Tanárok, miért csináljátok ezt?
Rengeteg diák számol be arról, hogy a társaik kikezdik, provokálják, gúnyolódnak rajtuk, piszkálják őket, ha jó kapcsolatban állnak egy egy tanárral.
Dolgoztam már nem egy oktatási intézmémyben, 6 éve érettségiztem, a saját bőrömön is megtapasztaltam ezt az általánosnak mondható jelenséget.
Miért közelednek barátilag a egy egy tanítványhoz, amikor az esetek túlnyomó részében ennek teszik ki ezzel az adott diákot?
Mindenki tudja, hogy előbb utőbb gúnyolni kezdik és kiközösíthetik a tanulót a többiek, ha ilyet látnak.
Miért nem lehet megtartani az egészséges távolságot? Egy bizonyos határt?
Mondjuk, nem is értem azt a tanárt, aki komolyan tizenéves gyerekek társaságát keresi...
Hàt baratilag hozzam sem közelitett egy tanàr se hàl ég.
De altalanos iskolaban lattam màr közelitö tanàrt a gyerekekhez.
Nálunk mindennapos volt a jelenség.
Mondok pár példát:
Ebből eredtek a kivételezések is. Egyszer magyar órán kitűnőre feleltem egy témakörből, nagyon szigorú volt egyébként, lehetelennek számított nála jól teljesíteni...akkor megdcsért mindenki ámulatára..Illetve, feltünt neki, hogy jóval többet tudok az anyagról a tankönyvelen túl és óra után félreehívott beszélgetni. Volt, hogy egy beszédes szimbólumot ábrázoló gyakláncot szúrt ki rajtam ès arról kérdezett...egyre nagyobb volt a nyomás emiatt...egyszer azt mondta, hogy majdnem jobb jegyet adott nekem, mert megkedvelt...mindig a maximumot várta el, nagyon kellemetlen volt a helyzet emiatt és a többieknek sem tetszett a dolog, hogy engem megszeretett.
Ilyen volt a rajztanárnőm, volt, hogy odahívott a folyosón és elmondta, hogy fiatalon ő is imádta ezeket a színeket hordani, mintha csak magát látná bennem, amikor ő volt tizenéves.
Egy kislánnyal nagyon jó viszonyban volt az osztàlyfőnöke, rendszeresen beszélgettek a kirándulásokon is...a nő ilyen közvetlen volt a csoportjával, de ezzel a kislánnyal beszélgetett hosszasan mindenféle témáról, mindig vele példàlòzott a többiek előtt...a kislány elmondta nekem egy foglalkozáson, hogy teljesen elkülönültek tőle a tàrsai emiatt, tőle is a legjobbat várta órán az említett tanárnő..ez kìnos helyzeteket kreàl.
Egy gimis lány azzal jött hozzám, hogy az új informatika tanár úr őt bízta meg azzal, hogy írja össze neki, kik beszéltek az óràjàn, mert benne bízik és aki bántani merné ezért, majd ő helyreteszi őket...a padtársa hallotta az egészet, a többiek is figyelték, ahogy odasètált hozzá a tanár ès ezt odamondta neki halkan...kiközösítették az első tanévben emiatt még Októberben.
A másik eset szintén diáklány, a tanár úr nagy érdeklődést mutatott a művészeti tehetsége iránt és ez érdekes pletykát indított el nem csak a diákok és a szülők között, de a többi tanár is furcsán nézett rá emiatt...annyira összetört, hogy másik gimiben kezd szeptembertől.
Sajnos, elég gyakori....
Nem értem, hogy ezt nem tanítják meg a kezdő pedagógusoknak?
Nem veszik észre, hogy ezzel mit okoznak?
Ùgy is lehet jófejnek lenni, hogy betartjuk a határokat, könyörgöm
Az első példa rólad szól. A nyaklánc alapján, szerintem eleve sosem voltál a társaság középpontja. Tanártól függetlenül sem.
