Mennyi idős korra kell tisztában lenniük a kicsiknek a színekkel?
A fiam 2 éves és 3 hónapos, de nem nagyon hajlik rá. Igaz, még csak néhány napja próbálgatom, de hiába rakom szín szerint csoportba az autókat, és adok neki egyet, hogy rakja a hasonló színűek mellé, nem oda rakja.
Amúgy nagyon okos, azt, hogy hogy hívják és hány éves, azt kb 2 perc alatt tanulta meg, és ha kérdezik tőle akkor mondja.
Igaz, hogy nem beszél még tisztán, csak szavakat mond, és a legtöbbet csak én értem, de mindent elmagyaráz, megérteti magát, és mindent megért, néha olyan összefüggéseket rak össze, hogy még engem is meglep...
3 évesen ráér, hogy képes legyen több színt is felismerni, megnevezni.
A "kísérleted" azonban nem a színfelismerést támasztja alá egyértelműen, pláne ha átlagon felül értelmes a gyermek a korához képest, ugyanis nem feltétlen ugyanazt a logikát követi, amit te, és lehet, hogy egy idejűleg többfélét! Pl. te lehet, hogy a piros autókat raktál egy csoportba és kezébe raksz egy újabb pirosat, de honnan tudod, hogy ő nem más szempontot talál érdekesnek ez esetben? ;) Pl. a méretet, a szögletesség-íveltség kategóriáját, stb?
!! Sőt, adott esetben nem is feltétlenül a logikai elv motiválja, hanem egyszerűen csak JÁTSZIK, és nem feltétlen van igénye szempont szerint rendezgetni játékokat!
Hat év alatt gátló tényező a direkt fejlesztés, így a játékos tanulás is gátolja, mert látszateredménye LEHET, de HOSSZÚ TÁVON (pl. 10 éves korára) káros, ezt Vekerdy Tamás nagyszerű gyermekpszichológus több évtizedes kutatások során megállapította! Ő az elsők között indította be a gyermekközpontú szemléletet a nevelési intézményekben, az óvodákban is a nyolcvanas évek közepén, és ez máig óvodapedagógiai elv, nem véletlenül,hiszen a gyakorlat alátámasztja, megfigyelve a gyerekeket kamasz korukig.
Tehát játssz vele, mesélj neki, beszélgess vele, lovagoltasd ölben, KEDVÉRE szedegessen kavicsot a természetben, hagyd, hogy önmaga alakuljon, te pedig biztosíts neki változatos környezetet, érzelmi biztonságot és ruházd, etesd,
de NE tanulós módon akard elérni, hoygfejlődjön,
és NE inger gazdag játékokkal, mert elsősorban spontán ismerkedik a környezettel a 3 év alatti, és látens, rejtett, ösztönös módon tanul, mint a 3 év felettiek is átlag 6 éves korig, az ovisokat meg kifejezetten akadályozza a fejlődésben az inger gazdag játék, mert az érzelmi-feldolgozó pszichés mechanizmusukat játék során élménytagolásra alkalmazzák ösztönösen, a környezetből érkező tagolatlan benyomásaik hatására! Ehhez eszközül a fantáziájuk, és inger gazdag játékszeren nem megy, de ezt csak azért vezettem le, hogy ne essen félreértés: a KÖRNYEZET kell, hogy inger gazdag legyen, arra gondolok, de nem játékos tanulással érjük el, hogy inger gazdag legyen A KÖRNYEZET, mivel az túlingerlés és nem a 7 év alattiak pszichés sajátosságaira alkalmas!
Kiváló értelemmel fog bírni, és érzelmi és motoros-testi fejlődésének is az fog különösen jót tenni hosszú távon is, amennyiben mindössze játszol vele (nem a picurral együtt analizálva a játékot), vagy egyedül játszik, mozog a friss levegőn sokat, beszélgetsz vele, spontán játszik, felesz a kérdéseire az életkorán a megfelelő módon, stb, mint fentebb írtam (persze ha csak nem volt születési rendellenesség, vagy ha legalább középsúlyos fogyatékkal nem bír a gyermek)
Köszönöm kedves figyelmed, 20-as, kisgyermek nevelési tapasztalatokkal bíró 30-as szakember.
0709 16:52 vagyok. Egyik kommentedre is reagálok: " Csak nemrég találkoztunk egy épphogy 2 éves kislánnyal, és már kérés nélkül sorolta a színeket, amiket látott..."
Idézem magamat egy másik kérdéskörből, megnyugtatásul:
A kisgyermekek más és más sorrendben engednek teret a különféle képességeik fejlődésének ,tehát a hangsúly a sorrenden van! Az egyik előbb lesz szobatiszta, vagy előbb kezd el járni, de később kezd el beszélni , a másik fordítva, stb, ugyanis a pszichológiai belső szerveződése egyénenként más, és vannak nemi jellegzetességei is ennek, pl. a beszédfejlődése hamarabb alakul átlagban a lányoknak.
Még egy dolog: már a csecsemő is KELLŐKÉPPEN JÓL ÉRTI, amit mondanak neki, kivéve ritka esetben, ha középsúlyos, vagy nagyon súlyos értelmi fogyatékosságról van szó. De a kislányok többnyire cserfesebbek, ők ÁLTALÁBAN előbb AKARNAK reagálni a szavakra (és később fog MÁS EGYÉB képességük fejlődni!), tehát a lányok többsége már korábbi életkorban akar reagálni szavakra, vagy metakommunikatív megnyilvánulásokra (gesztusokra, mimikára, stb) szavakkal, amit a kisfiúk IS MÁR KORÁN, CSECSEMŐKORBAN IS ÉRTENEK, kellően jól.
Nagyon köszönöm Nektek!
Csak próbaképp csináltam ezt az autós dolgot, de eszembe sem jutott, hogy máshogy érdekesebb lehet neki a csoportosítás:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!