Iskolai idegennyelv-oktatás – hány nyelvet, mikortól tanultál/tanult/tanul a gyereked? Megtanultál/megtanult rendesen az adott nyelven/nyelveken?
Abban, hogy már pár hónapos korban idegen nyelvet tanítsunk, nem értek egyet.
Viszont suliban szerintem már érdemes elkezdeni, játékosan persze, hiszen mikor még a magyar nyelvtant sem tudja (pl. hogy mi az a főnév, ige stb.), és a betűket is néha keveri, nem lehet igeidőkkel fárasztani.
De vannak, akik azt mondják, tök felesleges ez is, mert igazából csak 7–8.-os korától tud rendesen nyelvet tanulni, és akkor seperc alatt behozza, amit másik kicsiként évekig tanulgatnak.
Az érvek és ellenérvek közötti döntés nehéz, hiszen pl. a nyelvtanárok ajánlhatják csak azért is a korai kezdést, mert nekik az súlyos pénzeket fiall…
Kíváncsi lennék a tapasztalataitokra.
Köszönöm a további válaszokat!
A heti négy-öt angolóra már elég jó lehet, sajnos a mi sulinkban 3.-ig csak heti 1 óra van, azután talán kettő (ha jól tudom).
Ahogy a nyelvtanár hozzászóló írja, szerintem mi is így fogjuk csinálni, mert egy 20-25 fős órán, ahol nagyon nagyok az eltérések, szerintem sajnos nem fog sokat tanulni a gyerek… pláne az enyém, aki nem egy versengő típus, szóval nem fogja azt érezni, hogy bele kell húznia, ha a többiek jobban tudják, hanem épp a kedvét szegi.
A nyelvtanár hozzászólótól kérdezem: heti kétszer egy-egy órában foglalkozol a tanítványoddal? Heti egy óra is elég lehet szerinted, ha nem a gyors fejlődés a cél? Szerinted hatékonyabb az egyéni foglalkozás, vagy jobb, ha két-három gyerek is van?
Kedves kérdező!
Heti kétszer 1 órában foglalkozom a kis tanítványommal idén szeptembertől, de tavaly csak heti 1 órában jött hozzám. Tavaly épp elég volt a heti 1 óra, persze rengeteg leckét adtam fel, és az anyukája is kikérdezte tőle írásban a szavakat minden áldott nap többször is, mert mire jöttek hozzám 1 hét múlva, addig megint feladtak suliban nekik 5-6 új szót, és azáltal hogy 1-1 sort írt minden nap otthon az új szavakkal, és anyukája is kikérdezte tőle egy külön gyakorló füzetben, így rögzült a helyesírása a szavaknak. Én a kiejtésre fektettem nagy hangsúlyt, és a régi és új szavak mondatba foglalására, azaz mindig teljes mondatokban beszélgettünk, mert órán csak szavakat tanultak-igazából a szavak tanulása abból állt, hogy lemásolták a tábláról vagy a könyvből a szótárfüzetbe az új szavakat a fonetikus jelekkkel együtt, amiknek megint sincsen semmi értelme még 8-9-10 évesek esetében-, és nem is fordították le az olvasmányt, csak angolul olvasták el. Azonban, hogy mit olvastak nem tudták, ezért a külön órámon lefordítottunk minden mondatot.
Nyáron is járt hozzám a kislány, és idén szeptembertől heti 2-szer, és így tudtunk igazán látványos fejlődést elérni, igaz tavaly is 5-ös volt, de most még több szót mondatot tud.
Heti 1 vagy 2 óra??? Nos, szinten tartáshoz elengedhetetlen a heti 1 óra, viszont volt egy másik tanítványom, aki negyedikes volt, és 3-4-es volt, és a heti 1 óra épp hogy elegendő volt- így sem volt 5-ös, inkább erős 4-es-,igazából heti 2 kellett volna.
Sajnos a heti 1 óra fele azzal telt el, hogy kijavítottuk a tábláról rosszul lemásolt szavakat a füzetében, illetve a napköziben megcsinált leckét kijavítottuk. Na ilyen a sulis oktatás!!!
Óriási különbség van és volt a 2 kicsi között, holott az ötös tanítványom 1 évvel fiatalabb mint a másik.
Tehát a gyerektől is sok függ, ezért lehet hogy elég a heti 1 óra, lehet,hogy kezdetben heti 2 óra kell, majd fél év után elég a heti 1 óra.
