Ha már az 1940-es években is voltak analóg HD felbontású televizió adások, miért nem terjedtek el soha a mindennapokban?
A televízióadásnál az 525 ( [link] ) - ez volt elterjedve az USA-ban Dél-Koreában és Japánban - és a 625 ( [link] ) - ez meg máshol - soros volt elterjedve (az 1950-es évektől kezdődően).
Ennek átviteléhez 6-8 MHz sávszélességre volt szükség.
A franciák 1949 és 1985 között kísérleteztek a 819 soros megoldással:
de a System E változata - ami a jó minőségű képet adhatta volna - eléggé nagy sávszélességet - 14 MHz - igényelt.
Volt egy "System F" megnevezésű változata, amit Belgiumban és Luxemburgban használtak - az 7 MHz-es sávszélességet igényelt csak, de annak kisebb volt a felbontása (gyorsan meg is szűnt).
A japánok 1979-ben kezdtek el kísérletezni a MUSE (Multiple sub-Nyquist sampling encoding) nevű rendszerrel:
ez 1125 soros volt, 30 MHz-es forrás-sávszéleséggel, amit különböző bonyolult megoldásokkal leredukáltak 8,1 MHz-re. Az első adások 1988 decemberében kezdődtek.
Viszont az 1990-es évekre kifejlődtek a digitális megoldások, amik sokkal jobban gazdálkodtak a szűkös sávszélességgel (a mobiltelefónia elterjedésével egyre több sávszélességet igényelt), így szépen, fokozatosan lecserélték az analóg adásokat.
Egy 32 collos, 100 Hz, 16:9 képcsöves TV is már dögnehéz volt és elég sokat fogyasztott. Hátrafelé jó méretes kiterjedéssel.
Az adás persze csak 50i volt, a PAL rendszerben, ami nagyobb képernyőn már zavaróbban vibrált, csak a TV alakította át 100 Hz-re.
Gyártottak olyan képcsövest is, ami YUV-komponens bemenettel 720p megjelenítésre alkalmas volt, illetve kuriózumként még HDMI-bemenetes készülék is előfordult.
Ami a lényeg, képcsöves technikával efelett már hatványozottan nő az energiafogyasztás és a tömeg, az üvegbe kevert ólomadalék miatt is, ami a Röntgen-sugárzás megfogására kell.
Az eltérítési frekvenciák növelésének is komoly teljesítményigénye van már ezen a szinten, illetve az anódfeszültség áramigénye sem olyan kevés (pontosabban a kettő szorzataként jelentkező teljesítmény).
Így értelmetlenné vált fejleszteni ebbe az irányba, ahogy megjelentek a plazma és LCD kijelzők.
Ráadásul korábban csöves elektronikák hajtották meg a képcsöveket, ami még a Color Star, Munkácsy Color szintjén is mondhatni "érdekes" volt, pedig az normál PAL/SECAM rendszer volt csak, mégis tekintélyes tömeggel és bonyolultsággal bírt.
Ezt elképzelni nagyobb felbontásra, daruval kellett volna mozgatni azokat a TV-ket és akár kW-os tápteljesítményekben gondolkodni.
Amúgy tök értelmetlenül, megfelelő műsorforrás hiányában.
Akkoriban a tévézés (az az országonként egyféle állami) magáról a műsorról szólt, a teljes lakosság kielégítéséről, nem néhány Mézga Aladár szórakoztatásáról.
Pont az ilyen technokrata beállítottságú emberek voltak azok, akik két percet nem bírtak megmaradni egy akármilyen tv-műsor előtt. Akkor nehogy már hozzájuk igazodjon, mi a gazdaságosan megoldható elégséges felbontás. Akik viszont valóban végigülik az összes Izaurát ismétléssel együtt, azok ma is jobban ki lennének békülve azzal a hagyományos felbontással. Azokat a tévéket legalább egy gombbal be lehetett kapcsolni, és be voltak kapcsolva. És nem kellett nekik ötpercenként az unokákért szalasztani, hogy már megint mi a f_sz nem kért, és eltüntethetetlen okoskodás jött fel a képernyőre, ami miatt nem az adás megy.
Ez ugyanaz mikor megy a felvágás, hogy négyezer vagy ötezer dpi-vel legyen kinyomtatva a kép. Hát 300 dpi-nél többet nem lát a szemed. Hát még nagyanyádé...
"Állítólag a franciák és a japánok is csináltak ilyet. Aztán kisérleteztek valami 4000 soros rendszerrel."
Állítólag....
Mégis ki állítja?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!