Van olyan iskola ahova nem lehet bekerüni ADHD-val,sni-vel, egyéb más figyelemzavarral,enyhe fogyatékossággal(testi és/vagy értelmi),diszlexiával,diszgráfiával vagy diszkalkuliával vagy egyéb más ilyesmi gondal?
Ajaj, mennyi butaságot összehordtatok!
Próbáljunk meg rendet tenni.
Van ebben az országban az Oktatási Törvény. Eszerint minden gyermek tanköteles, amelyet lehetőleg iskolába járással kell teljesíteni, ritka, indokolt esetben lehet a gyereknek egyéni tanrendje (értsd, magántanuló).
Aztán kitalálták az iskolák az Alapító okiratot. Ebben leírják, hogy fogadnak-e sni-s gyereket. Az állami iskolák Alapító okiratába kötelező jelleggel felvették, hogy integrálhatónak titulált gyermeket kötelező felvenniük. Amennyiben ez még sincs benne, akkor összehívják a taggyűlést, és felveszik az Alapító okiratba ezt a mondatot, ha egy ilyen gyerek jelentkezik hozzájuk. Ugyanis semmilyen Alapító okirat nem írhatja felül az Oktatási törvényt!!!
Ez alól lehetnek kivételek, pl. az alapítványi és az egyházi iskolák, ők ugyanis dönthetnek arról, hogy kit vesznek fel, és kit nem. A körzetes állami iskolának a körzetes gyereket kötelességük felvenni. Ha nem körzetes, akkor dönthetnek úgy, hogy nem veszik fel a gyereket, de hivatalosan soha nem lehet az az indok, hogy azért, mert sni-s, vagy btm-es. Persze az elutasítás általában emiatt szokott lenni, de ezt nyíltan be nem vallanák, viszont nekik meg sem kell indokolni, hogy nem körzetes gyereket miért nem vesznek fel.
A btm-es gyerek a létszámba egynek számít, az sni-s kettőnek vagy háromnak, ez a kódtól függ. Pl. adhd-s kettőt ér, autista hármat. Viszont az osztálylétszámot ez nem fogja megdobni, attól még ugyanannyi férőhely marad az osztályban, csak több fejkvótát kap utánuk a tankerület. A fejkvótának elvileg az a célja, hogy a fejlesztést ebből fedezzék a gyermeknek.
A gyógyszerrel én óvatosan vagdalkoznék. Tény, hogy sok szülő csípőből elutasítja az interneten található rengeteg ostobaság miatt. Viszont sajnos sok gyereknél nem működik. Adhd-ra alapvetően kétféle gyógyszer van, és van amelyik gyereknél egyik sem válik be. Vagy olyan erősek a mellékhatások, hogy az orvos inkább leállítja. Aki szedi, ott sem csodaszer, enyhíti a tüneteket, de ezek a gyerekek soha nem lesznek mintagyerekek.
Abban igazatok van, hogy a rendszer nincs felkészülve ezekre a gyerekekre, és a kód nem segít, inkább csak bélyeg. Emiatt én is inkább mindenkit le szoktam beszélni arról, hogy kikérje a kódot. A fiam osztályában a 10 fiúból 8 übergáz, kódja mégis csak kettőnek van. Szerintem a kód egyszerűen annyit árul el a gyerekről, hogy van foglalkozva a dologgal, míg a többiek meg a vállukat vonogatják, hogy jaj, hát csak eleven egy kicsit a gyerek. Az iskolai fejlesztések leginkább nem is léteznek, vagy ha mégis, sok hasznát nem láttuk mi sem.
Szóval, hogy a kérdésre is válaszoljak:
Általános iskolába integrálhatónak nyilvánított sni-s gyereket minden állami iskola fogad. Az tény, hogy erre leginkább csak a körzetes lesz alkalmas, mivel neki kötelező felvenni a gyereket, a többi sulinak viszont joga van elutasítani, akár indoklás nélkül is.
