Ez szerepjáteknak számit ?
Plüss állatott bepelenkázza, eteti, fogat mos neki.
Autókba embereket ültett és úgy játszik az autóval.
Így van, mintha-játék, szimbolikus játék, ezen belül csak az egyik változat a szerepjáték. Klasszikusan a szakirodalom a gyermeki szerepjátéknak az EMBERI szerepek eljátszását tekinti, főleg, ha interaktív, tehát többszereplős, és azok kommunikálnak egymással.
(Egyébként nincs nagy jelentősége, hogyan neveték el, hacsak nem annyiból, hogy olvasni akarsz erről a pszichológia szakirodalomban.)
A wikipédia is írja egyébként:
"A magyar köznyelvben használt szerepjáték kifejezéssel több értelemben találkozhatunk:
Gyermeki szerepjáték, papás-mamás, rabló-pandúros játékok"
Azért, hogy lásd ai időbeli folyamat alakulását a gyerekeknél, Piaget játékelméletében kifejti (szabad megfogalmazás, nem idézet):
"Fontosnak tartják a játék során átélt érzelmeket, az érzelmek feszültségoldó és személyiségfejlesztő szerepét. Piaget (1978) az alkalmazkodás gyermekkori formájának tekinti, melynek két lehetősége az akkomodáció és az asszimiláció, ez utóbbi tiszta formájának tartja az óvodás korú gyermekekre oly jellemző szimbolikus játékot. → Piaget játékelmélete. Nevéhez kötjük a játékfajtáknak a gyermekek értelmi fejlődési folyamata, szakaszai alapján történő csoportosítását, mely szerint a 0-2 éves gyermekekre az explorációs, a 2-7 évesekre a szimbolikus, a 7-8 évesekre a szabályjátékok a jellemzők. A korai évek explorációs játékai közé tartoznak a gyakorló, funkciós, érzékszervi-mozgásos, kísérletező játékok, melyek során a gyermek a maga örömére ismerkedik önmagával és közvetlen környezetével. Egészséges fejlődés esetén az explorációs játék kb. két éves kortól a szimbolikus játékban folytatódik. A gyermek játékában a mintha-elem megjelenése jelzi a szimbolikus játékok kezdetét, amikor a gyermek képessé válik eltávolodni a konkrét cselekvéstől, a képzeletével megeleveníti a világot, helyettesít dolgokat, helyzeteket, megjelenik a kettős tudat, azaz képessé válik a világ belső reprezentálására. Játékában megjelenik minden, ami körülveszi, ami történik vele, amit lát a családban, óvodában, események, gyerekek, felnőttek, állatok, minden, ami az ő világa, amiben tanulja szerepeit. És amikor szimbólumai lassan közelítenek a valósághoz, alárendelődnek valós szabályoknak, a gyermek átlép a szabályjátékok világába. Ez már az óvodás kor végét, kisiskolás kor kezdetét jelenti."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!