Miért az autó a nagyvárosok legtöbbször emlegetett problémája?
A légszennyezésnek csak az egyik okozója a sok mellett és közel se akkora jértékben járul hozzá, mint a közvélekedés gondolja. A lakossági fűtés is jelentős szennyező lehet völgyben fekvő községben.
A szmogtérkép alapján egyébként az év nagy részében nincs is gond Budapesten. Ilyenkor, télen gyakrabban van szmog, nemcsak Budapesten.
Rengeteg más környezeti probléma van: használt étolajat ne a csapba, túlcsomagolt dolgok, szelektív hulladékgyűjtés.
Akik annyira aggódnak a szmog miatt az egészségükért, azok egyébként mit tesznek érte? Alvás, sport, étkezés? Vagy könnyű azért aggódni, amit más okoz, de én nem segítek magamon, ahol egyébként tudnék?
Szétszedik azt, aki autóval megy rokont látogatni karácsonykor, aki autózik, mert adott időpontban, útvonalon jelentős időt takarít meg.
Egy nagyvárosban sok probléma van: irtó sok ember, elviselhetetlen tömeg a belsőbb részeken, romló közbiztonság, közterületek állapota..és igen, a dugók.
Sok közlekedéssel foglalkozó F oldal, ami egyébként érdekes lenne, olvashatatlan, mert a gyűlölködő szintű autóellenességről szól.
Nincs bajom az autósokkal de rosszak az érveid. Amit az autó kipufog az egy melléktermék, a levegő pedig mindenkié. Hasonló ez mint mikor mondjuk a szomszédok főznek, tüzelnek, vagy eldugítják a vécéjüket és ezek a szagok mind beáramolnának a lakásodba. Mi bajod lesz tőle? Kérdeznék ők és a fejedhez vágnák, hogy te is eszel meg szrsz. Amúgy a fűtésben igazad van olyan helyeken ahol mindent elégetnek, rosszabb mint az autó.
Amit viszont még írtál a közbiztonságról, na hát én pont azt gondolom, hogy nagy mértékben javulna a közbiztonság ha félelmünkben nem ajtótól-ajtóig autóznánk, hanem visszafoglalnánk az utcákat a járókelőknek. Persze ez megint másik és hosszabb témakör. Legtöbben azért költöznek ki mert érezhető a különbség a levegő minőségében. Nem pont az autókkal van gond, hanem hogy ezek az utak nem ilyen forgalomra lettek tervezve, és a lassú forgalom, a balesetek, a dugók miatt háromszor annyi anyagot eredzt a levegőbe mint amennyivel az az útszakasz teljesíthető lenne. Mintha dohányzásra kijelölt terület lenne a hálószobaablakod alatt. Még ha dohányzol is zavarna nem?
Az autók által okozott minimális légszennyezettség-többletből én pl semmit se érzek (de a szmogtérkép se mutat sokat belőle).
Az utakon már így is sok gyalogos van, annak, aki nem szereti(/bírja) a tömeget, a belváros kész tortúra. Én csak tömegnyomornak hívom.
Egyébként meg vagyok róla győződve, hogy a tömegközlekedés is káros testileg-lelkileg. Plusz szenvedés.
Összességében nem értek egyet őszintén szólva. :)
Még mindig azt mondom, hogy ezer dolog károsabb, mint a 20% helyett 35% PM10, de az emberek zöme nem él egészségesen.
Amúgy hozzám is szokott bejönni cigifüst, minimálisan zavar, de tudom, hogy káros szenvedély, kevés embernek sikerül leszoknia és hol dohányozzon? Óhatatlan, hogy bejön a szaga.
Lehet, hogy a káros anyagok is. De ma már sok csokis kekszet ettem, nincs jogom pont emiatt pampogni. Saját szememben előbb.
Én érzem a városban, hogy büdös van. Káros is. Nem vagyok autóellenes, hisz nagyon hasznos dolog. De nagyon sok ember annyira feleslegesen tolja mások pofájábas a kipufogógőzt, hogy az szomorú. Na, perszemondhatjuk, hogy az ő kocsija. Csakhogy a levegő nem csak az övé. Ahogy a dohányosoknak be lett tiltva egy csomó helyen a füstölés...? Ugyanaz a helyzet, majdhogynem.
De azokkal is bajom van, akik 22+ fokra melegítik állandóan a lakásukat/házukat. Az is komoly környezetkárosító hatással bír. Én 20 foknál nem igazán szoktam jobban befűteni és nincs bajom belőle.
Na, persze meg kell érteni, hogy mindenkinek más az igénye.
