Van egy aktiv mélynyomóm. Lehetne relézni a tápkébelét úgy, hogy csak akkor legyen benne áram amikor gyujtást adok?
Nem sok értelmét látom, de meg lehet csinálni.
Szeretnék visszakérdezni:
Jobban bíznál egy relében aminek 30..40A-t kell elviselnie? Egy kommersz négycsatornás erősítőnek ekkora biztosítéka(i) vannak (a típusát nem árultad el...). Ja és táp ráadásakor az erősítő rögtön a tápkondikat elkezdi tölteni, nem kis árammal...
Még ez is jó lehet hozzá:
De ha a tápkábeleden az erősítővel párhuzamosan ott figyel egy 1 F vagy hasonló kondi, meg ne próbáld.
Azt folyamatosan fesz alatt kell tartani, mert üresről olyat ránt, hogy végigsül a kábeled, reléd, minden.
Szakmai szempontból tekintve butaságnak minősíthető, mert az erősítő tápágán lévő kondenzátorok feltöltése szikraképződéssel jár.
Ilyen kapacitív terhelés a reléket hamar ki tudja nyírni, miután a bekapcsoláskor a kondenzátor pillanatnyi rövidzárat képez, ponthegesztőként képes néha összeragasztani az érintkezőket.
Ha véletlenül összetapad emiatt, másnap reggelre az erősítő pont leszívja az akkut, ennyit a megbízhatóságról.
Szervizszakmában egyébként is ismert tény, hogy mindig a mechanikus alkatrészek romlanak leghamarabb, ezért is igyekeznek kiküszöbölni mindent elektronikával, ahol csak lehet.
Hogy az erősítő készenléti állapota mennyire problémás, azt hosszú lenne kifejteni, hogy semennyire.
De például mennyi áram folyik egy szilícium tranzisztoron, amikor nem kap semmi bázisáramot (vagy gate-feszültséget)? Semennyi, gyakorlatilag szigetelésként viselkedik.
Magam részéről biztos, hogy nem rontanék le egy korrekt megoldást elavultabbra, gagyibbra és körülményesebbre.
(A hozzászólás írója elektronikai szervizzel és áramkörök tervezésével is foglalkozik évtizedek óta, azaz már most szólok, hogy ne nézzük hülyének a másikat!)
Előbbi hozzászólásban természetesen az erősítőben lévő szűrőkondenzátorokra gondoltam, azoknak állandóan feszültség alatt kell lenni, ami nem jár semmi hátránnyal, áramfelvétellel.
Nem árt látni azt sem, hogy miközben az átmeneti ellenállások minimalizálására szokás törekedni egy nagy teljesítményű erősítőnél, jó vastag kábel, közvetlen csatlakozás az akkura, az egészet elcseszni egy relé beiktatásával, szakmailag agyrém.
Meg azt sem úgy kell elképzelni, hogy az erősítőben valamilyen félvezető kapcsolja sorosan a tápot (hiszen azon is feszültség esne), hanem csak a DC-konverter vezérlését befolyásolja a remote.
Így kiválóan megoldható, hogy a kritikus áramkörök direktben kapják az áramot, bármiféle kapcsoló beiktatása nélkül.
Ezt agyonvágni egy relével, megbízhatatlan kontaktussal, átmeneti ellenállással, vicc az egész.
Először is köszönöm az eddigi részletes segítséget!
Tehát akkor nyugodtan használhatom relé nélkül is (még ha meg is tudnám oldani,h ne járjon szikrával a kontaktok között) nem kell félni,h pl reggelre kigyulladt kocsi látványa fogad? :D
Az erősítő egy 100watt rms kinai tipusú aktív mélyládában van. A neve ismeretlen lenne mivel nem itthoni forgalmazásu termék. :)
Nem véletlenül szűkítettem a kört a nagy teljesítményű erősítő említésével, mivel kisebb teljesítményen nem annyira igényes a kábelezés sem.
A tiéd ilyen szempontból nem egy fajsúlyos versenyző, ahhoz képest, hogy mik vannak az efeletti kategóriákban.
A vastag fojtótekercs csökkenthetné némileg a szikrázást, ami a három paralel kondenzátor töltésekor előáll, de az a fojtó inkább csak nagyfrekvencián hat valószínűleg.
A DC-átalakító kettős tápot generál a két kondira, ahol látszik 35 V felirat. Ha igaz, hogy 2x 35V nyugalmi tápfeszültséggel működik a végfok (amit a jobboldali két nagyobb tranzisztor képez), az 70 V lenne, illetve terhelésre esik bizonyára, talán 60 V-ból lehet gazdálkodni, terhelőimpedanciától függően.
A hűtőbordán vannak még a konverter kapcsolótranzisztorai és diódái.
Kettős táp pedig azért van, mert így nem szükséges kondenzátoros leválasztás a hangszóró meghajtásához (DC-csatolt hangszóró).
Zárlat ellen a biztosíték véd, ami biztosan hamarabb kiég, mint a tápvezeték. A vezeték kiépítése megoldható, hogy ne tudjon testelni, vagy lehet már a vezeték előtt is biztosítékkal védekezni, ha valaki nagyon tart egy zárlattól. Noha a biztosíték is átmeneti ellenállás, de az adott esetben még beleférhet ennyi. Vagy az erősítőben lévő át is hidalható, ha kikerül a biztosíték előbbre.
Nekem is régóta van erősítő az autómban (autó cserélődött többször is egy 20 éves, de korrekt erősítő alatt), ezt is mindig így használtam, fixre kötve, remote stb.).
Koszonom mindenkinek! Foleg utolsonak a reszletes valaszokat! :)
Vegul rele nelkul epitettem be.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!