Manapság az iskolaérettség azt is jelenti, hogy ír és olvas a gyerek már a nagycsoportban is?
Szakmabeliként mondom: el ne hidd a kedves nagyzoló szülőknek, hozzám az eddig sok-sok év alatt minden osztályomban a szülők egyharmada vagy volt hogy a fele azzal hőzöngött, hogy a gyerek folyékonyan olvas, ír, számol, már 3 évesen, már olvas, hú de olvas - épphogy csak nem érettségizik :-) aztán jöttek a nagy koppanások, mert az, hogy a gyerek laaaaassaaaaan valamit el tud olvasni, nagyjából tudja a nyomtatott betűket, esetleg ezekkel írni valamilyen (!) szinten, ez messze van a követelményektől. Még azt se mondanám, hogy megkönnyíti a dolgukat, kicsit igen, de ez inkább a szülők versenye...pontosan megtudom mondani Neked, hogy 1986ban, 1989ben és 1990ben volt 3 darab (!) gyerek az eddigi pályafutásom során, akik valóban folyékonyan, sebességgel, mindent olvastak, és felnőtt szinten, ez nagyon, de nagyon ritka. Az 1986ban elsős kislány ma már 5 nyelven beszélő zseni, PhD.vel, külföldi ösztöndíjakkal, publikációkkal, szuperkarrierrel, az 1989ben elsős kislány Magyarország egyik legfiatalabb cégvezetője, szintén zseni feltaláló, a harmadik egy kisfiú volt, ma az USAban kutatóorvos, szintén kutatói ösztöndíjak garmadájával, és ennyi. Azok a gyerekek, akik a szüleik állítása szerint "6 éves gyerekem ír olvas" szinten voltak, tehát akik valamennyire tudtak, nem vitték sokra, felsőfokú végzettségük talán megvan, de nem alkottak kiemelkedőt. A magától való olvasási képesség olyan bonyolult neurobiológiai-neuropszichológiai folyamatok, és magas intelligencia, értelmiségi környezet összhatása, ami nagyon ritka, és persze hogy a sok sikertelen szülő ezzel akarja az ázsióját növelni.
Ellenben van ma olyan tanítványom, nem írom ki a nevét, mert lehet, hogy ismered, nem tudott olvasni elsős korában, és a többiekkel együtt tanult, ma pedig a világ egyik legelső laboratóriumában dolgozik vezető kutatóként, mellette szobrász, ismert művész, és a magyaron kívül anyanyelvi szinten beszél több nyelvet. :-) Tehát nehogy azt hidd, hogy bármi hátrányt jelent az, hogy még nem tud a kisgyerek olvasni, az inkább hátrány, amikor a szülő a gyereket hajtja, mert nehogymár a másik porontya jobb legyen, amikor pedig az övé már hűdeolvas. Nevetséges, egy szakember nagyon gyorsan kiszúrja, ki milyen, és káros a gyerekeket ilyen módon versenyeztetni.
Tehát, mondom, ne hidd el nekik, ez a jelenség egyáltalán nem olyan gyakori - főleg az, hogy maguktól tanulnak...mert sokszor kiderült a "magától" gyerekről, hogy "nem szabad elmondanom, de ám szoktunk az ovi után gyakorolni" - ennyit erről. Aki magától tanulta, azon észrevenni, a többi felesleges és káros vitát vált ki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!