Ti is változtatnátok a meglévő iskolai tanterveken?
10 évvel ezelőtt érettségiztem, csak egyetem után kb 7 évvel ezelőtt kerültem ki a mindennapi felnőtt életbe, de úgy voltam vele, hogy sok tantárgyra való készülés elvesztegetett időtöltés volt. Nem szidni akarom az oktatási rendszert, és nem mondom, hogy rossz, de hasznosabb lett volna, ha más dolgokkal foglalkoztattak volna.
Úgy teszem fel a kérdést, hogy a véleményetekre vagyok kíváncsi, így ellenvéleményeket is megoszthattok (persze kulturáltan megfogalmazva :) ), nem fogok lepontozni senkit és arra kérlek, Ti se pontozzátok egymást, hanem inkább írjátok le, miért nem tetszik az illető hozzászólása.
Általános iskola alsó tagozatában kellenének az alapok, felsőben meg minden tárgyból egy kis átvilágítás, hogy mi az a tárgy, miről szól, stb. És leginkább a gimnáziumon változtatnék. Vannak ugyanis olyan emberek, akik az életben a gimnáziumban tanultak 75%-át nem használják.
Esetleg 9.-ben még hagynám az összes tárgyat, had lássák át, mi az erősségük, mi a gyengeségük, utána én betennék pl egy olyan tantárgyat, ami ilyenekkel foglalkozik, hogy állásinterjún miket kell mondani, hogy kell beszélni, hogy kell menni, milyen legyen a tesbeszédünk, milyen kérdéseket tegyünk fel blablabla (ez annak is hasznos, aki érettségi után már dolgozni megy és annak is, aki tovább tanul, de utána mennie kell állás interjúra). És egyéb olyan dolgokat oktatna, amire jó, ha felkészülünk előre is. Természetesen nem úgy, hogy egy éven keresztül most azt tanulják a gyerekek, hogy Állásinterjún mi van, hanem az lenne az óra egyik tananyaga.
Ezen felül betennék egy órát, ami ilyenekkel foglalkozna, hogy hogyan táplálkozzunk egészségesen (miben mennyi a fehérje, a zsír tartalom, mi ártalmas, mi milyen mennyiségben, mivel kombinálva egészséges, stb), Elsősegélyt tanítanának (Így nem csak azok tudnák ezt, akik jogosítványt szereznek vagy csak érdeklődtek és eljártak ilyen tanfolyamra, hanem mindenki), hogy lesz a gyerek, biztonságos szex, milyenfajta betegségek vannak és hogy gyógyíthatjuk (persze nem orvosi szintű, hanem alap) és egyéb egészségügyi dolgokkal.
Akkor betennék egy olyan órát, ami részletesen mesélne a Földünkről; milyen károkat okoztunk és ennek eldurvulását hogyan előzhetünk meg, hogy kell újrahasznosítani, stb.
Matematika helyett logika órát tennék be, ami a matematika azon részével foglalkozna, amit a mindennapokban is használunk, illetve a logikánkat is fejlesztené.
És mellette lenne magyar történelem, általános földrajz, magyar nyelvtan, mivel fontos, hogy tudjunk helyesen írni-fogalmazni, tudjuk a történelmét az országunknak és tudjuk mi merre van, minek mi a fővárosa, hogy keletkezett a föld, stb.).
És mivel fontos az, hogy minél több nyelvet tudjunk, angol illetve egy választható idegennyelv.
És ezek mind osztályozva lennének.
Ezen felül lenne a testnevelés, ami nem lenne osztályozva, hiszen a testmozgás lenne a cél, ebből kifolyólag meg egy intenzív testmozgás lenne, ahol a gyerekek jól meg lennének mozgatva.
Ezek lennének az alaptárgyak, így felkészülten kerülnek ki az életbe érettségi után. Magára az életre készíti fel a nebulókat.
És ezen felül a gyerekek választhatnának maguknak fakultatív órákat. Pl, aki 9.-ben átlátta, ha humán beállítottságú, az irodalmat választ fakultációnak pl, aki tudja, hogy reál és érettségi után nem fog irodalmi térrel foglalkozni, az matek-fizika, aki orvosira menne, az kémia-biosz, aki művészlélek az ének vagy rajz, aki imádja a matekot és a bioszt, az azt a kettőt, aki tudásszomjas, az mindegyiket, és így tovább.
