Nem, hát jó, játsszál csak szépen az autóddal,

örülök, hoyg szépen játszol, amihez épp kedved van :) ... többiek még? Julcsi? Ágota? Na, ti is? Ágota te nem? Semmi gond, babázz csak tovább szépen. :)


ÉS LÁSSATOK CSODÁT , ÁGOTA A LEGTÖBB KÖRJÁTÉKOT MEGTANULJA, MIALATT FÉL SZEMMEL NÉHA ODAPISLANT, DE A BABÁZÁS KÖTI LE ALAPVETŐEN, EKÖZBEN! ÉPP ÍGY JULCSI, ÉS ÉPP ÍGY AZ AUTÓJÁT TOLOGATÓ DANIKA IS! És természetesen azok is, AKIK ÖNSZÁNTUKBÓL (!) kedvet kaptak körjátékozni a többséggel.


Értitek már ,mire gondolok, amikor felhívom a figyelmet a DIREKT tanításnak a mellőzésére, úgy, mint a játékos tanulás mellőzésére, a tanulós játék mellőzésére?


...vagy pedig a másik tipikus hiba, hogy nem az életkori sajátosságának megfelelő játékokat ad neki, pl. 4 évesnek szabályjátékot. Pontosabban a mozgásos szabályjátékokat már 3-4 évesen megismerhetik vegyes életkorú (életszervezésű) óvodai csoportban, amikor látják az 5-6 éveseket ilyet játszani, de a 3 évesnek még nem érdekesek a szabályok, legalábbis betartani, DE EKÖZBEN REJTETT, LÁTENS MÓDON ELKEZDNI TUDAT ALATT TANULNI A SZABÁLYOKAT, ANÉLKÜL, HOGY RÉSZT VENNE BENNE DIREKT MÓDON. :) A négy évesek általában már félig meddig használják a szabályokat ilyenfajta mozgásos játékok során, de a logikai társasjáték a legtöbb 4 évesnek még nem való, hacsak nem MÁS CÉLRA. :) (Sőt, pl. 5 évesek között se ritka, amikor imádja a gyerek a sakkot, előveteti velem a táblát, és ő úgy játszik vele, AHOGYAN JÓL ESIK NEKI, de nyugodt lehet mindenki, 5-6 évesen elkezdi érdekelni a szabályai is intenzíven, mert akkortól jellemző többnyire az intenzív érdeklődés a szabályjátékok iránt).

2011. júl. 11. 15:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/13 anonim ***** válasza:

Előző vagyok. Akit érdekel, de még mindig kételkedne egy (kicsit), imhol a több évtizedes gyermeknevelési és gyermekpszichológiai GYAKORLATI ÉS ELMÉLETI tapasztalatokkal bíró, egyben kísérletező kutató, Vekerdy Tamás egyik előadása, ez 5 részletben feltöltve youtube-n, bár ez részben szól csak a direkt tanítás mellőzésének előnyeiről, ill. a direkt tanítás kárairól, de nagyrészt ezek a témák:


5/1 -től tehát 5/5 -ig érdemes végignézni, egy részlet 10 perc körüli, ha csak naponta megnézel egy 10 percnyit ebből, hatalmas dolgot tettél 7 évalatti gyermeked érdekében, hosszú távra nézve! Vekerdy -néhányad magával- indította el az óvodai reformot Magyarországon a nyolcvanas évek közepén, emiatt is világhírű a magyar óvodapedagógia! Ranschburg tanár úr nyomdokait folytatva ő az egyik legletisztultabb szemléletű alapos kutató a témában Magyarországon! :


5/1 Óvodaérettségtől az iskolaérettségig - Vekerdy Tamás előadása:

http://www.youtube.com/watch?v=NiMO7n1kKRk


A többi 10 perces részeltet ott youtube-n fellelhetitek, pl. a jobb oldali sávban, vagy rákeresve.

2011. júl. 11. 16:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!