Szerettétek az Ikarus 280-as buszokat?
Ahol élek már sajnos nincs lehetőségem velük utazni, mert kivonták őket a forgalomból mind egy szálig, de amikor voltak még eszembe jut a megannyi számtalan pillanat, amit ezek a leharcolt háborús hősök okoztak.
Bírtam a motorhangjukat, amikor nyitották és zárták az ajtókat (jó levegős volt) és közben szólt a csengő. Igazi retro hangulatú gépek és jószágok voltak. Harmonika ajtóval vagy ráncajtóval az élen.
Amit külön kiemelnék még, hogy magyar gyártmány volt és az különösen megdobogtatta a szívem.
Milyen emlékeitek vannak róla?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Sokkal kényelmesebbek voltak, mint a mostaniak. A bőr ülések könnyen tisztíthatóak voltak. Sokkal strapabíróbbak voltak.
A mostaniakban sokkal kevesebb az ülőhely, és a belső tér is.
Ha ez neked kényelem, csak mert a sokkal hatékonyabb benzin helyett, a hőerőműből számazó, sokkal szennyezőbb és kisebb hatásfokú árammal ellátott buszokkal közlekedünk, te is egy hazaáruló barom vagy.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Sokkal strapabíróbbak voltak xd édes Istenem... mintha csak az Ikarus lenne jó. Akkor jók voltak, ma már nem. Kb 6-7 évente azt is újjá kellett építeni.
Vannak kényelmes új buszok.
Pl a Solaris gyors, strapabíró.
De tudom, le leszek pontozva, mert az Ikarust imádni kell.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Igen. A gyerekkoromat juttatják eszembe. 14 és 18 éves korom között napi szinten utaztam velük. A városban, ahol laktam, rendszám szerint ismertem az összeset. Mindig örültem, ha épp a kedvencem jött és azzal utazhattam.
A mai buszokhoz képest igaz, hogy három lépcsőfokot fel kellett lépni és nem volt klíma, de belül sokkal tágasabbak voltak. Nem egy ilyen ösvényszerű izén tudtál csak a busz hosszirányában közlekedni, mint manapság. Ahol ha megáll egy ember, akkor kész, onnantól te nem mész sehova, mert nem férsz el.
Aztán még kisebb koromban a helyi buszvégállomás környélkén laktunk. Természetesen akkor (majd' 30 éve) csak Ikaruok parkoltak a placcon. Anyámékkal sokszor jártunk arra. Én meg mindig bámultam a buszokat. Nagyobb volt akkor a kerekük mint akkor én. Tisztán emlékszem rá. Apám közben gyakran magyarázta nekem, hogy működik a csukló, hátsó kerék kormányzás és hogy ezek magyar gyártmányok. Persze akkoriban ez annyira nem érdekelt, 5-6 éves lehettem. De az akkori buszok szagát most is tisztán érzem az orromban.
Aztán olyanra is emlékszem, mikor óvodás koromban az óvónénik elvitték a gyerekcsapatot csak úgy egyet spontán buszozni, hogy hozzászocializáljanak bennünket, ovisokat. Egy körjáratra szálltunk fel az ovi környékén, majd ugyan ott le. Természetesen ez is Ikarus 280-assal történt. Még arra is emlékszem, hogy a 4-es számú helyi járat volt.
Később a 90-es években jöttek a 435-ösök. A mi városunkban 5 db volt csak belőlük. A legfrekventáltabb belvárosi vonalakon járatták őket. Nagyon modernnek számítottak akkor. Emlékszem, hogy ezekkel is nagyon szerettem utazni. Belül halkabbak, fürgébbek voltak és kevesebbek tellett lépcsőzni. A farmotor miatt lejjebb került a padlószint. Ami akkor nagyon újdonságnak hatott.
Szóval mindenképp meghatározó élmény volt gyerekkoromban az Ikarus busz, igen
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!