És aki meg testneveléssel akar tovább foglalkozni, az választhatja azt fakultációnak; választhat egy vagy több sportot, mint pl úszás, röplabda, kosárlabda, tornászat, aerobic és úgy is kerül be a bizonyítványába.
Így egy matekzseninek nem kell az irodalmat magolnia, amit pár év után már rég el is felejt vagy nem kell egy irodalommániásnak szétdolgozni magát, hogy kémiából meglegyen a hármas, stb; és arra a tárgyra, amire szakosodna később, több figyelmet tudnak szentelni.
Tehát ezzel pedig az egyetemi tanulmányaihoz tudnak majd profitálni.
Ti hogy vélekedtek erről? Ti mit adnátok hozzá vagy miért ellenzitek ezt a gondolatmenetet?
Előre is nagyon szépen köszönöm a véleményeket!
Lehetne bőven mit javítani az oktatási rendszeren, de szerintem nem ilyen egyszerű a dolog, mint ahogy leírtad. Először is vannak ilyen 1-1 órák mint a szexuális felvilágosítás amik most is vannak, illetve pl föcin van szó a környezetszennyezésről.
Az olyan dolgok, hogy mennyi fehérje van az egyes dolgokban teljesen felesleges. Bioszból annyit tanulunk, hogy tudjuk, hogy vannak ilyenek és ha valami érdekel konkrétan, akkor rákeresek googleben.
Összességében a gimis tananyag még mindig csak egy lap szint, ennyit szerintem érdemes tudni mindenről, hogy nagyjából értsd a dolgokat.
Gondolj bele, ha a nagyon reálos emberkék már 9.-ben sem tanulnának irodalmat, mennyire rosszul fogalmaznának. Most is komoly problémát jelent, hogy a tudósok sokszor nem tudják egy könnyen elmagyarázni az áttöréseiket. (Olvastam eg olyan esetről, hogy valaki megoldott valami problémát, de eddig csak 3 ember értette meg a magyarázatát és ezért nincs még hivatalosan elfogadva)
Az alapvető orvosi dolgokat, meg az emberek csak megtanulják a szüleiktől (forró tea stb) a komolyabb dolgokhoz mg úgyis orvos kell.
A szakosodás amúgy most is van a rendszeren. Nálunk 10.-től lehetett választani tárgyat amiből plusz órákra járhattál és 11.-től az eredeti óra helyett fakultáció volt a tárgyból és emelt szintre készítettek fel. Az igazi szakosodás pedig majd az egyetem lesz úgyis.
Külföldön van ahol már működik ez a dolog, hogy olyan tárgyakat vesznek fel a diákok ami érdekli őket, de szerintem egy 15 éves még ne döntsön az ilyenekről, még nem tudhatja, hogy mit akar csinálni majd 4-5 évvel később. Én most 23 évesen se igazán tudom, pedig már az egyetem elvégzésének határán vagyok.
Ki írtanám a magyar órákat,mert az a kutyát nem érdekli,és helyette a legfontosabb reál tárgyakat hoznám törvénybe
1.Földrajz
2.Fizika
3.Biológia
az egészségre,táplálkoztatásra oktató óra nem lenne rossz ötlet,de szerinted mi alapján történne az oktatás?
mert mára már kiderült egyértelműen,hogy a glutén a tej a szója a napraforgó olaj és a cukor mérgek a felnőtt emberi testre.
mégis ezek alkotják az úgymond alap élelmiszereket.
szavazat megvételnél is ezeket osztogatta a fidesz.
krumplit,lisztet és napraforgó olajat.
a zsír meg a tojás viszont rehabilitálva lett
ha ezeket oktatná a tanár,akkor 1 generáció alatt csődbe mehetne a tej és a gabona ipar.
a másik vonatkozása a dolognak,hogy ha egészségesebbek lennének az emberek,akkor jóval tovább is élnének.
ha kitolódna az átlag halálozás 80-90 évre akkor vagy drasztikusan emelnék a nyugdíjkorhatárt,vagy eltörölnék a nyugdíjat.
a következő aspektus a gyógyszeripar,ami nagyobb üzlet mint az olaj.
nekik sem lenne érdekük az egészség,ezért nem is támogatnák a valóban egészséges étkezést.
a következő ha mindenki átmenne full egészségesbe és csak húson tojáson,zöldségeken és gyümölcsökön élne,akkor nem lenne fenntartható ilyen mennyiségű hús előállítás.
vagyis a végeredmény,hogy saját magadon kívül senkinek nem érdeke az hogy te egészséges legyél és sokáig élj ezért soha nem lesz ilyen oktatás az iskolában,legfeljebb lobbista oktatás,amiben a tejet gabonát erőltetik.
a társadalom érdeke az,hogy éld meg a nyugdíjat és utána nem sokkal lehetőleg halj meg,hogy ne kelljen neked nyugdíjat adni és ne vegyél igénybe drága egészségügyi szolgáltatásokat.