A következő példában azt írod, hogy a tanár amúgy másokkal is közvetlen volt. Ott sem a közvetlenség volt akkor a probléma.
Az utolsó példánál spicli helyzetről van szó. Azt senki sem bírja.
A művészetisre én is tudok példát. Az egyik tanár jó pár csajt meghúzott a helyi művészetis suliban. 1-2 csaj kapott csak negatív visszajelzéseket, a többiek nem.
A tanár általában nem barátzkozik a diákkal, hanem azt a figyelmet adja meg neku, amit a diák hianyol, például váló szülők, nem törődöm szülők, nagyobb figyelmet igénylő testvér, családi tragédia, környezetváltozás, stb.
A tanár ilyenkor megadja azt a figyelmet a diáknak, amit igényel a gyerek, de a tanár ugyanúgy éli az életét, ott van neki a családja, a barátai, nem egy tizenévessel haverkodna.
A veszélyes nem az, hogy kigúnyolják, hanem inkább az, hogy, bár sokszor jól sül el, de megesik, hogy egy lelkileg instabil diák barátot lát benne és a tanárnak egy idő uttan kellemetlen lesz, hogy a diák már egyre közvetlenebb lesz vele.
Tehát a diák azt látja, hogy a tanárral baráti kapcsolat van kialakulóban, majd hirtelen a tanár elutasítja, ráébreszti a diákot, hogy ők nem barátok, nem is lesznek azok, csak kedves akart lenni. Erre a lelkileg instabil diákok reakciója az összeomlás, épp ezért nem támogatom, hogy a tanárok így közeledjenek a diakok felé vagy, ha így tesznek, akkor legalább egy határt húzzon a tanár az elején.
Az általad írt példák teljesen normális dolgok (kivéve, hogy a diák írja össze, kik a rosszak). Az, hogy a nyakláncodról kérdez, vagy a diákjaihoz van egy-egy szava, kíváncsi a gyerekekre tanórán kívül, az teljesen normális emberi reakció, és egyébként kell is. Nekem pl. volt egy diákom, akit kiközösítettek a többiek (nem miattam...), és néha beszélgettem vele. Ez olyan jól esett neki, hogy azóta is írogat rám és szoktam vele beszélgetni, pedig már évek óta nem tanítom.
Azt tudom erre mondani, hogy egyrészt az ilyesminek nem kell mindig a többiek orra előtt történnie, másrészt pedig tanárként engem miért kéne, hogy érdekeljen a többi gyerek? Ha kíváncsi vagyok egy gyerekre, akkor elkezdek vele beszélgetni, akár óra közben, akár folyosón, akár négyszemközt, miért kéne nekem azzal törődni, hogy ki látja? Hogy is mondjam, nem a tanár követ el ezzel a gyerekkel valami negatív dolgot, hanem az osztálytársai primitívek, ha ezért kiközösítik. Ez nem a tanár hibája. Úgyhogy a kérdésed igazságtalan ebből a szempontból, inkább azt a kérdést kéne feltenned, hogy miért olyan sötétek az osztálytársaid, hogy kiközösítenek azért, mert a tanár hozzád szól.
Nem vagyok tanár, de annak készülök.
Nekem is voltak olyan tanáraim akikkel közvetlenebb viszonyban voltam(nem kell félreérteni, meg a magázódás is megmaradt) csak szimplán nagyon jó társaság volt ez a néhány tanár. Jókat lehetett velük beszélgetni, voltak közös témák, vagy akàr a mindennapi témákról is el lehetett velük dumálni, az osztálytársaknál meg csak a divat, buli, csajok/pasik volt a téma. Én sokkal jobban éreztem magam a tanárokkal, rájuk mindig számíthattam, példaképek és második szülők voltak a szememben, valamint igazi “barátok”. Engem is kinéztek emiatt, de leszartam mert fontosabb volt az hogy jólérezzem magam, mint hogy azzal foglalkozzak, mit gondolnak rólam.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!