Gimnáziumok, középiskolák: itt már nincsenek körzetek, hanem felvételi ponthatárok vannak. Állami iskolákba kötelező felvenni sni-s gyereket, amennyiben az integrálhatónak van nyilvánítva, és eléri a ponthatárt. Kivételek lehetnek, pl. figyelemzavar bizonyos szakmákat kizárhat, de gimnáziumot semmiképp. A felmentésekkel kell vigyázni, bizonyos tantárgyaknál ez gond, nem biztos, hogy felveszik, az adott iskolában kell érdeklődni. Tudom, hogy pl. angol felmentéssel informatikus nem lehet senki.
Itt a buktató az lehet, ha van szóbeli vizsga, ez ugyanis elég szubjektív, és nem leellenőrizhető. Ha az iskola nem akar problémás gyereket, akkor megteheti, hogy a szóbelin lepontozzák a gyereket. Székesfehérváron pl. egyetlen gimiben sincs szóbeli vizsga, szóval ha jó a bizije, és jó felvételit ír, biztos, hogy kötelesek felvenni.
Alapítványi gimik itt sem vesznek fel sni-s gyereket, egyszerűen azért, mert nekik nincs gyógypedagógusuk. Ez valószínűleg kifogás, hiszen az állami iskola is az EGYMI-től fog igényelni utazó gyógypedagógust. Ők valószínűleg nem akarnak velük kínlódni.
Székesfehérváron pl. egyetlen gimiben sincs szóbeli vizsga, szóval ha jó a bizije, és jó felvételit ír, biztos, hogy kötelesek felvenni.
Utolsó, a sok lényegtelen dolog mellett ez volt a leghasznosabb, amit leírtál! Nézem is a Fehérvári gimiket, hátha van nyolcosztályos!
Gyógyszer nem csak adhdra van, MAGATARTÁSPROBLÉMÁVAL lehet mintagyerek bármelyik gyerek, ha erre kap gyógyszert. Antipszichotikumot;) Autista is, adhds is!
Amúgy azt írtad, mint mások, nem vesznek fel körzeten kívüli általánosba, giminél meg elkaszálnak a szóbelin, ha meglátják a papírod. Nem a hiányuk miatt, nem kell senkinek problémás gyerek, mikor van problémamentes is.
Fú, de izgatott vagyok, Fehérvár csak 40 perc vonattal.
11-es vagyok.
15 éves a gyerekem, elég sok mindent végigjártam már, évekig jártunk pszichológushoz, pszichiáterhez, fejlesztésre. Túl vagyunk két iskolaváltáson, egy felvételin.
Ha szerintetek 0 %-ban hasznos a válaszom, akkor terjesszétek csak a téveszméiteket.
Utolsó, persze van antipszichotikum, le lehet szedálni bárkit, hogy habzó szájjal üljön csendben a sarokban, csak hát nem biztos, hogy mindenki szívesen ad ilyeneket a gyerekének. Jártunk évekig pszichiáterhez, kiveséztük a lehetőségeket, és azt mondta, hogy nem tud mit ajánlani a gyerekemnek, miután több gyógyszert is kipróbáltunk, és egyik sem jött be. De nyilván te itt a pszichiáter diplomáddal jobban tudod, hogy mindenre is van gyógyszer! Nem, sajnos a gyógyszer nem mindenható. Van, akinek bejön, és van, akinek nem. A gyerekem osztályában van több gyerek is, aki szed. Az egyik srác pl. feláll órán és mászkál, kötözködik a többiekkel, nem éppen a tökéletes gyerek. És ő így működik gyógyszerrel. Gyógyszer nélkül meg nem tudták emberek közé engedni.
13as, egyáltalán nem szedál, mi is végigjártunk sokmindent, 8 osztályos gimiket nézek 5ös magatartású, népszerű gyerekemnek. "képbe hozta" a gyógyszer, már elhagytuk és még képben van. Egyszerűen jelen lett tőle, aztán rögzültek a jó viselkedésminták, helyzetfelismerések, reakciók, és elhagytuk.