Bőven lenne mit átalakítani, én a tanárok oldalát is látom, mivel van a családban pedagógus, de nem ilyen egyszerű a dolog.
Mostanában olvastam, hogy alsóban bevezetnék a 30 perces tanórákat, ami az ovi után nem rossz ötlet, így fokozatosan lehetne átszoktatni a gyerekeket.
A szöveges értékelés kiterjesztése bukott ötlet volt, elsőben még jó, de az emberek nem nagyon tudják hova tenni, hogy az ilyen értékelés mégis mit ér mondjuk osztályzat szintjén, és nem is vették igazán komolyan.
Én fontosnak tartanám komolyabban venni az olyan kiegészítő foglalkozásokat, mint pl. a részképesség-zavaros diákok fejlesztő órái, beszámíthatnának az osztályozásba, magatartás, szorgalom értékelésbe, és azoknak a tantárgyaknak az eredményébe, amikben ezáltal fejlődhet a diák. Sajnos ezek akármennyire is lényegesek, ha szükség van rá, mégsem veszik kellőképpen komolyan, és sokan betudják korrepetálásnak, miközben egyáltalán nem az.
Fakultáció tudtommal gimnáziumokban van, de pl. szakközépiskolákban adott.
Rengeteg fölösleges adminisztrációval terhelik a pedagógusok idejét, amit a szakmára fordítható időből és a szabadidőből vesznek el.
Több támogatásra lenne szükség az eszközállomány és az iskolák fejlesztéséhez, és ezeknek a felhasználását jobban kellene ellenőrizni. Nem egy pedagógusról tudok, aki a saját pénzén finanszírozza a munkaköréhez szükséges tankönyveket, eszközöket, hogy egyáltalán tanítani tudjon. Sőt, olyat is tudok, hogy azzal büszkélkedett egy kerületi hivatal, hogy nem használták ki az iskolák a fejlesztésre szánt keretet, miközben én az érintett pedagógusoktól tudom, hogy le sem osztották azt a pénzt az iskoláknak.
Szigorítani kellene a fegyelmezést, mert nagyon elfajultak a dolgok az iskolában. A nem közösségbe való diákokat csak súlyos indokkal lehet kivenni a közösségből, az nem elég, hogy veri a társait például.
Nem tartom jónak a teljes integrációt sem, igenis szükség van arra, hogy bizonyos diákok speciális, nekik való közegben tanulhassanak, legyen az akár valami extrém jó képesség, akár valami nagy lemaradás, fogyatékosság, képességbeli, illetve viselkedésbeli probléma, és ne rakják össze őket az átlag diákokkal.
A teljesség igénye nélkül...
Kedves pontozók!
Olvassátok el a kérdésem leírásának az elejét!
Ha lepontoztok valakit, legalább írjátok oda, miért nem értetek vele egyet; tiszteletlenségnek tartom, ha csak úgy "ok nélkül" pontozgattok.
Én a tanárokat sajnálom a legjobban; de főképp azért is, mert bejár az órájára x fyerek, ebből érdekli ötöt a tárgy, a maradék meg bárgyún néz, nem érdekli őket, nem értik a legtöbb oda se figyel, 1-2 meg bohóckodik, zavarja a tanárt, aztán ha a társaság fele egyest kap, a tanár hibája, mert rossz, mert nem tanít rendesen, stb.
De ha keményebben fogja a gyerekeket, az a baj...
Ezért is lenne jó, ha nem lenne minden mindenkinek kötelező. Most Pistike okos matekból és olyan szakmát akar, amihez matek kell, akkor ő szétunja az agyát irodalmon, de mégis laposratanulja a fenekét otthon, mire megtanulja az anyagot, aztán 10 év után azt se tudja, hogy mi volt dante poklának a 3. Bugyrának a neve... Pedig anno ezért volt fent éjszakákat, mert elvárás volt, hogy tudja.
