Van olyan iskola ahova nem lehet bekerüni ADHD-val,sni-vel, egyéb más figyelemzavarral,enyhe fogyatékossággal(testi és/vagy értelmi),diszlexiával,diszgráfiával vagy diszkalkuliával vagy egyéb más ilyesmi gondal?
Jó, és most lépj be az ADHDs gyerekek szülei csoportba, vagy a többi válasszal ne foglalkozz, csak az enyémmel, úgy nézem egyedül én tudom a dolgokat eddig.
Szóval van a diagnózis, amit kap a gyerek, illetve van az oktatási besorolása a diagnózis alapján, az ADHD sajnos szinte mindig SNI kategóriába esik, akkor is, ha nincsenek komolyabb bajai, csak nagyon jófej nevtanos nő tudja BTMN státusz alatt tartani és nem továbbküldeni a megyeire SNI státuszért.
Onnantól, hogy SNI státusza lett a gyereknek, simán kirakhatja olyan suli, aminek az alapítóiban nincs benne, de simán kirakhatja a nem körzetes iskola is. Szívás, nagyon. Aztán mehet az iskolakeresés. Rohadtul senki nem akar felvenni "problémás, papíros, kódos gyereket, pláne nem ADHDsat", mert egyrészt rontja a suli teljesítményét, illetve elterjedt az "impulzivitásuk miatt", hogy ők a verekedős, kiabálós, problémás gyerekek, ami nagyrészt igaz is szokott lenni, ezek mellé még csak nem is tudnak jól teljesíteni, szóval ez kb halálkód, úgy ráz le hetven iskola BPn, ahogy tud. SNIvel 3 gyereknek számít egy darab gyerek, szóval a max létszámos osztályokban már időközben lettek problémások, ha az igazgató extra jófej, akkor sem tudja legtöbbször bepasszintani a gyereket, mert 3 hely kell neki, ami általában nincs. Senki sem fogja azt mondani, hogy gyere hozd ide a rossz tanuló, lehet hogy rosszulviselkedő gyereked, akivel betelne az osztáylétszám, vagy bővítést kell kérnem miatta a tankertől. Senki le se szrja,hogy benne van-e az alapítóaiban, ugyanis attól, hogy benne van, nem azt jelenti, hogy köteles felvenni, hanem hogy "felvehetné, ha akarná". Illetve átlagos, alapítóiban nincs benne sulik is "felvehetnék, ha akarnák", csak minimális papírmunkával járna. ROHADTUL SENKI nem akarja felvenni.
Itt jönnek be a képbe az alapítványi sulik. Alapítványi sulikba olyan nem integrálható(hivatalosan integrálható) gyerekek járnak, akik kibuknának sima suliból magatartásuk vagy rendkívül gyenge tanulmányaik miatt, de a szüleik kiharcoltál, hogy ne kerüljenek értelmi sérültek közé, egymibe, persze nem ez a marketingjük, de ez a "tény". Valóságban ezek integráló sulinak számítanak(papíron), de a közeg szegregált, mindenki tudja. Mivel fent kell tartaniuk az integráló jelleget, nagyon örülnek a papírmentes gyerekeknek, akkor is, ha van problémájuk, legalább a látszat megvan, hogy nem csak SNIsek járnak oda. És ugye fizetni kell. A tanmenet bármit is mondanak LASSABB ÉS KEVESEBB a normálisnál, CSAK PROBLÉMÁSOK járnak oda, és ugyan normál értelemmel, de tudod annak is van ám alsó határa, ugyanúgy felveszik azt, akinek mondjuk 75 vagy 80, mint akinek 130. És akkor az okos, de magatartásproblémás tanul a csendes, de butával, gyengített szinten, PÉNZÉRT, csak azért, hogy papíron integrálva legyen a gyerek.
Miután a lehetőségek ki vannak lőve, egy darab iskolába szorul az ember gyereke, ami köteles felvenni(körzetes), de sokan így sem veszik fel, mert előre pattognak a jegyzőnél, hogy nem tudják majd biztosítani a gyereknek szükséges feltételeket, és tádámm, így nem veszi fel a körzetes a gyereket SNI kóddal(3 ismerősöm sztorija, illetve majdnem a miénk is). Persze ezt csak UTÓLAG tudják megcsinálni, ha már valahova járt a gyereked. Na ilyenkor küldenek EGYMIbe. Szerencsére ha kevésbé tudatos igazgatót fogtál ki, vagy jófej, akkor fel fogja venni a gyereket a körzetesbe, ahol lehet, hogy 31en vannak(mint nálunk elsőre), vagy oda jár sok szegény, roma gyerek (mint nálunk második körzetes).
