Mi a feladata egy HR-esnek?
Hát ez attól függ a HR melyik területe.
Pl
Recruitment
Emberek megkeresése, levadászása az üres pozíciókra. Telefonos egyeztetés, előinterjúztatás, dokumentumok bekérése, poziícióhoz szükséges dolgok megbeszélése a managerrel, interjú megszervezése.
Ha megfelelt a a jelölt akkor ajánlat elkészítése, kiküldése és az onboarding megcsinálása, beleérvte a szerződés megírását is, a különböző hozzáférések megigénylését stb. Azaz annak elintézése, hogy amikor a munkavállaló megérkezik, egyből kapjon badge-et amivel bejut az ajtókon, kapjon laptopot amin dolgozhat, az működjön is és legyen a rendszerekhez hozzáférése. De egy gyárban is igazából pl a munkaruha biztosítása stb...
EDM - Employee data management
Ez egy ponton összeér a recruiterrel, mert gyakran EDMesek csinálják az onboardingot is.
De ha bármilyen adatváltozás törétnik, akkor azt is ők intézik a rendszerben. Hiszen pl ha megváltozik a bankszámlaszámod, akkor azt nem csak átírod a rendszerben és kész, hanem értesíteni kell a bérszámfejtőket, akik letesztelik, hog yműködni fog-e egyáltalán, hogy ne akkor jöjj rá, hogy elírtál egy 0-t, amikor nem kaptad meg a fizudat, stb...
És persze a termination, azaz ha kirúgnak vagy felmondasz vagy szülői szabadságra mész vagy bármi ilyesmi, akkor azt is ők papírozzák le.
Esetenként a plusz járulékokat vagy hiányokat is ők számolják ki (pl ha februárban felmondtál, de már kivettél vagy 8 nap szabadságot pedig csak 4 illetett volna meg, akkor mennyit kell levonjanak az utolsó fizudból, hogy egálban legyen).
Payroll - azaz bérszámfejtés
Végülis ez is a HR része.
Az előbb említett plusz juttatások vagy hiányok kiszámolása van hogy Payrollos munka, nem EDM-es, ez is cégenként változik.
De az ő dolguk úgy általánosságban minden a fizetéssel kapcsolatosan. Adók, járulékok, adókedvezmények, betegállomány utáni jövedelemváltozás (amit amúgy az EDMesek vesznek be a rendszerbe, de a Payrollos sázmolgat utána).
Ááááááltalában ez a 3 nagy fő kategória van, de igazából a szerepek úgy vannak keverve ahogy épp az adott cégnek jólesik. Van pl ahol a dolgozó közvetlenül el sem éri a bérszámfejtőket, csak az EDM-et akik értesítik vagy lekérnek adatot a Payrolltól... van ahol meg a betegpapírt egyből a Payrollnak viszed be, akik fel is viszik a rendszerbe, meg számolnak is utána stb...
Áltlaában minél nagyobb a cég (minél több alkalmazottja van) annál inkább elkülönülnek ezek a capatok, hisz egy-egy feladatkör annál több munkát jelent. De pl egy 50-100 fős cégénél előfordul, hogy egyetlen ember viszi az egészet ahogy van.
Sok területe van a HR-nek, de összefoglalva:
Jön az igény a területről, hogy ember kell a HR feladja a hirdetést, előszűri a beèrkezett cvket, majd a többit átadja a területnek. A terület jelzi, kit szeretne meghallgatni, a HR időpontot egyeztet, ez ha szükséges még megy 1-2 körön át, pozi függő.
Terület jelzi, hogy neki Kovács Jóska kell, HR felhívja, ajánlatot ad, majd adategyeztetést kér a munkaszerződéshez, orvosi beutalót, szerződést, munkakörit készít. Megszervezi az új kolléga/kollégák első napját. Van ahol szervezi a munkaruha/cipő felvételt, van ahol a kötelező belépő okatatásokat is leadja stb.
Intézi az adminisztrációt, bejelentések stb.
A bérszámfejtés és TB ügyintézés is a legtöbb helyen a HR része. Adókedvezmények, pótszabik, mindenféle nyilatkozatok, kilépők, belépők, táppénzes papírok, pótlékok, bónuszok, utazási költségtérítések, kilépő papírok stb.
Ha a számfejtés ki van szervezve, akkor a belsős HR feladata a papírok, adatok továbbítása a számfejtő részére.
Aztán van a képzés-fejlesztés része, amikor a dolgozókat a kötelező képzésekre beiskolázzák vagy épp továbbképzik. Vagy duális diákokat foglalkoztat a cég és a hozzájuk kapcsolódó adminisztrációt, elszámolásokat stb el kell végezni.
Vannak olyan helyek ahol rendezvényt kell szervezni pl dolgozói nap.
De rengeteg minden van még.
Amit még nem írt senki, az igazából maga a HR vezető (ha van külön).
Aki HR stratégiát alakít ki, policykat ír vagy irat, eldönti hogy pl mi éri meg a cégnek: diákmunka, alkalmis, kölcsönzött vagy saját munkavállaló, mennyi legyen a béremelés, stb. Értelemszerűen együttműködve a felsővezetéssel.
Kis cégeknél rátolhatnak plusz dolgokat a HR-esre (vagy pont fordítva, a pénzügyesre tolják a HR feladatokat), utalás, házipénztár kezelése, bármi lehet igazából.
A másik véglet meg a HR admin, aki csak adatot rögzít meg lefűz, postáz stb.
"Tudományos megközelítéssel" b@szogatni a munkakörök betöltésére jelentkezőket, - majd a 170 %-uknak belehazudni a képébe, hogy majd értesíti őket a fejleményekről. Ezen kívül folyamatosan gondoskodni arról, hogy hazug "álláshirdetésekkel" legyen teleb@szva a net, - még véletlenül sem eltakarítva maguk után a hiteltelen, nem aktuális mocskot.
Hitvallások a nagyüzemszerű, folyamatos hazudozás.
Köszönöm szépen Mindnekinek.
Igazából egy egyetemi órai feladat volt 2 percet kaptunk hogy 3 mondatban írjuk le a véleményünket mit csinál egy HR (pszichológia szak) és teljesen lefagyzam. Ismerem a megszólítást, ki is az a HR de hirtelen abban a 2 percen elég nehezen tudtam összetenni normális mondatokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!