Mit gondoltok a sze*xuális kissebségek iránti toleranciára való érzékenyítésről fiatal felnőttek ( végzős középiskolások, egyetemisták) számára?
(Légyszíves írjatok kort, nemet, és lakóhelyet: Falu, kis-, nagyváros, Budapest? )
Van néhány ellenségességgel szembesülő kisebbség, ez a kérdés csak az egyikről szól:
Mint sajnos NEM köztudott, kb. minden 20. ember azzal szembesül, hogy nem heterosze*xuális vagy nem cisznemű - ezen változtatni ember nem tud, ez jelen tudásunk szerint ez mindig így volt és így lesz. (A kb. 5%-os előfordulás azt jelenti, minden iskolai osztályban, nagyobb rokoni, baráti körben könnyen lehet érintett ember) Egyik régebbi kutatás szerint az ilyen tinédzserek
öngyilkossági aránya 4-szerese a heterosze*xuális társaikénál, de ez Hazánkban magasabb is lehet.
A legtöbbeknél tinédzserkorban tudatosul, ha sze*xuális orientációjuk nem olyan mint a legtöbbeké, és ez sokszor szenvedéssel jár a társadalom ellenséges viselkedése miatt.
A társadalom ellenséges hozzáállását próbálja puhítai az alábbi program:
Foglalkozás végzős középiskolások, egyetemisták és tanáraik, nevelőik számára, ismereteik bővítése; tévhiteik, félelmeik eloszlatása.
Az órák párbeszédesek, kérdésfelvetőek, a hiteles ismeretek bővítését segítik, és nyilván nem céljuk a fiatalok meggyőzése, etikai és/vagy vallási nézeteik megkérdőjelezése.
------------------
(Tudom, elég sok infót másoltam ide, elnézést)
Célok:
Segíteni a pedagógusoknak, hogy megfelelően tudjanak reagálni, ha valakit sze*xuális orientációja miatt csúfolnak vagy zaklatnak, s válaszolni és segíteni tudjanak, ha egy tanulónak ezzel kapcsolatban kérdései, problémái vannak.
Megismertetni a pedagógusokat a sze*xuális kisebbségekhez tartozó fiatalok számára elérhető segítő szolgálatokkal, hiszen gyakran előfordul, hogy a meleg diákok először tanáruknak tudják elmondani, ha így éreznek.
Felhívni a pedagógusok, a diákok és családjuk figyelmét a témával hitelesen foglalkozó szakirodalomra, forrásokra és szervezetekre.
A melegség mint létező jelenség megjelenítése személyes élettörténeteken keresztül; érzékenyítés a meleg emberek problémái iránt.
A melegség mint társadalmi jelenség megmutatása, az ezzel kapcsolatos problémák számbavétele.
A megbélyegzés, kirekesztés elleni közös felelősségvállalás szükségességének tudatosítása.
Minél többet eloszlatni azokból az előítéletekből, amelyekkel nagyon sokan a leszbikus, meleg, bisze*xuális és transznemű (LMBT) emberekre tekintenek.
A program leírása
A programban speciálisan képzett önkéntesek dolgoznak, sokuk pedagógus vagy pszichológus végzettségű. Két meleg felnőtt, lehetőség szerint egy férfi és egy nő vállalkozik arra, hogy beszélget a fiatalokkal a melegségről, saját történetén, életeseményein is szemléltetve azt, milyen nehézségekkel kell megküzdenie egy meleg fiatalnak, felnőttnek, mit jelent a melegség a hétköznapokban. Maguk is megtapasztalták kamaszkorukban, mennyire nehéz megosztani bárkivel, ha az ember azt érzi, hogy meleg vagy leszbikus, milyen ellenségesnek tűnik az a közeg, amelyben az ezzel kapcsolatos kérdéseket, kétségeket senkivel sem lehet megosztani. Akkoriban nem tehették fel kérdéseiket, így egyedül kellett küszködniük velük. Mindannyiuknak évekbe telt, amíg elfogadták magukat. Ezek az évek megspórolhatók lettek volna, ha vannak mintáik, ha nem övezi ezt a kérdést hallgatás és tilalom. Egy 1995-ös amerikai felmérés szerint a meleg, leszbikus, bisze*xuális és transznemű diákok esetében négyszer nagyobb az öngyilkosság veszélye; a félelem, a kitaszítottság és az ezzel járó stressz miatt kétszer akkora a veszélye annak, hogy alkoholizálásba, dohányzásba vagy drogok használatába menekülnek.