Az SNI kód egy rakás szr. BTMNre is jár fejlesztés, bár heti 2 maximum, de azzal könnyebb sulit keresni, mert csak 2 főnek számít, és elterjedt, hogy a kevésbé súlyos esetek BTMNesek, ugye erre találták ki a két kategóriát, az SNI sajátos nevelési igény, a komoly nehézségei vannak, a BTMN beilleszkedési tanulási magatartási nehézség, ami azt jelenti, hogy apró dolgai vannak csak, az SNI egy súlyosabb kategória, mint a BTMN. De ezt a hülyeséget senki nem tartja be, vannak kódok, amikkel egyből súlyos kategóriába esnek az enyhe gyerekek is, akkor is ha suliban nincs nehézsége: ADHD vagy autizmus, ez a kettő akármilyen enyhe is a gyerek SNIre lesz kódolva. Akkor is, ha gyógyszerrel semmit sem észlelsz belőle és gyógyszer nélkül is csak keveset.
Ja és csak úgy leírom, hogy onnantól, hogy SNI kódja lesz a gyereknek ELFELEJTHETED a 8 osztályos gimiket, egy darab vesz fel így(BP), hatosztályosból már kicsit több vesz fel így, 4 osztályosból meg rengeteg, leginkább a szr helyek..
Kapja b.e a rendszer, jól kicsesztek ismerősödékkel is. Arról nem is beszélve, hogy figyelemzavarra létezik gyógyszer, illetve magatartásra is létezik gyógyszer, ha semmilyen kódja nem lenne a gyereknek, akkor simán működhetne átlag gyerekként a suliban, egy vagy kétfajta gyógyszerrel is, meg nem mondanád, melyik a problémásabb, de meg kellett őket jelölni.
Pozitív ami jár(na) SNI kóddal:
- heti 3-5 fejlesztés is akár a BTMNes kettő helyett, gyakorlatban ebből mi csak 3at kaptunk, mert többre nem futotta, a többet a legnehezebb gyerekeknek adják ki(nekünk nem érte meg)
- egyéni bánásmód na ilyet sosem fogsz kapni, ha magatartásproblémásod van, kóddal vagy kód nélkül mindenhol "rossz gyereknek" számít
- felmentések helyesírás, matek vagy idegennyelv alól, több idő dolgozatokhoz, szóbeli számonkérés írásbeli helyett, külalak alól
- Utolsóhoz írom, hogy KÖNNYÍTÉS BTMN-re is jár! Meg plusz idő is!! Felmentés nem, de fene se akarja másodikban felmentetni a gyerekét matekból, még a diszes sem!
Szóval egy rakás szar az SNI, rohadtul semmi előnye nincs(mint a BTMNnek).
#7, láthatóan elfogult vagy és a saját esetedből indulsz ki, de azért amit leírtál nem teljesen igaz mindenhol. Ahol én dolgozom (Hajdú-Bihar) ott rendkívül súlyos esetekben adják meg csak az SNI-t. Sokszor még akkor sem hajlandóak, ha valóban indokolt lenne. A mi sulinkban is van vagy 5-6 ADHD gyerek BTMN kóddal. A BTMN gyerek ugyanis az általad leírtakkal ellentétben csak egynek számít és így a finanszírozásban is csak normál kvótát kell utána fizetni. Viszont attól még problémák lesznek vele, szóval ha lehet a sulik igyekeznek ezt is kerülni, bár tény, hogy könnyebben felveszik mint az SNI-t. Elsősorban azért mert olyan sok gyerek van már ilyen kóddal, hogy kb. lehetetlen kikerülni őket. SNI kódra jár valóban a dupla vagy a 3x-os szorzó, attól függően mi a konkrét diagnózis. A létszámban is többnek számít a gyerek, ez tény.
Az, hogy van gyógyszer, amivel többé.kevésbé karban tartható az ADHD igaz, csak ehhez azt a gyógyszert be is kellene adni. Nos ezzel már szokott gond lenni, nem is kevés. Nem tudom mennyire általános, de akiket én ismerek ott a szülők legnagyobb része erre nem hajlandó, mert ő utána olvasott a zinternetten és az hű de rossz, meg káros és a gyerekének nincs is szüksége rá, ő csak különleges, próbatételes meg a tököm tudja mi. Inkább diéta, zsírsavak anyámkínja, de gyógyszer az ördögtől való. Persze miután a teliholdnál szedett varangyosbéka meg a ráolvasás nem segít a gyerek tovább pörög. A szülőt pedig nem lehet elővenni azért mert nem hajlandó beadni az orvos által előírt gyógyszert a gyereknek, szóval a tanórák fele továbbra is Pistike műsoráról szól. Ok, hogy nem tehet róla, de ez a többi gyerek szüleit a legkevésbé fogja érdekelni és végső esetben inkább elmennek ők, mert nekik is joguk van a tanuláshoz méghozzá normál körülmények között. Miután ép értelmű, de ADHD-s gyerekeknek való iskola nincs muszáj őket integrálni, csak a sulik nem akarják maguknak ezt a problémát. Tisztában vannak vele, hogy elküldeni kb. lehetetlen lesz, előbb visznek el annyi gyereket, hogy megszűnjön az osztály, tehát ezt megelőzendő fel sem veszik. Arra ugyanis nincs garancia, hogy ez éppen egy normális gyerek normális szülőkkel akinek gyógyszerrel karban tartják az állapotát vagy éppen a mindet jobban tudó agresszív szülő, aki cseszik beadni a gyógyszert. Azért én megértem a sulikat is, hogy nem kockáztatnak.
