Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Mikor alakul ki a gyerekeknél...

Mikor alakul ki a gyerekeknél az éntudat? Honnan tudom, hogy kialakult e már? Többi lent

Figyelt kérdés

Az én gyerekem nyáron lesz 3 éves. Ha kérdezem, pl, hogy kié ez a pohár, akkor mondja, hogy az enyém (közben mutat is magára). Ha tükör előtt áll, kérdezem hol az orrod, akkor magán mutatja, nem a tükörképén. De pl a beszédében még mindig E/2 személyben beszél magáról és E/1 személyben beszél rólunk. (ahogy tőlünk hallja)

Vagy sokszor nem azt mondja, hogy én, hanem a nevét, vagy azt, hogy a baba.


2022. ápr. 12. 10:11
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
23%
Baba???? Jesszus... Szerintem három évesen ez már nagyon nem oké. Beszédfejlődés kezdetén még elmegy, de 3 évesen már nem. Ez amúgy inkább nyelvi problémának tűnik, nem hiszem, hogy az éntudata miatt használja így a ragozást. Védőnő, gyerekorvos mit mond?
2022. ápr. 12. 11:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 A kérdező kommentje:
Egyrészt még nincs 3 éves, másrészt azért mondja, hogy baba (illetve ezt rosszul írtam, mert babóca),mert így szoktuk néha hívni.
2022. ápr. 12. 11:35
 3/14 anonim ***** válasza:
30%

Szerintem sem oké közel két évesen.

Tudom, hogy mostanában mindenki lusta tanitani a gyerekét, mert minden ráér és ki van tolva, de szerintem ekkor már ha helyesen beszéltek vele már tudnia kéne.

2022. ápr. 12. 12:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 A kérdező kommentje:
Kedves 3-as! Nem vagyunk lusták tanítani a gyerekünket. A védőnő azt mondta, hogy ne javítsuk ki, szerinte 3 éves kor után várható el a helyes ragozás.
2022. ápr. 12. 13:42
 5/14 anonim ***** válasza:
79%
Lehet, hogy később kezdett beszélni, ezért ez is csúszott neki esetleg? Kisfiam kb 2 évesen mikor elkezdett mondatokat alkotni még nem ragozott helyesen, pár hónap múlva fokozatosan kialakult es most már szinte mindig helyesen ragoz, 2,5 lesz. De ismerős kislány 2,5 korul kezdett mondatokat alkotni es 3 éves körül ragozott helyesen.
2022. ápr. 12. 21:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
100%

Természetes, hogy óvodások és kisebbek szoktak önmagukról harmadik személyben beszélni, tehát a gyakoribb eset a 3. személy, önmagára vonatkozóan. Ez nem függ össze szorosan az éntudat érésével. (Egyébként Japánban még divat is, hogy sok tinilány direkt így beszél, mert az "olyan cuki". Lásd: kawaii kultúra. Más kérdés, h nyilván egy tini tudatosan teszi, ha teszi.)


Amiről te írsz, h önmagáról 2. személyben beszél, valóban ritkább, azonban 3, 3 és fél éves korig normálisnak tekinthető, ilyen esetekben az úgynevezett felettes én miatt van, amely a szülők hatására alakul ki. A szülő meg ugyebár neki a második személy, és ő esélyesen a dackorszak végén járhat már, a felettes énnek, a szülőnek is próbál már megfelelni (tehát te = én jelenleg, az ő szemében). Ez is ideiglenes, átmeneti. Evvel sincs semmi gond.


Az, ha másokat első személyben nevezi meg, az meg -ahogy te is írod- a hallottak alapján van, ilyen jellegű megnyilvánulás még 3 éves korban is előfordulhat, normális esetben. A harmadik életév alatt folyamatosan érik meg a toldalékok helyes használatára (ha megfelelő mintát hall, tehát jól beszélő felőttek a szülei, pedagógusai, gondozói, vlamint ha nem erőltetik, de bizonyos fajta traumák nyilván fékezhetik valamely érési folyamatokat, de ez attól függ...).



Az éntudat érése egybeesik az úgynevezett dackorszakkal és össze is függ avval, a két tényező egymást feltételezi (ettől eltérő időszakban is létezik dac, más okokból). Dackorszaknak a pszichológia a kb 18-36 hónapos kor közti időszakot nevezi, bár ezen belül egyénenként változó, hogy mikor.