EGYÁLTALÁN NEM SZEDÁLT(0,25mg), a legkisebb adható mennyiség antipszichotikumból. Nyilván te csak azt tudod, amit egy doki mondott, de mi a vadaskertet, magánokat is megjártunk és PRÓBÁLTUNK dolgokat, nem elmondás alapján.. Adhds gyógyszerek egyik felpörgette, ideges lett tőle, a másik semmit sem hatott, sokra emelve ideges lett attól is, le is szedték az adhd diagnózist két bukott gyógyszerrel. Semmi baja nem lesz, ha magatartásgondotok van akkor képbe hozza, nem tudom máshogy leírni. Nagyobb mennyiségben szedál persze, de esküszöm kicsiben nem, eleven, mosolygós, boldog gyerek volt amíg szedte, meg most is az, hogy már nem szedi. Magatartás ötös, népszerű gyógyszer nélkül, baráti köre van, tanár kedveli, kicsit még most is érzékenyebben, de ezen kívül semmi problémája nincs. Tanulmányaival sosem volt gond, az továbbra is hibátlan, csak most jobban átéli a dolgokat, jobban jelen van, mikor történnek a dolgok.
Székesfehérváron 2 suli van 8 osztályos gimi, az egyik vallásos, kiesik, a másik tartaléknak megmarad.
Gondolod más úgy osztja az észt, hogy nem éli át? Több ezren vagyunk, akik átéljük, más-mást tapasztalunk(engem pl kikészít a diétáztatók pozitív tapasztalata), de a gyógyszeresdi azért eléggé ott szokott lenni, vagy negatív, vagy pozitív ha emeljük, olyan van, hogy minimálisra nem reagál a gyerek, de ha emelnek valamilyen reakció lesz, csak normális doki nem emel annyira, hogy pl szedáló hatást tapasztaljon. Pár nap volt, egyből látszott, hogy hat, a legkisebb mennyiséget nem kellett felépíteni.
Na, a Kodolányit pont felejtsd el, oda nem vesznek fel sni-s gyereket.
Alapítványi egyébként.
"Gondolod más úgy osztja az észt, hogy nem éli át?"
Ezt pont te kérdezed?
14-es, te biztos tudod, hogy mi miken mentünk keresztül.
Mi is megjártuk a Vadaskertet, évekig jártunk "terápiára", rengeteg fejlesztésre stb.
Kétféle gyógyszert próbált ki a gyerekem, nem lett tőle jobb, a doki azt mondta, hogy figyelemzavaros gyereknek ez a kettő van a piacon. A többi szedál, ő nem írja fel. Nyilván mehetnék magánba, olyan orvoshoz, aki jó pénzért bármit felír, de tekintve, hogy ezeket az információkat a gyermek jelenlétében mondta a doki, szerinted? Ott tartunk, hogy vitamint sem hajlandó bevenni a gyerek, ennyit azért sikerült neki elérni.
Igen, sok gyereknek bejön a gyógyszer, örülj neki, ha ti közéjük tartoztok, nekünk nem jött be. És beszéltem sok ilyen szülővel, akinek nem jött be, szóval én csak arra reagáltam, aki azt írta, hogy lenne rá gyógyszer, de a rémes, ostoba, hanyag anya nem adja be a gyereknek. Ezt kívülállóként hogy tudja így megítélni? Honnan tudja, hogy azok a családok miken mentek keresztül? Én sem kötöttem egyébként senkinek az orrára, amikor a gyerek szedte a gyógyszert. Senkinek semmi köze hozzá.
Amúgy a diétapártiaktól én is a falra mászom. De az meg az ő dolga.
Szóval röviden összefoglalva. Más a törvény, más a gyakorlat.
Törvény szerint integrálható sni-s gyereket akármelyik állami iskolába fel kéne venniük. Alapítványi meg egyházi nem köteles.
Hogy a gyakorlat mit mutat, az más kérdés.
Egyébként én mindenkinek azt mondom, hogy nem kell elvinni a gyereket bekódoltatni. Semmi, de semmi értelme, a rendszer pár hónapon belül össze fog omlani, de legkésőbb szeptemberre. Semmit nem tudnak nekik segíteni, speciális iskola csak nagyon súlyos eseteknek van, fejlesztésre meg sehol nincs se ember, se pénz, se kedv.
Szóval ha a gyerek szemmel láthatóan nem fogyatékos, akkor nem kell neki kód, el kell hordani magánúton fejlesztésre. Akinek meg erre nincs lehetősége, az megszívta.
