Szólnál, vagy szabályoznád, ha a gyereked mindig a munka rövidebb végét fogná meg?
Iskolában nincs vele baj, a tanárok kedvelik, dicsérik.
Évközben van, hogy becsúszik egy-egy hármas, de az átlaga 4.6 fölött volt eddig mindig.
Viszont...
Olaszt vette fel második idegen nyelvként, de nem szereti (a tanárnővel is bajok vannak, kicsit furcsa szerintem is). Mondta tavaly, hogy szeretné 9. év végén megcsinálni németből az osztályozót, de nem engedtem neki (azt tanulta általános iskolában a suliban, mellette az angolt magánúton, mind a kettőből van már nyelvvizsgája). Mert a német lenne neki a második idegennyelv akkor, és ha az osztályozó vizsgája a 4 év anyagából megvan, akkor nem kell bejárnia az órára. Az olaszt választotta, csinálja végig, nem fog ártani neki. Angolból engedtem ezt neki, mert abból ősszel megcsinálta a C1-et, ez volt az alkunk.
Aztán most elmesélte, hogy hát ők megtalálták az olasz munkafüzetnek a megoldókulcsát online, és abból írják a házikat. Ha pedig fogalmazást kell írniuk valamiről, akkor arra megkéri egy volt gimis, ma már egyetemista ismerősét, aki Milánóban tanul... Leírja neki a témát, feladatot, a lány meg elküldi legépelve, hogy mit írjon a füzetébe. De olyan is volt már, hogy témazárót fotózott le neki, amikor a tanárnőjük nem figyelt, a lány pedig gyorsan megoldotta.
Vagy most mesélte, hogy havi 1-2 órát az olasz kultúrával foglalkoznak, filmekről, zenéről, művészetről beszélnek. És írtak egy dolgozatot, amikor a tanárnőjük az okostáblán mutatott festményeket, szobrokat, és le kellett írni, hogy melyiknek mi a neve, ki készítette. Igen ám, csak a tanárnő nem vette észre, hogy a lementett képek fájlnevében sokszor ott volt mind a két infó, amit a lányom ki is szúrt és ezért az első padba kéredzkedett, mert hogy "hátulról nem lát jól". Szóval azon kívül, hogy megtanulja a szódolgozatra a szavakat, meg kicsit készülget a témazáróra, semmit nem foglalkozik a tárggyal.
Ugyanez volt tavaly a kémiával. Arra is kaptak jegyet, hogy a tanáruk feltöltött nekik minden órához diákat, amiket le kellett másolni a füzetükbe, amit ő utána ellenőrzött. Akinek megvolt, 5-öst kapott, akinek nem, 1-est. Piros jegynek számított, ami "súlyosabb", mint mondjuk egy röpdolgozat (lényegében azért volt ez külön feladat, hogy felhúzza kicsit az átlagokat vele). A lányom ahelyett, hogy maga leírta volna, megkérte a mamáját, hogy ugyan írja már meg neki. Mikor számon kértem, az volt a válasza, hogy úgyis nyugdíjas, ráért, meg hogy szinte ugyanúgy írnak...
Fizikából ha hiányzik valaki a témazáró dolgozatnál, annak később felelettel kell bepótolnia. Viszont feleletnél az előző óra anyagát kéri csak vissza a tanár úr, számolniuk sem kell a táblánál, maximum képletet kérdez. A lányom ezért már két témazárót is ellógott, mert hogy ő nem érti a számolásokat soha. Utána bepótolta, ötösre felelt mindkétszer, meg azokon kívül is jelentkezett felelni máskor is, ppt-s prezentációt is vállalt, szóval szorgalmas, de számolni nem tud/nem akar. Szoktak kapni 3-4 hetente szorgalmi feladatot, ami számolós. Ez kicsit bonyolultabb, 5-öst lehet rá kapni, akinek hibátlan. Leviszi a külön matektanárához, ahol ő megoldja neki és lényegében 3 ezer forintért kap havonta egy 5-öst potyára.
Földrajzból egy másik osztályt az évfolyamon ugyanaz a tanárnő tanít, és hiába van A és B csoport a témazáróknál osztályon belül, mind a két osztállyal ugyanazt a feladatsort íratja meg, pár nap különbséggel. A lányomék osztálya meg mindig úgy alakítja, hogy ők legyenek "lemaradásban", így a másik osztály ír először, nekik meg csak annyi a dolguk, hogy a kérdésekre kiírják a tankönyvből a választ és megtanulják, vagy a lustábbak kimásolják a dolgozat közben.
