Miért mindig nekem kéne tekintettel lennem másokra?
Sziasztok!
Bármi van, az utcán egy hajléktalan vegzál, munkatárs ha nem kedvel, ha bármi rossz történik az életemben, ha valaki elhagy, ha valaki felidegesít, ha undok a pénztáros, pultos, recepciós, ha valaki beszól, ha valami nem sikerül, ha nem szolgálnak ki rendesen, ha akadályoztatnak, stb stb bármi, mindenki mindig azt mondja nekem: "engedd el", "lehet, hogy rossz napja van (, legyél megértő)", "másképp látja a dolgokat, tartsd tiszteletben", "van elég baja, hagyd rá", satöbbi...
Már a fene kivan ezekkel a mondásokkal, ezekkel az attitűdökkel, meg persze az ellenszenves hatásokkal és emberekkel.
Miért nem ők engedik el ennyi erővel? Miért én legyek mindig mindenkire tekintettel és miért nem mások legyenek rám?
És akkor ebből következik: minek legyek én másokra tekintettel, ha ők sincsenek rám, miért ne csak magamat nézzem innentől? Miért csak én legyek empatikus másokkal? Kezdek átbillenni mostmár erre, mert ez vicckategória, hogy mindig én vagyok a rossz, mindig én vagyok aki rosszul látja a dolgokat, vagy ha más másképp látja, akkor nekem kell megértenem. Miért nem neki engem? Úgy érzem, hogy nekem mindig mindenkit meg kéne értenem, sosem lehetek indulatos (még bűntudatom is van, még ha jogosan is teremtek le valakit már, mert egyszerűen belémkódolódott ez, vagy nemtom, rossz másnak szomorúságot kozni, még ha egy marha is), de/és engem cserébe soha senki nem akar megérteni, az én problémáimat, az én okaimat, az én viselkedésem okát, de én mindenkit fogadjak el, engem senki.
Elegem van már ebből. Mit lehet ezzel kezdeni?
Csak az tud igazán elfogadni másokat, aki magát is el tudja fogadni.
De tegyük fel, hogy nekem szar napom van és rosszat mondok neked. Az, hogy én így vezetem le a feszkómat az engem tükröz. De az hogy te erre hogyan reagálsz az szól rólad.
Két dolog van:
1. Elengedni a dolgokat nem azt jelenti, hogy mindent megengedsz másoknak. Az, hogy egy kellemetlen helyzetet nem reagálsz túl, nem jelenti azt, hogy ne lehetnél asszertív. Pl. ha nem kedves az eladó a pizzériában, akkor nem mindegy, hogy a visszajáró elfogadása után és a elköszönés előtt megjegyzed, hogy "ezt máskor lehetne kedvesebben", vagy hogy megkérdezed az eladó nevét, kikéred a panaszkönyvet, hivatod a vezetőjét, telepanaszkodod az összes oldalt ahol értékelést lehet írni róluk stb.
2. Ha két ember közül az egyik megelőzheti azt, hogy egy konfliktus eszkalálódjon, és látható, hogy senki nem nyer azon, ha mindkét fél ragaszkodik a fegyveréhez, akkor mi a gyakorlati szempontból célszerű lépés?
Azért kell elengedni ezeket, mert
1) Ha elkezdesz bunkózni az eladóval, akinek valószínűleg az előző bunkó vevő miatt van szar napja és ezért nem kedves, akkor egy végeláthatatlan vitába mész bele, amivel őt is, és magadat is idegesíted, győzni viszont nem fogsz. Legjobb esetben is annyi történik, hogy a felettese elnézést kér, aztán a cigiszünetben együtt röhögnek majd rajtad, hogy hogy toporzékolt az a kis öntudatos nyomorék (dolgoztam gyorsétteremben, meg boltban is, már előre röhögtünk, mikor hajbókolva elnézést kért az üzletvezető, utána ahogy távozott, elkezdte nekünk kiparodizálni a Karent. A színfalak mögött mindig az alkalmazott mellé állnak alkalmazott vs hülyevendég helyzetben, mert hisztis vendégből sok van, senkit nem érdekel, hogy te ott vásárolsz-e holnap, alkalmazottból viszont kevés).