De nem tudja, hogyan menjen állásinterjúra, nem tud rendesen fogalmazni, nem tud elsősegélyt nyújtani, nem tud újrahasznosítani, stb.
Értitek mire szeretnék kuladni.
Értem, hogy van fakultáció, anno én is jártam törire, most a nyelvvel helyezkedtem el a munka területén és a mai napig 11. Óta (addig volt nekünk kémia) nem mondtam ki, hogy kovalens kötés, pedig anno éjszakákon át tanultam a kémiát...
Kérdező, cuki vagy ezzel az übertoleranciával, hogy ne pontozzunk le senkit, de mit vársz, hogy tapsolunk valakinek, aki azt mondja, hogy "ki írtaná" a magyarórákat? Mondjuk ő ki is irtotta a fejéből, az látszik.
Amúgy egy dolog lenne a kulcs: alsó tagozatban semmi mással nem foglalkozni, csak megtanítani a gyereket az értő olvasásra. Soha senkinek nem lenne gondja az életben.
Arra is gondoltam, hogy a "fakultációkat" váltogathatják - pl felveszi a matekot, de rájön, hogy a biológia jobban érdekli, leadhatná és köv félévben folytathatná a biosszal, pótlás után.
Illetve nem csak egy idegennyelvet választhatnának az angol mellé. De akkor, ha nyelvet akarnak csak tanulni, eljutnak egy emeltszintű érettségiig ami most nem tudom középfokú nyelvvizsgát ad e; nem csak a szia-hogy vagy szintig és folytathatják nyelvi szakon az egyetemen.
Tisztában vagyok vele, hogy egy 14-15 éves nem tud még végleges döntést hozni; lehet 2 év múlva más fogja érdekelni, én se úgy gondoltam, hogy akkor kilencedik végén döntsék el, hogy tűzoltók lesznek vagy katonák.
Én élveztem volna úgy az iskolát, hogy arra koncentrálok, ami érdekel és ami tényleg kell az egyetemhez és mellé ténylegesen felkészítenek az életre.
Nézd, Kérdező, ez így nem működik. Amit te szeretnél, az az egyetem, főiskola szintje. Felveszem-leadom, de jó nekem, mindent láttam egy kicsit.
De nem véletlenül tanítják azt, amit. Figyi, én is pont lesz**tam a kovalens kötést meg Coulomb törvényét, de az általános műveltséghez hozzátartozik, hogy széles spektrumon meg tudjál nyilvánulni minimum két értelmes mondatban. Ehhez viszont hozzátartozik gyakorlatilag az összes tárgy, amit tanítanak általános- és középiskolában. Arról nem is beszélve, hogy egy 15-16 éves gyerek még nem áll azon a szinten, hogy eldöntse, valójában mi készíti őt fel az egyetemre.
Az a probléma véleményem szerint ezekkel a felvilágosító órával, meg a mutatok pár fekete tüdőt, meg hasonlóról, hogy nincsenek osztályozva. Nálunk nem is voltak ilyenek, mert úgyis nyihogással, beszélgetéssel, stb ment volna, senki sem figyelt volna. Maga a felvilágosítás meg semmit mondó általában.
De ha jobban meglenne szervezve és több dolog lenbe benne (jó az egészséges étkezéssel és a betegségekkel egyetértek a fenti hozzászólásból, hogy nem), mint pl elsősegélynyújtás, stb., és osztályozva lenne, máris odafigyelnének, megtanulnák elés hasznos is lenne az életben, nem csak álnának sután, ha a barátjuk összeesett vagy lélegeztetni kell, mondogatva, hogy mindjárt jön a mentő. Vagy megtaníthatnák azt is iskolában, hogy kell tüzet oltani, kissebbfajta tüznél, milyenfajta tüzek vannak és mi jó rá, mit tegyenek, mit ne... Épp ma tanultam ezt meg és azt kívántam, bár gimnáziumban tanultam volna (és nem vagyok tűzoltó, de a munkahelyemhez tudnom kell és milyen jó, hogy már tudom)
És ezek az órák nem lennének laposak, általában a jól felépített ilyen jellegű órák, sok bemutatóval és gyakorlattal a legizgalmasabbak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!