Viszont az irodalmat, törit nagyon szereti, ezeket napi szinten előveszi, tanul rájuk. Azt mondja, hogy sosem fog ő a kémiával, vagy a fizikával foglalkozni, kapjon belőlük 5-öst év végén és ennyi számít. Férjem nagyon jókat nevet ezeken, de néha nem érzem fairnek ezt azokkal szemben, akik mondjuk nem ennyire leleményesek. Meg nem azért jár heti 3 olaszorára, hogy kimásolja a megoldásokat, meg mással végeztesse a munkát.
Jobb lenne, ha szemet hunynék inkább ezek felett?
(16 éves, 10. osztályos)
Teljesen normális amit csinál.
Sőt, kifejezetten jó is. A munkának meg úgy alapból az életnek is az a lényege, hogy minél kevesebb energiabefektetéssel, minél nagyon haszon legyen.
Ezért nem kézi faekével szántunk még ma is. Valaki megelégelte, hogy úgy nehéz, s könyebb módszert keresett.
Szerintem az osztályozó vizsgát engedd. Itt a faktválasztás éve, jobb lesz, ha nem olyan anyaggal időz, amit nem is akar használni. Én is osztályozóztam emiatt mostanában médiából, infóból is előrehozott érettségiztem, csak hogy ne kelljen töltelék órára járni, angolból is tettem előrehozott érettségit, arra se járok, plusz még két tesire is szereztem sportolói igazolást a koliból, hogy járok röplabdára hetente, holott csak addig járok, amíg alá nincs írva a fél éves papír. Ez nekem -9 óra az órarendből, és ha tehetném a második idegennyelvet is leadnám így, de nem tudom. Ha van erre lehetőség, akkor miért ne, teljesen szabályos.
Ha a hiányzást tudja igazolni, azzal sincs szerintem nagy gond, a festmény felismerős dogáról meg annyit, hogy a tanárnak kéne figyelnie erre, pont mint az azonos dogákra. Nem olyan tárgyakról van szó, amiket használni akar. Egy természettudományos tárgyból legyen az utolsó két tanult évének a jegye ötös, ennyi kell a felvételihez, plusz a magyar, a matek, a töri és egy idegennyelv. Felesleges ráfeszülni a többire.
Nekem pl a biosz így tizenkettedikben le van tojva, mert a 9-10-es földrajz ötös volt, az a két utolsó tanult év belőle, az számít a pontoknál, akkor minek erőlködjek, valami olyannal, ami nem kell?
Viszont az, hogy mással csináltatja a feladatait, az nem okés.
Hát figyelj, ha nekem adta volna ki a kémiatanár hogy másoljak diákat a füzetbe nagydolgozat-jegyért, én is valaki mással írattam volna meg. Ennek mi a halál értelme van, azon kívül hogy koptatjuk a tollat és a gyereket szívatjuk? Készséget nem tanulnak vele mert nem a lényeget kell kijegyzetelni vagy maguknak rendszerezni az információt, írni meg remélem tudnak 16 évesen. Ha meg az volt a cél hogy a diák tartalmát tanulják meg, akkor azt kéne feladni házinak. A másolás működik egyeseknek mint tanulási módszer, de nem mindenkinek. Velem például csak annyira megutáltatná az anyagot hogy még kevesebb maradna meg mintha simán elolvasom kétszer.
Én is végigpuskáztam a kémiát és a bioszt egész gimnáziumban, a fizikát csak azért nem mert szigorú volt a tanár, hármas is lettem belőle. Senkit nem érdekelt, a számomra fontos tárgyakat megtanultam, kitűnőre érettségiztem, az egyetemen ahol én választhattam a szakomat tanultam rendesen és jó jegyeim voltak csalás nélkül, lett egy közgáz diplomám, és azóta sem hiányzott soha a halogénezett szénhidrogének jellemzése az életemből.
Szemmel láthatóan nem hülye vagy lusta a lányod, van két nyelvvizsgája, töriből, irodalomból szorgalmas, gondolom ilyesmi irányba akar továbbtanulni. Amíg ezt tartja, én nem érezném bajnak hogy ügyeskedik kicsit a többi tárggyal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!