Úgy gondolom, mindenkinek vissza kéne kicsit fognia magát. Bezsélhetünk a károsanyag-kibocsájtásról, a globális felmelegedésről, arról, hogy mi igaz ebből és mi nem: de óvatosnak kell lenni. A természet szép, jó lenne belőle megőrizni valamit az utókornak. Ha mindenki egy kicsivel jobban figyelne, már jobb lenne. Nem mondhatjuk, hogy jajj, a csúnya kínai gyárak, meg jajj a sok autógyártó, aki dízeleset meg benzineset gyárt, mert MI vagyunk a felhasználók. A kis butus brazilok kiírják az őserdeiket... hát persze, mert olyan fogyasztó világ van, ami felvásárolja.
Szerintem mi, kisemberek változtathatunk ezen, azzal, hogy szépen lassan a kultúránk részévé tesszük azt, hogy nem használunk sokkal többet, mint amennyit muszáj. Hogy MI hasznosítjuk újra azt, amit csak lehet(szatyor, dobozok, műanyagok,etc).
Visszatérve az autókra és a dugóra: biztos vagyok benne, hogy rengeteg autósnak lehetősége lenne busszal menni-jönni, csupán kényelmi szempontból nem teszik ezt. Figyelem: nem vagyok autóellenes és tudom, hogy sokaknak MUSZÁJ azzal közlekedni. :)
Mielőtt belemagyarázna valaki valamit: van autóm, jól jön, ha kell és használom is, de reggel hétkor -8-ban, jól felöltözve biciklivel megyek dolgozni.
Én inkább községekben érzek eléggé büdöset így télen, bár igazából már Budapest külvárosában is van fűtésszag.
A belvárosban maximum az úttesten átkelve vagy közvetlenül mellette állva érezni minimális kipufogószagot.
Ugyanakkor két utcával arrébb már jóval normálisabb levegő mérhető, nagyjából olyan, mint mindenhol máshol.
Egy mondjuk úgy tesztműszerrel való mérési sorozatban többször is részt vettem.
Az Időkép szmogtérképén PM10 szerepel (Budapest a legtöbbször nem rosszabb a többi nagyobb városnál), állítólag a kisebb szálló porok veszélyesebbek, PM2,5 és a még kisebbek.
Még mindig úgy érzem, az autók csak egy a sokezer gond közül.
Főleg az húz fel, amikor a tömegközlekedést kellemes dolognak állítják be, holott kifejezetten kellemetlen, nehezen elviselhető.
Még az húz fel, amikor valakinek nyomós oka van akár a mindennapi autózásra, mégis utálkozva ekézik. Például a külváros felé, fordított irányban autózik, ezért fele annyi az útideje, ezért több ideje marad a családra, magára, sportra (tudom, bringázzon inkább napi 20-30 km-t, főleg ha nincs lehetősége zuhanyozni).
A tömegközlekedés elhiszem, hogy nem mindenkinek kellemes, nekem sem az, de ugyanakkor nem is kellemetlen - legalábbis számomra. Na, persze az emberekkel nehéz, a buszon meg sok van belőlünk.
Ne sarkítsd le ennyire a bringázást. :D Nem mindig kell ennyit tekerni, nem mindig lassabb, mint más, és nem mindig kell leizzadni közben. Az, hogy utálkozva nézik azt, akinek tényleges oka van az autózásra.. mert az emberek kit és mit nem néznek utálkozva? Sokak szerint a dohányosok egytől-egyig trehányok, sokak szerint az összes bömöwö index nélkül jött le a futószallagról, sokak szerint aki autóval közlekedik az egy elkényelmesedett, önző G. Nem hiszem, hogy ezen meg kéne lepődni. Sokak szerint én, aki biciklivel megyek dolgozni, meg óvom a környezetem, egy kis libcsy hipszter vagyok.
Szerintem az egyetlen megoldás a türelem és a dolgok megvitatása - ezért is írtam erre a kérdésre, mert nagyon konstruktív hatása lehet a fejben való összegzésekre. Ugyanakkor ezt a hozzáállást várni az emberektől... eh. :/
Én egyébként pár hónapig bringáztam.
Volt előnye is, hátránya is.
Azzal viszont nem értek egyet, hogy nem izzad le az ember.
Hát, én leizzadtam, a combom is elfáradt péntekre.
Zuhanyoznom kellett bent az izzadás miatt, de ha ez nem lenne, átöltözni azért is kellene, mert nem kényelmes abban a ruhában sportolni, amiben bent ülök.
Tekertem 20-25 között, az átlagsebesség nagyjából 15 km/h lett a lámpák miatt, nameg hídra fel, aluljáróból fel stb nem olyan gyors, legalábbis nekem.
Novemberben amúgy pont az izzadás miatt hagytam abba.
Vagy beöltöztem és olyan melegem volt tekerés közben, mint nyáron, izzadtam és sz.r érzés is volt, utálom a meleget.
Vagy alulöltöztem, akkor tekerés közben nm volt melegem és nem folyt rólam a víz, viszont előtte, utána átfáztam, a szél átfújt rajtam...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!