Miért rontanak le idővel a nagy élelmiszergyártó cégek egyes sikertermékeket?
Nem tudok rájönni, hogy egy tökéletes, finom ételt vagy italt miért tesznek tönkre a gyártók. Évekig, olykor évtizedekig hibátlan termékük minta szúrni kezdené a szemüket, és egy "ügyes" átalakítással élvezhetetlenné varázsolják, olyan szinten képesek a minőségét lezülleszteni, hogy többé nem is veszem meg ezeket, keresek más alternatívát vagy lemondok róla.
Pl. ilyen volt a Nesquik hengerdobozos kakaópor. Gyerekkoromban imádtam, és pár évvel ezelőttig a kedvencem volt a jellegzetes, egyedi íze, illata miatt, és mert nagyon könnyen feloldódott a hideg tejben is. Később áttértek a zacskós kiszerelésre, egy ideig az is olyasmi volt, mint a hengerdobozos, de váratlanul megváltozott a dizájnja, és mindenféle vitaminokkal egészítették ki, de innentől botrányosan rossz lett az íze és szinte egyáltalán nem oldódott a hideg tejben, úgy úszott a tetején, mint a fűrészpor, és kb. az élvezeti értéke is azzal volt egyenértékű. Akkor kijött megint a hengerdobozos fajta, Extra Choko néven, már drágábban, lévén hogy extraként adták ki azt, ami eddig az alap volt, ne mindegy, gondoltam, ennyi belefér. De most, pár hónapja újra alakítottak valamit rajta, kicsit változott a grafika, és állítólag több kakaó van az összetevői közt, de megint borzalmasan rossz lett, nem oldódik, és amikor a dobozt kinyitom, olyan szag árad ki belőle, mintha egy istállóba lélegeznék be. Itt döntöttem úgy, hogy keresek valami mást, mert már a ZS kategóriás TESCO value kakaó is jobb, mint ez.
Ugyanezt a tendenciát más élelmiszereknél is megfigyeltem. Pl. az eredeti, retro pöttyös Túró Rudinak a közelébe se jön a mai, agyonmarketingelt változat. Talán abban bíznak, hogy úgyse emlékeznek az emberek, milyen volt régebben?
Érdekelne, miért csinálhatják ezt ezek a cégek.
Ezek a történetek mindig részigazságokból állnak.
A "gyerekkoromban" c. kezdetű bekezdés megoldása, hogy több és érzékenyebb ízlelőbimbód van akkoriban a nyelveden, mint felnőttként. Többek közt ezért szereti/nem gyűlöli a legtöbb felnőtt a brokkolit, spenótot és egyéb sötétzöld zöldségeket, amiket a gyerekek igen - tompábban érzik az ízüket.
Évtizedes távlatban a gyártási technológia is változik.
A marketingstratégia is: ha egy gyerekeknek szánt terméket már csak a 30+ éves embek tekintik valamikori etalonnak, akkor az a gyártónak gyakorlatilag szabad keze van, hogy hogyan pozicionáják újra a cuccot.
Semmi nem állandó, a Nestlének 2001-ben és idén is ugyanúgy a gyerekek voltak a Nesquik-célcsoport, nem te örökké :D
1: Azért nem hiszem, hogy emiatt van, mert nem úgy történtek ezek a változások, hogy évekkel, évtizedekkel később újra megkóstoltam, és már másnak tűnt. Mindig egy jól meghatározott ponton romlott a minőség, lépcsőzetesen. És rám nem jellemző az elvakult nosztalgia sem, mint azokra, akik mindig a régit sírják vissza. Gyakran elismerem azt is, ha valami jobb lett, vagy ha pontosan olyan maradt, mint volt. A Nesquik hirtelen lett kétsége ejtően rossz.
Vannak nagy cégek, pl. a Heinz, amik különösen vigyáznak rá, hogy minden tekintetben pontosan olyan legyen az összes gyártmányuk, mint 40 éve. Nem vicc! Volt egy ősrégi üveg Heinz worchester szósz egy lakásban, amit örököltem, és kiderült, hogy 5 évvel a születésem előtt járt le a szavatossága. Akkor voltam 25 éves. Gyanakodva felbontottam, megszagoltam, megkóstoltam, és tökéletes volt az íze, el is használtam mindet. Érdekességképpen vettem egy új üveggel is, összehasonlításképpen, és meg kellett állapítsam, semmit nem változott 30 év alatt. Annyira nem, hogy még az üveg alakja és a címke dizájnja is ugyanaz maradt, csak került rá vonalkód is, mert azt is feltalálták közben.
Azt megértem, hogy a mai gyerekek már nem ismerik a régi ételek ízét, így összehasonlítási alap híján lehet nekik gyengébb minőséget is adni. Csak furcsállom, hogy amikor már minden iparágban óriási verseny zajlik a vásárlók kegyeiért és a márkahűség kialakítása az egyik fő cél, hogyhogy nem félnek a gátlástalan minőségrontók egy feltörekvő konkurenstől. Ha a videokártyák, processzorok minden két-három évben megduplázzák a sebességüket, az élelmiszerek minősége miért zuhan?
Ido kozben valtozik a technologia, megvaltoznak az alapanyagok, kulonbozo szabalyozasok miatt valtozik a receptura ... ilyenek.
Lassuk be - te sem vagy mar a regi se kulsoleg, sem belsoleg ... naugye!? :)
Spórolni is szeretnének, árérzékeny is a legtöbb vevő (tehát, ha nagyon drágulnak az alapanyagok, munkabérek, szállítás/üzemanyag, raktározás, stb., akkor drágítás helyett általában silányabbá teszik a terméket). :(
Ez már olyan szinten együtt jár az “új külső/csomagolás, változatlan belső/receptúra” szlogennel, hogy sejthetjük, ha más a kinézet, szinte biztos, hogy romlott a minőség. Nem is értem, hogy nem jöttek még rá, hogy ez kezd átlátszó lenni, és jobban járnának, ha nem hívnák fel a figyelmet ily módon a változásra.
A változó élelmiszeripari szabályozások (általában szigorítások - amik egyébként sokszor a fogyasztók érdekében születnek, lásd frissföl, reggeli ital, és hasonló, gyengébb minőségű termékek szűrése, megfelelő címkézése), étkezési trendek (fogyasztói, de olykor orvosi/népegészségügyi nyomás, pl. kevesebb cukor, kevesebb só, ízfokozók kiiktatása, stb.) is közre játszik.
Termék életciklusnak nevezik. Amikor az életciklus-görbe elindul lefelé rá is játszanak, mellette pedig az eddiginél drágábban elkezdik bevezetni az alap terméket.
A vicc az, hogy még a bevezetés ideje alatt is más a minőség (akkor a legjobb), mint az életciklus elején.
Én kérek elnézést #9-es. De ha akarják, igenis lehet egy terméket változatlan minőséggel gyártani. 60 éves elmúltam. A Heinz worchester szósz mellett tudok még terméket mondani, ami pontosan ugyanolyan, mint gyerekkoromban. Ez a Mackósajt [link] Az íze is, és a kiszerelése is éppen olyan, mint 55 évvel ezelőtt. Érdekes módon nem lett más az alapanyag, nem lett vékonyabb, nem lett 8-10 kocka a dobozban. Ugyananúgy 6 darab, méretes (33 grammos) sajt van a dobozban. És ugyanolyan jó minőségű, mint 55 éve volt.
Szóval beszállítók ide, meg betiltott alapanyagok oda, ha valaki szeretne sztenderd jó minőséget gyártani továbbra is, az igenis képes rá. És veszik is...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!