A középiskolás fiatalok már elég érettek ahhoz, hogy a melegségről beszéljenek velük – hallanak a melegségről otthon, a televízióban, a társaiktól. Gyakran látnak olyan tévéműsorokat és filmeket, amelyekben melegeket ábrázolnak, sokszor eltorzítva, nevetségessé téve. Ha melegségről van szó, akkor nem sze*xről beszélnek. Nem sze*xuális felvilágosítást végeznek, hanem az előítéleteket oszlatják, amelyek a melegekkel kapcsolatban sok emberben élnek.
A beszélgetések egyszerre tartalmaznak didaktikus elemeket (pszichológiai, szociológiai fogalmak tisztázása, meleg jelképek, mozgalmak, egyesületek ismertetése) és személyes, szubjektív történeteket, nézőpontokat (lásd a mellékelt óravázlatot).
Az órák párbeszédesek, kérdésfelvetőek, a hiteles ismeretek bővítését segítik, és nem céljuk a fiatalok meggyőzése, etikai és/vagy vallási nézeteik megkérdőjelezése. Céljuk viszont olyan fogalmak tisztázása, mint sztereotípia, homo*fóbia, hetero-, bi-, homosze*xualitás, transz*neműség, tran*szvesztitizmus, nemi identitás, nemi orientáció, szabadságjogok, coming out (előbújás).
Fontos része az óráknak a melegséggel kapcsolatos tévhitek és előítéletek (mint pl.: a homosze*xualitás bűn, betegség, nem természetes állapot, társadalomromboló; egyesek „divatból” lesznek azok, a meleg férfiak mind nőiesek, a meleg nők mind férfiasak; a „bu*zizás” nem is bántó; a felvonulás provokáció stb.) megvitatása és eloszlatása, valamint pozitív attitűdök és a segítőkész magatartás előmozdítása a résztvevőkben. Sor kerül a érdekvédő szervezetek tevékenységének bemutatására, elérhetőségük megadására is.
Az interaktív foglalkozások 45 percestől a 3 órásig tartanak, ideális esetben legalább 1,5 órás, például:
középiskolákban
osztályfőnöki óra,
társadalomismeret, emberismeret vagy etika óra,
diák-, tolerancia-, egészségnap, iskolai napok,
diák-önkormányzati emberi jogi képzés keretében.
főiskolákon, egyetemeken
előadások, szemináriumok,
kari napok, szenzitivitás-tréningek stb.
egyéb alkalmakkor
emberjogi világnap
esélyegyenlőségi rendezvény
tanári továbbképzés
tantestületi értekezlet
LMBT fesztivál workshopja
----------------------------
Egy tipikus óravázlat
Bemutatkozás: Az előadók elmondják a nevüket, és néhány, általuk fontosnak tartott információt saját magukról, illetve a programról.
„Jégtörő” játék: különböző mozgásos hangulatoldó feladatok, amelyek azt is demonstrálják, milyen közös jellemzőik vannak az óratartóknak és a résztvevőknek.
Asszociációk, fogalmak tisztázása: A diákok már meglevő tudásának feltérképezése, az őket leginkább foglalkoztató kérdések beazonosítása.
Szabad beszélgetés a felmerült kérdésekkel kapcsolatban: A kérdéseket bármikor feltehetik a résztvevők az óra folyamán, de kérdés-válasz blokk is szerepel a kötetlenebb beszélgetésre.
A diszkrimináció formái: Közösen összegyűjtik, milyen formákban jelentkezhet a diszkrimináció általában, illetve specifikusan a melegek és leszbikusok esetében. Konkrét helyzetgyakorlatokkal, szerepjátékkal érzékenyítik a résztvevőket, hogy észrevegyék, hogyan lehet a melegeket diszkriminálni (családban, munkahelyen, médiában, utcán, iskolában: bántalmazás, kirekesztés, elbocsátás).
Mit tehetek én? – A diákok megbeszélik, milyen módokon lehet reagálni, ha azt látják, hogy valakit diszkrimináció ér (pl. csúfolódás, „szívatás”, verbális vagy fizikai megalázás, agresszió).
