Hogyan tanitsam meg a gyerekemnek a szamokat?
Én ugy tanitottam, igaz számfogalmat, hogy egyik kezembe 6 kavicsot kérek, másikba négyet.összesen hány kavicsunk lett?
Amugy tényleg a tanito feladata lenne..
Sehogy ne tanítsd meg neki. Ez a pedagógus feladata.
Elsőben amúgy is csak 20-as számkörben kell tudni számolni.
A 100-as számkör másodikos tananyag.
A számfogalom ilyen kisgyerekeknek amúgy is elég absztrakt.
A legtöbbet úgy segíthetsz neki, ha tárgyakkal manipuláltok (adtok hozzá, elvesztek belőle, PÓTOLJÁTOK, BONTJÁTOK többféleképpen, csoportosítjátok, fizettek vele.
A tárgyak lehetnek játékok, de ételek pl. bab vagy tészta is.
Nem csoda, hogy nehezen érti meg. A tízes számrendszert, hogy az egymás mellé írt számjegyeknek az alaki érték mellett (amit a szám formája mutat) helyi értékük is van (tehát a 11-ben az egyik egyes 10-et ér, a másik 1-et, és a szám valódi értéke ezek összege), azt másodikban is lassan értik meg a gyerekek.
Egy elsős csak annyit lát, hogy egymás mellé írtam az 1-t és a 0-t, a két legkisebb számot, erre az most többet ér, mint az össze eddigi... Néha azt is gondolják, hogy össze kell adni a két számjegyet, végül is az 1+2-t is hasonlóan írjuk, csak most nincs ott a +, de talán ott lehetne...
Írjátok le a számokat 0-tól és minden számjegy mellé rajzoljatok is adott számú dolgot. Legjobb, ha nagy méretben, számonként egy külön lapot csináltok. Mikor eljuttok a 10-ig, rajzoltass a gyerekkel 10 akármicsodát, és nagy újdonságként közöld, hogy a matematikusok már nem tudtak újabb fajta számot kitalálni, ezért azt gondolták, hogy az eddigiekkel írják le ezt a számot is. Jó közel írnak egymáshoz egy 1-est és egy 0-t. Ez lesz a 10. És így tovább,20-ig.
Ha a számjegyek sorrendjét nem tudná megjegyezni, és 71-et ír 17 helyett, akkor gyakoroljatok sok mozgásutánzást. Állj mellé, jobb kezeddel fogd meg az orrod, a balt tedd csípőre, a gyerek utánozzon, és hasonlók. A gyerek is mutasson, te is utánozd.néha rontsd el! Ha már a hibát is észreveszi, nagyon ügyes. Akkor kezd el átnyúlni a test középvonalán, jobb kézzel a bal szemhez... Ha gyorsan felismeri az irányokat, előbb utóbb meg tudja majd jegyezni, melyik oldalra kell írnia az 1-t.
Azt is érdemes megkeresned nála, hogy a 10 alatti számok közül melyikkel van baja, melyiket rontja el, vagy hol bizonytalan, ilyesmi.
Tanulási problémánál a fő teendők egyike, hogy ha valami nem megy, visszamegyünk oda, ahol még ment a dolig, látszólag nem volt probléma, és ott keresünk olyat, amiben mégis van egy kis bizonytalansága.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!