Valóban nem szabad javítgatni a beszédét sem. Az érés a kisgyermekeknél alapvetően spontán zajlik utánzással, a megfelelő körülmények hatására, tehát érzelmek és tárgyak, játék, események hatására.

Érzelmileg a szüleihez kötődik elsősorban -a bánásmódtól függetlenül!-, bár alapvető a szeretetteli bánásmód, a türelem, kellő figyelem van az érésére és testi-lelki-mentális egészségére jó hatással, és hogy ne legyen a felnőtt szélsőséges a nevelés során, tehát se elkényeztető ne legyen, se ne hanyagolja el a gyermekét például.


Direktben ne tanítsd és ne javítgasd! Játék során se! Spontán ejtsd el -úsztasd be- az ismereteket a kisgyermekkel való játék során pl a beszédedben, és NE feltűnően. Azaz neked kell tudatosnak lenni, míg a pici gyereket NE tudatosítsd erre, mert NEM iskolás korú!

Ezt nevezi a szakma indirekt nevelésnek, indirekt fejlesztésnek, lényegében.

Történetesen nem úgy mond éppen valamit, ahogy mi felnőttek szoktuk? Semmi baj, a felődés hibázások garmadájával jár (akár egy felnőttnek az idegennyelv tanulás során), na de te úgy is jól mondod, tégy úgy, hmintha csak úgy véletlenül helyeznéd a saját, reagáló mondatodban a gyermek által hibásan ejtett, vagy ragozott szót, és mivel te elvileg jól mondod, DE NEM ERŐLTETED a tanítást, pontosan emiatt tud jól és megfelelően fejlődni az beszédérése! (Lásd: szubliminális, azaz tudatküszöbb alatti hatások.)


Ellenben a direkt módszerek kifejezetten gátlóak, érést fékezőek és neurotizálóak hét éves kor előtt kimelten.


A felnőtt a minta, spontán utánoz a kisgyermek érzelmi alapon. És minden "ragad rá" úgymond, tehát mindenféle inger. Játssz vele sokat, beszélj hozzá sokat, add önmagad, a gyereked ilyen pici korban szivacsként szívja magba érzelmi alapon az ingereket és a fejlődése alapjaihoz hozzájárul mindez.


A sok mozgás is alapvető, az még az értelmi érésre is döntő hatású. Amikor csak lehet, friss levegőn.

2022. ápr. 17. 23:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
72%

Valószínűleg szepen foglalkozol a gyerekkel, innentől kezdve egy gyerek magától tanul meg beszélni normális esetben! Csak azért írom neked nehogy magadban kezd keresni a hibát. Mint egy mag: megontozod, és ő magától nő, levelet majd virágot hoz.

Hány gyereket csak bedobnak a tv elé, aztán tök jól beszél. Nem kell őket tanítani, mint amit itt is valaki nagy dolyfosen leírta.

Valóban 3 éves korig nem rendellenes ha nem jól használja a névmásokat, utána ha van más is akkor lehet hogy kivizsgálják.

Az entudat az más, az 16 hónapos korban jelenik meg.

Eltérő fejlődésu a gyerekem.

2022. ápr. 19. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat :

#7-es mit értesz az alatt, hogy "ha van más is"?

Azt is megkérdezhetem, hogy mit jelent, hogy eltérő fejlődésű?

2022. ápr. 19. 12:37
 9/14 anonim ***** válasza:

7#

"van más is": pl van más beszedhibaja is, vagy másban is elmarad a kortarsaitol.

Mert nem mindegy, hogy csak kicsit lassabban alakul a beszédje, vagy van mellette egyéb elmaradás is.

Eltérő fejlődés: több területen sem a kortarsaknak megfelelő szinten van.

2022. ápr. 19. 12:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 A kérdező kommentje:

#9-es köszönöm!


A beszédében még annyi eltérés hogy egyéb ragozási hibák is szoktak lenni , pl többes szám (pl sok almák van itt), de ez ritkábban fordul elő.

Egyébként a személyes névmásoknál is, ha visszakérdezek, hogy hogyan kell helyesen mondani,akkor elmondja jól, de a spontán beszédben még inkább rosszul ragoz (nem tudom, hogy ez számít e)

2022. ápr. 19. 14:34
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!