Az auti az külön eset, nekik vannak speciális iskolák, bár tudtommal korántsem elég a férőhely. Náluk az integrálhatóság megállapítása szokott gond lenni. Sokszor ugyanis ráfogják, hogy integrálható, de korántsem az. Erre pedig egy átlag tanító/tanár nincs felkészülve.
Biztos, hogy BTMNes gyerek kettőnek számít(hat?) nemrég tanultam, és most jöttünk a szakértőitől is. Lehet, hogy egynek is be lehet írni, de kettőnek egészen biztosan.
"A szülőt pedig nem lehet elővenni azért mert nem hajlandó beadni az orvos által előírt gyógyszert a gyereknek,"
Az orvos csak JAVASOL gyógyszert, nem kötelessége senkinek élni vele, az ilyen szülőket ki kell rakni amúgy, ha nagyobb problémát jelent a gyerek az osztályban és nem ad gyógyszert, egyszerűen a sulinak nem integrálhatóvá kell tenni a gyereket. És igen, átrakják bizony egymibe ép értelemmel is. Az auti nem külön eset, vannak nagyon súlyos adhdsok és vannak nagyon enyhe autik is MINDKETTŐRE van gyógyszer(az autik magatartásgondjaira, és az adhdsok figyelmére/magatartásgondjaira is).
Nem azért vannak integrálva, mert nem lehet őket csoportosan szegregálni ép értelemmel, hanem mert ez az érdekük, hogy ép társaik közt legyenek.
Amúgy sulira már annyi velük a baj, hogy túlvan az ember a ráolvasáson és minden szaron, aztán rájön, hogy héjj, a gyerek fejében másság van, csak gyógyszer fog segíteni.. Senki sem nyúl addig hozzá, amíg nem ment át mindenen, suliban ez rendeződik. Amúgy ja, mintha én is írtam volna, BTMN sem a tökéletes, ezzel se akarják felvenni, de már kötelezővé tették minden giminek, hogy fogadjanak ilyen diákokat, amíg SNIst pl nem, több tapasztalatuk van vele és ezért kevesebb az előítélet.
Azt mondjuk aláírom, hogy nem tudhatják milyen gyereket takar a besorolás, van ismerős auti aki csak délig marad, btmn kóddal és valami borzalmasan nehéz gyerek(de jófejek a nevtanban..), és van pl az enyém, szinte tökéletes SNI kóddal. Van ismerős kissrác csak ADHDval, gyógyszermentes, és valami kegyetlenül veszélyes minden lépése másokra és magára is, szintén BTMN volt, majd kirakták és SNIs lett, ép értelemmel szegregálva tanul, ADHD gyógyszerrel is kezelhetetlen, magatartásravalót meg nem ad az anyja, inkább veri.. De pont az lenne a rendszer feladata, hogy normálisan sorolja be a gyerekeket BTMN és SNI kategóriába az alapján, hogy mekkora nehézséget jelentenek.. Van halál problémamentes ADHDs ismerős is, aki néha elbambul és ennyi az összes baja, hogy kihagy feladatokat a dolgozatokban meg kifelé bámul, meg elfelejti mit kell csinálni, nem nagyon van jelen. Ő pl SNIs, pedig a jegyei sem olyan rosszak, amiket ír mindig jók, csak keveset csinál belőle.
A rendszer szarul működik. Egyébként nyilván keleten más, mint a fővárosban, de itt nálam jobban senki sem lát rá adhd-auti vonalon.. Van olyan ismerős is, aki szegregálva tanul, mert a hallása pont határnál van, de nem is veszed észre, olyan tökéletesen olvas szájról, csak nem éri el az integrálhatóság határát. Felháborító a rendszer működése. Alapvetően nem lenne rossz két csoportra osztani a gyerekeket nehézség szerint, de a "szakértők"--ezt utolsó remélem tudod, csúnyán alulfizetettek, túlterheltek, folyamatosan átszervezéseken vannak, gyakran cserélődnek és rövid ideig tapasztalatlan kezdők, vagy túl idősek vannak benne, akik régen láttak már sulit, rugalmatlanok.
Alapítványi sulik vannak amúgy adhds gyerekeknek is normál tanmenettel, de ha csak két adhdst láttál már egy helyen, akkor tudod, hogy a legrosszabb amit tehetsz, ha többet egy helyre zársz. Ugyanez hatványozottan igaz autikra is.
Csak a körzetes iskola köteles felvenni a körzetébe tartozó btmn vagy sni gyereket.
Az egyházi és alapítványi iskolák nem körzetesek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!