A kb.2006-ot megelőző időszakban milyen digitális géppel fotóztak esküvőt?
Mely géptípusok voltak - akkoriban - a legalkalmasabbak a feladatra, és hol tudnék akkori képeket megnézni, akár exif adatokkal együtt?
Köszi.
Már 2004-ben teljesen jó digitális DSLR gépek voltak 6 megapixeles Nikon D70, Canon EOD 300D belépő kategóriában, Canon EOS 10D (2003) kicsit feljebb.
2006-ban 10 megapixeles Nikon D80, Canon EOS 400D belépő, Canon 30D, Nikon D200 félprofi.
www.flickr.com-on beírod a gépek nevét.
Leginkább esküvő, de rendezvény, esetleg egyéb beltéri fotózás, termékfotózás ilyesmi is érdekel.
Azért érdekel, mert kíváncsi vagyok, akkoriban milyen minőségben, és milyen típusú fotók születtek, a mai "trendhez" elvárásokhoz, technikához képest.
Nekem egy D80 van, de még ilyen szinten nem próbáltam ki, nem volt alkalmam rá, még segédfotósként sem...
Pedig egy jó obival kipróbálnám mit tud a gép, és mit sikerül vele alkotni.
www.flickr.com-on "Nikon D80 wedding"
Technikailag (most csak a technikára fókuszálva) amit látok egy "régebbi" és egy "mai" gép között (fél profi gépeket van csak módom közvetlenül hasonlítani). Ez most esetemben egy D70S (2005-ben jelent meg) és egy D7200 (2015-ben jelent meg) összehasonlítását jelenti (nekem ezek voltak sokat a kezemben).
Az első nagy különbség a felbontásban van 6Megapixel (3008x2000)/24 megapixel (6000x4000). Ez hozza magával, hogy az útó munka során bátrabban lehet "nagyítani" a képet. A második nagy különbség, hogy a RAW esetén az újabb gépeknek nagyobb a bitmélysége (12bit illetve 14bit).
Szintén különbség, hogy (részben a bitmélység miatt is) valamivel nagyobb az érezhető dinamika tartomány. Tapasztalatom szerint főleg a sötét tartományban kicsit meredekebb a gamma görbe, "jobban lát sötétben". Az újabb gépek magasabb ISO esetén kevésbé zajosodnak. A D70S már ISO 600 körül már bántóan zajos, míg a D7200 még ISO1600-nál is értékelhető eredményt ad. Szintén (bár álítólag ez a D70S "tervezési sajátossága", hogy hosszú záridőnél az egyik sarokból indulva egyre nagyobb folt lilul) hosszú záridő esetén kevésbé romlik a képminőség. Használat szempontjából fontos, hogy nagyságrenddel nagyobb memória kártya van az újabb gépekhez, és azok gyorsabbak lettek (sorozat fotozásnál előny), illetve egy töltéssel egy akksival több képet lehet készíteni.
Nyilván ez stílusban azt hozza, hogy sokszor olyan helyen sem kell ma már vakuzni ahol még 10 éve kellett, ez nagyon megváltoztatja a képek jellegét. A gyors sorozat fotózás segít abban, hogy egy rendezvény esetén 10-15 sorozat fotó (akár másodpercenként 6 képpel) könnyebb utána válogatni, hogy melyik a jól elkapott pillanat (ezt szintén segíti, hogy kevésbé kell vakuzni, mert ennyi idő alatt neccesen tölt fel egy vaku).
A relatív ára csökkent, akár az alapgépnél akár az obiknál. Ez miatt kevésbé féltik a fotósok a technikát ezért lényegesen bevállalósabbak lettek, többet kockáztatnak. Ez nem azt jelenti, hogy nem fáj ha törik a gép, és ma már nem milliós technikákkal dolgoznak, de valamennyivel könyebb pótolni. Képminőségben szűkült az olló a félprofi és a profi gépek között így egy profi fotós sokszor második gépnek egy félprofi gépet használ (ld. előző gondolat, hogy ha törik a gép akkor kisebb legyen a kár).
Igazán én ezt látom különbségnek.
A 2002-2003 előtti digitális gépek meg vagy megfizethetetlenül drágák voltak, vagy játékszerek voltak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!