2) Rád is állandóan tekintettel vannak, mikor épp te csinálsz bunkó, vagy zavaró dolgot, csak nem veszed észre, mert neked sem szólnak miatta. Ha te az a fajta vagy, aki inkább nekimegy a másiknak a járdán, mert az nem tért ki, és "nem fogok mindig én kitérni", meg hőzöngve-hisztizve viszed vissza a mekis rendelést, mert másik szószt kaptál, és miértnemfigyeltoda és miértmindigveledtörténikez, akkor jelentem, veled van a baj. Egészséges, kiegyensúlyozott ember nem pattog minden hülyeségen.
Nos...
Figyelmen kívül hagyni valakit nem ugyanaz, mint tekintettel lenni rá.
Eltűrni meg semmit nem vagy köteles. Csak nem mindig van értelme belefolyni.
Nyilván azt sem mondom, hogy az ember ne legyen megértő. Mert tényleg lehetnek olyan élethelyzetek, amikor az ember nagyon mélyen van, és szinte már nem is ura a viselkedésének. De ez nem mentség mindenre. Ez még nem jogosítja fel arra, hogy mással agresszív bunkó legyen. Azzal meg a legkevésbé sem tudok egyetérteni, hogy nagyobb "bűnnek" tekintik sokan a "visszaütést", mint az "ütést". Pedig sajnos elég divatos hozzáállás ez manapság. Beszól valaki, te meg visszaszólsz? Egyből te leszel a rossz, mert "így ezzel ugyanarra a szintre süllyedtél, mint ő". Hát rohadtul nem. Senki nem köteles bármilyen sérelmet eltűrni. Pláne nem úgy, mintha mi sem történt volna. Nem az a rossz, aki visszaüt. Hanem az, aki üt.
Részletesebben is kitérnék pár általad említett helyzetre.
Kezdeném mondjuk a pénztárossal. Meg úgy általában a kereskedelemmel és vendéglátással. Van az a - szerintem - rettentően kártékony hozzáállás, hogy a vevőnek mindig igaza van. Akkor is nyalni kell a vevő popóját, ha egy tapló. Nem ritka, hogy még utána az alkalmazott a főnöktől is kap egyet, tök mindegy, hogy kinek volt igaza. Ez pedig paradox módon az ellenkező hatást váltja ki. Egyébként sem egy stresszmentes az a munakör, ahol már kapja a figyelmeztetést, ha nem úgy húzogatja át a leolvasón a termékeket, mint egy idegbeteg. Ezek mellett ne csodálkozzunk, ha néha elszakad az a bizonyos cérna. Ez persze továbbra sem mentség arra, ha valaki ok nélkül elkezd bunkózni, de a bájvigyor sem várható el tőlük egész nap.
Hajléktalanok. Még mielőtt félreértés kerekedne, leszögezném: a többségükkel nincs semmi baj. Szerencsétlen sorsú, ártalmatlan emberek. De van köztük egy réteg, akik elképesztő, hogy mit meg nem engednek maguknak. Jellemzően azok, akik bunkó és agresszív módon szoktak kéregetni, és szabályosan elvárják, hogy parancsszóra tejelj nekik. Ha nem, akkor elkezdenek veszekedni, meg becsmérelni. Mégis: milyen jogon? Nehogy már ne legyen az embernek joga nyugodtan elmenni A pontból B-be anélkül, hogy bele ne kössön valaki kéregető.
#5 "viszed vissza a mekis rendelést, mert másik szószt kaptál"
Persze, a stílus nem mindegy, de azért ha egy ételért fizetek, akkor azt szeretném megenni, amiért fizettem, és nem valami mást. Ez teljesen jogos elvárás.
Egyedül 5ösre, meg h asonlóakra tudnék válaszolni, és jogos, hogy nem szögeztem le az elején azt, hogy se Karen nem vagyok, se általánosságban bunkó. - persze valószínűleg csak nem veszem észre...de alapvetően én próbálok úgy állni mindenkihez meg minden feladathoz, hogy nem a következő dolgon vezetem le a dühömet, ha egy előző dolog okozta.
