5 évessel mennyit foglalkoztok?
Nem kell neki megtanítanod, de ha ő maga kéri, akkor meg kell mutatni a betűket, számokat. Pl szokták kérni oviban a nagycsoportosok,hogy írjam le a nevüket vagy más szót és ők lemásolják. Kedvüket nem szabad elvenni a tanulástól, de erőltetni sem érdemes. Ami viszont fontos, hogy rajzoljon minél többet, vágjon ollóval, ragasszon, hiszen ez a fő feladat óvodáskorban, a finommotoros képességek fejlesztése, az íráselőkészítés.
Gyakorolhattok vonalvezetést is. Pl rajzolsz egyenes, cikk-cakk, hullám vonalakat és a gyerkőc átrajzolja másik színnel vagy kirakja kukorica szemekkel, lencsével.
Amikor 5 éves volt, napi 2-3 órát foglalkoztam csak vele. Társas, játszás, videójáték(mario), közös mesenézés beszélgetve, bújócska, rajzolás, közös ételkészítés..
Már kicsit nagyobb, kevesebbet foglalkozok vele.
Betűket akkor érdemes, ha kérdezi, nálunk már két évesen mutogatta a jeleket a plakáton külön, mikor még beszélni sem tudott, én meg mondtam, hogy "a" meg "bö". Ezen kívül többet nem tettem hozzá, gyorsan is megtanult magától olvasni 5 éves korára, aztán írt is. Szerintem ő ebben jó, mást meg évek óta mutogatok, azt bezzeg nem tudja.
Szerintem a hangokat mond(tehát ne a betűk nevét), és vegyél neki betűmágnest(meg mágnestáblát). Nálunk ilyen volt az oviban is, imádták.. emlékszem játszottunk sokat, pl csukott szemmel a kezébe adtam egy mágneses betűt, és formára meg kellett mondania melyik az, meg fordítva. Szóval csak ilyen cukin, amíg van kedve hozzá.. mindig azt, amihez kedve van, és még egy utolsó kérdéssel tovább, mikor már abbahagyná.
5-ös vagyok.
Úgy alakult, hogy tök aktuális lett ez a kérdés, vissza is kerestem.
Múlt héten voltunk sulis nyílt napon, ahol játékos feladatokat játszottak velük, míg a szülőknek értekezlet volt. Azóta többször is iskolásat akart itthon játszani. Írjak le szavakat és lemásolja. Szerintem ez nem tanítás, ez simán az ő kíváncsisága csak. kb két A4-es laot írtunk tele, nagyon élvezte, és büszke volt magára, hogy a girbe gurba betűi hasonlítanak az általam leírtakra, kérdezi melyik betű micsoda ( ugye hangot ejtünk ki ilyenkor nekik). Nem javítom ki, ha kihagy, ha fordítva írja. ugyanúgy másolja ezt le, mint amikor azt kéri, hogy rajzolja traktort, vagy kutyát, és próbálkozik. 20 perc múlva már mást játszik. Már jópár betűt felismer, amiket az évek alatt kérdezgetett azzal együtt. De nem hinném, hogy ez több vagy más lenne, mint amikor formákat, színeket, állat képeket tanulnak felismerni. Az olvasás nem ez. EGy 5 évest tök természetes, ha érdekli, tudja, hogy iskolában fogja majd tanulni, de nem kell tudniuk a hangok összeolvasását, nem kell stressztelni, hogy nem pontos a lemásolt betű.
A helyes ceruzafogás elősegítése egy fontos feladata egy szülőnek iskola előtt. Gyurmázás, pötyizés, ujjgyakorlatok, festés kézzel, gyöngyfűzés stb.. Hogy mire iskolás lesz, ne fáradjon el a keze
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!