Ezt valaki példákkal be tudná mutatni hogy van?
Hass az érzelmekre - és vedd észre, rád hogyan hatnak!
2011. február 23. 06:54
- Dr. Németh Zoltán,
Forrás: HR Portál
Miért emlékezünk egyik előadóra sokáig, míg a másikat öt perc után elfeledjük? Miért hatnak ránk olyan elemi erővel a sztorik, a mesék? Hogyan használhatja ki egy előadó az érzelmek erejét? Hogyan lehet egy ellenséges érzelmű közönséget áthangolni? Ezek a kérdések sokunkat foglalkoztatnak egy prezentáció megalkotása közben.
h i r d e t é s
A cikk a hirdetés után folytatódik
Szeretnél személyes horoszkópot?
Miért fontosak az érzelmek?
Az érzelmek - legyen szó félelemről vagy szeretetről, szánalomról vagy haragról - erőteljes motivációi a közönségnek. Egy érzelmileg megfelelően befolyásolt közönség hajlamosabb elfogadni az érveléseinket és a szavainknak megfelelően cselekedni. Ha képesek vagyunk növelni az érzelmi vonzerőnket, akkor jelentősen növelni tudjuk az előadói hatékonyságunkat is.
William James amerikai pszichológus szerint: "Az érzelmeket nem mindig vizsgáljuk/magyarázzuk meg azonnal, de mindig azonnali cselekvéshez vezetnek vagy cselekvésre késztetnek minket."
De mi is az a Pathos és miért fontos a téma szempontjából?
A Pathos szó a görög szenvedés vagy tapasztalat szavakból ered. A magyar nyelvben hasonló eredetűek a következő szavak:
• Az empátia: másokkal való együttérzés képessége
• A szimpátia: is az együttérzéshez hasonló képességet fejez ki, általában valamilyen negatív érzelemmel összefüggésben úgy, mint fájdalom vagy szomorúság
• Antipátia: erős negatív érzelmet fejez ki valaki iránt
• Patetikus: valami, ha szánalom vagy megvetés érzését váltja ki.
Ezek a kapcsolódó szavak mind az élmény vagy érzelem kifejezését szolgálják. Előadóként a cél a közös érzelmek, együttérzés élményének megteremtése a közönséggel. A Pathos tehát azt a képességet fejezi ki, amelynek segítségével érzelmeket ébresztünk a közönségben és ezeket összekapcsoljuk a mondanivalónkkal.
Milyen érzelmek léteznek egyáltalán?
Jogosan merül fel bennünk a kérdés, hogy milyen érzelmeket tudunk felkelteni a hallgatóságban. Tapasztalataim szerint bármilyet, de érdemes ezt tudatosan irányítani. Számos érzelmekkel kapcsolatos elmélet létezik. A filozófusok és a pszichológusok évezredek óta osztályozzák, kategorizálják az érzelmeket. Persze ebben is Arisztotelész volt az első, ő a következő hét érzelemcsoportot határozta meg ellentétpárok felállításával:
• Harag és nyugodtság
• Barátság és ellenségeskedés
• Félelem és magabiztosság
• Szégyen és büszkeség
• Kedvesség és undokság
• Szánalom és felháborodás
• Irigység és versengés
Az összehasonlítás kedvéért egy huszadik századi pszichológus, Robert Plutchik felállított egy nyolc alap és nyolc haladó érzelemből álló listát. Ő is ellentétpárokba rendezte őket.
Alapérzelmek
• Élvezet - Szomorúság
• Bizalom - Utálat
• Félelem - Harag
• Meglepetés - Megérzés
Haladó érzelmek
• Optimizmus - Csalódás
• Szeretet - Bűntudat
• Alázatosság - Megvetés
• Tisztelet - Agresszivitás
Persze a csoportosításnál sokkal fontosabb, hogy mit tegyünk a pathos-unk hatékony használata érdekében. Íme néhány alapgondolat:
• Figyelj oda az érzelmek széles skálájára, mert sokszor ez irányítja a közönséget!
• Döntsd el (előre), hogy milyen érzelmet szeretnél felkelteni és
• ... tanuld meg, hogy ezt hogyan tudod elérni!
Mi a célja az érzelmek felkeltésének?
Ha az érzelmek felkeltése lenne a végső cél, akkor meglehetősen haszontalan lenne erőfeszítéseket tenni érte. Véletlenszerűen befolyásolni a közönség érzelmeit az élvezet vagy a félelem irányába önmagában nem vezet sehova.
Arisztotelész tudta, hogy az érzelmeket a fő mondanivaló szolgálatába kell állítani. Például elmondja, hogy mi a harag, és hogy mitől lesz valaki mérges. Aztán arra buzdítja az előadókat, hogy társítsák ezt a haragot valakinek az ellenfelével.
Érd el, hogy a közönség dühös legyen és irányítsd a dühöt az ellenfeledre. Ha a közönséged dühös az ellenfeledre, fogékonyabbak lesznek az ötleteidre. Ugyanúgy, mint ahogyan a magas ethos segít meggyőzni a közönséget, a pathos is fogékonyabbá és meggyőzhetőbbé teszi őket.
Azzal, hogy érzelmi kapcsolatot alakítasz ki a közönségeddel:
• A hallgatóság könnyebben megérti az álláspontodat (a közös érzelmi élmény segítségével)
• Hajlamosabbak lesznek elfogadni az állításaidat
• Hajlamosabbak lesznek kérésednek megfelelően cselekedni
Pozitív érzelmek versus negatív érzelmek
"Ha jól használod a Pathos-t a közönséged ugyan azt fogja érezni, amit te. Érezni fogják a fájdalmat, az élvezetet, a reményt, és a félelmet a történeteid szereplőitől. Nem lesznek tovább passzív hallgatók. Motiválva lesznek, hogy cselekedjenek."
Minden érzelem egyenlő? Magyarul: bármelyik érzelem megteszi? Egyformán elfogadják a mondanivalómat, ha meglepetést okozok nekik, vagy ha feldühítem őket?
Nem. A felkeltett érzelmeknek alkalmazkodniuk kell a kontextushoz. Általánosságban azt akarjuk, hogy a közönség átélje a saját érzéseinket és ellenérzéseinket.
Jó megoldás a finomságok érzékeléséhez, ha megfigyeljük a különbséget pozitív és negatív érzelmek kiváltása között.
• A pozitív érzelmeket (pl. meglepetés, élvezet, tisztelet) kell társítani a saját álláspontoddal!
• A negatív érzelmeket (pl. félelem, megvetés, csalódás) kell társítani az ellenfeled álláspontjával (ha van).
Összefoglalva: előadóként akkor vagyunk hatékonyak, ha nem csak az észre (vagy agyra), hanem a szívre is próbálunk hatni. A szív kulcsa pedig az érzelmek kezelése. Mindig gondoljuk át az előadásunk előtt, hogy milyen érzéseket és hogyan akarunk felkelteni a közönségünkben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!