Szerintetek milyen hatással lesz a kötelezően elérendő ponthatár a gimis-kisgimis/gimis felvételikre?
Tegnap jutott el hozzám a hír, hogy nyolcosztályos gimibe 75, hatosztályosba 70, négyosztályos(normálba) 60 pontot várnak a felvételizőktől, egyébként csak szakképzésbe kerülhetnek be. Úgy néz ki, hogy egyházi sulikra ez nem vonatkozik(ők nagyrészt ez alatt szoktak felvenni gyerekeket egy-két kivételtől eltekintve.
Olyan, mintha ellehetetlenítenék az erősebb oktatás, magasabb szintű tudás megszerzését állami alapon, egyházira terelnék át a dolgot. Vagy vallásos vagy, vagy szakmunkás, vagy zseni.
Aki csak NATos könyvekből tanul, a szülei nem elég képzettek/tájékozottak/gazdagok, és/vagy gyengébb, vagy átlagosan gyenge általánosban tanul(majdnem mind az), nem fog tudni kitörni sosem ebből a skatulyából.
Engem nagyon felháborít. Főleg az, hogy most, felvételi előtt hirdették ezt ki, mikor már volt nyílt nap, ami lement.. most sokan kapcsolnak, hogy nem fog összejönni, belehúznak, ha így sem megy, hatalmas konkurencia lesz két-három év múlva hat és négyosztályos gimis részen, kitolva az akkor felvételizőkkel, de a mostani nyolcadikosoknak a legrosszabb. Arról nem is beszélve, hogy eleve kevés matektanár van, pláne olyan, aki megüti azt a szintet, amivel fel lehet készülni ezekre a felvételikre.
Annyira mérges és kétségbeesett vagyok, mi folyik ebben az országban? Mi lesz a sok jobbképességű gyerekkel? Mi lesz a gyengébb gimikkel, akik eddig 30 fő körül vettek fel diákokat a ponthatár alatt, ezzel biztosítva nekik lehetőséget, most meg nem tudnak majd kb felvenni senkit, mert aki erősebb felvételit írt, az a hvg százas listáján lévő gimit célozza, és nem a gyengébbeket, és az a 75pontos határ negyedikben, a 70pontos hatodikban és a 60 pontos nyolcadikban erősebbnek számít ám(talán a nyolcadikos annyira nem, de azért mégis)
Teljes káosz, hogy lehet ezt megcsinálni iskolákkal? A gyerekeinkkel? A NAT, amiből az országot tanítják miért nem olyan szintű könyv, amivel meg lehet ugrani egy felvételit? Miért nem olyan szintű a matektanárok tudása, hogy ilyenre is képesek legyenek felkészíteni a gyerekeket negyedikben, hatodikban és nyolcadikban is? Az egész rendszer undorító, még úgy is, hogy mi a "szerencsésebbekhez" tartozunk, de elkeserít, ha arra gondolok mennyien fognak szívni emiatt.
Aki nem tud 60 pontot írni, az nem való gimnáziumba,sokkal jobban jár azzal, ha szerez egy jó szakmát. Ott is lehet érettségizni, és ha tényleg hű de tehetséges még onnan is mehet egyetemre, de legalább lesz egy szakma a kezében és 18 évesen nem egy 3-as érettségivel fogja vakarni a fejét hogy melyik büfészak fizetős képzésére veszik fel.
Nekünk annak idején valami 70 pont volt a mi giminkbe a ponthatár, de így is voltak olyan osztálytársaim, akik nem voltak oda valók, faktor nem vették fel, szóval már ott elvágták az eselyeiket hogy tovább tanuljanak, magyar érettségin volt akit úgy kellett átrugdalni, mert teljesen félreértette a feladatot és teljesen másról írt, mint amiről kellett volna...
Kettőről tudok közülük mi lett velük, az egyik egy hajón dolgozik pultusként a másik meg autószerelő. Mindenki élete könnyebb lett volna, ha a szüleik 14 éves korukban belátják, hogy nekik nem való a gimnázium. Ponthatártól függetlenül.
Te régen felvételiztél, igaz?
Érdemes lenne utánanézni, mennyit változott a felvételi. Már nem elég, ami a könyvben van, mert mi még a mozaikosokból tanultunk, ők a NATosból tanulnak. Butítva van, szájbarágósabb és komplett részeket hagyni ki/érintenek felületesen. Aki felvételizett 15-20 éve, meg most, az látja a különbséget. Illetve én látom a NATos meg a Mozaik közt is(mi mindkettőből tanulunk). Azt is látom, hogy a NATosból van a legbutítottabb és az erősebb, és kevesen használják az erősebbet!
Sima oktatással 8 osztályos gimibe bejutni már nem olyan, mint régen volt. A gyerekem megírja a 2007-2008ast majdnem hibátlan matekból és magyarból egyaránt, amíg matekból 37 körül írja az elmúlt pár év felvételijeit. Már nem csak a logikát nézik. Nem tudod megmondani mi egy sorozat xedik eleme, ha sosem tanultál hasonlót sem. Ehhez módszer kell. A szöveges feladatokra sem tanulnak módszert, csak mi tanultunk régen a mozaikosból még harmadikban, ami most is benne van a harmadikosban, náluk pedig a negyedikes elsőfélévesében sincs, nemhogy a harmadikosban. Nézz meg egy régit és egy újat, óriási a különbség!