Nekünk sem jött be a gyógyszer, 6 dokinál voltunk a vadaskertben és egyik sem mondta, hogy szedálnak megfelelő mennyiségben az antipszichotikum. Ez nem adhd gyógyszer, azok nekünk sem jöttek be! Ez VISELKEDÉSRE van, nem figyelemre, és 0,25 bejött! Majd elhagytuk és a gyerek tök oké;)
Ha próbáltátok volna, bejön kb olyan mint a xanax-csak más hatással, skizoknak és bipolárisoknak és aggresszív bárkinek felírják. Váltsatok pszichiátert a vadasban! Magándoki amúgy nem ír fel bármit, ez inkább körzetes jellemzője.. Nyugodtan mondani kell, hogy az új doki fiatalabb, jobban tisztában van a modern gyógyszerekkel(ez viszonylag friss), és egyből abbahagyhatod, ha úgy érzed nem jó, pár nap alatt látszik a hatása. A tiapridal és a riszperidon tartalmú szerek is ilyenek, 0,25mg pár nap látványosan működik "jelen van" tőle a gyerek, aztán már olyan kialakult jó mintái lesznek fél év alatt, hogy többet nem kell szedni, mert mások pozitívan állnak hozzá és berögzültek a megfelelő reakciók minden helyzetre neki is. tényleg csodát tesz. Az adhd gyógyszerek csak azoknak hatnak, akiknek figyelmi problémáik vannak(vagy nekik se), nekünk "túlreagálós" problémánk volt-magatartás-viselkedésgond.
Sokminden szaron túlvagyunk, még a lehúzott diétán is, amit csak ajánlanak, rengeteg pénz és idő ment rá magánban és államiban egyaránt. Ez bevált. Váltsatok orvost, nem a semmibe ajánlgatom, ÖNMAGÁBAN szedje, azoknál nem működik csak, akik ritalinnal együtt szedték pl, de nekik is csak ritkán.. olyan, mint a fájdalomcsillapító, ha beveszed szinte biztos, hogy enyhül a dolog, nem olyan kamu, mint a ritalin-strattera-bitinex. 0,5mg szedál, 0,25 csak képbe hoz.
Akkor a Kodolányit lehet felejtjük, itt bpn kódosan csak a szilágyi fogadná.. de oda irtózatosan nagy a túljelentkezés és "nyelvsuli", ami nekünk nem annyira megy, mert csak magánban tanul. :( kár, pedig milyen jó lett volna a Kodolányi, de ezen kívül csak egyházi 8 osztályos gimi van fehérváron, azokat meg messzire kerülöm.
Bpn eddig három területen laktunk, budai oldal, pesti oldal, illetve agglomeráció, mindenhol remekül el volt látva vagy sulihoz tartozó, vagy utazó gyógypeddel auti szakossal is meg simával is, meg logopédussal is minden.. az máskérdés, hogy fejlesztésen társasoznak és az érzelmeikről beszélgetnek, de súlyosabb esetekhez remek önfejlesztő dolgokat csinálnak. Most van valami összevonás ha jól tudom Zuglóban, nemrég mondták hogy helyváltoztatás van.
A többi sem köteles, ami nem körzetes csak LEHETŐSÉG VAN RÁ. Ami nem ugyanaz. És azok közt sem mindnél van lehetőség, ugye alapító okirat szerinti, és senki sem fog változtatni rajta, hogy felvehesse a problémás gyereked.
A pszichiáterek sem egyformák. A vadas 6 pszichiátere közül nálunk 5 kizárta az autizmust, legutóbb megint újhoz kerültünk, aki rányomta a kódot, és onnantól már mások szerint is az:D szr a rendszer tényleg, jó lenne kikerülni belőle, de ahogy olvasom máshol sem jobb, a pszichiátria gyerekcipőben jár a világon mindenhol, a fejlesztősdi meg nevetséges, mentális beteg embereken nem ügyességi és tornafeladatok meg beszélgetés fognak segíteni, hanem mentális betegségre való gyógyszerek. De nyilván mi is végigcsináltunk minden létező ajánlott dolgot.
"A többi sem köteles, ami nem körzetes csak LEHETŐSÉG VAN RÁ. Ami nem ugyanaz. És azok közt sem mindnél van lehetőség, ugye alapító okirat szerinti, és senki sem fog változtatni rajta, hogy felvehesse a problémás gyereked."