Még valami: a szavakból mindig 1 vagy 2 sort lehet íratni minden nap, mert szódolgozathoz a szavakat kell tudni helyesen leírni. Tehát a külön óra mellett ez is kell, mert a külön tanár inkább a nyelvtant magyarázza/gyakoroltassa el, persze játékosan, ne azt amit a szülő is meg tud tenni ingyen.
Azért nem kell pénzt kiadni, hogy a külön tanárnál 20-30 percig írja le a szavakat egymás után. Én sem ezt csinálom, hanem azt amit a szülő nem tud elmagyarázni, azaz mondj vele mondatot azzal a szóval egy aranypontért :-), a képről mondj minél több mondatot aranycsillagért, találd ki, kiről/miről beszélek= hallás utáni szövegértés, barkóbázunk = kérdések gyakorlása stb.
Remélem segítettem.
Lemaradt még valami: bolt olyan is, hogy 2 kislány, osztáytárs/barátnő jött hozzám, és így egymással gyakoroltak, azaz kérdezték egymást. stb.
Viszont egyes gyerekek jobban szeretnek egyedül tanulni magántanárnál, főleg ha nem 5-ös tanulók.
En a magyaron kivul 3 nyelven beszelek.Angolul 7 evesen kezdtem tanulni,kozepiskolaban nyelvvizsgaztam,rendesen ,akcentus nelkul viszont csak anyanyelvi kornyezetben tanultam meg beszelni.Nemetul 14 evesen kezdtem el tanulni,kozepfokon beszelek,ritkan hasznalom csak a nyelvet.
Gorogul 20 evesen kezdtem el tanulni hallas utan, anyanyelvi kornyezetben nyelvtanar nelkul,7 ev elteltevel a helyieket megteveszto szinten beszeltem.
Jelenleg a magyaron kivul angolul es gorogul beszelek szinte anyanyelvi szintet,ami sokak szerint tanult nyelv eseteben nem lehetseges,viszont nem tudom hogy tudnam mashogy kifejezni amikor beszed alapjan helybelinek hisznek.
A fiam eleve 2 anyanyelvu(magyar-gorog)mellette pedig napi szinten hallja az angolt(itthon angolul beszelunk a ferjemmel),angolul nez filmeket,mindent megert,viszont alig hasznalja a nyelvet.
Most 7 eves,a suliban heti 1 angol oraja van,1-2 ev mulva tervezem anyanyelvi angol tanarhoz jaratni,hogy a nyelvtant es helyesirast is megtanulja,mert ahhoz itthon lusta,hiaba probalok foglalkozni vele.Sajnos tudja,hogy sokkal tobbet tud az osztalytarsainal,igy csak hiszti van belole,ha megprobalom itthon tanitgatni.
Kedvcsinálásnak, kiejtés alapozásnak biztosan jó, de csak ha jó tanár, jó módszerekkel oktat.
Az én 2.-os kisfiammal sajnos nem ez történik. A körzeti iskolájában minden osztály elsőtől tanul idegen nyelvet, van német nemzetiségi heti sok, ill. angol heti 2 órában. Idén megüzente az angol tanár, hogy most már le s kell tudniuk írni a gyerekeknek a tanult szavakat, illetve a felmérők is olyanok, hogy fel kell ismerniük a leírt mondatokat, azokban szavakat kell pótolni.
Nem hiszem, hogy átlagos képességű másodikos gyerekek képesek otthon önállóan megtanulni a szavak és mondatok kiejtését, írását, és szerdától hétfőig nem felejtik el az órán hallottak nagy részét. Mit csinál az a gyerek, akinek a szülei nem beszélnek angolul???
Én tudok segíteni az enyémnek, de nem jó szívvel gyakoroltatom vele a blackboard és más hasonlók betűzését, mikor a magyar helyesírásán is bőven volna még csiszolni való.
A nagyobb lányaim 4.-ben kezdtek németet és középiskolában, (a kisebbik csak 10.-ben!) angolt tanulni. Mindkettő az egyetem alatt tett angol középfokú vizsgát. 14 és 16 évesen már pontosan tudták, mit akarnak és miért, a kicsi pl. a Twilightot akarta eredetiben olvasni, elég gyorsan használható tudásszintet értek el.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!