Hova fordulhatunk segítségért? – Segítő ill. jogvédő szervezetek elérhetőségeinek bemutatása.
A program történetének vázlata
Első szakasz
1999. nyár: magyar önkéntesek San Franciscóban tanulmányozták az ottani oktatási programot.
2000. április: a Labrisz Leszbikus Egyesület önkéntesei műhelybeszélgetéseken adaptálták a magyar viszonyokra az amerikai szakmai módszereket.
2000. szeptember: postai körlevél 1300 iskola igazgatójához.
2000 őszén: 7 iskolai meghívás érkezett, s ezalatt 26 órát tartott a csoport. Minden előadó kitér négy témára: előbújás, speciális nehézségek, hitelesség, sokféleség.
2001: a Labrisz Leszbikus Egyesület támogatást nyert az Európai Unió Phare-Demokrácia Mikro Projektjében.
2002. április: a Soros Alapítvány támogatásából megjelent a Már nem tabu tanári kézikönyv, amit hónapok alatt 70 intézmény rendelt meg.
Kezdeti visszhang
A programmal foglalkozott A Hét és a Fogadóóra, valamint 15 újságcikk.
2000. december 28.: a Parlamentben egy MIÉP-es képviselő ill. Pálinkás József, oktatási államtitkár szerint a MM program „közelít a sze*xturizmust is szolgáló kerítéshez”.
2001. január 29.: az MDF sajtónyilatkozatában támadja az MM programot, mondván: „a homosze*xualitást idealizálja”.
Pokorni Zoltán, oktatási miniszter körlevelében nem ajánlotta a programot az iskoláknak.
Második szakasz
2003. november: új önkéntesek képzése.
2006. december: új önkéntesek képzése.
2007. szeptember: postai körlevél 1300 iskola igazgatójához.
2007. október: e-mail kampány középiskoláknak.
2007. december: „Beszéljünk a melegségről! – melegek az iskolában” médiakampány.
2008. november: új önkéntesek képzése.
2009. november: új önkéntesek képzése.
Médiaszereplés
2007. október 28. Kossuth Rádió, Smink nélkül:
2007. november 22. TV2, Strucc:
A Magyar Nemzetben meg jelent egy elfogult, lejárató cikk a Melegség és megismerés programról. Ennek hatására nyilatkoztunk a Kossuth Rádiónak, a Tilos Rádiónak, a Lánchíd Rádiónak, a TV2 Mokka c. műsorának, valamint a BpTV-nek. 2008. december 11. TV2, Mokka:
A Tilos rádió Szappanopera helyett” c. műsora:
2010. április 24. m1, Fogadóóra (09:18-tól): [link]
----------------
Értékelés
A Melegség és megismerés program keretében eddig megtartott több mint 300 foglalkozás sikeres volt. Az első években inkább vidéki iskolákból érkezett meghívás, főleg szakközépiskolákból. Később budapesti iskolák illetve gimnáziumok is felfigyeltek a programra. Egyre több egyetemre és főiskolára sikerül eljutnia a projektnek, nagyon fontos a tanár- és a pszichológusképzés részvétele.
A megadott témakörökön belül a diákok kérdései irányították a foglalkozásokat, és a középiskolások többségben nyitottnak, elfogadónak bizonyultak. A foglalkozások után általában azt az érzésüket fogalmazták meg, hogy valóban furcsa, hogy nem találkoztak még olyan melegekkel, akik nyíltan beszéltek volna magukról; arról, hogy hogyan élnek melegként a társadalomban és szűkebb környezetükben, mikor jöttek rá, hogy melegek, és azt hogyan élték meg. Érdekes, és állandóan megjelenő kérdés, hogyan fogadta el őket a családjuk, és hogy miért gondolják fontosnak, hogy szó legyen a melegségről a családban, iskolában egyaránt.
