Fotós vagy operatör?
Sok rokonság van a két műfaj között, hiszen mindkettő a fénnyel és képekkel dolgozik, csak a mozgóképnél ott van az idő tényező, mozgás és a hang is. Ha valaki ért a fotózáshoz, az valószínűleg jobb, képileg érdekesebb dolgokat tud készíteni mozgóképben is. Nem véletlen, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem operatőr szakra, de talán más tévés és videós képzésekre is az a belépő, hogy saját készítésű fotókat kell vinned. Hogy ki melyiket milyen intenzitással műveli, az már személyes kérdés. Általában azért nem szokták mindkettőt azonos súllyal művelni az emberek, mert egy területen is nagy erőfeszítés kimagasló színvonalon teljesíteni és egy színvonalas szakmai karriert felépíteni, két vagy mégtöbb területen fokozottan nehezebb. Az ember ideje pedig véges (akár szabadidőről, akár munkaidőről, vagy tanulásra szánt időről van szó), főleg ha már családja is van valakinek, egy idő után választani kell, hogy mire fektet nagyobb hangsúlyt az ember és mit csinál teljes erőbedobással és mik szorulnak kisebb vagy nagyobb mértékben a háttérbe ezek mögött.
Legjobb példa a felvetésedre a filmes operatőrként Oscar-díjas Zsigmond Vilmos, akinek 2015. június 21-ig tart az életmű fotókiállítása a Ludwig Múzeumban. Ennek kapcsán elég sok interjút is adott újságoknak és tévéknek arról, hogy ő hogyan látja a filmes operatőri munka és a fotózás kapcsolatát.
De egyre több az olyan fotós is, aki a videózás felé fordul, mert érdekli a mozgókép is - illetve multimédia címen egyre inkább teret nyer a félig videós hangos képriport műfaj, akár a képek mellett néha videókat is alkalmazva. Sok minden van, amit egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen lehet kizárólag álló képekben kifejezni. Vagy mert a hang és a mozgás annyira sokat ad hozzá, annyival kifejezőbb, vagy mert annyira sok háttérinformációt kell közölni, amihez szükséges valamilyen szöveges narráció is.
Az sem mindegy, hogy milyen fotózásról és videózásról beszélünk, mert mindkét területen rendeget féle műfaj létezik. Egészen más még akár ugyanazzal a kamerával is játékfilmet, dokumentumfilmet, reklámfilmet, művészfilmet, híradót, vagy sportközvetítést forgatni és legalább ennyire eltér az is, hogy fotózásban (akár még mindig ugyanazt a videózásra is alkalmas kamerát használva) sajtófotót készítesz, sportot, rendezvényt, modellt, természetet, csillagokat, festményeket vagy épp tárgyakat fényképezel egy reklámújságba/óriásplakátra.
Az eszközök egyre inkább integrálódnak, ezzel a két terület közti határok egyre jobban elmosódnak, eltűnnek. Ma már tulajdonképpen minden fényképezőgéppel lehet videózni is (bár a legtöbb esetben magában a gép még kevés hozzá mindenféle videós kiegészítő, de minimum egy mikrofon nélkül). Emiatt, ha már a lehetőség ott van, egyre többen élnek is vele. Szerintem készség/szakma szinten is egyre inkább kezd a két dolog egymásba olvadni sok területen és különösen a webes hír oldalak esetében egyre kevésbé lehet majd külön munkakörként beszélni a videósokról és a fotósokról. Valószínűleg egy idő után ugyanazok az emberek fogják csinálni, váltogatva hol ezt, hol azt a munkát.
Fontos viszont, hogy egyszerre nem lehet fotózni és videózni is, mert egyik sem lesz jó minőségű. A két munkafolyamatnak szükségszerűen el kell válnia egymástól, hogy jó minőségben lehessen őket elvégezni. A fotózáshoz egészen máshogyan kell gondolkodnod. Fotón egészen más, máshonnan és máshogyan feldolgozva néz ki jól, mint egy videón. Ha mindkettőhöz értesz, akkor bármelyiket képes lehetsz jól elvégezni, sőt akár mindkettőt is elvégezheted. Viszont nagyon sokan pont azt nem fogják fel, hogy a kettőt nem szabad egyszerre csinálni - és ezt elvárni sem szabad az ezzel megbízott emberektől. Persze létezik olyan, hogy valaki kitesz egy kamerát egy állványra, néha odéppfordítja, vagy zoomol rajta és közben fényképez, de ez nem videós munka és jó eséllyel a fotói sem lesznek sokkal jobbak. A minőségi munkához (fotóban és videóban is) végig ott kell lenned fejben és az adott médiumban kell gondolkoznod, hogy mikor honnan és hogyan mutasd meg a témát. Vannak olyan esetek is, amikor akár videóból is elég lehet kivenni egy képet és az megáll fotóként is (erre az egyre nagyobb fps számú és felbontású, pl. 4K videókkal a technikai lehetőség is egyre nagyobb). Viszont ez sem minden esetben megoldás és nem mindig jó erre hagyatkozni.
Mivel a fotózás nagyon gyorsan terjed és ma már szinte mindenki fotózik valamivel, legyen az telefon, vagy fényképezőgép, ezért egyre csökken az igény a fotózásra. Megélhetésként egyre kevésbé lehet fotósként érvényesülni, mert amit az emberek maguk is le tudnak fényképezni, azért nem annyira akarnak pénzt kiadi valakinek. Emiatt sok fotós kényszerből nyit a videózás felé, mert ma úgy néz ki, hogy a videózás iránt kezd nagyobb lenni az igény, mint a fotózás iránt. A videózás bonyolultabb, eszköz és utómunka igényesebb, amihez kevésbé értenek az emberek és ezért hajlamosabbak fizetni is érte. Emiatt egyre több olyan fotós van, aki beletanul a videózásba, illetve annak kiegészítő és utómunkáiba. Ezzel együtt a videózás is egyre népszerűbb, ugyanúgy egyre többen művelik hobbiból és komolyabb tudás nélkül is, úgyhogy egyre többen vetik fel azt is, hogy a mozgófilmes szakma is ugyanúgy felhígul és elértéktelenedik, mint ahogyan a fotózással is megtörtént, sőt minimum részben ugyanazok az emberek viszik át ezt a változást a videózásra, mint akik miatt a fotózás megváltozott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!