Villanymotor: Állórész tekercsfej kondenzátorhoz, mi értelme?
Az alábbi fotón egy (váltakozóáramról működő soros gerjesztésű egyenáramú villanymotor) állórésze látható ill. egy háromkivezetéses kondenzátor(telep).
Az állórészen szembetűnik egy, annak oldala mentén végigmenő fényes lemez, amelynek végei a tekercsfejekre ráhajlítva végződik. Ez a lemez villamosan be van kötve a kondenzátor(telep) középső (fekete kivezetésére).
Ennek mi értelme van, mi a funkciója?
(A kondi két szélső kivezetése, azaz a két piros kábel zavarszűrőként van bekötve a nulla és a kapcsolt fázis közé).
Bővebben kifejtenétek kérlek? Milyen zavarszűrés történik a kondenzátor középső ágán, amely az állórész oldalán végigmenő lemezhez csatlakozik?
Mert akkor ez egy második fajta zavarszűrés.
(Az első fajta az, amikor a nullavezető és a kapcsolt fázis közé raknak be kondenzátort, a hirtelen feszültség és áramingadozások csillapítására - ezt értem).
Mindjárt rajzolok egy vázlatot, mert a fotóból nem látszik melyik kábel hova volt kötve.
Bocs, az armatúra felirattal értelemzavarást okoztam, nézzétek inkább ezt a rajzot.
A kondenzátor középső zöld csatlakozása megy az állórészen lévő fényes lemezhez. Ez a kérdés tárgya.
Természetesen az armatúrát "hidegíti" nagyfrekvenciásan a kérdéses kapcsolás.
Gyakran kötik úgy is, hogy a 2x10nF kondenzátorblokk pólusai a szénkefékre vannak kötve, és a 100nF áthidalás külön a hálózati bevezetésre kerül. A szénkeféket gyakran kis ferritmagos fojtókon keresztül kötik be, ez is nagyon hatékony zavarcsillapítás.
"Az első fajta az, amikor a nullavezető és a kapcsolt fázis közé raknak be kondenzátort"
A föld fele is raknak be kondenzátort, ez elterjedt, igen gyakori megoldás pl. kapcsoló üzemű tápok primer oldalán is.
Pl. PV tápegységben.
Ettől a megoldástól lesz kb 110V-os feszültség a készülék házán ha nem földelt dugaljba dugják.
Ettől old le az EV relét stb....
Ez egy duplaszigetelésű készülékben van. Nincs védőföldelés!
Továbbra sem értem, milyen célt szolgáll hogy a kondenzátor középső kivezetését a fényes lemezhez kötik.
De még az sem mondható hogy az állórész vaskoszorújához lenne kötve (ahogy a védőföld bekötése esetén szokványos) mert az a fényes lemez kimondottan a tekercsfejekre van ráhajlítva. Bár hozzáér a vaskoszorúhoz a lemez, de a gyártónak ezen kontakt megvalósítására irányuló törekvése számomra nem egyértelmű, mert ha ez lett volna a cél, miért nem megesztette oda egy darabon, vagy csavarozta oda!
De ha odahegesztette volna, akkor sem érteném, hiszen nincs védőföld!
Értitek hogy mit nem értek?
Ez a megoldás gyakori telepes (akkus) táplálású cuccokban is.
Konkrétan földelés ott sincs (csak az áramkör GND pontja).
"It is important that in either case, the metal casing (either the motor casing or the metal enclosure) should be properly grounded (e.g. via ground strap at a single point)."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!