A diákok véleménye, értékelő kérdőívek eredménye alapján
Minden foglalkozás után anonim értékelő kérdőíveket töltenek ki a részt vevők. Egy 2008-as, 208 középiskolás válaszadót értékelő szakasz eredményei alapján:
a programot 39% értékelte fontosnak, 17% nagyon fontosnak, 6% betiltaná
49% ismert már meleget, 29% nem
az órát az őszinte, nyílt, nyugodt, felvilágosító, hiteles, oldott, magabiztos, humoros szavakkal jellemezték.
az órán előforduló témáknak a következőket jelölték meg: előítéletek, személyes történetek, szervezetek, rejtőzködés, házasság, gyermekvállalás, előbújás
60%-uknak nem voltak előítéletei, 13%-nak igen
90%-uk érezte úgy, hogy volt alkalmuk feltenni a saját kérdéseiket
63% eddig sem ítélte el a melegeket, ezután sem fogja; 5% eddig elítélte, most kezdte megérteni
----------------------------------------------------
A leggyakrabban felmerülő tévhitek a diákok részéről:
sokan divatból lesznek melegek
a csapból is a melegség folyik, lassan már kötelező lesz
én toleráns vagyok a melegekkel, csak engem hagyjanak békén
---------------------------
Referencialista 2007-2010
Középiskolák
Békésy György Postaforgalmi Szki., Budapest
Bolyai János Gimn. és Kereskedelmi Szki., Ócsa
ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium,
ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola, Budapest
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Ált. Isk. és Gimn., Budapest
Hajnóczy József Gimn. és Humán Szki., Tiszaföldvár
Közgazdasági Politechnikum, Budapest
Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola, Budapest
Nagy László Ált. Isk. és Gimn., Budapest
Radnóti Miklós Közgazdasági Szki., Pécs
Xántus János Idegenforgalmi Középiskola
Waldorf iskolák: Fót, Pilisszentlászló, Budapest (Óbuda)
Budapesti Gazdasági Főiskola
ELTE-PPK, Budapest
ELTE Bárczi Gusztáv Főiskola
Eszterházy Károly Főiskola, Eger
Wesley János Lelkészképző Főiskola





a legtöbb fiatal így se tudja eldönteni hogy hova tartozik...nemhogy még ezzel bekavarni.
mivel az orientáció tizenésves korban fejlődés alatt van.
a melegek mindenhol jelen vannak.
nem hiányzik a gyerekekre tukmálni őket.










Szerintem nincs szükség rá.
Persze gondolom ebben sem igazából a "segítés" lenne a valódi cél, hanem "szakemberek" fizetése ezen az ürügyön.
Nem hiszek a felmérések, statisztikák eredményeinek sem, főleg, ha amerikai eredetűek.
Könnyen manipulálható eleve a kérdésfeltétel, a mintavétel is, és szinte mindig túl kevés a résztvevő is.
Ne adjunk pénzt ilyesmire, ha önkéntesekkel megoldják az adott elhivatott személyek; ám legyen; de csak önkéntes részvétellel, nem kötelezően.





"Persze gondolom ebben sem igazából a "segítés" lenne a valódi cél, hanem "szakemberek" fizetése ezen az ürügyön."
Tehát ha önkéntesek csinálnák, ingyen (esetleg a szervezést meleg mozgalmak finanszíroznák), akkor nem lenne vele problémád?





Írtam is, önkéntesekkel, és önkéntes részvétellel, nem kötelezően. Esetleg szombaton.
még azon is gondolkodom, hogy talán nem is az iskolában, hanem az előadók hazai terepén, az ő egyesületükben, mondjuk.















13.29
Amikor majd CSALÁDterápián kiderítik, hogy mikor/ki befolyásolta a gyereked, akkor meg tudja élni a normális, valódi szerelmet.
A hasonló szülőknek az a kötelessége, hogy kiderítsék, hol, mikor vált homoszexuálissá a gyereke. Nem homokba dugni a fejét, hogy ők bizony normális család voltak, mert akkor úgy néz ki, hogy mégse. Valamit nem vettek észre.










16.33
Na persze. Amikor a család felelőssége szóba kerül, akkor jön a másokra mutogatás, ahelyett, hogy MAGUKBAn keresnék az okot.
És a gyerekükön csak akkor tudnának segíteni, ha nem zárkóznának el a nyílt család és háttérvizsgálatoktól. Lehet, hogy félnek, hogy mi derülhet ki?
Majd amikor 10-20-30 év múlva a gyerekük áll eléjük, akkor legyen nagy a szájuk.
Persze, lehet, hogy megvárja a halálukat, ha van mit örökölni.
A szakemberek CSAK családterápiával tudnak segíteni a homoszexuális embereken.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!