Mi olyan tárgyak, játékok, eszközök vannak általában az óvodában amik a gyerekek számára nélkülözhetetlenek? (Amivel a szabad foglalkozást tölthetik)
Játékok. Puzzle, papír, ceruza, baba (+kellékei), kisautó, könyvek, társasok.... ezek mindenhol vannak szerintem.
AMi nem mindenhol az pl a csepphinta, kint trambulin, medence, ilyenek.
Életkorfüggő. De léteznek minden óvodás számára közös játékok, képzelj magad elé pl egy játszóteret, vagy egy óvodaudvart mászókával, homokozóval, (futó)biciklikkel...
Bent a kisebbek számára fűzős játékok (ami a szem-kéz koordinációt segítik, ezáltal pl cipőt fűzni tanulnak játékosan, amikor ehhez van kedvük), papír (hajtogatni, rajzolni), ceruza, festék, olykor más barkács eszközök: tinta batikoláshoz, madzagok. rongybabák, bábuk, plüssállatok, műanyag figurák (katona, játékállat...)
Javaslom fejlesztendő területek szerint végiggondolni (csak nehogy iskolás, direkt módra képzeld el a fejlesztést, hanem a z ovisok általában kedvökre játszanak, többnyire ez az optimális a fejlődésükhöz) :
- szabad játék: ez a legfejlesztőbb tevékenysége az ovisoknak, arányában legtöbb időre ennek kell kielégülnie számukra. Eszközök: játékautók, babák, szerepjáték kellékek pl fésű, babaház, kis játékkonyha, játék pénztárgép, játéktelefon; a nagyobb ovisoknak szem-kéz koordinációt és figyelemtartást, kognitív funkciókat pl gondolkodásmódot, memóriát stb fejlesztő játékok pl számozott pontok összekötése, színezők, stb;
konstrukciós (építő) játékok pl lego, fém építő, babilon, kirakó...
- ének-zene: hangszerek, főleg furulya, esetleg gitár (pedagógus játszanak rajta általában, a gyermekek is kipróbálhatják), dobok, cintányér, triangulum, xilofon, metalofon, csörgők...
- környezet ismeret: nagyító (pl rovarokat nézni), növényes-állatos képes-rajzos könyvek...
- manuális tevékenységek, barkácsolás: erre már utaltam fent (rajzolás, papírhajtogatás...).
- nagytestneveléshez, udvari játékokhoz különféle labdák (gumiladba, medicin, kisladba, ping-ponglabda...), hullahop-karikák, ugrókötelek...
- irodalmi nevelés: mesekönyvek szép képekkel (verses mesék, népmesék stb illusztrációi)... Bár alapvetően a HALLOTT (felnőttől élőben felolvasott) mesehallgatás hatására elképzelt képek a lényegesek! Az elaborációhoz, érzelmi feldolgozáshoz ez nélkülözhetetlen! Akárcsak a szabad játék!
Az óvodákban általában az anyagi háttértől, lehetőségektől függ, mi található meg, egyébként nincsenek nagy eltérések a tárgyi feltételek tekintetében. Ügyelni kell a veszélyek megelőzésére is persze, pl éles tárgyak mellőzése, sarkok helyett lekerekített szegélyek stb (ma már eu-s szabványok szabályozzák).
Csak fejből, ami épp eszembe jutott... Lehetne folytatni a sort...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!