Milyen idős korban kezdenek a gyerekeke helyesen ragozni?
Kisfiam 28 hónapos, kb.1 hónapja kezdett el beszélni, addig csak szavakat mondott. Most már össze is kapcsolja őket. De nem azt mondja, hogy pl. eszek én, hanem, hogy eszek te. Mert ugye amikor beszélünk hozzá, akkor ugye úgy mondjuk, hogy pl gyere te.
Remélem érthető voltam:-)
majd akkor mikor megérti a ragozást szal ne várd még
nekem a fiam 6 éves de még ö is téveszt nem egyszer
amúgy abban a korban természetes h nem megy neki majd a közösség sokat fog segíteni ha hallja a helyes ragozást
amúgy 2ik osztályban kezdik el tanulni :-D
A kisgyermekek 1-3 éves koruk között jutnak el önmaguktól (egyénileg változó, de minden ilyen eset egészséges beszédfejlődést fed) arra szintre, hogy pár szavas mondatokban, még nem teljesen tiszta kiejtéssel beszélnek. Fokozatosan javul a képességük a szóképzés terén is. Gyakran túláltalánosítják a szóképzést, azaz logikusan járnak el sokszor olyankor is, ami nem az aktuális helyesírásnak felel meg, hiszen a mindenkori helyesírás egy része nem logikán alapul hanem hagyományon, a többi része pedig szinte minden esetben csak egyetlen logikus verziót takar, holott több is lehet;
például tegyük fel, megtanulja azt a képzett (tárgyragos) szót, hogy "szekrényt", de még addig nem hallotta azt a képzett szót, hogy "majmot", ennél fogva nagy eséllyel azt mondja: "majOMT";
ez teljesen logikus, a "szekrényt"-ből levezetve. Idővel megszokja, hogy ejtéskönnyítés okán a felnőtt ezt "majMOT"-nak szokta mondani.
Már a csecsemő is igen összetett módon ÉRTI, amit mások (akár amit a felnőttek) mondanak, de a beszédfejlődés ehhez képest fáziskésésben van, ez egy természetes folyamat. ÖNMAGÁTÓL MEGÉRIK A KISGYERMEK, ha verbálisan (szóbelileg) kellően inger gazdag környezetben él, nem kell direkt módon tanítani sem erre, sem másra a 6 év alattiakat (mert az HOSSZÚTÁVON káros a legtöbb fejlődési irányára nézve), kivéve a vészhelyzetek és a túléléssel kapcsolatos dolgok terén.
(Egyébként 6 év alatt még igen nagy jelentősége van a metakommunikációnak, ami nem a szóbeliséget jelenti, hanem a gesztusokat, mimikát, hanglejtést stb foglalja magában.)
. . . még valami: azt is káros hosszútávon -akárcsak általában mindennemű direkt tanítása, és játékos tanítása a 6 év alattiaknak-, amikor a felnőtt javítgatja a gyermek szóhasználatát, kiejtését (a logopédusok is inkább játszani szoktak velük pl. grimaszolnak, szappanbuborékot fújnak a gyerekekkel, és ez NEM játékos tanulás, hanem játék!)
Tehát javaslom, mellőzd a javítgatását. Türelem. :)
A felnőtt: modellértékű a kisgyermek számára. Ahogyan te beszélsz, azáltal nagyban hatsz rá; kivéve ha erőlteted azt, amit teszel, pl. a ha a beszédedet direkt, tudatos módon ráerőltetnéd.
Azaz: ha helyesen beszélsz, a kisgyermek önmagától, idővel alapvetően olyan helyesen fog is tudni beszélni, hacsak nincs pszichés problémája, és/vagy szervi baja, de ez most még nem derül ki, és nem is írtál ilyesmire utaló gyanús jelekről, tehát ezek szerint szépen, rendben folyik az ő beszédfejlődése.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!