Ez nem így van. Ha felveszik az Alapító Okiratba, az azt jelenti, hogy el tudnak látni ilyen gyereket, tehát szerződésben állnak az EGYMI-vel, tudnak hívni utazó gyógypedagógust. Innentől kezdve már mindegy, hogy a gyerek körzetes vagy nem körzetes. Csak a nem körzetest helyhiányra hivatkozva el lehet utasítani. A körzetest nem.
Az alapító okiratba meg minden állami iskola felvette az sni-t, mivel az integrálható sni-s gyereket integrált iskolába kell járatni, és pont. Van ismerősöm Szakértői Bizottságban, ő elég érhetően elmondta ezeket a dolgokat. Az Oktatási törvény a mérvadó, nem érdekel senkit az Alapító okirat. Csak az iskolák szeretnek erre hivatkozni, de igazából jogilag semmi értelme a dolognak.
A lényeg az, hogyha a gyerek nem nagyon súlyosan fogyatékos, akkor nem is szabad neki kikérni az sni-kódot, mert onnantól kezdve nagyon nehéz dolga lesz. Segíteni meg nem fognak. Csak hát megy a marketing, hogy ez kell, mert majd kap segítséget, de nem kap.
Az autizmus egy spektrumzavar, minden orvos máshová teszi a határt, hogy milyen tünetektől autista egy gyerek. Nálunk is volt olyan orvos, aki minden magatartászavaros gyerekre rányomta a kódot. De szerintem azért, mert úgy be lehet iskolázni a speciálisba, amúgy meg nem tudják őket integrálni.
Mi is minden létező dolgon túl vagyunk, gyógyszert most már nem fog szedni, mert elég idős hozzá, hogy erőszakkal ne nyomjam le a torkán, amúgy sem erőltetem, ha rosszul van tőle. A fejlesztés valóban kamu, nem sokat ér. Óvodásoknak még igen, de iskolás korban már nem tudnak velük mit kezdeni.
Amúgy érdekes az itteni olvasóközönség, minden leírt élmény haszontalan.
"Van ismerősöm Szakértői Bizottságban, ő elég érhetően elmondta ezeket a dolgokat"
Annyira nincsenek képben.. nemrég voltunk felülvizsgálaton és a nő csodálkozott, hogy BTMN státuszra is lehet kedvezményt kapni gimis felvételinél(plusz idő), csak tantárgyi felmentést nem. És a BTMNt következetesen BTMnek nevezte. Az már csak a jéghegy csúcsa, hogy a rajzversenyeken induló gyerekemre képes volt odaírni, hogy grafomotoros megsegítése javasolt, illetve a szinte csak hibátlan dolgozataihoz, rajz és tesi és technika tevékenységeihez, zeneiskolai tanulmányaiban jó, és hangszeres játékban is kiemelkedő.. és órákat olvasáshoz és gyógyped figyelemteszthez és 2 kiemelkedő figyelemmel rendelkezéshez(ped vélemény)odaírta, hogy koncentrációs problémái vannak. Nem, illetve nem csak szakértők dolgoznak ott, olyan rohadt keveset keresnek és olyan túlterheltek, hogy páran csak "jófejségből" vannak ott, a többi meg a szakmája alján teljesít.
Utolsó ha nem vagy benne, nem tudhatod.. nekünk eddig 4 szakértőinél egy rakás emberhez volt szerencsénk, és nem csak hozzájuk. Ez csak a megnevezés.
Mindenki mást tapasztal és máshogy áll a dolgokhoz, és ezért is tartom haszontalannak mások véleményét(nekünk több a tapasztalatunk, mert mindenben mindig egy vagy két másodvéleményt kértem, és mindent is próbáltam, még azt is, amit hülyeségnek gondoltam(diéta)), illetve elég nagy szoc.hálót építettem ki az évek alatt, na meg el is végeztem a gyógyped.asszisztens képzést csak úgy alapon.. kb 100 szakemberhez volt szerencsém az évek alatt. Fejlesztésre is 1,5 évesen került először a gyerekem állami és magán téren is párhuzamosan. Mit csináltak bölcsiben? Válogatta a járműveket, zöldségeket, gyümölcsöt külön, gyöngyöt fűzött, érzelmekre mutogatott beszélt képeken, logikai sorrendbe rakott tárgyakat, mondókára kúszott mászott sétált. Nevetséges volt. Oviban megbeszélték mikor mi történik, összegyűjtötték a hét eseményeit, kiemelték a jobbakat, rosszabbakat, rajzoltak magukról és az őket körülvevő emberekről, kicsit nehezebb logikai sorrendeket állítottak fel, mozgást utánzott, tornázott, rajzolt, kézműveskedett, beszélt képekről, helyzetekről. Mindben jó volt.
