Miért nem fehér-sárga-zöld-narancssárga-lila-piros-kék-fekete a monoszkóp (colorbar) színe?
Elvégre a három alapszín a piros, sárga, kék. Az ellenszínpárjai meg a zöld, lila piros.
És mi az a világoskék benne? Egy kék már van ott.
Talán azért mert a három főszín a piros, zöld és kék.
A piros, sárga, kék, kulturális alapon volt alapszín, de amióta megjelentek a tv-k, monitorok, színes fények, azóta ez elavult, és a piros-zöld-kék kombó lett a három főszín. Nem véletlenül van RGB diódák a képernyőkben.
"Kulturális alapon"
Mai nap gyakori vicce megszületett már korán reggel. Mi lesz itt még estére?
Piros, sárga, kék fizikai alapon alapszínek, melyek további színekre már nem bonthatók. Nekem az általános iskolából így rémlik.
Technikai alapszínek a piros, kék, zöld, amit a TV-képcsövek hoztak be a gyakorlatba talán először. Noha a zöld fizikailag nem alapszín (hiszen a sárga és kék keveréke), de a képcsövekben a foszfort így tudták megoldani, illetve a keverési arányok így jöttek ki nagyjából egyformára, ha jól rémlik.
Gondolok itt arra, hogy ha RGB színekből keverünk, akkor a statisztikai valószínűség szerint nagyjából egyformán terhelődik a három katód, illetve három szín a képcsőben, valamint áramkörileg az RGB jelszintek is átlagosan egyformán vannak kihajtva.
De ezt nyilván jól láthatja, aki oszcilloszkóppal megfigyeli ezeket a dolgokat, esetleg a TV-szervizemben.
(Nyilván csak azért célozgatok, mert ezzel próbálok arra utalni, hogy a válasz írója nem laikus a témában, azaz ne nézzük hülyének a másikat!)
Aki azt mondja, hogy a piros-sárga-kék az alapszín, az kérje ki az alábbi képnek a negatívját (kézzelfogható változatban), és nézze meg, hogy a piros valóban zöld e, a sárga lila, és hogy a kék narancssárga e.
A kép:
"Noha a zöld fizikailag nem alapszín (hiszen a sárga és kék keveréke)"
Ilyen alapon a piros sem lehetne alapszín, hisz az kikeverhető lilából és sárgából.
# 6
Lehet, hogy nem pontosan fogalmaztam (azért is írtam, hogy "így rémlik"), vagy inkább valahogy így tanították:
A félreértések elkerülése végett:
* a piros-sárga-kék alapszínek egy 1500-as évekből származó szubtraktív keveréses színmodellből származik, ahol az volt a megfigyelés, hogy a festők által használt festékanyagok közül ez a 3 szín volt az, amelyiket összekeverve bármilyen szín előállítható volt, de ezek nem voltak előállíthatóak más színekből:
* a nyomdákban/nyomtatásban a cián, lila (magenta), sárga és fekete alapszínek egymás mellé rakásával alkotják meg a színes nyomatot:
* a megjelenítőknél (monitor, TV) illetve a szkennereknél viszont már additív színkeverést alkalmaznak - ott az alapszínek a piros, a kék és a zöld:
és hogy tovább bonyolítsuk:
* az NTSC analóg televíziós rendszernél a színek kódolására az YIQ modellt használják, ahol az Y komponens felel a szín "fényerejéért" az I és Q komponensek meg a telítettségért:
és van még ezernyi ilyen színmodell/színtér:
"ez a 3 szín volt az, amelyiket összekeverve bármilyen szín előállítható volt, de ezek nem voltak előállíthatóak más színekből"
Próbáld ki a sárga+magenta kombót!
Azért nem csak a képcsöveknél érvényes ezen színrendszer, hanem a világításnál is.
Mondok egy példát:
Megállsz egy RGB színátmentesen megvilágított fallal szemben, ahol visszatükröződik a világító test.(Budapesten pl. ilyen az Arena pláza terasza este)
Tegyük fel világít pirosan. Ahogy a zöld fény felúszik, úgy lesz egyre sárgább a pirosból, majd amikor 100%-osan világít a zöld, akkor lesz sárga.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!