Szóval én tudom, hogy sok helyen csúsznak az anyaggal(a gyerekem osztályában is), kihagynak részeket, és eleve gyengébb könyvből is tanulnak. Szétválasztják a gazdagabbakat-műveltebbeket a szegényektől, alacsonyabban képzettekből, és egy kevésbé jó háttérrel rendelkező, de szorgalmas gyerek már sosem fog tudni bejutni gimnáziumba.. Én ismerek szorgalmas gyereket taxis-varrónő családi háttérrel, aki külföldi egyetemre járt gyengébb gimiből ment oda, a rosszabb felvételije ellenére(már ő is felnőtt). Emlékszem, hogy megszóltam annakidején, de szóbelin látták, hogy rendes gyerek, és felvették. Ezt ő nem tehetné meg idén, mert a közel kitűnő bizije, meg a jó szóbelije nem fogja megdobni kb felét elért pontjait. Egyszerűen kiszorul.
Egyébként én top gimibe 7.nek kerültem be reál osztályba irtó magas pontokkal és nem lettem sikeres, csak átlagos, de ettől még sokkal jobban éreztem magam abban a közegben, mint az általánosban. Az is szempont ám. Nem a siker, hanem a lehetőség miatt fontos, és annak a giminek köszönhetően tudok ekkora mértékű tudást átadni a gyerekemnek és lett rálátásom arra, hogyan is működnek a dolgok..
És tudom, hogy sokaknak nincs esélye. A gyerekem barátainak nincs esélye, pedig mindkettő szorgalmas és jobb tanuló gyenge iskolában, rossz könyvekkel, lassú haladási tempóval és nem képben lévő szülőkkel. Aggódom értük, és felháborít ez az egész.
Ha csak logikai feladatok lennének matekon és egy kis átváltás, mint régen voltak, akkor ugyanúgy gondolnám, de itt már 10.000ig kell ismerni a műveleteket, és olyat is kérnek, ami nincs a könyvben. Egyszerűen nem fair a matek rész, ami lehúzza a szorgalmas gyerekek pontját.
Nem, nem lehetetlenítik el a magasabb szintű tudás megszerzését, egyszerűen kiszanálják azt aki nem oda való.
Aki nem olyan képességű, hogy képes legyen megszerezni a felvételi pontokat, az valószínű azt az iskolát sem tudná elvégezni vagy úgy kéne átrugdosni. Kinek lenne az jó?
Engem világ életemben "rúgdosni" kellett matekból, marha jó élményeim vannak.
Ha a szüleim meghallgattak volna, hogy hová szeretnék menni, mivel szeretnék foglalkozni, akkor nem egy fiszi-fasza reálos, fizetős alapítványi iskolába küldenek, ahová kb az utolsók között kerültem be.
A többi tantárgyból nem voltam hülye, de a matek a mai napig a vesszőparipám, két darab kétjegyű számot nem tudok összeadni fejben...
Annyira rettegtem a matek óráktól, hogy elkezdtem lógni a suliból, évvégén megbuktam, osztályt ismételni szégyelltem, kirúgtak, estire kerültem.
Ha felvételinél békén hagynak, és hagynak a saját utamon menni, most lenne egy egyetemi diplomám. Igaz valszeg nem lennék vele előrébb, mert operatőr vagy dramaturg akartam lenni.
De így hosszú évek vergődése és útkeresése után találtam meg magam, álmaim hivatását, kb 27 éves koromban.
Mélyen nem értek egyet sok válaszolóval, simán elizgulhatja az amúgy jó képességű gyerek a felvételijét, pedig boldogulna a gimiben.
Vidéken mindig is alacsonyabbak voltak a ponthatárok, mert kevesebb a gyerek, ezek a gimik most majd megszűnnek?
A gyengépp képességű gyerekeknek is szívás, mert a gimiről lecsúszó gyerekek lejjebb lökik őket a jobb technikumokban, és ők meg onnét fognak lecsúszni.
Gusztustalan kommunista tempó ez, ami itt megy a nagy nemzeti melldöngetés jelszavával, egyentankönyv, kirúgások, ha nem támogatod a rendszert egy szó nélkül, és most egy központi ponthatár, ami nélkülöz mindenféle életszerűséget. Gratulálok, ez kell a magyar diáknak. :(
#7 Az amúgy jóképességű az ír 98 pont helyett 80 pontosat, nem 60 alattit.
De mi van ha egy jó képéssegű véletlenül szakközépbe kerül? Lesz egy szakmája is az érettségi mellé, attól még ugyanúgy továbbtanulhat. Mérnök vagyok, volt egy rakás szakközepes évfolyamtársam (nem 1960-ban, hanem 10 éve), nem volt hátrányuk abból, hogy ők szakközépből jöttek. Értelmesebbek voltak és a nyakamat teszem rá, hogy 14 évesen jobb felvételit is írtak, mint azok a gimis osztálytársaim, akikből pultos meg mekis lett...
Nem kell túldramatizálni, nem teljes mértékben sorsdöntő az, hogy ki melyik középiskolába jár.
Két gyerekem felvételizett az utóbbi 3 évben. 8 osztályos gimnáziumokban a 75 pont eddig is kb arra volt elég, hogy szóbelire behívják őket. Nálunk a kisebbik ilyen iskolába jár, meg kellett dolgoznia érte, hogy felvegyék. A felvételi eljárás már régen nem arról szól, amit az iskolában megtanultak, egyik korosztályban sem. Sajnos.
A 60 pont a gimnáziumoknál szintén nem sok. Azt meg el kellene már engedni, hogy aki nem gimnáziumba megy, az nem tanul. Rengeteg kéttannyelvű technikum is van, ott sem lehet lazulni a 6 év alatt. A nagyobb nálunk is technikumba ment, az ő döntése volt, a szülők egyetértésével. Ha tovább akar majd tanulni (remélem) innen is menni fog neki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!