Mit csináltak speciális intézményben? Tornáztatták a lábukat is, dobálták a babzsákot egymásnak, püfölték a hangszereket, kézműveskedtek minden lehetséges módon, és "szociális történeteket"--ilyen világmagyarázós tőmondatos dolgokat képekkel olvastak. Ő itt Anna. Anna szeret fogócskázni. Itt meg itt ül.. képekkel. Ez vagy te, a te feladatod itt ülni. Figyelni. Képekkel. Anyám..
Ugyanez van magántanulói csoportban, ott kicsit jobb a helyzet, rendszert igyekeznek tartani, látványos órával mérik a dolgokat, de alapvetően az is marhaság.
Persze bölcsitől kirakni képekkel minden hülyeséget, azt is, hogy vedd le a cipőd és tedd ide. Senki nem maradt le semmilyen szuper különleges dologról, amit gyógypedagógus tudna nyújtani, mert ezeket nyújtják. Van pár elit hely, korábban a symbo volt, most egy másik a 12.kerben, ott is szociális történeteken van a hangsúly, és tökre nem segít a gyerekek nagy részén, mert az önszabályozáshoz idő kell, amíg kialakul(ez a gyerekek problémája, nem az, hogy nem értik). Ráadásul összezárják őket egymással ezeken a szociális fejlesztéseken, és alapvetően nehezen viselnek el dolgokat, nemhogy egymást.
Az egész helyzet kaki. Normális suliban a legjobb az élet. Nem kell SNI az integrálható gyerekeknek, nem maradnak le semmilyen szuper fejlesztésről. Annak kell, aki szr matekból vagy helyesírásból, vagy külalakra béna, vagy nem tud beszélni, ők kapnak mentességet osztályozás alól, sőt, tantárgyak alól, használhatnak számológépet is. Utolsó, mondd már el kérlek, hogy hol van ismerősöd, mert levetetném a gyerekről ezt a szr kódot, és nem szívesen várok rá egy évet..Rugalmas rend, sok megértés, türelem kell csak nekik, és hogy sokat csinálhassák, amit szeretnének, de megcsináltassák velük a kötelező dolgokat is. Szeretetteljes szigor, ami csak normál közegben van. Normális tanár aki tehetséges gyereket tud oktatni külön figyelemmel csak magánban van.
Ha azt hallja, hogy szr a gyógyszer, úgy is fog hozzáállni. Ha találkozna megfelelő dokival, akkor tini is kipróbálná, mivel nem jár kötelezettséggel, nem muszáj szedni és gyors hatása van, nincs vesztenivalója, csak nyerhet. Rövidtávon meg semmilyen mellékhatás nem lép fel a legkisebb adható mennyiségtől. 0,25ös, kisebb, mint egy gombostű feje. Ha nem segítesz a gyerek viselkedésén később mehet börtönbe, 12 éves kortól már büntethető.. az hagyján, hogy a személyisége is torzul a sok őt érő negatív hatástól. Sosem késő elkezdeni jó irányba terelni a gyereket, helyrehozni egy hibát.. nem is értem miért nem kértetek másodvéleményt. A te szakmádbeliekben feltétel nélkül megbízol, csak mert átment kettessel? Dokik sem egyformák, sőt, nekik követni kell a legfrissebb fejleményeket, pláne ezen a kiforratlan területen. Az egyszerű, alulképzett emberek tátják a szájukat, hogy "dehát orvos".. istenem.. najó, mindegy, hagyom a topikot, sosem késő, hogy a gyerek segítséget kapjon. Kipróbálni valamit ami semmi kötelezettséggel nem jár meg egyáltalán nem vészes, főleg hogy rövidtávon látványosan hat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!