Például tegnap elmentemegy kertészetbe és az eladó teljesen flegma volt, amit nem is vártam, mert többször jártam ott és mindig kedvesek voltak. Végül ezt a problémát nem görgettem tovább, csak ez is olyan, hogy megint mbunkózott valaki és így bakker...akkor ne dolgozzál itt, ha nem bírsz teljesíteni ilyen alap követelményt, hogy a vendéget nem űzöd el. És perszenyilván nemvágtam az arcába, hogy "ne legyen má' prszt"... Igyekeztem úgy válaszolni, hogy azért észrevegye magát, talán kicsit sikerült is, mert utána csak rideg volt, de nem bunkó. Na m1, ez csak 1. De én kétlem hogy rám állandóan tekintettel lennének, ugyanis bármelyik napomat gondolom vissza, sosem viselkedek úgy a munkatársaimmal (jelenleg), emberekkel, hogy bepanaszolhassanak, segítőkész vagyok, még úgy is, hogy rohadtul nincs kedvem hozzá és nem is feladatom és meg sem fizetnek érte.
Járda: jobbratartás van. Nem értem miért kéne kitérnem, amikor egyszer én állok jó oldalon mondjuk. Meg itt is nekem mondod megint, látod! :DDD hogy aki nem tér ki meg hőzöng. Hát akkor miért nem a másik tér ki meg nem hőzöng! Hm? :) ha már amúgysembír értelmesen közlekedni? Még én vagyok a h. lye?...megint...vicc.
Introvertáltként elfogadó a rossz szószt xd amúgy nem szoktam szószt kérni. De ha rosszat is adnak, nem hőzöngenék, legfeljebb akkor ha szintén flegma nyomingerek az eladók, mert ha még azok is és még sokat is váratnak és még rosszat is adnak, vagy kevesebbet pedig kifizetted, akkor asszem jogos pl. De egy szimpla benézés kapcsán nem fogom "hívni a managert".
Szóval alapból megint azt mondod, hogy egy "egészséges kiegyensúlyozott ember" nem áll ki magáért, vagy én nemtom.
Hát gratulálok hozzá ha előre röhögtetek, nyilván ha igazatok volt, oké, de ha nem, akkor gratulálok a hozzáálláshoz, mivel oké, nem mindig a vevőnek van igaza, ez csak azért kell, hogy legyen vendéged, főleg ha nem bírod úgy végezni am unkád, hogy ne sértsd meg őket (mivel úgy látszik nem bírtad), de van olyan hogy igaza van, és igen, besorolhatjátok, általánosíthatjátok a többi közé, hogy na ma is egy majom, de attól még pl neki igaza lesz és ti vagytok a ... és akkor el kéne fogadni. De nem, nyilván a másik a h lye, rajtad kívül mindenki és mindenki fogadjon el mindent. Nyilván te is mindent elengedsz.
Volt ilyen, hogy egy barátom nem messze lakott a munkahelyemtől és folyamatosan okoskodott, hogy hát el kell engedni azt amikor így beszélnek veled, el kell engedni azt, hogy csak rabolják az idődet, el kell engedni azt, hogy van sapka nincs sapka egyik ezért másik azért piszkál, el kell engedni a főnök h lyeségét. Aztán kb 2 nap múlva jött izomból hőzöngve, hogy a spárban előtte valaki lassan fizetett aztán nem működött a mobilaplikációja és kénytelen volt kpval fizetni és ezért 2percig feltartotta a sort és úúúúúúúúúúúúúúristen de rohadt idegesítő felrobban leszakad a világ satöbbi. Én meg így nézek rá hogy komolyan ember? Engem szét szívattak, leköptek bármit tettem jól, és azok semmiségek, de ő a nagy elengedés istene egy ilyen esetben így reagál? :) Szóval nekem ne papoljon senki szerintem mert vicc és mindenki képmutató aki ilyeneket blablázik...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!